WHT - Live følelse i stua?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Hørte WHT for første gang hos Vidar (Audioart) i 2012, sammen med en del andre fra Arendal lydlaug. Var en gjeng som fikk bakoversveis av dynamikken, hurtigheten, åpenheten og livefølelsen. Det har etterhvert blitt en del turer oppom Vidar for å høre på WHT og de har lagt beslag på store deler av min top 5 liste over lydopplevelser. Vet det har blitt noen par WHT høyttalere rundt om i Norge og en del flere som har fått hørt de. Syntes derfor det var på tide med en vennetråd for dette merket. Håper noen av dere andre som har hørt de, vil være med og dele lytteinntrykk.

    Litt fakta om merket:
    • Filosofien deres har som hovedmål å lage høyttalere som har PA lyden kombinert med finesse fra hi-fi og som kan brukes på noen få meters avstand
    • Lager lettdrevne høyttalere med følsomhet mellom 96db og 102db og høy impedans (tror minimum impedans er 8ohm)
    • Båndiskanter for store deler av mellotone/diskant med store elementer for bass/mellomtone. Elementene er 8" på de minste modellene og 12" på toppmodellen
    • Basert i australia og eieren/sjefskonstruktøren har bakgrunn fra musikk og profflyd

    Ettersom høyttalerne er så lettdrevne så kan de drives av nesten hva som helst. Det absolutt morsomste jeg har hørt de er på GRAAF GM20 OTL og følte aldri at vi var i nærheten av maksvolum på GRAAFen til tross for at det ble spilt meget høyt. Her et lite bilde fra sist gang jeg hørte WHT hos audioart som er importør i norge. Desverre litt støv på linsa men får satse på å ta et nytt bilde neste gang jeg er der oppe. Høyttalerne som er avbildet er WHT PR1.
    DSC01281.jpg




    Hjemmeside: .::W H T L o u d s p e a k e r s::.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hørte disse for 1 uke siden.
    Lyden var rett og slett fantastisk. Det klart beste jeg noen gang har hørt.
    Livefølelsen, stemmegjengivelsen, dybde og bredde på lydbildet var prima.
     

    skogmus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.12.2008
    Innlegg
    109
    Antall liker
    21
    Jeg har vært å hørt på tre modeller av WHT,hos Vidar Sonesen(Audioart) og hos tråstarter...Noe av det beste jeg har hørt uavhengig av pris...Jeg vet ikke hva de har gjort,men nærmere perfekt gjengivelse av alle viktige parametere som homogenitet,åpenhet,eksplosiv dynamikk,hurtige transienter,rytmisk driv og magisk mellomtone har jeg nesten ikke hørt...Dette merket spiller musikk på en måte som ingen andre høytalere jeg har hørt gjør... Må virkelig høres!!

    Mvh Morten G
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    495
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk den glede å komme en tur innom Audio Art nå på søndag å få høre WHT høyttalerne. Det ble spilt på både den gamle trofaste GRAAF GM-20 OTL og den nye GM-400 som er transistorbasert. Jeg må bare slutte med til de de andre allerede har skrevet i tråden. De er helt utrolige til å formidle musikk. Jeg har hørt mye dyr hifi og de forskjellige konsepter har sine sterke sider. WHT har klart på en måte jeg ikke har hørt før å kombinere det beste fra horn og dynamiske høyttalere i en pakke. Helt utrolig. Jeg var høy i flere dager etterpå. Dere som har muligeheten bør om ikke for annet en den fantastiske musikalske opplevelsen få en session.
     

