WLM La Scala - bytte diskanter

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei

Har kjøpt et par WLM La Scala gulvstående. Det er helt dødt i diskantene, samt at den ene har fått fysisk juling av ett par ublide barnefingre. (paper cone diskant)
Men, det er festet en metallring rundt diskanten. Denne ligger som et deksel over skruene. Ringen er dessverre senket ned i baffelen, slik at man ikke kan "skjære" den ut med fisketråd fra siden.

Noen som har vært borti lignende problemstilling??

WLM diskant.jpg
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Tipper det blir som ringene på noen av modellene til Tannoy og Fyne, disse er limt/festet med dobbelsidig "tape". Selv har jeg løsnet en av ringene på mine Fyne 704, brukte plastverktøy som er ment til å løsne/demontere dashbord detaljer i bil med. Vet også at noen bruker plast verktøy for mobiler. Går forsiktig inn fra innsiden av ringen. Er ringen tynn som på f.eks Fyne (på min var ringen ca 1,2mm tykk) og Tannoy er det stor sannsynlighet for at den blir deformert og vanskelig å bruke igjen. Mulig om du bruker litt varme fra en føner eller noe får løsnet den enklere. Er ringen tykkere er det mulig den ikke blir deformert i det hele tatt og kan brukes igjen.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Tipper det blir som ringene på noen av modellene til Tannoy og Fyne, disse er limt/festet med dobbelsidig "tape". Selv har jeg løsnet en av ringene på mine Fyne 704, brukte plastverktøy som er ment til å løsne/demontere dashbord detaljer i bil med. Vet også at noen bruker plast verktøy for mobiler. Går forsiktig inn fra innsiden av ringen. Er ringen tynn som på f.eks Fyne (på min var ringen ca 1,2mm tykk) og Tannoy er det stor sannsynlighet for at den blir deformert og vanskelig å bruke igjen. Mulig om du bruker litt varme fra en føner eller noe får løsnet den enklere. Er ringen tykkere er det mulig den ikke blir deformert i det hele tatt og kan brukes igjen.
Jeg tenkte det samme. Litt hårføner og prøve å vippe dekselet ut. Blir ikke overrasket om elementet er festet med skruer i front og at dekselet skal dekke over disse skruene.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Litt info i denne tråden, vel og merke om lillebroren som bruker samme elemeter
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Ja, skruene er 99% sikkert i front. Ringen er nok 2-3 mm tykk. Som dere ser så har den også dreid fas på ca 45 graders vinkel. Den blanke delen.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Litt info i denne tråden, vel og merke om lillebroren som bruker samme elemeter
Ja, har lest denne. Men her kommer jo ikke problemet med denne ringen inn i bildet? Eller noe jeg ikke har fått med meg?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ja, har lest denne. Men her kommer jo ikke problemet med denne ringen inn i bildet? Eller noe jeg ikke har fått med meg?
Linket til denne tråden da det kan hende du trenger å bytte et element
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Elementene er festet i front med forsenkede skruer. Fikk av ringen med stemjern i plast, etter å ha skjært litt med barberblad først. Testet kjapt med noen løse diskanter og det er heldigvis lyd. Visaton TW 70 er på vei i posten. Er 99% sikker på at det er de som er brukt originalt. Visaton kan i hvertfall ikke se at de har levert noen spesialutgaver av disse til ht-produsenter, annet enn at de har blitt solgt i matching pair.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Elementene er festet i front med forsenkede skruer. Fikk av ringen med stemjern i plast, etter å ha skjært litt med barberblad først. Testet kjapt med noen løse diskanter og det er heldigvis lyd. Visaton TW 70 er på vei i posten. Er 99% sikker på at det er de som er brukt originalt. Visaton kan i hvertfall ikke se at de har levert noen spesialutgaver av disse til ht-produsenter, annet enn at de har blitt solgt i matching pair.
Godt å høre.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hei. Var litt uheldig når ringen rundt diskanten skulle av på den ene ht. Det skalet av en bit på fronten. Dette er som sort respatex å regne. Hvordan få denne limt på igjen? Uten at det blir limsøl og at den vil flukte helt fint?
16751975445857667729550591654891.jpg
16751975445857667729550591654891.jpg
16751975943499148241262065780103.jpg
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.693
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Flukter biten med overflaten når du legger den på? Jeg hadde da tatt sjansen med normalt trelim.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Flukter biten med overflaten når du legger den på? Jeg hadde da tatt sjansen med normalt trelim.
Ja jo, det er vanskelig å se. Prøver å finne et lite vannrett verktøy/kloss jeg kan holde det på plass med. Så holde en lommelykt fra baksiden for å se om det slipper igjennom lys. Jeg har en flaske med "white glue", sånn man bruker når man re-foamer basselementer. Hva tenker du om det limet? Biten er liten, så ikke så lett å holde på plass. Kanskje en dott med Blu-tack på en fyrstikk kan brukes?
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.693
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Jeg kan ikke anbefale white glue da jeg ikke har noen kjennskap til det. Ville selv ha benyttet standard hvitt trelim. Som "tvinge" kan du foreksempel bruke maskeringstape, med litt ekstra press på den løse biten.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Jeg kan ikke anbefale white glue da jeg ikke har noen kjennskap til det. Ville selv ha benyttet standard hvitt trelim. Som "tvinge" kan du foreksempel bruke maskeringstape, med litt ekstra press på den løse biten.
Ok, er bare litt nervøs for at mdf vil svelle. Men nå er det jo minimalt med lim som skal til så..
 

inselwind

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
1.972
Antall liker
10.693
Sted
Toten
Torget vurderinger
11
Ja, det holder med et tynt lag👍.. og ja, mdf suger i dobbel forstand
 
Topp Bunn