WIMP, Apple TV.... Spørsmål

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
Min første tråd dette, og jeg beklager om mine problemstillinger er trivielle for enkelte her. Men, here goes: Jeg har nylig kjøpt en Apple TV (gen 2 sa de på Expert). Denne er koblet via HDMI til min Marantz SR7005 reciever. Fra før er canal digital sin HDPVR og en Marantz UD7006 BD-spiller koblet til samme reciever med HDMI. Jeg har en liten CD-samling som av og til får prøve seg i BD-spilleren, men det blir mer og mer WIMP jeg bruker via HDPVR. Etter at Apple TV kom i hus er det jo også lett å streame fra iPhone. Jeg ser nå at jeg kan oppgradere mitt WIMP-abonnement og få enten 320kbs filer, eller lossless-filer.
Spørsmålet er som følger: Vil jeg ved å oppgradere WIMP-abonnementet få en forbedring av lydkvaliteten med mitt utstyr, eller vil jeg trenge ekstra hardware?

Jeg bør kanskje beskrive resten av anlegget også: Dette står i stua, og fungerer som både hjemmekino (5.1) og stereoanlegg. Recieveren leverer signalet til en Emotiva XPA-3, som igjen forsyner et par Monitor Audio PL200. Kvaliteten på høyttalerne mener jeg er såpass god at det skal være fullt mulig å høre forskjeller på ulike filformat.
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg er ganske sikker på at wimp hifi ikke støttes av apple tv.
 

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
OK....Hva trenger jeg da, for å kunne nyte bedre oppløst musikk på anlegget?
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
WiMP HiFi er tilgjengelig på Android-telefoner, iPhone, iPad, Sonos og Bluesound. Du kan også bruke
det over Airplay, i følge WIMP.

Selv kjører jeg VIMP Hi-Fi gjennom Sonos, koblet til anlegget, og det fungerer utmerket i alle fall.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Begynner å bli mange tråder om dette nå. Wimp forteller ikke hele sannheten her. Apple Tv støtter kun 48khz og må dermed resample fra 44khz. Altså er ikke denne løsningen bit perfect. Og kan vel da kanskje ikke kalles en HiFi løsning.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
-Men da vil vi merke en forskjell fra dagens Wimp standard? Apple-tv og ipad er jo desidert det enkleste oppsettet som er for streaming...
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Jeg opplever WIMP HiFi via iPad og AppleTV som luftigere og bedre definert enn WIMP high via Squeezebox Touch, begge dig out til samme dac.
Men siden den resampler er det nok fortsatt forbedringspotensial.
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Noe som kan være enda enklere er å bruke miracast. De fleste nyere tv'er har implementert dette skikkelig og da slipper man en ekstra boks i mellom. Jeg har en Samsung telefon og en LG tv og det fungerer helt utmerket å streame Wimp. Tv'en er da koblet til DAC optisk. Men miracast er også laget for film og resample til 48khz. Jeg venter derfor på squeezebox eller pc HiFi versjonen før jeg begynner å abonnere.

Tror ikke ipad og iphone støtter miracast. Men det er en åpen standard så det kan jo være. Skal se om jeg får testet det.
 

iSaint

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
506
Antall liker
60
Sted
Belgia
Jeg handlet i dag inn en Apple AirPort Express, og med denne lyser dermed 44,1 khz lampen i DACen, og ikke 48 khz lengre slik den gjorde med signalet mottatt via AppleTV, mao ingen resampling lengre.

Så nå skulle det være lossless hele veien; WiMP HiFi app på iPad & iPhone -> trådløst via Airplay til AirPort Express -> optisk til DAC -> RCA til pre

Dermed er det opp til kvaliteten på resten av utstyret som avgjør hvordan dette låter, her låter det ikke veldig galt nå :)

iSaint
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Ja, express har optisk ut. Jeg har forrige generasjons extreme, og hverken den eller den nyeste extreme har digitaluttak. Mulig jeg må ut på shopper'n igjen, da. Alltids kjekt med noe nytt!
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Jeg handlet i dag inn en Apple AirPort Express, og med denne lyser dermed 44,1 khz lampen i DACen, og ikke 48 khz lengre slik den gjorde med signalet mottatt via AppleTV, mao ingen resampling lengre.

Så nå skulle det være lossless hele veien; WiMP HiFi app på iPad & iPhone -> trådløst via Airplay til AirPort Express -> optisk til DAC -> RCA til pre

Dermed er det opp til kvaliteten på resten av utstyret som avgjør hvordan dette låter, her låter det ikke veldig galt nå :)

iSaint
Merker man forskjell på Airport vs. AppleTV ved vanlig Wimp/Spotify? Klart med Wimp-HiFi vil man nok merke litt forskjell ved kritisk lytting, men ikke ved vanlig spotify/wimp-premium, under en blindtest..?
 

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
Jeg må på nytt spørre her nå: Slik jeg har koblet min ATV med HDMI til reciever, da er det vel recieveren sin innebygde dac som er i funksjon? Dersom jeg ønsker en annen dac, hvordan kobler jeg egentlig dette opp? Skal jeg bruke optisk kabel fra ATV til dac, og så rca fra dac til reciever? Vil i så fall bilde også bli med på denne måten?? Eller skal hdmi kabelen fortsatt stå mellom ATV og reciever? Hilsen forvirret...
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Skal jeg bruke optisk kabel fra ATV til dac, og så rca fra dac til reciever? Vil i så fall bilde også bli med på denne måten??
Yes sir! Slik jeg har det tilkoblet, med unntak av stereo pre i stedet for reciever. Lyden suser gjennom, og ut i høyttalerne, og det samme gjør bilde på plasma'en. Altså HDMI direkte fra ATV direkte inn i tv.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Optisk overfører digitalt audiosignal, som dacen oversetter til et analogt signal som resten av kjeden forstår og kan forsterke til musikk.
HDMI overfører både lyd og bilde, til TV eller receiver.
 

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
Skal jeg bruke optisk kabel fra ATV til dac, og så rca fra dac til reciever? Vil i så fall bilde også bli med på denne måten??
Yes sir! Slik jeg har det tilkoblet, med unntak av stereo pre i stedet for reciever. Lyden suser gjennom, og ut i høyttalerne, og det samme gjør bilde på plasma'en. Altså HDMI direkte fra ATV direkte inn i tv.
Takk! Men jeg trenger dette med teskje... Ved bruk av ekstern dac MÅ det gå en hdmi direkte fra ATV til TV for å få med bilde?
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Skal jeg bruke optisk kabel fra ATV til dac, og så rca fra dac til reciever? Vil i så fall bilde også bli med på denne måten??
Yes sir! Slik jeg har det tilkoblet, med unntak av stereo pre i stedet for reciever. Lyden suser gjennom, og ut i høyttalerne, og det samme gjør bilde på plasma'en. Altså HDMI direkte fra ATV direkte inn i tv.
Ved bruk av ekstern dac MÅ det gå en hdmi direkte fra ATV til TV for å få med bilde?
Det tror jeg ikke, men er vel bare å prøve?
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Jo, du må nesten ha HDMIen for å overføre bildet. Optisk til DAC er kun lyd.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Jeg er en gammel 2-kanals gris og må derfor ta forbehold for at det kan være mye innen surround jeg ikke har oppfattet. HDMI-kabelen kan gjerne kobles innom receiveren på sin vei til TV'n. Andre kan sikkert utdype eller korrigere meg her.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg er en gammel 2-kanals gris og må derfor ta forbehold for at det kan være mye innen surround jeg ikke har oppfattet. HDMI-kabelen kan gjerne kobles innom receiveren på sin vei til TV'n. Andre kan sikkert utdype eller korrigere meg her.
Ja, HDMI er som regel pass-through når det gjelder signalinnhold - man kan også splitte HDMI-signalet og la ett gå til lydprosessering og et annet gå til bilde. Som regel oppleves ingen forsinkelse, eventuelt kan man justere for denne.
 

bimmernorge

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.09.2012
Innlegg
70
Antall liker
11
Sted
Hedmark
Torget vurderinger
2
Jeg er en gammel 2-kanals gris og må derfor ta forbehold for at det kan være mye innen surround jeg ikke har oppfattet. HDMI-kabelen kan gjerne kobles innom receiveren på sin vei til TV'n. Andre kan sikkert utdype eller korrigere meg her.
Ja, HDMI er som regel pass-through når det gjelder signalinnhold - man kan også splitte HDMI-signalet og la ett gå til lydprosessering og et annet gå til bilde. Som regel oppleves ingen forsinkelse, eventuelt kan man justere for denne.
Takk for tips! :) Jeg forstår det da slik at jeg kan bruke en optisk kabel fra ATV til DAC, og rca fra dac til reciever for å ta lyd. Bilde håndteres med hdmi fra ATV til reciever, og ny hdmi fra reciever til TV.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Jeg opplever WIMP HiFi via iPad og AppleTV som luftigere og bedre definert enn WIMP high via Squeezebox Touch, begge dig out til samme dac.
Men siden den resampler er det nok fortsatt forbedringspotensial.
Ettersom jeg skjønner er den optimale løsningen fra ipad med 24 bit filer ala Wimp hifi å koble til camera connection kit via usb ledning og inn til usb-dac. Det blir ikke direkte trådløst men skal vist oppretholde lydkvaliteten.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.717
Antall liker
1.196
Sted
Siggerud
Jeg opplever WIMP HiFi via iPad og AppleTV som luftigere og bedre definert enn WIMP high via Squeezebox Touch, begge dig out til samme dac.
Men siden den resampler er det nok fortsatt forbedringspotensial.
Ettersom jeg skjønner er den optimale løsningen fra ipad med 24 bit filer ala Wimp hifi å koble til camera connection kit via usb ledning og inn til usb-dac. Det blir ikke direkte trådløst men skal vist oppretholde lydkvaliteten.
Å kable padden, altså? Da går man utenom epleTV'n. Det må prøves! Finnes det overgang fra usb til rca for gamle dacer, som jeg har, med kun optisk og rca inn?
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
204
Torget vurderinger
4
Kable iPadn ja. Det var sånn jeg begynte hele greia med når Wimp/spotify kom med dugandes apps. Tenkte ikke noe over lydkvaliteten når jeg gikk over til trådløs ATV da den ikke utgjorde noen vesentlig forskjell til og fra, men selvfølgelig må jeg da gå tilbake til gamle løsninger hvis lyden er bedre... Det blir jo som å streame fra pc'n.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Begynner å bli mange tråder om dette nå. Wimp forteller ikke hele sannheten her. Apple Tv støtter kun 48khz og må dermed resample fra 44khz. Altså er ikke denne løsningen bit perfect. Og kan vel da kanskje ikke kalles en HiFi løsning.
Men det store spørsmålet er jo om dette kan skilles på i en blindtest? Må si meg tvilende.

Hva tror dere andre? Noen som har testet?

Mvh. Ole
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Klart med Wimp-HiFi vil man nok merke litt forskjell ved kritisk lytting
Jeg er egentlig ikke så sikker på det heller. Det er nok ofte det at man vet at det skjer en oppsampling, og at det dermed kan tilføres noe støy og at signalet ikke er bitperfect lenger, og det føles ikke helt komfortabelt.

Sier selvsagt ikke at man ikke KAN høre forskjell. Jeg har ikke prøvd begge løsningene og sammenliknet selv.
 
Topp Bunn