Win XP som server

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Jeg har et mettverk hjemme med 2 win7 maskiner og en NAS som alle finner hverandre /homegroup) og alt er fint. Men jeg er nå tom for diskplass og drog med meg en pc som skulle kasseres på jobben. Gammel XP service pack 3.
Den kjører fint, og den blir funnet på nettverket, dog ikke med i homegroup.

Jeg bruker den nå som server på den måten at jeg deler mapper i XP, men dette er absolutt ikke idielt for det er da ikke mulig å bruke passord. Enhver som kommer seg forbi routeren har da fritt innsyn.

Jeg er skikkelig dårlig til nett, noen som har enkle løsninger på hvordan gjøre dette mere sikkert?
ja jeg kunne kjøpt en ny win 7 lisens, men gidder ikke kaste bort cash til Mr Gates om jeg kan unngå det.
Kan jeg joine homegroup på en enkel måte også kun dele med medlemmene der? Eller evt sette passord på mappene??

-Hans

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.966
Sted
Phobos
XP støtter ikke konseptet med homegroups så den veien kan du ikke gå.
Nå er det lenge siden jeg har sett på dette på XP, men det fungerer i hvertfall slik at man logger på som brukeren gjest/guest når man aksesserer et share på en XP-maskin i utgangspunktet. Det skal visstnok være slik at man ved å sette passord på gjeste-kontoen da tvinger alle som aksesserer de delte mappene til å fylle inn brukernavn guest og passordet du satte.

Logikken er i hvertfall fornuftig, men jeg får ikke testet det for deg nå. Her er en liten veiledning på hvordan du setter passord på gjestekontoen.
http://www.lancelhoff.com/how-to-password-protect-a-shared-folder/

flaago2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2010
Antall liker
0
Takker og bukker!

Mangler bare en reboot så får jeg se om det funker i praksis, men det gjør det nok.

Topp Bunn