WikiLeaks under angrep fra Pentagon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.858
    Torget vurderinger
    4
    Dette er jo bare hysterisk morsomt, men mannen ser jo heldigvis selv galskapen. ;D ;D

- Tydeligvis noe vi bestemte før de siste ukenes lekkasjer
    Pressetalsmann annonserer at USA skal arrangere Verdens pressefrihetsdag neste år.

Temaet for neste års arrengement vil være «Media i det 21. århundret: Nye grenser, nye barrierer», sier Crowley, før han først legger til:

- Tydeligvis var dette noe vi bestemte oss for før de siste ukenes nyheter begynte å rulle.

Crowley fortsetter så å si at «USA setter teknologi og innovasjon fremst i deres arbeid innen diplomati og utvikling».

- Det er definitivt noe ironisk ved dette, føyer han så til, hvorpå han fortsetter å hylle vår tids «nye medier».

- New media har gitt makt til borgere verden over slik at de kan rapportere om deres forhold, uttrykke meninger om verdenshendelser, og utveksle informasjon i miljøer som noen ganger er fiendlige mot utøvelsen av ytringsfrihet, sier Crowley fra talerstolen.

«Vedvarende ansvar for pressefriheten»
    Crowley avlsutter med å si at USA er bekymret over at enkelte regimer i verden er innstillte på å sensurere og stillne borgere samt den frie flyten av informasjon, og han sier USA markerer arrangementer som Verdens Pressefrihetsdag som et ledd i et «vedvarende ansvar for å støtte opp om og utvide pressefriheten og informasjonsflyten i vår digitale tidsalder».
    Lenge leve hykleriet ! Herlig !

N

nb

Gjest
    Den "sikkerhetsfilen" som er lagt ut er på ca 1.4 Gigabytes, ellers rundt 400.000 helt tettskrvne A-4-sider om den kun inneholder tekst. Så det kommer nok ut en del mer uansett hva som skjer. Men det er selvsagt en mulighet at det er en bløff og filen bare inneholder 1.4 Gigabytes med t&t, tilfeldige tegn eller hvasomhelst. Så lenge den er tungt kryptert er det umulig å si noe om hva den inneholder siden en god krypteringsalgoritme gir output som er statistisk helt tilfeldig slik at det ikke er mulig å spore noe mønster.

V

vredensgnag

Gjest
    @Trane

Vanskelig å holde igjen latteren. Fine kommentarer til artikkelen, og meget gode linker til artikkelserien på Polyteknisk.no om maktmisbruk. For det er dette det handler om, mens regimer og nasjoner møter seg selv i døren overalt.

En i tråden som foreslår at neste års Menneskerettighetskonferanse bør legges til Burma.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    oddgeir skrev:
    Spiralis skrev:
    Når du er enig med oss får du snakke, er du uenig får du se å holde kjeft!
    Litt sånn som i denne tråden med andre ord. ;D

Nei nei nei, dette må jeg ikke spøke med. Beklager til alle. ;D
    ;D
    Hva er din diagnose?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forøvrig en bra side 3 av John Olav Egeland i papirutgaven i Dagbladet i dag. Betryggende at ikke alle i pressen tar et godt grep rundt anklene og holder munn. Finner den ikke på webutgaven.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Spiralis skrev:
    Rune S skrev:
    Men sånn litt mer seriøst,mener du at land ikke skal kunne ha statshemmeligheter for rikets sikkerhet?
    Statshemmeligheter er greit nok det. Det jeg reagerer på er den mildt sagt tvilsomme måten/metodene som USA (av alle!!! ) benytter seg av for å stoppe WikiLeaks. Det er ikke mye demokrati/ytringsfrihet her nei! Når du er enig med oss får du snakke, er du uenig får du se å holde kjeft!

Dette sett sammen med "The Patriot Act" gir et skremmende bilde av et USA som er millimetere fra å "komme ut av skapet" som et "Det Fjerde Riket" i verste fall. Metoder som brukes i dag sett sammen med tilgjengelig lovverk og skremmende uttaleleser fra ledende politikere viser at man nå bare trenger en stk "feil mann på feil plass" før USA "for all practical purposes" blir et defacto diktatur. Man har mulighetene (lovverket) man har vist viljen (i denne saken) og man har folk som viser at det "går an" ( diverse lite morsomme uttaleleser fra republikanere) Nu trenger vi kun at den "rette" mannen kommer i maktposisjon så er det for sent. Folket reagerer ikke tilstrekkelig nå og vil nok dessverre ikke gjøre det før det er for sent neste gang heller.

Vi bør ikke glemme at dette ikke gjøres for å hindre opplysningene å komme ut, DE ER ALLEREDE UTE!

Min gamle mor brukte å si at : "Det er for sent å stenge stalldøra når hesten har løpt ut!"
    Vilke grep skal de bruke for å stoppe Wikileaks da ?
    For det er vel ikke vanskelig for noen å sette seg inn i situasjonen de styrende i USA må føle når denne informasjonen kommer ut,at det er informasjon de mener ikke andre land skal vite og må ta grep for å stoppe at mer kommer ut.

Det er ikke mange andre land enn USA vredensgnag kunne boltre seg i sitater fra en noenlunde fri presse om det som skjer i deres eget land,tror ikke der finnes så mange andre land enn Israel og USA som har såpass takhøyde og fri presse.Så at man nå går i harnisk over å få tatt USA på fersken for å ha myndigheter med stor makt og beskyldninger om å vere diktatoriske finner jeg merkelig viss man tar i betraktning hvordan det står til i resten av verden.......

Ikke dermed sagt at jeg er enig med alt som foregår i USA,men jeg tror faktisk verden har mye å takke de for også,tror faktisk de har vert en stabilisator til nå.
    Norge kan jo for eksempel tenke seg hva som eventuellt ville skjedd viss Russland plutselig fannt ut at de trenger Norges store naturressurser,vi er et meget lett bytte med 2-3 tanks,heimevern med mausere og lauskrutt og 3-4 gamle jagerfly,hvem tror man eventuellt hadde hatt baller nok til å komme oss til unnsetning ? Jeg tviler på om det kunne vert så mange andre enn USA ......

Jeg forstår godt at enkelte mener USA blander seg i for mye rundt om i verden,men jeg er igrunnen mer bekymret for den dagen de eventuellt slutter å bry seg.
    Da får blant annet terrornettverk fred til å fokusere på utbredelse istedet for å vere opptatt med å forsvare seg.

Viss man ønsker forandring så tror jeg man må engasjere seg politisk,komme seg inn ved lovlige og naturlige kanaler der man kan påvirke til eventuellt større åpenhet og frihet,et "ulovlig" opprør mot de som er blitt satt til myndighet tror jeg ikke fører noe annet sted enn kaos.

V

vredensgnag

Gjest
    Hvorfor skal vi stoppe WikiLeaks? Skal du stoppe avisene også? Intet settes opp på WLs nettsted før det er nevnt av avisene.

Siden du nevner Israel.
    Tyrkia hjalp Israel med skogbrannfly nylig. Det tok Israelerne som tegn på at de hadde myknet etter Gaza-flotiljen, så de skyndte seg med å tilby begrenset erstatning til familiene til de ni tyrkerne som ble drept. Betingelsen var at tyrkerne hjalp Israel med å unngå de krigsforbrytelsesprosessene som er innledet pga sjørøveraksjonen i internasjonalt farvann.

Men Tyrkia meldte at hjelpen ikke måtte misforstås. De opprinnelige betingelsene gjelder. Ingen diplomatiske forbindelser, handelsstans, og stans i andre relasjoner. Israel må be om unnskyldning, de ansvarlige marineoffiserene må stilles for retten, og erstatningsansvaret skal utmåles av en rett, ikke en hestehandel.

Fint og transparent og i det åpne, i stedet for disse mystiske og skitne hestehandlene i amerikanernes telegrammer.
    http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/09/israel-offers-compensation-gaza-flotilla-deaths

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Det går en grense et sted for hva en nasjon kan tillate at slipper ut i offentligheten. Det betyr ikke nødvendigvis at nasjonene er imot pressefriheten.

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Det går en grense et sted for hva en nasjon kan tillate at slipper ut i offentligheten. Det betyr ikke nødvendigvis at nasjonene er imot pressefriheten.
    Og hvor klokt er det å la den grensen være avhengig av at tre millioner mennesker deler den oppfatningen?

Jeg er helt enig i at det ikke er pressefrihet å ha fullt frislipp - selv om det ikke finnes en vestlig grunnlov som ikke garanterer innsynsrett, og dette er også hva tiltakt som Freedom of Information Acts, o.a. baserer seg på.

Likevel er det helt klart områder som det er berettiget å unnta offentlighet. Hadde Norges motparter under Evensens delelinjeforhandlinger visst hvor beskjedne vi var villige til å være, om hardt kom mot hardt, så ville ikke Norge vært en rik oljenasjon i dag, for eksempel.

Men det er nasjonens ansvar å båndlegge slik informasjon. Når det svikter, og informasjonen kommer ut, så har man mistet retten til å kontrollere dens videre distribusjon. Da får man helst håpe at det som står er noe man kan leve med, i full offentlighet, alternativt ta konsekvensene.

Og det er selvsagt dette denne saken handler om. Det er naivt å tro at en nasjon som USA ikke har skitt i krokene, men det er trist å innse at hele huset ser ut som et hønsereir.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Det er naivt å tro at en nasjon som USA ikke har skitt i krokene, men det er trist å innse at hele huset ser ut som et hønsereir.
    Jeg undres på hvordan det ser ut i andres kroker. Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, etc.? Like ille?
    Hva med Norge?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hvis man finner fram all skitten og legger det i en haug så ser et ut som en
    *big surprise* haug med skitt!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    Men det er nasjonens ansvar å båndlegge slik informasjon. Når det svikter, og informasjonen kommer ut, så har man mistet retten til å kontrollere dens videre distribusjon. Da får man helst håpe at det som står er noe man kan leve med, i full offentlighet, alternativt ta konsekvensene.

Og det er selvsagt dette denne saken handler om. Det er naivt å tro at en nasjon som USA ikke har skitt i krokene, men det er trist å innse at hele huset ser ut som et hønsereir.
    Enig i at USA har gjort en eller annen tabbe her,men viss da de som på død og liv gjør alt for å spre det videre samtidig vet at dette sannsynligvis vil skade USA og i verste fall kan skape stor uro i verden,da vil jeg påstå at plystrerene har et stort ansvar og har ivertfall ikke den moralske kodeks jeg har blitt opplært til.

Selvsagt har USA skitt i krokene,de er et stort land med mange innbyggere,dess flere kokker dess mer søl ser ut til å kunne brukes på mange områder i livet.
    Tror der er utrolig mange større hønsereir med mer skitt rundt omkring i verden,men de har ikke den grad av "freedom of speach" som de har i USA.

Jeg er mer interesert i å få noe plystring fra krokene i Iran,Nord-Korea,Kina,Russland osv. ,de ser jeg på som en mye mye større trussel mot stabiliteten i verden og mye mer diktatoriske i styresett enn USA.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Rune S skrev:
    Jeg er mer interesert i å få noe plystring fra krokene i Iran,Nord-Korea,Kina,Russland osv. ,de ser jeg på som en mye mye større trussel mot stabiliteten i verden og mye mer diktatoriske i styresett enn USA.
    Men det forutsetter at det finnes steder som Wikileaks som våger å publisere usensurert informasjon fra slike land. Wikileaks er overhodet ingen anti-amerikansk publikasjon selv om de siste store slippene har vært relatert til dem. De arbeider for å avsløre maktmisbruk, korrupsjon, hemmelighold og tvilsomme hestehandler, udemokratisk virkemidler, tortur, svindel og svik over hele verden. Få land er gullende rene slik.

Når man etterhvert forstå hvor viktige slike steder er og hvilket heltemot de utviser de som risikerer liv og helse for å fortelle oss om hva som foregår bak lukkede dører i verdens maktelite, så burde man slå ring omkring Wikileaks og deres redaksjon.

Og det blir så unødvendig og trist når amerikanske toppolitikere som det æreløse svinet Mike Huckabee tar til orde for å myrde redaktøren av Wilikeaks. :(

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Gjestemedlem skrev:
    Rune S skrev:
    Men det forutsetter at det finnes steder som Wikileaks som våger å publisere usensurert informasjon fra slike land. Wikileaks er overhodet ingen anti-amerikansk publikasjon selv om de siste store slippene har vært relatert til dem. De arbeider for å avsløre maktmisbruk, korrupsjon, hemmelighold og tvilsomme hestehandler, udemokratisk virkemidler, tortur, svindel og svik over hele verden. Få land er gullende rene slik.

Når man etterhvert forstå hvor viktige slike steder er og hvilket heltemot de utviser de som risikerer liv og helse for å fortelle oss om hva som foregår bak lukkede dører i verdens maktelite, så burde man slå ring omkring Wikileaks og deres redaksjon.

Og det blir så unødvendig og trist når amerikanske toppolitikere som det æreløse svinet Mike Huckabee tar til orde for å myrde redaktøren av Wilikeaks. :(
    Viss du vet om 1 eneste land som er i nerheten av perfekt så vil jeg gjerne høre vilket det skulle vere.

I en ideell verden hadde man nok ikke trengt statshemmeligheter,skulle gjerne sett at full åpenhet var mulig men vi er vel ikke helt der enda ? Viss denne informasjonen kan skade sikkerheten til USAs innbyggere,eller stabiliteten i verden,så mener jeg USA har rett til å holde det skjult,og at Wikileaks er uansvarlige som da legger det ut.Hvem vet vilke rykninger noen galematiaser rundt om i verden kan få i atomknapp fingeren viss de får inntrykk av at USA vet for mye om de ?
    Og jeg har ikke vanskeligheter med å se at en som lekker slik info kan bli sett på som en landsforeder. Men nå er jo plystrerene anonyme slik jeg forstår det,og Assange er ikke amerikaner......
    Har vanskelig for å tro at Huckabee er for at Assange skal ha dødstraff,men i tilfelle er jeg ivertfall ikke enig med han i det.Det som er skjedd er skjedd,og infoen kommer sikkert ut samme om Assange blir fengslet eller ikke.
    Regner med USA kommer til å revurdere hele sitt system og det blir nok ikke enklere å få ut slik info i fremtiden.

Jeg har bare fått med meg lekasjer fra USA,hvor finner jeg komplett liste over det Wikileaks har laggt ut ?

V

vredensgnag

Gjest
    Er du klar, Rune S? For nå kommer du til å bli forbauset. Og gå nøye gjennom listen.

2. WikiLeaks' journalism record

2.1 Prizes and background

WikiLeaks is the winner of:
    the 2008 Economist Index on Censorship Freedom of Expression award
    the 2009 Amnesty International human rights reporting award (New Media)
    WikiLeaks has a history breaking major stories in major media outlets and robustly protecting sources and press freedoms. We have never revealed a source. We do not censor material. Since formation in 2007, WikiLeaks has been victorious over every legal (and illegal) attack, including those from the Pentagon, the Chinese Public Security Bureau, the Former president of Kenya, the Premier of Bermuda, Scientology, the Catholic & Mormon Church, the largest Swiss private bank, and Russian companies. WikiLeaks has released more classified intelligence documents than the rest of the world press combined.

2.2 Some of the stories we have broken

War, killings, torture and detention
    Government, trade and corporate transparency
    Suppression of free speech and a free press
    Diplomacy, spying and (counter-)intelligence
    Ecology, climate, nature and sciences
    Corruption, finance, taxes, trading
    Censorship technology and internet filtering
    Cults and other religious organizations
    Abuse, violence, violation
    War, killings, torture and detention

Changes in Guantanamo Bay SOP manual (2003-2004) - Guantanamo Bay's main operations manuals
    Of Orwell, Wikipedia and Guantanamo Bay - In where we track down and expose Guantanamo Bay's propaganda team
    Fallujah jail challenges US - Classified U.S. report into appalling prison conditions in Fallujah
    U.S lost Fallujah's info war - Classified U.S. intelligence report on the battle of Fallujah, Iraq
    US Military Equipment in Iraq (2007) - Entire unit by unit equipment list of the U.S army in Iraq
    Dili investigator called to Canberra as evidence of execution mounts - the Feb 2008 killing of East Timor rebel leader Reinado
    Como entrenar a escuadrones de la muerte y aplastar revoluciones de El Salvador a Iraq - The U.S. Special Forces manual on how to prop up unpopular government with paramilitaries
    Government, trade and corporate transparency

Change you can download: a billion in secret Congressional reports - Publication of more than 6500 Congressional Research Reports, worth more than a billion dollars of US tax-funded research, long sought after by NGOs, academics and researchers
    ACTA trade agreement negotiation lacks transparency - The secret ACTA trade agreement draft, followed by dozens of other publications, presenting the initial leak for the whole ACTA debate happening today
    Toll Collect Vertraege, 2002 - Publication of around 10.000 pages of a secret contract between the German federal government and the Toll Collect consortium, a private operator group for heavy vehicle tolling system
    Leaked documents suggest European CAP reform just a whitewash - European farm reform exposed
    Stasi still in charge of Stasi files - Suppressed 2007 investigation into infiltration of former Stasi into the Stasi files commission
    IGES Schlussbericht Private Krankenversicherung, 25 Jan 2010 - Hidden report on the economics of the German private health insurance system and its rentability
    Suppression of free speech and a free press

The Independent: Toxic Shame: Thousands injured in African city, 17 Sep 2009 - Publication of an article originally published in UK newspaper The Independent, but censored from the Independent's website. WikiLeaks has saved dozens of articles, radio and tv recordings from disappearing after having been censored from BBC, Guardian, and other major news organisations archives.
    Secret gag on UK Times preventing publication of Minton report into toxic waste dumping, 16 Sep 2009 - Publication of variations of a so-called super-injunction, one of many gag-orders published by WikiLeaks to expose successful attempts to suppress the free press via repressive legal attacks
    Media suppression order over Turks and Caicos Islands Commission of Inquiry corruption report, 20 Jul 2009 - Exposure of a press gagging order from the Turks and Caicos Islands, related to WikiLeaks exposure of the Commission of Inquiry corruption report
    Bermuda's Premier Brown and the BCC bankdraft - Brown went to the Privy council London to censor the press in Bermuda
    How German intelligence infiltrated Focus magazine - Illegal spying on German journalists
    Diplomacy, spying and (counter-)intelligence

U.S. Intelligence planned to destroy WikiLeaks, 18 Mar 2008 - Classified (SECRET/NOFORN) 32 page U.S. counterintelligence investigation into WikiLeaks. Has been in the worldwide news.
    CIA report into shoring up Afghan war support in Western Europe, 11 Mar 2010 - This classified CIA analysis from March, outlines possible PR-strategies to shore up public support in Germany and France for a continued war in Afghanistan. Received international news coverage in print, radio and TV.
    U.S. Embassy profiles on Icelandic PM, Foreign Minister, Ambassador - Publication of personal profiles for briefing documents for U.S. officials visiting Iceland. While lowly classified are interesting for subtle tone and internal facts.
    Cross-border clashes from Iraq O.K. - Classified documents reveal destabalizing U.S. military rules
    Tehran Warns US Forces against Chasing Suspects into Iran - Iran warns the United States over classified document on WikiLeaks
    Inside Somalia and the Union of Islamic Courts - Vital strategy documents in the Somali war and a play for Chinese support
    Ecology, climate, nature and sciences

Draft Copenhagen climate change agreement, 8 Dec 2009 - Confidential draft "circle of commitment" (rich-country) Copenhagen climate change agreement
    Draft Copenhagen Accord Dec 18, 2009 - Three page draft Copehagen "accord", from around Friday 7pm, Dec 18, 2009; includes pen-markings
    Climatic Research Unit emails, data, models, 1996-2009 - Over 60MB of emails, documents, code and models from the Climatic Research Unit at the University of East Anglia, written between 1996 and 2009 that lead to a worldwide debate
    The Monju nuclear reactor leak - Three suppressed videos from Japan's fast breeder reactor Monju revealing the true extent of the 1995 sodium coolant disaster
    Corruption, finance, taxes, trading

The looting of Kenya under President Moi - $3,000,000,000 presidential corruption exposed; swung the Dec 2007 Kenyan election, long document, be patient
    Gusmao's $15m rice deal alarms UN - Rice deal corruption in East Timor
    How election violence was financed - the embargoed Kenyan Human Rights Commission report into the Jan 2008 killings of over 1,300 Kenyans
    Financial collapse: Confidential exposure analysis of 205 companies each owing above EUR45M to Icelandic bank Kaupthing, 26 Sep 2008 - Publication of a confidential report that has lead to hundreds of newspaper articles worldwide
    Barclays Bank gags Guardian over leaked memos detailing offshore tax scam, 16 Mar 2009 - Publication of censored documents revealing a number of elaborate international tax avoidance schemes by the SCM (Structured Capital Markets) division of Barclays
    Bank Julius Baer: Grand Larceny via Grand Cayman - How the largest private Swiss bank avoids paying tax to the Swiss government
    Der Fall Moonstone Trust - Cayman Islands Swiss bank trust exposed
    Over 40 billion euro in 28167 claims made against the Kaupthing Bank, 23 Jan 2010 - List of Kaupthing claimants after Icelandic banking crash
    Northern Rock vs. WikiLeaks - Northern Rock Bank UK failed legal injunctions over the ¡Ì24,000,000,000 collapse
    Whistleblower exposes insider trading program at JP Morgan - Legal insider trading in three easy steps, brought to you by JP Morgan and the SEC
    Censorship technology and internet filtering

Eutelsat suppresses independent Chinese-language TV station NTDTV to satisfy Beijing - French sat provider Eutelsat covertly removed an anti-communist TV channel to satisfy Beijing
    Internet Censorship in Thailand - The secret internet censorship lists of Thailand's military junta
    Cults and other religious organizations

Church of Scientology's 'Operating Thetan' documents leaked online - Scientology's secret, and highly litigated bibles
    Censored Legion de Cristo and Regnum Cristi document collection - Censored internal documents from the Catholic sect Legion de Cristo (Legion of Christ)
    US Department of Labor investigation into Landmark Education, 2006 - 2006 investigative report by the U.S. Department of Labor on Landmark Education
    Abuse, violence, violation

Report on Shriners raises question of wrongdoing - corruption exposed at 22 U.S. and Canadian children's hospitals.
    Claims of molestation resurface for US judo official
    Texas Catholic hospitals did not follow Catholic ethics, report claims - Catholic hospitals violated catholic ethics

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Jepp,jeg skummet den listen tidligere,veldig mye interesant og mye US leaks....
    Klarer ikke å finne noe annet enn desse US lekasjene på Wikileaks sine sider,er det jeg som ikke kan lete ?

N

nb

Gjest
    Det måtte vel komme - fake cables

http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/09/pakistani-newspaper-fake-leaks-india

They read like the most extraordinary revelations. Citing the WikiLeaks cables, major Pakistani newspapers this morning carried stories that purported to detail eye-popping American assessments of India's military and civilian leaders.

According to the reports, US diplomats described senior Indian generals as vain, egotistical and genocidal; they said India's government is secretly allied with Hindu fundamentalists; and they claimed Indian spies are covertly supporting Islamist militants in Pakistan's tribal belt and Balochistan.

"Enough evidence of Indian involvement in Waziristan, Balochistan," read the front-page story in the News; an almost identical story appeared in the Urdu-language Jang, Pakistan's bestselling daily.

If accurate, the disclosures would confirm the worst fears of Pakistani nationalist hawks and threaten relations between Washington and New Delhi. But they are not accurate.

V

vredensgnag

Gjest
    Rune S skrev:
    Klarer ikke å finne noe annet enn desse US lekasjene på Wikileaks sine sider,er det jeg som ikke kan lete ?
    http://wikileaks.ch/

Problemet er at det opprinnelige nettstedet, wikileaks.org, er blitt angrepet. Nå er det oppe speilsteder - hvilket man ser når man går inn på Cablegate-seksjonen.

Du kan plutselig få en versjon som er flere dager gammel, men når du tar refresh ser du at den får en dato som er nærmere dagens, og tar du enda en refresh kan det være du får dagens. Men speilstedene har ikke hele innholdet til det gamle nettstedet.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    nb skrev:
    Det måtte vel komme - fake cables

http://www.guardian.co.uk/world/2010/dec/09/pakistani-newspaper-fake-leaks-india

They read like the most extraordinary revelations. Citing the WikiLeaks cables, major Pakistani newspapers this morning carried stories that purported to detail eye-popping American assessments of India's military and civilian leaders.

According to the reports, US diplomats described senior Indian generals as vain, egotistical and genocidal; they said India's government is secretly allied with Hindu fundamentalists; and they claimed Indian spies are covertly supporting Islamist militants in Pakistan's tribal belt and Balochistan.

"Enough evidence of Indian involvement in Waziristan, Balochistan," read the front-page story in the News; an almost identical story appeared in the Urdu-language Jang, Pakistan's bestselling daily.

If accurate, the disclosures would confirm the worst fears of Pakistani nationalist hawks and threaten relations between Washington and New Delhi. But they are not accurate.
    Viss det brer om seg kan det bli kaos!

Blir sikkert bra for husfreden og samarbeidet fremover viss Putin er litt irritert :
    http://www.abcnyheter.no/node/122327
    – Hvorfor er Assange gjemt bort i fengselet? Er det demokrati? spurte Putin på en pressebrifing torsdag. Han mener WikiLeaks-saken viser at Vesten ikke har noen rett til å belære Russland om demokrati.

V

vredensgnag

Gjest
    Rune S skrev:
    – Hvorfor er Assange gjemt bort i fengselet? Er det demokrati? spurte Putin på en pressebrifing torsdag. Han mener WikiLeaks-saken viser at Vesten ikke har noen rett til å belære Russland om demokrati.
    Presis. Som om ikke Koalisjonen. NATO i Afghanistan og valgene i USA forlengst hadde fjernet enhver tvil, så er dette spikeren i kisten for tanken om at vi har noen som helst grunn til å belære andre nasjoner om hvordan de skal gjennomføre sine ulike "demokratiske" prosesser.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    Rune S skrev:
    http://wikileaks.ch/

Problemet er at det opprinnelige nettstedet, wikileaks.org, er blitt angrepet. Nå er det oppe speilsteder - hvilket man ser når man går inn på Cablegate-seksjonen.

Du kan plutselig få en versjon som er flere dager gammel, men når du tar refresh ser du at den får en dato som er nærmere dagens, og tar du enda en refresh kan det være du får dagens. Men speilstedene har ikke hele innholdet til det gamle nettstedet.
    Kommer meg innpå alt som omhandler USA lekasjene og USAs krigføing i Irak og Afganistan,men tenkte mer på lekasjer fra andre land siden dette ikke er noen anti-amerikansk greie.Er mer interesert i å lese om top-secret ting som eventuellt er lekket fra Iran,Russland,EU osv.

V

vredensgnag

Gjest
    Morsomt nok har ikke mediene oppdaget WikiLeaks samarbeidspartner ennå - de utveksler mye informasjon, og Cryptome.org har en del linker til WLs eldre filer.

www.cryptome.org

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Takker!
    Ser ut som der var litt mer variert kost ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Tøger Seidenfaden, Politikens stålfaste redaktør, kommer hardt ned på WikiLeaks side i en leder i dag, og melder at avisen vil speile alt som slippes, for å markere motstand mot hva amerikanske myndigheter holder på med.

Og han forklarer hvorfor:

Der er tale om altovervejende ikke-juridiske skridt i form af massiv pression mod de private leverandører, som ethvert internetmedie er afhængig af. De amerikanske internetgiganter Amazon og PayPal og andre firmaer i flere lande har bøjet sig for presset og smidt WikiLeaks af deres servere.

Også kreditkortfirmaer og banker har øjensynlig nægtet at betjene WikiLeaks.

Det svarer til, at myndighederne, hvis de ville forhindre Politiken eller Berlingske Tidende i at bringe en ubehagelig artikel, pressede elselskabet til at slukke for strømmen, så trykpressen ikke kunne køre.

Hvor er lovgrundlaget, hvor er domstolene?

Det er forståeligt, ja, formålstjenligt, at en stat forsøger at holde på sine hemmeligheder. USA er i sin gode ret til at tiltale kilden til lækagen og om muligt få ham idømt en hård straf.

Men det er en glidebane mod et mere lukket samfund, hvis USA’s regering eller andre, med metoder, der er helt uforenelige med retsstaten, angriber de medier, der bringer oplysningerne. Skal ytringsfriheden begrænses, må det som minimum ske efter en åben rettergang.

Lederen: http://politiken.dk/debat/ledere/ECE1137432/stop-angrebet-paa-informationsfriheden/

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kjapp oppsummering av de siste par ukenes lekkasjer

[video]-7GkIZCepzI[/video]

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    vredensgnag skrev:
    Tøger Seidenfaden, Politikens stålfaste redaktør,
    Var det ikke han som på førstesiden ba om unnskyldning for muhammedtegningene, og gjorde seg til latter i Danmark tro. Stålfast er vel å dra det litt langt.

;)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Hittil har jeg sagt lite om hva jeg mener om distribusjon av denne typen lekkarser, siden det var verdt å tenke litt igjennom før man gjør seg opp en mening. Men nå begynner det å forme seg en, og det er at avsløringenes art må bli avgjørende for hva som er riktig, og dette vil jo variere fra sak til sak. Samme regler som gjelder for fri pressevirksomhet ellers bør gjelde her også. Privatlivets fred, lands sikkerhet, offentlig ro og orden, helse og moral, taushetsplikt og domstolenes uavhengighet skal og må respekteres, mens avsløringer av overgrep, og kriminelle handlinger må og skal komme fram. Og så har vi alt sladderet i mellom som bare drittgravere og sladdrekjerringer har interesse av, og som kun egner seg til å få viktige saker til å drukne i mengden. Hva folk gjør med dette bryr jeg meg pent lite om. Slikt har vi alt for mye av allerede.

Siden denne lekkarsen ikke inneholder gradert materiale, etter hva jeg har forstått, er det nok enorme mengder av sistnevnte kategori, noe som også forklarer hvorfor så lite hittil har nådd dagens lys.

Når det kommer til alt annet grums i kjølvannet av dette håper jeg at alle som har begått straffbare handlinger blir straffet og øvrige går fri. Angrepene på Paypal med venner har nok alt for liten skadevirkning til at det er verdt å etterforske. Så vidt jeg har skjønt er det bare noen nettsteder som har vært nede og ikke selve betalingsformidlingen.

Det er litt kvalmende at Assange får en martyrstatus han ikke fortjener på grunn av påstått tvilsom omgang med svenske damer.

Og når det kommer til alle konspirasjonsteoriene så bærer de et brukbart humoristisk preg.

N

nb

Gjest
    BT skrev:
    Siden denne lekkarsen ikke inneholder gradert materiale, etter hva jeg har forstått, er det nok enorme mengder av sistnevnte kategori, noe som også forklarer hvorfor så lite hittil har nådd dagens lys.
    The Guardian sa jo at det var et ganske begrenset antall som hadde noensomhelst journalistisk interesse, og jeg regner med at de og andre mediahus forholder seg kun til de og ignorerer resten.

WikiLeaks har jo sagt at de skal slippe det gradvis, men om det betyr at alt det spennende kommer først vet man jo ikke.

Ang de "angrepene" så har du rett, det er bare selve nettstedene og ikke betalingsinfrastrukturen som har vært angrepet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Hittil har jeg sagt lite om hva jeg mener om distribusjon av denne typen lekkarser, siden det var verdt å tenke litt igjennom før man gjør seg opp en mening. Men nå begynner det å forme seg en, og det er at avsløringenes art må bli avgjørende for hva som er riktig, og dette vil jo variere fra sak til sak. Samme regler som gjelder for fri pressevirksomhet ellers bør gjelde her også. Privatlivets fred, lands sikkerhet, offentlig ro og orden, helse og moral, taushetsplikt og domstolenes uavhengighet skal og må respekteres, mens avsløringer av overgrep, og kriminelle handlinger må og skal komme fram. Og så har vi alt sladderet i mellom som bare drittgravere og sladdrekjerringer har interesse av, og som kun egner seg til å få viktige saker til å drukne i mengden. Hva folk gjør med dette bryr jeg meg pent lite om. Slikt har vi alt for mye av allerede.
    Så hva tror du egentlig de er så redde for, de som frenetisk prøver å kneble de frie publikasjonakanalene. Utidig kjendissladder?

Listen din høres forøvrig ut som noe publisert av det kinesiske polittbyrå.Du hadde blitt en lydig og flink kineser. :)

Section Five of the Computer Information Network and Internet Security, Protection, and Management Regulations approved by the State Council on 11 December 1997 states the following:

No unit or individual may use the Internet to create, replicate, retrieve, or transmit the following kinds of information:
    Inciting to resist or breaking the Constitution or laws or the implementation of administrative regulations;
    Inciting to overthrow the government or the socialist system;
    Inciting division of the country, harming national unification;
    Inciting hatred or discrimination among nationalities or harming the unity of the nationalities;
    Making falsehoods or distorting the truth, spreading rumors, destroying the order of society;
    Promoting feudal superstitions, sexually suggestive material, gambling, violence, murder;
    Terrorism or inciting others to criminal activity; openly insulting other people or distorting the truth to slander people;
    Injuring the reputation of state organizations;
    Other activities against the Constitution, laws or administrative regulations.

V

vredensgnag

Gjest
    La oss ha tungen rett i munnen når det gjelder "angrepene" på PayPal o.a. Dette er ikke hacking, det er noe så enkelt som at mange ber om tilgang til siden samtidig, slik at sidens kapasitet til å besvare henvendelsene svikter. Det er en temmelig uskyldig form for protest, men fordi folk vet så lite om data ser de for seg at noe er blitt ødelagt og at folk har "brutt seg inn." Slett ikke.

Står det én person utenfor Stortinget og roper så er det lett å tenke "tulling," står det 500 der og roper det samme tenker vi folkeaksjon. Og det er presis dette disse ungdommene, som her kalles terrorister, har gjort.

===

Debatten i går var grei - selvsagt skal myndighetene ha anledning til å føre hemmelige samtaler og kontakter, og det er myndighetenes ansvar å sørge for at de forblir hemmelige. De er satt til oppgaven av folket, og folket har innsynsrett, men myndighetene har ikke opplysningsplikt på sensitive områder.

Så er det opp til myndighetene å finne en avveining. Som en uttalte det i en diskusjon i USA: "If you're afraid we'll find out what you're doing - maybe you shouldn't do it."

Egg og omeletter. Alltid en avveining.

MEN - som også ble påpekt i Debatten. Når materialet først er utenfor myndighetenes kontroll, fordi denne har vært slepphendt, så er det legitimt nyhetsstoff på nivå med alt annet som pressen formidler. At amerikanerne godt kunne tenke seg å slippe at det blir formidlet er ikke god nok grunn til å la være. Og det er blitt meget ansvarsfullt gjort.

Det som foregår nå er at amerikanerne ønsker å redusere skadene - men det er for sent. Og som også ble nevnt - det gå gi tre millioner mennesker adgang til materialet er ikke hemmelighold, det er publisering.

(Selv om jeg tror at det tallet ble benyttet i spin-aktivitetene som skulle gi inntrykk av at det var ubetydelig stoff. Det kan godt være så mange hadde tilgang til SIPRNET, men ganske usannsynlig at alle kunne sitte og lese disse telegrammene. Bradley Manning var i klareringssentralen for informasjonsstrøm, og hadde dermed bredt innsyn i kommunkasjonene, sikkert på et nivå høyt over vanlige SIPRNET-brukere.)

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det er litt kvalmende at Assange får en martyrstatus han ikke fortjener på grunn av påstått tvilsom omgang med svenske damer.
    Du gir deg ikke med den utidige sladderen din. Smakløst.

Disse to skjøgene er så til de grader avslørt som forsmådde elskerinner som på beste ottarkjerringvis ville hevne seg på menns generelle promiskuitet. Å gud, han lå med venninnen min også det svinet. Man kan si at det slår litt tilbake på dem selv etterhvert.

Man kan stille seg spørsmålet om hva som egentlig er verst

Å bli voldtatt (og da mener jeg på ordentlig og ikke bare oppdage et sprukket kondom og at du ikke er den eneste i verden)

Eller å bli falsk anklaget i offentlighet for noe slikt med den ekstreme belastningen det medfører.

Disse to kjerringene burde få minst like streng straff som en brutal voldtektsforbryter. Mange år på vann og brød med svært utrivelige traktorkjerringer som voktere. :-\

De spytter i trynet på kvinner som faktisk har opplevd hva det vil si å bli voldtatt og hva det innebærer. :(

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Så hva tror du egentlig de er så redde for, de som frenetisk prøver å kneble de frie publikasjonakanalene. Utidig kjendissladder?
    Wikileaks har jo signalisert at de vil distribuere alt uten å ta de nødvendige hensyn som jeg listet opp ovenfor.

For å si det sånn; hadde USAs sikkerhet stått på spill ville jeg nødig vært i skoene til sentrale wikileaks-folk.

Det du kaller frenetisk var nok bare en aksjon for å oppholde dem inntil man fikk oversikt over skadeomfanget og besluttet hvordan man skal håndtere situasjonen.

V

vredensgnag

Gjest
    USAs sikkerhet står på spill.

I UK har man sett at amerikanerne ler og ler høyt av "the special relationship,"; den forrige statsministeren i Kroatia stakk i går fra landet, avslørt for korrupsjon; Pfizers forsøk på å kneble Nigerianske ministre ble avslørt i går - de hadde gjennomført medisinske tester på uvitende barn i Nigerianske sykehus, og mange ble skadet, ambassaden hjalp til; amerikanernes spion i Merkels regjering er avslørt og avskjediget i unåde, ferdig i Tyskland, osv.

Omfanget - 250.000 telegrammer - er slik at en av verdens mektigste personer akkurat nå er Julian Assange. Informasjon, når den er i ubalanse, er lik makt. Når du får vite om at et firma skal inngå en kjempekontrakt i neste uke, og kjøper aksjer på grunnlag av den informasjonen, så får du en fordel som resulterer i en maktgevinst for deg, målt i midler som oppnås. Man har reguleringer mot slikt.

Det samme gjelder annen informasjon - det å vite ting med handlingsfordeler grunnet avgrenset distribusjon kan gi stor effekt når det brukes rett. Myndighetene lekker for eksempel konstant, når det er til deres fordel.

Skulle alle telegrammene bli kjent, så har USA mistet handlingsfordeler som er gigantiske, og som det er investert billioner av norske kroner i (sannsynligvis trillioner).

Og det er den egentlige grunnen til at det er så mye oppstyr nå, og at makthaverne slenger alle demokratiske spilleregler til side.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Du gir deg ikke med den utidige sladderen din. Smakløst.

Disse to skjøgene er så til de grader avslørt som forsmådde elskerinner som på beste ottarkjerringvis ville hevne seg på menns generelle promiskuitet. Å gud, han lå med venninnen min også det svinet. Man kan si at det slår litt tilbake på dem selv etterhvert.

Man kan stille seg spørsmålet om hva som egentlig er verst

Å bli voldtatt (og da mener jeg på ordentlig og ikke bare oppdage et sprukket kondom og at du ikke er den eneste i verden)

Eller å bli falsk anklaget i offentlighet for noe slikt med den ekstreme belastningen det medfører.

Disse to kjerringene burde få minst like streng straff som en brutal voldtektsforbryter. Mange år på vann og brød med svært utrivelige traktorkjerringer som voktere. :-\

De spytter i trynet på kvinner som faktisk har opplevd hva det vil si å bli voldtatt og hva det innebærer. :(
    Det vet jeg pent lite om, mens synsere fra alle verdenshjørner vet tilsynelatende i minste detalj hva som har skjedd. Uansett er det naturlig at en anmeldt person blir avhørt. Dersom det er falske anklager bør jo også det avdekkes slik at de skyldige får ta konsekvensene.

V

vredensgnag

Gjest
    Thomas Jefferson var en av skribentene bak The Federalist Papers, det filosofiske statsforfatningsdokumentet som er USAs grunnlag. Det er et utrolig dokument, som diskuterer hva som skal til for å skape en bedre nasjon, etter tyranniet de levde i.

Jefferson skrev følgende, som har direkte relevans til saken:

“If once the people become inattentive to the public affairs, you and I, and Congress and Assemblies, Judges and Governors, shall all become wolves. It seems to be the law of our general nature, in spite of individual exceptions.” - Thomas Jefferson

G

Gjestemedlem

Gjest
    BT skrev:
    Det vet jeg pent lite om, mens synsere fra alle verdenshjørner vet tilsynelatende i minste detalj hva som har skjedd. Uansett er det naturlig at en anmeldt person blir avhørt. Dersom det er falske anklager bør jo også det avdekkes slik at de skyldige får ta konsekvensene.
    Det er en helt annen sak. Men det er en offisiell svertekampanje fra f.eks. Fox der de konsekvent omtaler Assange som "The wikileaks rapist" uansett hva saken ellers handler om. Og det er presis det samme du selv gjør her, igjen og igjen. En helt bevist svertekampanje av det mest usympatiske slag fordi det blir for vanskelig å forholde seg til hva saken egentlig handler om.

Møkkaspreding er vel et dekkende begrep. :-\

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Listen din høres forøvrig ut som noe publisert av det kinesiske polittbyrå.Du hadde blitt en lydig og flink kineser. :)
    ;D
    Men så er den altså hentet fra NOU 1999: 27 Ytringsfrihed bør finde Sted.

*tsjing tsjang*

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn