Diverse WIndows server

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Har nettopp fått pris på en virtuell server som skal kjøre Active Directory, 2 databaseprogram (svært enkel belastning) og printservere (egentlig unødvendig og i verste fall kan det skaffes flere personlige printere slik at deling ikke er nødvendig). Prisen på dette er 1106 kr/mnd inkludert mva. I tillegg bindingstid i 3 år.

Dette synes jeg var overraskende dyrt. Noen som har peiling på dette og kan gi meg noen tips? Enklere å sette opp lokal server?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Om prisen kun er for "hardware" så er det mye rimeligere å kjøpe tilstrekkelig maskinvare selv, men en betydelig del av kostnaden ved noe slikt blir fort programvare, installasjon og eventuell service når noe slutter å virke og ikke minst eventuelle omsetningstap som følge av det. Windows server koster fort noen tusenlapper i lisens og det skal også settes opp og det går fort noen timer på det. Hvilken databaseløsning skal brukes? Ting som backup må også løses. Hva får du egentlig inkludert i den prisen?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Databaseprogrammene er gratis da vi allerede har dem. Det er ingen behov for backup av dette. De kjøres nå på en løsning med delt mappe på en lokal PC. Dette er for ustabilt og jeg har forstått at Windows er noe særere på dette enn Apple (som jeg har litt erfaring med). Det er derfor sagt at jeg må kjøre en server med domenekontroll for å få 8 PCer for å se hverandre i nettet på en stabil måte. (er det mulig sier jeg..). Det er egentlig hele behovet. Stabil nettverk der alle maskinene kan se hverandre. Datakonsulenten mente at jeg da må ha en slik løsning som han skisserer, jeg synes det er dyrt.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
It-konsulenter fortjener lønn de også.

Hvis det er mappedelingen på PC-en som gjør det ustabilt, så er det jo sentral server en vei å gå, men jeg må innrømme at AD virker overkill for å kontrollere kun 8 PC-er. Burde være en smal sak å ha PC-ene på samme subnett og slikt ha et stabilt nettverk. Hva som er ustabilt er vanskelig å si herfra.

(At databaseprogrammene er gratis er en sannhet med modifikasjoner. De kan være gratis i anskaffelse, men ikke gratis i installasjon og vedlikehold.)

Som Weld er inne på: Nedetid er en kostnad mange glemmer å ta med.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Oppsettet du skisserer høres nesten komisk enkelt ut og en windows server virker litt overkill, hva er det egentlig som er ustabilt ? Er det databasetilgangen (Access?) som ligger på en delt katalog eller er det printingen fra de 8 klientene?
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.044
Antall liker
1.452
Torget vurderinger
1
Helt enig, men når man ikke har peiling og bare må ha ting til å fungere er man egentlig prisgitt leverandørens anbefaling (eller man kan sjekke ut HFS..). Problemet er at nettverket er satt opp med enkle PCer uten noe felles domene. Dette er helt OK da man i utgangspunktet ikke er avhengig av så mye kommunikasjon mellom enhetene i hovedprogrammet da dette uansett skjer via et sentralt program som ikke er avhengig av dette nettverket overhode. Pga en liten omlegging må imidlertid 2 helt enkle databaseprogrammer kjøres slik at alle PCer får tilgang på dette. De er egentlig laget for serverdrift, men er nå satt opp lokalt på en vanlig PC som deler et felles område. Problemet er at ikke alle PC får tilgang på dette (eller noen ganger fungerer det og andre ganger ikke) og da forteller leverandøren meg at Windowsnettverk har mulighet for maks 10 kontakter uten sentral server og at nettverket uansett vil bli ustabilt dersom det ikke settes opp med Active Directory. Derfor er det nå slik at jeg ser ut til å måtte gå tilbake til WIndows server og eksterne konsulenter. Dyrt, og på meg virker dette totalt overkill. I tillegg til at jeg mister helt kontrollen da det blir mye her som jeg ikke forstår. Sleve printerserveren er bare en bagatell og det er overhode ikke noe jeg vil legge noe penger eller innsats i å få til å fungere. Kjøper da heller flere printere.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Jeg har ikke så mye erfaring med Windows server men billigste løsning er vel å kjøre Linux med Samba, da får man - i alle fall for slike formål - fullverdig Windows-server (domene/filserver/printserver) til ingen penger for ditt formål og ingen liseskostnader, men baksiden er at man selv blir IT-ansvarlig og må ty til det kjente trikset "googliing" ganske mye for å sette det opp og når noe slitter å virke så om det er å anbefale til næringsvirkomhet er noe helt annet.

Men merker at det klør litt når jeg ser setninger som "backup ikke nødvendig" ...
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det høres ut som at det hele koker ned til en vurderingssak om "den lille omleggingen" faktisk er nødvendig, eller om den kan unngås. Er den nødvendig, og den krever en endring i nettverket deres så dere får et mer proft bedriftsnettverk, ja da blir det liksom full pakke.

Om den lille omleggingen er at du går fra stereo til atmos, så blir du nødt til å ha både flere høyttalere og flere forsterkerkanaler. Og en prosessor. og ganske mye støff egentlig.

Fordelen er at videre utvidelser vil kunne foregå veldig enkelt når dette først er gjort.
 
Topp Bunn