Windows: Tips, triks til multimediaavspilling (Audio)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Kan nevne at de medieavspillere jeg har testet (både for video og audio) er
    xxhighend
    foobar
    xmplay
    winamp
    daum potplayer
    kmplayer+ (testes nå)
    jriver
    vlc
    cyberlink powerdvd 12
    musicbee
    win media player 12
    media player classic HC
    jplay (som plugin)
    xbmc
    media monkey
    pureplayer

    diverse plugings... til diverse avspillere for å optimalisere de mht. 1.lyd og 2.video (der det er aktuelt)
    ffdshow, lav splitters, madflac, reclock renderer etc.


    avspillere som ikke er testet er:

    aimp
    smplayer
    zoom player
    quickplay
    super
    jaangle

    Ser bort ifra itunes, spotify etc.

    listen oppdateres......

    Personlig bruker jeg win2008r2 standard med sp1 som OS på mediamaskin
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Før vi går videre kan det være ok å lære litt om å sette prioriteringer med prosessor affinity og slikt.
    Dette kan gjøres i task manager manuelt, gjennom kommando vindu (cmd) eller for de av oss som bruker server OS - powershell

    Et lite innblikk kan gjøres her
    http://www.energizedtech.com/2010/07/powershell-setting-processor-a.html

    Å lage noe skript der lydavspiller (alt lydrelatert for max cpu (settes til "realtime") og avhengig av antall kjerner tweakes noe.
    Alle "tasks" settes til low bortsett fra lydrelatert til realtime

    I mitt tilfellet er det en xeon prosessor med 4 kjerner og jeg dedikerer 3 kjerner til lydavspilling og den siste kjernen til alt annet.
    Dette lager jeg et skript for. Mer info om dette følger.
    Vel siden jeg bruker vmware workstation som en virtualiseringsmotor for andre maskiner må jeg dedikere alle 4 kjernene til denne også..

    Akkurat nå er det potplayer med reclock audio renderer som brukes... (har en tendens til alltid å komme tilbake til foobar av en eller annen grunn.

    DPC latency er det noe som heter. Denne skal være lav.. DPC latency checker er et lite program som måler dette. I mitt tilfellet ligger latency på omlag 10us. Normalt var ca 100 men disabled endel hardware i enhetsbehandling (bør gjøres i bios) og kom ned til 10.
    Brukte jeg MS hyper-v som virtualiseringsplattform steg dette faktisk kjapt til over 1000us og en ( i mine ører) degradering av lydgjengivelse var et faktum...


    PS: alt dette er småting som ikke skader ihvertfall lydmessig....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Thesycon’s DPC Latency Checker is a Windows tool that analyses the capabilities of a computer system to handle real-time data streams properly. It may help to find the cause for interruptions in real-time audio and video streams, also known as drop-outs. The program supports Windows 7, Windows 7 x64, Windows Vista, Windows Vista x64, Windows Server 2003, Windows Server 2003 x64, Windows XP, Windows XP x64, Windows 2000.
    Applikasjonen (standalone) finnes her
    http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

    For min del på min nåværende media pc ser det slik ut..


    Dette er bare for å sjekke om maskinen er "ok eller ikke" til å håndtere multimedia streams.
    Noen tips for å redusere dette er her..
    http://blog.tune-up.com/windows-ins...-fixing-unacceptably-high-dpc-latency-issues/


    Akkurat nå ser det ut for at jeg leter etter en god media håndteringsprogram. Som kun skal kunne håndtere media (musikk og film).. Der en ekstern avspiller startes ved å klikke på filene.
    Musicbee fra versjon 2.0 vil ha både lyd og video støtte. Problemet for min del er .net4.5 beta som er innstallert på maskinen min krasjer akkurat dette.

    Potplayer, madflac, reclock ser ut for å være min favoritt når det gjelder avspilling av lyd (lydkvalitet) og faktisk video.
    Den har ingen media organiseringsfunksjon.
     

    Vedlegg

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei igjen. Ekstrem tilbakemelding på denne tråden.

    Jeg har nå gått over til windows server2012 standard som plattform for musikkavspilling. Mye av det samme gjelder der..
    Siden sist er også en ny maskin innstallert og tatt i bruk til formålet..

    "latency" som det står endel om rundt omkring er inntil videre blitt et kjent problem for windows8 og server2012.. Det er ofte noen MS nettverksdrivere som er årsaken. NDIS.sys og tcpip.sys bl.a... Så her er det lurt å forske litt.

    Det finnes en liten "fnutt" om kan bedre dette. Den er kalt dpc enhancer. http://www.smithsonmartin.com/free-tools/

    Nå skal jeg jobbe litt videre i tråden for å belyse noen småsaker som kan gjøre ting bedre.

    En liten ting som jeg muligens har misforstått tidligere er akkurat det med lydprosessering. Her brukes som kjent forskjellige programmer. Det som jeg har misforstått er at programmene stort sett bare er "frontends" og selve lydprosesseringen foregår i diverse bakgrunnsprosesser.

    Derfor opplevde jeg (veldig subjektivt) at å prioritere bakgrunnsprosesser framfor programmer kan være gunstig for lydgjengivelse. (audiodg.exe som ligger i en svchost.exe prosess og audioendpointbuilder.exe som også ligger i en svchost.exe prosess) er 2 av dem. Det kan være flere avhengig av hvilket lydavspillingsprogram som brukes.. (asio, wasapi mm)... Her skal jeg gjøre noen knep for å isolere disse prosessene og gi dem full oppmerksomhet av systemet. Også mulig å gjøre det samme med "powerscheme" men jeg har ikke klart å finne noen lydmessig forskjell om det endres noe her.

    background_service.JPG


    Her går man inn i control panel - system etc.. og endrer. Jeg har også fjernet hele swap fila. Har 32 GB minne og maskin er koblet til UPS.. Men dette har egentlig ikke noe å si (bruker SSD disker likevel lokalt).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De fleste vet at det er ønskelig/gunstig å tweake systemet best mulig. Skal ikke gå gjennom dette da det finnes masse på interveven som forklarer slikt. Men kort fortalt - minimere prosesser, disable unyttige komponenter etc.

    Det jeg skal skrive litt om er å isolere diverse prosesser og gi dem bedre arbeidsbetingelser.

    svchost.exe er en "samle" prosess som inneholder flere andre.

    For å finne ut av dette kan du ta et command prompt og skrive inn kommandoen
    tasklist /svc
    tasklist_svc.JPG


    Da vil dere se hva som er i de forskjellige containerene. Har ringet rundt noen som jeg ønsker å gi litt bedre arbeidsbetingelser.

    Så i første omgang er det å isolere disse til egne prosesser og gi de egne "pids".

    Her er det 2 stk prosesser jeg ønsker å isolere.
    Det gjøres i command promt med kommandoene
    sc config audioendpointbuilder type= own
    sc config audiosrv type= own
    (sc config power type= own) ---- denne er helt valgfri..

    reboot og man får opp dette når man skriver tasklist /svc i cmd prompt.
    tasklist_svc_2.JPG


    Man ser de 2 prosessene har fått egne pids.. Da kan man starte arbeidet med å gi dem prioritet...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Så der så....
    Om man starter avspillerprogrammet (i dette tilfellet foobar) så ser man ytterligere prosesser som er av betydning.

    Vises her..
    tasklist_svc_3.jpg


    Med gult er de prosessene en ønsker å gi prioritert.
    Dette kan gjøres på "gamle-gode" måten og ta manuelt arbeid i taskmanager.

    Finne prosess og høyremusklikk. Gi prioritet til "realtime" på de aktuelle steder.
    taskmgr.JPG


    Dette kan også gjøres med et script eller kommandoer.. Dette kommer jeg tilbake til senere...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hmm --- ser jo veldig offensivt ut alt dette men det er egentlig ikke det...
    Og om alt skaper bedre lydgjengivelse er usikkert men det blir ihvertfall ikke dårligere....
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Interessant og meget aktuellt innlegg. Dette blir mest for en dedikert musikkserver el.?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det blir det. Om disse innleggene er spesielt for win plattform så gjelder igrunn prinsippene generelt.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    533
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Flott tiltak - dette blir interessant å følge videre med på!
     

    erlanddf

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2012
    Innlegg
    672
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    En liten ting som jeg muligens har misforstått tidligere er akkurat det med lydprosessering. Her brukes som kjent forskjellige programmer. Det som jeg har misforstått er at programmene stort sett bare er "frontends" og selve lydprosesseringen foregår i diverse bakgrunnsprosesser.

    Derfor opplevde jeg (veldig subjektivt) at å prioritere bakgrunnsprosesser framfor programmer kan være gunstig for lydgjengivelse. (audiodg.exe som ligger i en svchost.exe prosess og audioendpointbuilder.exe som også ligger i en svchost.exe prosess) er 2 av dem.
    Dette er nok veldig riktig. Har et Traktor S4 DJ-mixebord som kobles til PC. En av instruksene i oppsettet der er nettopp det å sette til prioritering av bakgrunnsprosesser istedet for programmer i "forgrunnen". Da blir drivere, prosesser og og andre ting som jobber på høygir med musikken prioritert.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men kom gjerne med noen videre tips og slikt dere andre også :)
     

    G-nøkkel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.03.2011
    Innlegg
    430
    Antall liker
    199
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    3
    Ny avspiller-pc

    Vifta døde på min Asus Eee Box 1201 forleden. Jeg synes den maskinen dekket mine behov. Og bestilte en lignende, men litt større modell EB1501PB. Fikk nettbutikken til å bytte fra 2GB RAM til 4. Maskinen jeg fikk kommer seg ikke gjennom bios-fasen. Vurderer å returnere den nå i dag.

    Har søkt eller maskinalternativer. Håpløst å vite hva som vil funke bra. Ikke minst med tanke på lydkvalitet og støy.

    Kjørte en Samsung 9-serie på batteri midlertidig. Merkbart dårligere lyd enn min gamle Eee Box. Overrasket over dette...

    Har du et forslag til maskin? Jeg "MÅ" ha den før helgen!

    Hilsen G-nøkkel
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei, men start en egen tråd om det. Dette er ikke rette stedet å spørre.

    Har en EB1501PB også liggende i en skuff. Måtte reinnstallere alt for å få den til å virke noenlunde. (nettopp grunnet det problemet du har) Har også et par Samsung 9 series (gamle og nye typen) men ingen av disse er forsøkt brukt som musikkavspiller. Uansett - spør om råd i en egen tråd og forklar hvordan kjeden din er satt opp. Om det er usb eller spdif eller hva du nå bruker som utgang fra maskin.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg liker denne tråden. Har akkurat kommet i gang med å benytte QNKTC-dak'n. Og merket meg små glitcher i lyden f.eks om jeg er ute på webbben samtidig (tror i alle fall det er en sammenheng). Så innholdet her vil bli studert inngående. Mange takk.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Bambadoo
    Kjør på. Man leser, prøver å forstå, og glemmer lett at det er oppmuntrende å få tilbakemeldinger. Jeg har ingenting å bidra med her, men har kjøpt inn en del deler jeg skal sette sammen til en mediaspiller.
    Jeg ønsker å ha muligheten til å kjøre audio på min også, men tror jeg kommer til å styre den mest mot filmbruk. Per i dag bruker jeg Modwright-modifisert Transporter. Derfor mitt valg.
    Så pøs på - dette har virkelig med lyd å gjøre, og helt på tvers av mye av det som dukker opp på forumet.
    Det er mange her som ser fram til fortsettelsen - og så er det så deilig at dette handler om PC.
    BBBj
     

    nudiebear

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    53
    Antall liker
    1
    Takk for tips. Har akkurat koblet opp laptop som htpc til musikkanlegget og skal teste tipsene fra tråden.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hei ja bare å prøve. Det værste så kan skje er at du lærer noe :) Beste så kan skje er at maskin kanskje blir mer responsiv og at du opplever at det blir lydmessige fordeler.

    Uansett har ikke tid til å oppdatere før i neste uke. Blir litt småting fram og tilbake og kommer i siste innlegget å samle tips i et mer kronologisk og forhåpentligvis pedagogisk innlegg... "Time will show".. - gjerne da med et par script eller kommandolinjer som gjør ting mye enklere.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Særdeles spennende tråd.. Takk for at du deler kunnskapen med oss😊
    Vet du hvorfor asio foretrekkes fremfor wasapi? Bruker foobar.
     

    arvema

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    bambadoo skrev:
    Men kom gjerne med noen videre tips og slikt dere andre også
    Inspirerende tråd dette. Jeg har nettopp bygget en ny musikkserver inspirert fra nettsiden Computer Audiophile - Computer Audiophile Pocket Server C.A.P.S. v3 Zuma
    med win8, og her er noen av de erfaringene jeg har gjort:

    Først brukte jeg råd og innstillinger herfra: Mac/PC Optimization Guides | SweetCare

    Latency og win8
    Latency sier noe om hvor mye audiosignalene forsinkes av PCen. Jeg oppdaget at ‘latencyen’ var mye høyere på win8 sammenlignet med win7 og fikk svært høye verdier (rundt 1000) målt med LatencyMon (Resplendence Software - LatencyMon: suitability checker for real-time audio and other tasks) (brukt i gratisversjon). På nettet fant jeg et bra råd som løste dette problemet hos meg. Under Ledetekst (Administrator) skrev jeg:

    bcdedit /set disabledynamictick yes

    Rebootet og dermed var latency’en redusert til langt under 50 og problemet løst. Dette skal stenge av en strømstyringsfunksjon i win8. Funksjonen kan tilbakestilles ved å skrive no i stedet for yes til slutt. NB, Thesycons Latency check fungerer ikke under win8 ennå, se DPC Latency Checker.

    MMCSS i Foobar
    Jeg fikk tydelig lydforbedring ved å aktivere MMCSS i Foobar settings, advanced, playback, thread priority. Dette er nytt fra versjon 1.2.

    Fidelizer
    En enkel måte å redusere unødige win-prosesser på er å bruke Fidelizer som nå er kommet i versjon 3 og er gratis. (Fidelizer | Windows X's Live)

    Process Lasso
    Dette er et program (brukt i gratisversjon) som kan styre ressurstildeling i Windows. Jeg justerte foobar2000.exe og ASIO-driveren (exau21) til Default priority class=real time. Hos meg funger det bra. Jeg gjorde ingen andre justeringer, men vet nå at to sentrale lydformidlere får høyeste prioritet. (Process Lasso - Automate and optimize priorities, CPU affinities, power profiles, and much more!)

    Hos meg har disse tweaks’ene skapt mye lydforbedring i form av større klarhet i lydbildet. Kan selvsagt ikke garantere at dette fungerer hos andre.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp been there. Og riktig. dpc latency checker fungerer ikke riktig i win8/server2012..

    Fidelizer har jeg brukt endel tidligere. Etter å har gjort tweakene skikkelig selv har jeg ikke notert noen forskjeller lydmessig.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    649
    Antall liker
    553
    Har jeg forstått det riktig at Fidelizer må kjøres hver gang maskinen har vært slått av. Endringene gjøres ikke permanent ???
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.079
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror det medfører riktighet ja..
    Har ikke testet siste versjon. Har utvikler fjernet settinger som setter fidelizer som startisde i browseren? Var grunn nok til å ikke bruke det for min del : ) I tillegg til ikke noe bedre lyd.
     

    arvema

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    28
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fidelizer må aktiveres for hver win-oppstart, og den irriterende startside-settingen må fortsatt fjernes i versjon 3.

    Lyderfaringer er selvsagt vanskelige å generalisere. Ved finlytting i hodetelefoner mener jeg at Fidelizer fjerner et ørlite lag av digital tåke fra musikken. Da hører jeg på høyoppløselig klassisk musikk og driver musikkserveren på batteri.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Noen som kjenner til denne:

    audio_pro_wf100_traadlos_lyd.jpg

    Audio Pro WF100. Har nylig anskaffet meg ny CD-spiller med USB utgang i front. Pioneer PD30S. Har spilt via Iphone / Ipad direkte via USB utgangen på CD-spilleren. Fungerer helt OK. Hadde vært lettere med trådløs overføring fra PC til CD-spiller. Det går sikkert greit fra PC, men Ipaden har som kjent ikke USB uttak. Vil det funke med en overgang fra Ipad til USB. Eller vil ikke Ipaden takle en slik overgang ? På bildet spilles det via Iphone direkte til CD-spiller med kabel :
    009.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Audio Pro WF100, TX100 og WFD200

    Noen som kjenner til denne:

    Vis vedlegget 194428
    Audio Pro WF100.
    Ja, jeg har to slike sett og en TX100 som fulgte med LV2.

    Du bør sannsynligvis også se på den nye Audio Pro WFD200 som også har mini-Toslink både i sender og mottager.

    Har nylig anskaffet meg ny CD-spiller med USB utgang i front. Pioneer PD30S. Har spilt via Iphone / Ipad direkte via USB utgangen på CD-spilleren. Fungerer helt OK. Hadde vært lettere med trådløs overføring fra PC til CD-spiller. Det går sikkert greit fra PC, men Ipaden har som kjent ikke USB uttak. Vil det funke med en overgang fra Ipad til USB. Eller vil ikke Ipaden takle en slik overgang ? På bildet spilles det via Iphone direkte til CD-spiller med kabel :
    [Bilde]
    Jeg har en fornemmelse av at du egentlig spør ang. flere scenarier, men delvis uten å stille spørsmålene.

    Hva er det du faktisk ønsker å få til, og hva ønsker du å spørre om? Vennligst vær etter beste evne konkret og tydelig.

    Jeg antar at Pioneer PD30S har en USB-inngang (ikke utgang). Det er sannsynlig at den er begrenset til visse funksjoner, f.eks. støtte for USB-minne + Apple iDings. En rask titt forsterker dette inntrykket. Se i bruksanvisningen.

    Audio Pro RX100 har en USB-kontakt, men den benyttes kun til strømforsyning i motsetning til TX100 der den også kan være digital signalvei.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.232
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Det jeg er ute etter er å overføre musikk trådløst fra PC/Ipad/Iphone til CD-spiller. Har kanskje uttrykt meg litt diffust. Jeg har forstått det slik at PC'en vil takle trådløs link via USB til CD-spilleren, men hva med trådløs overføring fra I-pad som ikke har USB tilkobling ? Har sett at det finnes overganger å få kjøpt med I-pad kontakt i ene enden og USB-kontakt i andre enden, slik at Audio-Pro WF100 kan kobles til I-paden. Vil det da kunne overføres musikk trådløst fra I-paden til CD-spilleren? Eller vil ikke I-paden takle en slik overgang?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Om det som neppe virker og mulige løsninger

    Det jeg er ute etter er å overføre musikk trådløst fra PC/Ipad/Iphone til CD-spiller. Har kanskje uttrykt meg litt diffust. Jeg har forstått det slik at PC'en vil takle trådløs link via USB til CD-spilleren, men hva med trådløs overføring fra I-pad som ikke har USB tilkobling ? Har sett at det finnes overganger å få kjøpt med I-pad kontakt i ene enden og USB-kontakt i andre enden, slik at Audio-Pro WF100 kan kobles til I-paden. Vil det da kunne overføres musikk trådløst fra I-paden til CD-spilleren? Eller vil ikke I-paden takle en slik overgang?
    I beste mening (og med fare for å fornærme):

    Har du fulgt mitt forslag om å lese bruksanvisningene til Pioneer PD30S, Audio Pro WF100 og Audio Pro WFD200?

    Det jeg er ute etter er å overføre musikk trådløst fra PC/Ipad/Iphone til CD-spiller. Har kanskje uttrykt meg litt diffust.
    Din Pioneer PD30S har følgende inn- og utganger:
    • 1 x Digital optisk utgang
    • 1 x Digital koaksial utgang
    • 1 x Analog utgang
    • 1 x USB-inngang (front)
    Siden "Funksjoner" forteller også:
    [Den spiller:]
    • CD, CD-R, CD-RW
    • SACD
    • DVD-R, DVD-RW
    • DSD, MP3, WMA, AAC, MPEG-4
    [og er]
    Made for iPod, iPhone, iPad
    Oversiktssiden forteller:
    [...]
    Med en USB-port i front får du enkel tilgang til musikkfiler som er lagret på en USB-minnepinne (MP3, MPEG-4, AAC, WMA).
    [...]
    Lading av iPod/iPhone/iPad.
    [...]
    Bruksanvisningen forteller om USB-inngangen på side:
    • 7: iPod/USB port (PD-30)
    • 9: iPod/iPhone/iPad playback (PD-30 only)
    • 10: Playing files stored on USB storage devices
    Pioneer PD30S har ingen digitale eller analoge audioinnganger. USB-inngangen er etter alt å dømme kun laget for et utvalg kablede Apple iDingser og USB-datalagringsenheter med musikkfiler i noen spesifiserte dataformater.

    Det jeg er ute etter er å overføre musikk trådløst fra PC/Ipad/Iphone til CD-spiller.
    Det er neppe mulig ref. ovenskrevne (og mitt første innlegg).

    Jeg har forstått det slik at PC'en vil takle trådløs link via USB til CD-spilleren,
    Det er sannsynligvis galt ref. ovenskrevne (og mitt første innlegg).

    men hva med trådløs overføring fra I-pad som ikke har USB tilkobling ?
    Pioneer PD30S har støtte for et utvalg kablede Apple iDingser ref. ovenskrevne (og mitt første innlegg).

    Nyere Apple iDingser har støtte for Apple AirPlay, men Pioneer PD30S har hverken det eller innganger som kan ta i mot digitalt eller analogt audiosignal fra en AirPlay-mottager.

    overføring fra I-pad som ikke har USB tilkobling ? Har sett at det finnes overganger å få kjøpt med I-pad kontakt i ene enden og USB-kontakt i andre enden
    USB-utgang kan man vel få fra i hvert fall Apple iPad og muligens noen andre iDingser vha. overgangskabler, kamerakit m.m.(?)

    slik at Audio-Pro WF100 kan kobles til I-paden.
    Det er ikke opplagt at Apple iPad vil forstå/støtte Audio Pro TX100, men du kan forsøke eller spørre forhandler eller Audio Pro.

    Vil det da kunne overføres musikk trådløst fra I-paden til CD-spilleren? Eller vil ikke I-paden takle en slik overgang?
    Hvis det virker, kan du overføre musikk trådløst og digitalt fra Audio Pro TX100 til Audio Pro RX100. Audio Pro RX100 inneholder en DAK og har en analog audioutgang. Denne kan man f.eks. koble til en (for)forsterker. Pioneer PD30S har ikke en analog audioinngang.

    Audio Pro RXD200 har i tillegg en digital utgang som kan mate en separat DAK, men Pioneer PD30S har ikke en digital audioinngang.

    Som jeg skrev i mitt første innlegg: USB-kontakten på mottagerne Audio Pro RX100 og RXD200 benyttes kun til strømforsyning av enheten.

    USB-kontakten på senderne Audio Pro TX100 og TXD200 kan benyttes til digitale audiosignaler i tillegg til strømforsyning av enheten.

    Løsningsforslag
    Løsningsforslag for trådløs overføring av (digital) lyd fra PC og Apple iPad til stereoanlegg.

    PC
    • Audio Pro WF100:
      • Senderen Audio Pro TX100 kobles til PCens USB-port
      • Mottageren Audio Pro RX100 kobles analogt til forforsterker eller integrert forsterker
    • Audio Pro WFD200:
      • Senderen Audio Pro TXD200 kobles til PCens USB-port
      • Mottageren Audio Pro RXD200 kobles optisk digitalt til en DAK eller analogt til forforsterker eller integrert forsterker
    Apple iPad
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn