Whisky fra Taiwan

V

vredensgnag

Gjest
The Times tenkte de skulle ha det litt morsomt i forbindelse med Burn's Night, som skottene tar meget alvorlig (les drikker seg gjennom).

I fjor ble det lansert en engelsk whisky, og The Times arrangerte en prøvesmaking i håp om at denne ville slå etablerte skotske merker. For å spre feltet tok de med Kavalan fra Taiwan.

Og den taiwanske whiskyen slo alle merkene.

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/scotland/article7000931.ece

Kavalan-brenneriet ble etablert med skotske whiskyeksperter, for to år siden. Man lette seg frem til et ideelt sted, med perfekt vann, og har lagt mye energi i å utvikle produktet. Men dette hadde de ikke regnet med.

“Oh. My. God,” breathes Charles MacLean, author and whisky connoisseur, from behind his impressive moustache. “Is this an April fool?” Fellow panellists register the same amazement.

Whispers of “unbelievable”, “incredible” and “oh no” reverberate around a bar which for more than 250 years housed a Scotch whisky warehouse.

None of these judgments was made lightly. The chairman of the panel, Mr MacLean, has spent more than 30 years selflessly writing and lecturing on whisky. His fellow experts included Geraldine Coates, the country’s leading expert on gin, and Zubair Mohamed, a wine and spirits dealer whose clients include Fortnum & Mason.

A fourth member, Paul Laverty, screenwriter of the Ken Loach film Looking For Eric, was a relative newcomer to whisky. Perhaps with beginner’s luck, he was the only panellist who suggested correctly, if tentatively: “This one is a little bit different — I wonder if it is the English?”

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
JEG fikk veldig lyst å gå på polet å sjekke om man kan få testet denne :) Antar at den ikke er i grunnsortimentet ? :)

Digger når underdogs kommer og banker "konkurrentene" slik som dette!! ;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg trodde Whisky navnet var forbeholdt de som produserer og lagrer drikken i Skottland.

V

vredensgnag

Gjest
Det er "Scotch" som er beskyttet.

Whisky i Skottland og whiskey i Irland og USA, men selve ordet "whisky" er en sammentrekning fra uisge beatha (finnes ulike stavelser), som betyr livets vann, altså aquavitae, som vi har gjort om til Akevitt.

Og det uttrykket er det umulig å navn- eller mønsterbeskytte.

Det lages også whisky i Finland. ;D

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
545
Sted
Bergen
Tror ikke denne er noe for meg når testerne syntes at en relativt mild Islay whisky var som diesel for dem.

Akkurat som juleøltest i Dagbladet, det mest pregløse og smakløse vinner, og når de tester til mat er det fleskeribbe eller noe slikt svineri :) og ikke perfekt pinnekjøtt som krever sitt juleøl.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
V

vredensgnag

Gjest
Man leser da så forskjellig, skulle eg tru. Smaksprøvingen hadde skjedd over lang tid, og man var ved finalen sist helg.

Her er noen av kriteriene - tror ikke det var pregløshet de var ute etter. At en whisky er så off som den ble beskrevet får man ta med i risikoen.

Even novice onlookers quickly came to appreciate the gradations of the taster’s lexicon: “grassy”, “biscuity”, “clean”, “complex”, and “fruity” by and large denoted approval. “Onion skins”, “pickled cabbage”, “Brussels sprouts”, “bath salts” and “bowffing” (a traditional Scottish word meaning vomit-inducing) tended to the opposite extreme.

Her er mannen som ledet testen - og som undret på om han ble utsatt for en April's Fool spøk.
Nettsiden til MacLean: http://www.whiskymax.co.uk/

Her har du noen av Charles MacLeans artikler om whisky i Whiskymag, navnet er velkjent og mannen er en anerkjent connoisseur, som langt fra er på jakt etter "a bland blend."

http://www.whiskymag.com/magazine/author/charles_maclean.html

Men som vi har vært inne på i denne underseksjonen før. Når man kjenner merket, drikker man merket -- når man ikke kjenner merket, kjenner man på opplevelsen.

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.188
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det er "Scotch" som er beskyttet.
Flott. Da tar jeg meg et glass med single malt Scotch tape... ;D

Fra spøk til Halvor. Sitter og koser meg med en The Macallan. De har litt dypere røtter ( siden 1824 ) en Kavalan ( som jeg innbiller meg må ha satt eiketønnene ute i solen for hurtig aldring )

Thomas

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Artig tråd vredensgang...men regner med at du har en oppfølger som har noe med hifi å gjøre... Sålangt er den off-topic ifht hifi om enn ikke testmetodikk ;D...Venter i spenning :)

N

nb

Gjest
Griffenfeldt skrev:
Halvor. Sitter og koser meg med en The Macallan. De har litt dypere røtter ( siden 1824 ) en Kavalan ( som jeg innbiller meg må ha satt eiketønnene ute i solen for hurtig aldring )

Thomas
<i>
In Taiwan, temperatures are persistently 20C higher than on Speyside, a differential which ensures that its spirit matures more quickly than its Scottish cousins. In other words, this whisky may have a young label, but the contents of the bottle are more mature than rivals of a similar age.
</i>

Dette er vel litt i samme gaten som at sikkert mange forståsegpåere til å begynne med trodde det ikke ville være mulig å lage toppviner utenfor Europa, og helst utenfor Frankrike om man spurte en franskmann. En jeg kjenner som har winet & dinet mye rundtomkring i verden sier at nesten uten unntak finnes de mest interessante vinlistene i land som selv ikke produserer vin.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Artig nettside Kavalan har :) Disse pagodetakene på malttørken passet enda bedre inn i det landskapet der enn det skotske. Har tro på Taiwan. Må prøves.

Mvh
Sniff

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
R.S. skrev:
atonal skrev:
vredensgnag skrev:
;D

Jeg må selvsagt prøve å få fatt i den selv. Har kikket på nettsidene - seriøst dette.

http://www.kavalanwhisky.com/en/index.html

Men må innrømme at den grønnfargen var veldig skarp, på den ene flasken. Langt fra J&B-grønn!

Asiater har den slemme uvanen, visst nok. I og med at Asia er et så stort marked og de ikke liker at whiskyen blir tåkete når den misshandles på den måten, har industrien begynt med denne kaldfiltreringen sin. Sånn har verden blitt.
Mvh
Sniff
Hvad er nu dette? Et glass single malt med isbit?? Hmmm, skeptisk!

Teknkte det samme :p

Mvh. RS

Topp Bunn