    NOV

    Medlem
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    33
    Antall liker
    10
    Torget vurderinger
    5
    Fikk låne et sett IQM av Vidar for å teste. Når man har leita etter det perfekte høyttalersettet i 30 år så kan man bare ikke la en sånn sjangse gå fra seg. Han fikk de aldri tilbake.
    IQM%20Piano%20White%20CMP.jpg


    Ability to change from a sealed box to a ported design

    Ribbon tweeter
    (2) Custom 8" Mid-Woofer
    97db - 10Ω
    18-48Khz
    ∧ Pure Silver Ribbon wiring
    NO Crossover
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Fikk låne et sett IQM av Vidar for å teste. Når man har leita etter det perfekte høyttalersettet i 30 år så kan man bare ikke la en sånn sjangse gå fra seg. Han fikk de aldri tilbake.
    WHT har noe eget. Eneste gangene jeg ikke har storkost meg med å komme hjem til Merlin TSM er etter å ha hørt på WHT hos vidar. Sist gang så endte det med en telefon til Vidar, et par dager etterpå, for å få PR3 på hjemlån. Etter et noen timers lytting så var det aldri aktuelt å gi de tilbake, så det endte med permanent opphold :)
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Et lite bilde av WHT PR3 som står hjemme hos meg. Basselementet er på 8" så de er større enn bildet gir uttryk for. Er litt gjenskinn fra blitzen, men gir et inntrykk av hvordan høyttalerne ser ut.
    pr3_ - Copy.JPG
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Et lite bilde av WHT PR3 som står hjemme hos meg. Basselementet er på 8" så de er større enn bildet gir uttryk for. Er litt gjenskinn fra blitzen, men gir et inntrykk av hvordan høyttalerne ser ut.
    Vis vedlegget 287303
    Er det samme elementene som PR1 i disse? Og hvis jeg har forstått det riktig, også uten delefilter som PR1?
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har testet PR1 og jeg har testet PR2 - og det finnes ingen høyttaler jeg har hørt som klarer det disse gjør.
    De spiller bra på alt utstyr vi har testet de med, men når man henger på noe i toppsjiktet så er de utilnærmelige når det gjelder dynamikk, trøkk, detaljer, musikalitet, bassdefinisjon osv. Du kommer til å høre ting som du aldri trodde fantes i et opptak.
    Testet PR2 på Absolare, og det er ingen vei utenom. Verdens beste høyttalere? - for meg ihverfall. Takk til Vidar!

    pr2_audio.jpg
    pr4_system.jpg
    PR10_1.jpg
    PR10_2.jpg
     
    Sist redigert:

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Er det samme elementene som PR1 i disse? Og hvis jeg har forstått det riktig, også uten delefilter som PR1?
    Samme elementer og en kondensator på diskanten som på PR1 (kondensatoren er nødvendig da båndet ville brent opp hvis det måtte spille fullfrekvens). De ser omtrent ut som et sett PR1 hvor man har snudd de på hodet (lær under på samme måte som det er lær på toppen av PR1) og kappet bort deler av frontbaffelen og store deler av sideveggene. Er en massiv treplate som går skrått framover og fungerer som bassfrefleks, istedenfor en scoop som det er på PR1. De skal gå fra 32hz-48khz på +/-6db og 45hz-40khz på +/-3db, men er nesten ikke bass under 30hz. Pr1 skal være 28hz-40khz +/-3 og 25hz-48khz +/-6 så er en god del forskjell i dypbassen, men er veldig mye av de samme kvalitetene.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Jeg har testet PR1 og jeg har testet PR2 - og det finnes ingen høyttaler jeg har hørt som klarer det disse gjør.
    De spiller bra på alt utstyr vi har testet de med, men når man henger på noe i toppsjiktet så er de utilnærmelige når det gjelder dynamikk, trøkk, detaljer, musikalitet, bassdefinisjon osv. Du kommer til å høre ting som du aldri trodde fantes i et opptak.
    Testet PR2 på Absolare, og det er ingen vei utenom. Verdens beste høyttalere? - for meg ihverfall. Takk til Vidar!
    Hvor er bildene av PR2 og PR4 tatt?
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Ved to anledninger har jeg nå fått høre WHT hos Vidar, Audio Art. Begge gangene PR-1 mkII høyttalere, som vist i bildet øverst i tråden. Begge gangene har resultatet vært frysninger, hakeslepp og tårevåte øyne. Første gangen var de koblet opp mot en Graaf GM 400, forøvrig en meget god transistor forsterker, og det spilte med et slik driv og trøkk jeg aldri har opplevd maken til. Samtidig med mikrodetaljer, romplassering og alt det som hører til for å holde meg interessert. Det eneste å pirke på var at det i mine ører var litt lite liv og utklinging helt i toppen, i hvertfall i forhold til eget oppsett der Merlin brillierer på akkurat dette området. Turen hjemover var med et med stort glis om munnen og denne lytteopplevelsen har brent seg inn hjernebarken som den beste "ikke-live" musikkopplevelse noen sinne. Frem til i går.....

    For i går fikk jeg høre de samme høyttalerene drevet med Graaf GM-20! En forsterker jeg kjenner og liker svært godt grunnet det lekne spillestilen med sin enorme dynamikk, åpenhet og en dønn nøytral gjengivelse. De som mener rør "låter varmt og kjedelig", har aldri hørt GM-20. GM-20 har imidlertid ett problem og det er at den må ha lettdrevne høyttalere for å slippe seg ordentelig løst. WHT PR-1 er lettdrevne med sine 96dB. Det ble spilt fra CD og fra vinyl, dårlige som glitrende gode innspillinger ble alt formidlet på en særs troverdig måte. En crappy cd-innspilling med blues fra Notodden ble gjengitt som om man skulle vært tre meter foran scenen. Det svinger og det rocker, det er "live"! Og der innspillingene er bedre er det en romfølelse og nærhet til å dø for. Satchmo Plays King Oliver (45rpm) med Louis Armstrong oppleves som en ren tidsreise tilbake i tid og jeg hadde mest håpt å aldri komme tilbake igjen til nåtiden der man på slutten av St. James Infirmary Blues hører cymbalen henge en evighet i luften.

    Dette er ett oppsett alle bør oppleve og en lytt anbefales på det sterkeste!
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Jeg har testet PR1 og jeg har testet PR2 - og det finnes ingen høyttaler jeg har hørt som klarer det disse gjør.
    De spiller bra på alt utstyr vi har testet de med, men når man henger på noe i toppsjiktet så er de utilnærmelige når det gjelder dynamikk, trøkk, detaljer, musikalitet, bassdefinisjon osv. Du kommer til å høre ting som du aldri trodde fantes i et opptak.
    Testet PR2 på Absolare, og det er ingen vei utenom. Verdens beste høyttalere? - for meg ihverfall. Takk til Vidar!
    Hvor er bildene av PR2 og PR4 tatt?
    Disse er hentet fra WHT sine sider.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Må bare støtte meg til det som blir sagt om WHT i denne tråden. Enorm live følelse med dynamikk som det er i hornverden. Har hørt på PR2 hjemme hos Thom Egil og makan til høyttalere skal man lete lenge etter. Det var en tidligere i tråden her som savnet utklingning i toppen på PR1. Jeg syntes ikke det manglet noe i toppen på PR2, forøvrig ikke på resten av frekvensområde de spilte på. Og det var stort, for dæven så dypt de spilte. Totalt sett :sømløst, homogent, stramt og brutalt. Som horn rett og slett. Skal snart besøke kameraten som kjøpte paret, det gleder jeg meg til.













     
    Sist redigert:

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Fikk en liten prøvelytt på WHT IQM reference hos Vidar...

    Har selv bestilt lillebroren. Reference er fantastisk!
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Så gøy👍
    Tror og håper det blir bra! Er jo spent på hvordan matchen blir med Triode monoblokkene og Wadia-pre'en.

    Du må bli med til Vidar og høre på IQM reference, en opplevelse!

    Mye snakk Sonos i alle rom, kunne godt tenke meg WHT i alle rom☺
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Så gøy������
    Tror og håper det blir bra! Er jo spent på hvordan matchen blir med Triode monoblokkene og Wadia-pre'en.

    Du må bli med til Vidar og høre på IQM reference, en opplevelse!

    Mye snakk Sonos i alle rom, kunne godt tenke meg WHT i alle rom☺
    Er vel bare å kjøre 20watt inn i IQM og åpne noen dører så får du WHT lyd i alle rom ;) Har såvidt rukket å høre på IQM, men var en positiv opplevelse så tror du gleder deg med god grunn.

    Ikke fått hørt på reference enda, men ble klar over at de kom til Norge for 4-5 måneder siden. Satser på å få lyttet på de i nær framtid, samt tatt noen blider av de og lagt ut i tråden her. Tipper den store bånddiskanten sammen med 2x10" gir heftig dynamikk, oppløsning og livefølelse.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Ikke sant☺ Er livredd for at Triode monoblokkene på 8 watt ikke skal få sparket skikkelig liv i WHT'ene, men så langt har jeg gode erfaringer med at Vidar vet hva han prater om.. Så da regner jeg med at bekymringen er grunnløs☺

    Iqm reference følte jeg hadde mye av det samme som PR1, bare enda mer trykk og dynamikk. Mer råskap, samtidig som den beholdt varsomheten når de skulle det... Muligens en fjollete beskrivelse, men tror de fleste for bakoversveis når de får høre??????
     

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Var en tur hos Audioart i går og hørte på PR-1 med Graaf GM20, og det jeg trodde ville bli ett par timer lang demo ble til 4 alt for korte timer... Det skal nevnes at det var undertegnede som måtte avslutte da jeg hadde ett par timer kjøretur hjem.

    Jeg har nok ikke så mye og tilføye som ikke allerede har blitt sagt... men vil si det alikevell :rolleyes: Det var en forrykende bra dynamikk, og jeg ble overrasket over hvor dypt de spillte. Jeg hadde med en del musikk selv, og det som for meg er en av syretestene, Rage Against The Machine med album med samme navn fikk meg til å sitte med haken på 3dje skjorteknappen (ok jeg hadde genser, men for å få frem ett poeng ;)), jeg har nok aldri hørt høyttalere som har spillt de låtene jeg hadde valgt ut fra denne platen SÅ bra før. Det ble spillt ganske så høyt uten at det ble slitsomt eller vondt å høre på. Dette er en ganske intens plate med sterke meninger og politisk budskap, rå gitarspilling og tøffe rytmer, og jeg følte jeg kunne se rett inn til nerven i musikken.

    Skal nevnes av det ble spillt nesten alle musikksjangere og PR-1 var like musikalske og gode på allt de ble foret med, såkalte dårlige innspillinger ble spillt med like stort engasjement og musikalitet som gode. Dette var til nå årets beste musikkopplevelse, og jeg gleder meg til å høre IQM 8 og ikke minst håper jeg å få hørt PR-4 når de kommer på plass hos Endpoint Audio. Smilet var bredt lenge etter at jeg hadde kommet hjem ;D
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Fikk endelig tatt meg en tur opp og hørt IQM reference. Lyden stod til forventningene som var skyhøye. Herlig dynamikk og livefølelse med enda mer trøkk nedover i forhold til PR1. Hadde med meg masse middelmådige og dårlige opptak som alle fungerte bra og når man satte på noe med virkelig bra opptak så var lyden i en klasse for seg.

    Fikk også tatt noen bilder, men slet litt med at pianolakken reflekterete alt i rommet så kan til tider være litt vanskelig å så detaljene på høyttalerne. Det som overrasket meg mest var hvor dype høyttalerne var. Sett forfra så ser de ut som en moderat størrelse HT, men ville anta de er et sted mellom 70cm og 90cm dype. Flott pianofinish når man ser de i virkeligheten, men vanvittig irriterende når man prøver å ta bilder :)

    wht_forfra.JPG

    Sett forfra

    wht_fra_siden.JPG

    Sett på skrått fra siden

    wht_ovenifra.JPG

    Sett ovenifra

    wht_bak.JPG

    Skiltene bak på WHT er alltid like morsom lesing
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.591
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    evhvis, tenker du da på "recommended power"? Jeg måtte ihvertfall glise litt når så for meg disse drevet av en 1 watt forsterker :D
    Men med filosifien til WHT så tviler jeg ikke på at det vil funke greit.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    evhvis, tenker du da på "recommended power"? Jeg måtte ihvertfall glise litt når så for meg disse drevet av en 1 watt forsterker :D
    Men med filosifien til WHT så tviler jeg ikke på at det vil funke greit.
    Er det jeg tenker på ja. Står "1W - 230W" på baksiden av mine stativhøyttalere og når man kjører en 30W inn i de så har de lydnivåer som vil få de fleste stativhøyttalere til å ta kvelden. Lurer litt på hvor mange sett med hørselvern man måtte hatt hvis man skulle kjørt 300W inn i IQM reference. Blei spilt på en 20W GRAAF GM20 med IQM-REF og det var høyt nok for en som liker å spille meget høyt i ny og ne.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Jeg testet PR 2 på 50w klasse A - og vi spilte konserthøyt uten at høyttalerne virket stressede i det hele tatt. Vi spilte bl.a en cd med Walter Trout fra 1991 - no more fish jokes - det er eneste gang jeg har hørt et hjemmeanlegg som har gjengitt skarptromme og basstromme som det låter i friluft. Sånt smell har jeg aldri hørt før i noe!
    Det spilte så rått at jeg måtte teste noe i andre enden - opera! Man forventer ikke at noe som spiller så sinnsykt på en sjanger skal prestere på andre typer musikk. WHT gjør det på all musikk og for min del så har alle andre høyttalere låtet som IKEA byggesett etter å ha hatt de hjemme. En annen ting er jo det at de spiller dritbra på "rimelig" elektronikk. Så tenker man oppgraderinger så er det bare å gå for et sett med WHT - og bytte elektronikk i rolig tempo. Jeg går med planer om å teste ut 300B Monoblokker på mine PR4 når de kommer, og jeg er temmelig sikker på at WHT blir mitt høyttalermerke inn i pensjonsalder. Jeg er egentlig bare oppgitt over at det er mulig å lage noe så bra - og ikke har verdensherredømme. Som dere skjønner så har jeg sett lyset.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Det som utmerker seg aller mest for min del er hvor mange nivåer av dynamikk som WHT klarer å gjengi. F. eks. så har jeg aldri hørt annslaget på en pianotanget så tydelig gjengitt som på WHT, det samme gjelder anslag på andre strenginstrumenter som gitar samt små endringer i nivå på stemmer og temposkifter. Det meste annet jeg har hørt av høyttalere høres ut som om de glatter over de høyeste og laveste nivåene og trekker temposkiftene ut i tid. Det er også første høyttalere som jeg føler skalerer dynamikken linært med volumet fra 1 til maks volum (ca 65 på pre-ampen hvis jeg kjører 2v inn og opptaket er høyt).
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har IQM Reference på hjemlån nu. Ganske så ekstrem ht hva gjelder dynamikk, hurtighet, luftighet og oppløsning. Spiller overraskende godt tett opp til frontvegg, bassen oppleves som svært stram uansett plassering... Vanedannende lyd!!
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Har IQM Reference på hjemlån nu. Ganske så ekstrem ht hva gjelder dynamikk, hurtighet, luftighet og oppløsning. Spiller overraskende godt tett opp til frontvegg, bassen oppleves som svært stram uansett plassering... Vanedannende lyd!!
    Det er noen som har det greiere enn andre på Hifi fronten :) Heftig....og hvilken service å få låne de dyre høyttalerene der.
    Vært gøy å hørt de hos deg en gang jeg er hjemme.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Har IQM Reference på hjemlån nu. Ganske så ekstrem ht hva gjelder dynamikk, hurtighet, luftighet og oppløsning. Spiller overraskende godt tett opp til frontvegg, bassen oppleves som svært stram uansett plassering... Vanedannende lyd!!
    Hva slags elektronikk kjører du de på?
     

    anywhere

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    349
    Antall liker
    23
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Har IQM Reference på hjemlån nu. Ganske så ekstrem ht hva gjelder dynamikk, hurtighet, luftighet og oppløsning. Spiller overraskende godt tett opp til frontvegg, bassen oppleves som svært stram uansett plassering... Vanedannende lyd!!
    Hva er veiledene pris på disse? Ser ikke ut som hjemmesidene til WHT er oppdatert på svært lang tid og Audioart nevner ikke disse i prislistene sine.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    WHT PR3 2way monitor (båndbiskant + 8” – 95db) kr 75 000 ($ 10 750)
    WHT PR1 mkII 2way floor standing (bånddisk+8”- 96db) kr 188 000 ($ 23 436)
    WHT PR 2 2way monitor (stor bånddiskant+12” -102db) kr 288 000 ($ 38 700)
    WHT PR 4 2way floor standing( stor bånddisk+12”- 102db) kr 398 000 ($ 54 000)
    WHT Bass clef junior active subwoofer -12” piano finish kr 55 000 ($ 8 600)

    Ny serie fra WHT kommer nå , noe enklere vanlig kabinett , rimeligere pris , samme fantastiske lyd , denne må høres.
    WHT IQM 2 way floorstander, 2 stk 8” og bånddiskant , 97db – 10 ohm kr 108 000 ($ 13 000)
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    De prisene som ligger på webben til audioart er gjeldende. Usikker på prisen på IQM-Reference, men vet de blir dyrere enn PR-4, da det er toppmodellen. Har i grunnen ikke spurt om pris, da jeg vet at IQM-Ref er utenfor min prisklasse, men var morro å høre. Er bare å ta en tlf eller sende en SMS til Audio Art hvis det er noe som ikke ligger i prislista, men som man trenger å vite prisen på.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Tror faktisk at de prisene er et par år gamle - det kan være en ide å ringe Audio Art.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takker Audio Art for en god mottakelse , god kaffe, et flott rom med fin atmosfære, mye spennende ny musikk, og noe kjent.
    God lyd var det også:)
     
    Sist redigert:

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker Wadia 861 gnsc som kilde, dac og pre. Mastersound 845 Compact forsterker. Når jeg streamer bruker jeg Auralic Aries.
    Monoblokkene fra Triode er på vei for å erstatte Mastersounden. Den (Mastersound'en)blir værende til stueanlegget og skal brukes på PR-3, svært fornøyd med den??????
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Fikk tilbake WHT PR3 fra modifikasjon i midten av denne uka. Ønsket noen andre terminaler. Fikk montert på en bakeplate for PR2 med samme terminaler som brukes på PR1. De nye terminalene er veldig enkle å skru fast kablene. Bare stikk inn spaden og skru til, uten verktøy. Den gamle bakplaten var i plast og terminalene stod horisontalt i en forsenkning, samt måtte bruke tang for å montere kablene. Den nye er i tre (ser at det er til andre HT da finishen ikke er den samme) og terminalene ligger vinkelrett på baksiden. Disse er også modifisert til singel-wiring, dvs både diskant og bass går på nedre terminalen, slik at jeg slipper tap i jumpere og medfølgende ekstra mekaniske koblinger. Takk til Vidar som ordnet med modifikasjonen for meg.

    nye_terminaler.JPG
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Jeg bruker Wadia 861 gnsc som kilde, dac og pre. Mastersound 845 Compact forsterker. Når jeg streamer bruker jeg Auralic Aries.
    Monoblokkene fra Triode er på vei for å erstatte Mastersounden. Den (Mastersound'en)blir værende til stueanlegget og skal brukes på PR-3, svært fornøyd med den������
    Var visst ikke spøk at du vil ha WHT lyd i alle rom......
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Man spøker da ikke med den slags alvorlige saker??????

    Ser ut til at en kamerat av meg ender opp med IQM Reference. Han har en stor åpen stue med høyt tak. Han hørte på dem hos meg og likte de svært godt, tror de vil spille enda bedre i hans rom! I utgangspunktet var han ikke helt sikker på om utseende var innertier, men da han fikk se dem "live" var det og midt i blinken?????? Selv liker jeg godt litt treverk, så mine IQM kommer med samme finish som de originale Pr1/Pr3...

    Har du, evhis, forsøkt eller vurdert å supplere med en WHT eller annen sub til Pr3?
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Man spøker da ikke med den slags alvorlige saker������

    Ser ut til at en kamerat av meg ender opp med IQM Reference. Han har en stor åpen stue med høyt tak. Han hørte på dem hos meg og likte de svært godt, tror de vil spille enda bedre i hans rom! I utgangspunktet var han ikke helt sikker på om utseende var innertier, men da han fikk se dem "live" var det og midt i blinken������ Selv liker jeg godt litt treverk, så mine IQM kommer med samme finish som de originale Pr1/Pr3...

    Har du, evhis, forsøkt eller vurdert å supplere med en WHT eller annen sub til Pr3?
    IQM-Ref ser finere ut i virkeligheten enn jeg klarte å fange på bildene. Lite lys og mye refleksjoner gjør at man ikke ser hvor fin pianofinishen er. Enig i at treverk med piano på siden har sjarm. Er i grunnen generelt glad i ekte treverk på høyttalere.

    Har ikke testet sub under PR3, men mye mulig jeg kommer til å gjøre det på sikt. Mine står i praksis i et ganske lite rom så er bare enkelte typer musikk at jeg savner litt mer trøkk i bassen, dermed så har det ikke blitt prioritert å teste sub. PR3 er såpass raske i bassen at jeg ville forvente at det er begrenset hvor mange subber som klarer å henge med. Hvis jeg tester sub så blir det WHT Bass clef jr. da PR3 er tunet for å være lett å integrere med subene til WHT. Blir nok ikke før neste år da min første prioritet er å bytte ut dac og CD-spiller med en DAC og få kjøpt inn en transport da jeg per i dag bruker en Nad M50 for streaming, men den er bare på lån til eieren får ferdig det nye huset. Må også få på litt mer filtrering på strømmen.
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke nevnt det tidligere i tråden, men alle høyttalerne til WHT bruker sølvkabler internt fra PSC. På eldre modeller så brukes det flatvalset sølv (PSC Custom med 6 stk 3mm brede og 0.3mm tykke ledere). På nyere modeller så brukes PSC Monolith. Litt usikker på geometrien til Monolith.

    Har lekt en del med plasseringen av PR3 og tror jeg kommer til å ende opp med å la høyttalerne stå slik at avstanden diskant til diskant er ca 70% av avstanden fra høyttaler til lytteposisjon og med ca 7 grader offsett/to-out fra diskant-aksen i forhold til lytteposisjon. Dvs. en mellomting mellom vinklet rett fram og rett på lytteposisjon. Hos meg så gir det en fin balanse mellom romfølelse, ro i lyden og livlighet. Har stativer som er ca 72cm høye inklusiv føtter, noe som er litt høyere enn anbefalt. Ideelt sett så skal diskanten være i ørehøyde, ifølge produsenten, så stativene blir 8-9cm for høye i forhold til min lytteposisjon. Stativene er perfekt høyde til Merlin TSM som jeg fortsatt har liggende, men altså feil høyde for WHT PR3, så må på sikt få tak i noen stativer som er 60-65cm høye for å få enda mer ut av høyttalerne.
     

    Endpoint Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Innlegg
    867
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    37
    Da var PR4 på plass i demorommet. Disse kan virkelig brukes til å demonstrere utstyr på og dette skal bli spennende å få spilt inn.
    Etter et par timers spilling så løsnet detganske bra - så til å være helt ferske så virker dette ekstremt lovende. Det er et klem og en dynamikk som er i særklasse.
    image.jpg
    image.jpg

    image.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn