Diverse win 10 pc i skyen

S

svk

Gjest
hvilken versjon av office må en ha for å få skrivebord i skyen? 365 pro plus?
Tenker på denne :
https://azure.microsoft.com/nb-no/services/virtual-desktop

Men programmene jeg kjører trenger vpn til asp server. Så dette er kanskje ikke løsningen for oss?
Har en del eldre pcer på jobb. Hadde vært greit å kjøre skrivebordet i skyen.Så er det bare plug n play når pcen tar kveld.

Sist redigert av en moderator:
C

cruiser

Gjest
Nei, ganske langt ifra. Hvis du skal bruke azure må du ha en konto samt betale for bruk av de virtuelle maskinene. Det er ikke spesielt billig https://azure.microsoft.com/nb-no/pricing/details/virtual-desktop/

4 kjerner og 16gb ram koster 2500pr mnd pluss moms

Det er jo billigere enn å ansette en IT ansvarlig, men ganske mye dyrere enn å kjøpe en tilsvarende maskin og drifte den selv. Evt hyre inn noen på timebasis til å hjelpe dere.

S

svk

Gjest
Ingen småbedrifter med 20 ansatte har vel egen it ansvarlig.
Men ting begynner å gå seg til nå. Jeg har fått ryddet opp i en del. Nå kjører vi office 365. Og lokal server er tatt ut av drift. Kjører nå asp.
Har også tegnet support avtale med firma som har levert office 365 og asp til oss.Har fått ny brannmur med drifting. Samme levrandør.
Tenker nå at nettverket skulle hatt en enkel oppgradering. Tenker i første omgang nytt modem og høyere hastighet.
Pc parken er noe for seg selv. Har vel 25 pcer. Ingen er like. De fleste er mellom 6 og 9år. Noen få under 5år. Kjører en blanding av forskjellige win 7 og 10 . Tenker kanskje at å flytte pcene også i skya kunne vært en ide med tanke på enkelhet og drift. Å bytte pcene ut med tynnklienter etterhvert som de ryker på jobb. Da er det bare plugg n play. Ser en får både dell og hp klienter til ca 3500 .
Hva må en forvente å betale for en enkel virtuell pc pr mnd?
Ser det er noe som heter vmvare, citrix og qmth by Microsoft.
https://nam12.safelinks.protection....UXpHXnBGxmc4xMDnR2HFAcqxMqEqgqosE=&reserved=0

S

svk

Gjest
det jeg/vi trenger er en pc som kjører i skyen, som jeg kobler meg til via rdp.
kjører 1-3 klienter hver som jobber mot asp/servere. resten er web pålogg.

om vi går for denne løsningen så tenker jeg å formatere disse gamle windows 7 maskinene å legge inn et annet OS.
må være noe som er lett å bruke. som enkelt lar en koble til rdp.
linux mint?

S

svk

Gjest
har fått en demo av det vi er ute etter. ser veldig bra ut

S

svk

Gjest
fikk satt opp en test, da vi sliter med tregheter på den ene programmet som vi kjører i asp.dette løste det problemet.
ikke fått noen pris enda.
men har sjekket pris på tynnklienter. koster jo like mye som en pc.
så denne løsningen er kanskje praktisk, men dyr.
ikke umulig vi kjører denne løsningen på de som skal jobbe mot denne asp serveren. blir bare 4stk. vi andre skal jobbe med et annet system mot en annen server.

S

svk

Gjest
mulig den nye pi'n kan fungere som tynnklient. de fra hp og dell koster jo det samme som pc. bare med dårligere spec

C

cruiser

Gjest
Er det ikke bare å installere thinstation eller lignende på de gamle maskinene?

S

svk

Gjest
fant en gammel thinkcentre e20 på bakrommet. formatert hardisk og lagt inn linux mint.
kjører rdp via remmina. win 10 fungerer utmerket med denne løsningen

Topp Bunn