Wilfa kaffekvern tråden!

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Ser det er mange på hfs som har Wilfa kaffekvern. Super kvern er førsteinntrykket. Noen som har erfaringer med malingsgrad av kaffeen? Bruker medium nå til trakting.....

Hvordan renhold trenger den?

Eventuelt noen andre tips?
 

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Tjah. Må innrømme at jeg ikke rengjør den så veldig nøye. Det blir å børste/blåse kaffestøvet ut av den nederste beholderen etter hver kverning. En gang i blant bør man vel ta av beholderen til bønnene og blåse/børste rent kvernskivene.

Jeg liker også godt denne kverna, og det er jo et klart kvalitetsstempel at selveste Tim Wendelboe selger denne i sin butikk.

Dessverre maler den nok ikke fint nok til skikkelig espresso, men for alle andre bryggemetoder er den ypperlig. Spesielt for presskanne er det få som slår den. For presskanne er det viktig at man ikke får for mye småkorn/støv, siden det vil komme som grums i den ferdige kaffen fra en presskanne.

For filtertrakter er nok medium bra. For presskanne noe grovere enn medium, for Aeropress en del finere enn medium.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
24
Torget vurderinger
5
Man bør vel til enhver tid søke å ha en malingsgrad som medfører at traktetiden er i overenstemmelse med anbefalingene.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
toriamos skrev:
Man bør vel til enhver tid søke å ha en malingsgrad som medfører at traktetiden er i overenstemmelse med anbefalingene.
Joda, men det er også andre faktorer som spiller inn, som f.eks. hvor små partikler som slipper gjennom stempelet i en presskanne.
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Har nå prøvd den litt med 2 hakk grovere enn middels.... Synes det blir litt lite smak. Må kanskje prøve og male finere igjen?

Hvordan maler dere bønnene til vanlig trakting ?

Varierer det med bønnene eller?
 
V

vredensgnag

Gjest
Malegraden har mye å si. Jeg kjøper mine bønner hos Kaffebrenneriet, de har utsalg like ned i gaten, og mottar ferskbrent Klassisk espresso hver dag.

Må male på nr. 3 -- og da får jeg perfekt crema og en liten sødme i kaffen. Men maler jeg på nr. 3 på Kaffebrenneriet litt lenger oppe i gaten så får jeg ikke samme crema, og kaffen blir bitrere. Har sammenlignet pose mot pose ...

Da de gjorde overhaling av kvernen hos brenneriet jeg foretrekker kunne jeg smake at de hadde gjort det, og vi stilte om kvernen så den skulle male litt finere på settingen jeg pleide å bruke.

Hadde de ikke truffet så godt i forhold til min espressomaskin ville jeg skaffet egen kvern. Når jeg flytter må jeg begynne å røste selv (for langt til et godt utsalg), så da må jeg ha kvern.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Eirik_S skrev:
Har nå prøvd den litt med 2 hakk grovere enn middels.... Synes det blir litt lite smak. Må kanskje prøve og male finere igjen?

Hvordan maler dere bønnene til vanlig trakting ?

Varierer det med bønnene eller?
Hvor lang traktetid bruker du? Jeg varierer traktetiden noe med kaffebønnetypen etter hvordan jeg vil ha smaken, men nesten alltid mellom 3 og 5 minutter i presskanne.

Jeg varierer sjelden malingsgraden særlig til presskanne. For meg er det maskevidden i presskannestempelet som bestemmer dette.

Ellers vil jeg si at etter at jeg fikk øynene opp for kvalitetskaffe (kaffe som ikke er brent ihjel og som faktisk ikke er flere måneder gammel siden brenningen) så har jeg også begynt å drikke kaffe (utenom espresso) i litt mindre styrkegrad enn tidligere. Kaffe skal ikke smake asfalt, tjære og matjordsørpe. Det skal være harmoni mellom sødme, syrlighet og bitterhet, og det får man ikke til dersom kaffen er alt for sterk (igjen med unntak fra en god espresso, der man klarer å bevare balansen og samtidig oppnå voldsomt intensitet.).
 

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
1.234
Antall liker
306
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en kenwood kaffetrakter. Traktetiden er vel en 5-6 min. Virker som hver enkelt bønneblanding krever forskjellig mengde kaffe. Må vel bare prøve seg frem. Litt synd at det er dyrere og kjøpe umalte bønner enn det er å kjøpe ferdigmalt....
 
Topp Bunn