Win 8 - noen som har erfainger / har trua / ikke har trua

Mulelid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.04.2011
Innlegg
463
Antall liker
51
Sted
Vik i Sogn
IDE disk faktisk - da har den noen år på baken ja :)

Tips! Sjekk at hovedkortet på PC'n både har SATA-port og at den funker overrens med dagens SSD-disker. Har vært borti etpar tilfeller på eldre PC'er hvor SATA-porten er kresen på hva den vil kommunisere med.
Den har to SATA på hovedkort, men begge er opptatt av disker som brukes til lagring. Planen er å sette inn en SSD SATA til OS og en vanlig SATA med maks størrelse PC-en klarer til lagring. 2TB mener jeg den klarer. Får jeg plassmangel kan jeg enten kjøpe et SATA-kort og dytte ned i en ledig PCI-slot og putte inn en stor HDD eller to, eller rett og slett kjøpe et NAS-kabinett. Takk for tips. Greit å ha i bakhånd! :)
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Det er ikke noen motsetning mellom IDE og SATA. Det har svært lite med hverandre å gjøre. Konkurrenten til IDE er AHCI. Det er ulike instruksjonssett for å aksessere data på et lagringsmedium. SATA er en standard for overføring av data mellom lageret og PCen. Motsetningen til den må da bli PATA (seriell vs parallell). Forskjellen på disse blir da enklere, siden den er fysisk og dermed synlig i form av ulike kabler.
SSD kan kjøre på både IDE og AHCI, men det en klar fordel for ytelsen å benytte AHCI (hastighet, aksesstid, NCQ bl.a.).
Du vil nok ikke finne noen SSDer med parallelltilkobling.
Men du risikerer at en gammel maskin med SSD i praksis jobber raskere enn en ny maskin med snurredisk.
 
Topp Bunn