Whiplash's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    @ baluba : kassett spillere og kassetter beholdes. uansett hva jeg gjør videre :) og NEI ;) ikke før handel er så i boks at de står i stua og spiller.

    @ jorwed : en kamerat har allerede bydd en stor haug dollar for dem og selger jeg alt går L150A til han. Han elsker dem og kommer til å ta godt vare på dem om jeg velger å la de gå. Men de sitter langt inne.

    @ United : ja mulig det skjer store ting ja. time wil show. Men du skal få førsterett på Tannoy om det går den veien og du vil ha dem tilbake. Men det kan vi ta på pm evt :)
    Tipper på noen store Tannoy,Whip har fått opp øynene for hig-end;)

    O
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    @ baluba : kassett spillere og kassetter beholdes. uansett hva jeg gjør videre :) og NEI ;) ikke før handel er så i boks at de står i stua og spiller.
    Tipper på noen store Tannoy,Whip har fått opp øynene for hig-end;)

    O
    Tror ikke du er på tulltur her, Ove. Men jeg er enig med whip i at det er greit å holde slikt hemmelig til han er helt sikker. Samme filosofi jeg har hatt for alle anskaffelser i 2016, for å unngå muligheten for jinx. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, man kan virkelig begynne å undre. Han har ikke jinxa handelen såvidt jeg vet, så kanskje han sitter og koser seg uten å ønske å dele det med oss?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Koser meg jeg. Men det er med det gamle rælet fortsatt :) Ble ikke ht handel på meg dessverre, men er strålende fornøyd likevel med lyden og musikken. Eneste som er kjøpt inn her er litt ny musikk. Men da har jeg ett par kroner på bok og hugger nok raskere til ved neste mulighet.

    Planen videre er kun å få reparert JBL L112 og bygge ferdig JBL 15" sub'en

    Litt musikk, en av sjefens beste synes jeg. God tekst.

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Dere hadde rett i at det var store Tannoy som fristet veldig og nesten ble handlet inn. Vedder en cola på at jeg får muligheten igjen på dem om en mnd eller to ;)

    Men å finne forsterkere som de fortjener blir fort veldig dyrt. Er uansett mer enn fornøyd med greiene jeg har. :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Siden flere nå har lurt på om jeg har solgt alt av stereo anlegg og gitt totalt opp får jeg vel komme med en liten oppdatering fra hula mi i Østfold :)

    Er elendig på å beskrive lyden jeg har. Får holde med å si jeg er fornøyd selv og har fått noen positive tilbakemeldinger de få gangene jeg har besøk ;)

    Begynner med garasjen. Her lager jeg nye JBL basskasser og to stereobenker. Prøver igjen med 2x12" JBL kasse og en JBL 15". Lager egen kasse til plateforsterker slik at jeg enkelt kan bytte og fin tune kasser og lyd. Litt nytt verktøy er kjøpt inn :

    00064-2017-Ulf-Greger.jpg
    00065-2017-Ulf-Greger.jpg
    00066-2017-Ulf-Greger.jpg
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Skammekroken / wall of shame :

    0O9A1041.jpg
    0O9A1042.jpg
    0O9A1048.jpg
    0O9A1050.jpg
    0O9A1051.jpg


    Her skal det nevnes at JBL L150A spiller fletta av Tannoy'ene og en kamerat i edru tilstand har gitt meg ett bud på 25k for dem. Perler som ikke blir brukt for tiden. Stor tro på JBL L112 også som venter på litt TLC ( de som står bak Klipsch'ene )
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Gjesterommet

    Her er det ribbet totalt av interiør pga ene datter'n min har flyttet inn og det måtte gjøres litt endring på det gjesterommet hun fikk. Så lyden er ikke optimal her lenger uten sofa etc.

    Men Denon CD, Sansui CD, Chromecast audio, Onkyo forsterker & JBL 4410 står for ulyden :

    0O9A1047.jpg


    Har også kjøpt meg en highend gitar ;). Leter etter ett beist av vintage Marshall gitar rørforsterker

    0O9A1049.jpg
    0O9A1052.jpg



    Så - alive and kicking :cool:
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut som du koser deg du :)

    O
    Ja jeg gjør det selv om det er milevis fra ditt highend anlegg så funker dette også :). Bruker kun noen kroner på nye CD'er av og til men bruker spotify mer og mer. Musikken er det viktigste for meg.

    Det eneste oppgraderings suget jeg har for tiden en Luxman 590 som du hadde. Har rett og slett ikke kommet over den godlyden den presterte. I mine ører overgikk den CJ settet til og med.

    Så en slik en står høyt på ønskelista, samt noe JBL eller Tannoy med 15" så jeg får litt mer trøkk.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ser ut som du koser deg du :)

    O
    Ja jeg gjør det selv om det er milevis fra ditt highend anlegg så funker dette også :). Bruker kun noen kroner på nye CD'er av og til men bruker spotify mer og mer. Musikken er det viktigste for meg.

    Det eneste oppgraderings suget jeg har for tiden en Luxman 590 som du hadde. Har rett og slett ikke kommet over den godlyden den presterte. I mine ører overgikk den CJ settet til og med.

    Så en slik en står høyt på ønskelista, samt noe JBL eller Tannoy med 15" så jeg får litt mer trøkk.
    Ja den satte spor den ;) skal ikke se bort i fra at det blir en 590 MK II her.

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ja det skjønner jeg veldig godt du har lyst til å prøve. Fikk gåsehud av Luxman 590 og Sf Amati comboen når du hadde den. Det spilte musikk med sjel og hadde vel den fineste mellomtone jeg har hørt noen gang.

    Har tro på at Luxman klasse A vil være en fin match både med Tannoy Turnberry og JBL L150A også.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Ja det skjønner jeg veldig godt du har lyst til å prøve. Fikk gåsehud av Luxman 590 og Sf Amati comboen når du hadde den. Det spilte musikk med sjel og hadde vel den fineste mellomtone jeg har hørt noen gang.

    Har tro på at Luxman klasse A vil være en fin match både med Tannoy Turnberry og JBL L150A også.
    Mellomtonen blir ikke helt borte med Pathos TT klasse A heller ;)

    O
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Ikke hørt den. Skal i din retning til uka så får kanskje sjansen ? Lager nok godlyd den og ja :)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Leste en fin tråd her i går, om en som startet med CV AT100 blant annet.
    La inn svar i feil tråd og finner ikke den jeg leste i går - men fikk slettet innlegget mitt kjapt da siden det havnet i feil tråd :)

    Anyway - savner litt tiden da man ikke hadde hørt mange high end anlegg og det var kun musikken som betydde noe. Alle kroner til overs gikk til øl, bensin, CD'er, kassetter og LP plater. Aldri på tanken engang å oppgradere noe på anlegget :)

    Anlegget mitt besto av dårlig platespiller, billig cd spiller, CV AT100 og Nad 218. Var en lykkelig 'hifi' tid for min del. :cool:

    at100.jpg
     
    Sist redigert:

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Enig,husker godt jeg hadde sansui/Technics og cervin vega D9 på 80 tallet :). Nå er jaget etter bedre lyd gått over stokk og stein :( vurderer sterkt og kutte ut denne hobbyen,gjøre som deg og kjøpe et helt greit oppsett og fokusere på musikken.

    O
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Trykker liker, men det er på premisset om at det var en tid da musikken betydde klart mest, og hifi var fornuftig satt sammen etter pengebokens størrelse. Konfirmasjonspenger betydde starten på et system der del for del ble byttet til noe stadig bedre. Men situasjonen der man ikke kjenner noen som har skikkelig hifi kjenner jeg meg ikke inn. Min bror var hifigal før meg, så syv år eldre eksponerte han meg for god lyd. Og jeg jobbet på Boahs Kopervik fra sommeren mellom ungdomsskole og videregående, et tidspunkt da jeg selv allerede hadde fått meg et godt anlegg med nye Technics-komponenter litt opp i programmet og AR18 et år tidligere.

    Det er så fine tider å tenke tilbake på at jeg alltid har ønsket å gjenskape det anlegget. SL7, SU-V4A og AR18. Et virkelig vellydende, lite anlegg.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Stille i tråden din Whip :(
    Ser jo på Face at du driver med andre ting,kommer vel sterkere tilbake til vinteren ;)

    O
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Enig,husker godt jeg hadde sansui/Technics og cervin vega D9 på 80 tallet :). Nå er jaget etter bedre lyd gått over stokk og stein :( vurderer sterkt og kutte ut denne hobbyen,gjøre som deg og kjøpe et helt greit oppsett og fokusere på musikken.

    O
    Hvis du vil fokusere på musikken er det bare å kjøpe et par Cornwall først som sist. ;D
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Enig,husker godt jeg hadde sansui/Technics og cervin vega D9 på 80 tallet :). Nå er jaget etter bedre lyd gått over stokk og stein :( vurderer sterkt og kutte ut denne hobbyen,gjøre som deg og kjøpe et helt greit oppsett og fokusere på musikken.

    O
    Hvis du vil fokusere på musikken er det bare å kjøpe et par Cornwall først som sist. ;D
    When hell Freezes over ;)

    O
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.046
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Enig,husker godt jeg hadde sansui/Technics og cervin vega D9 på 80 tallet :). Nå er jaget etter bedre lyd gått over stokk og stein :( vurderer sterkt og kutte ut denne hobbyen,gjøre som deg og kjøpe et helt greit oppsett og fokusere på musikken.

    O
    Hvis du vil fokusere på musikken er det bare å kjøpe et par Cornwall først som sist. ;D
    Det klarer ikke Ove.. han er blitt så fin på det ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    En liten oppdatering fra meg. Ikke stort som skjer her angående stereo men har nå kjøpt meg en ny ( brukt ) forsterker av Evo den II. En MA7000 som enda ikke er koblet opp eller prøvd hjemme pga måtte ha en mer solid benk å sette den på. 45 kilo midt på en spinkel tv benk som bare er 35cm dyp føltes ikke trygt.

    Eller s så spilles det musikk hele tiden her, har oppegående ( well...sort of ) anlegg på gjesterommet med Onkyo forsterker og JBL 4410 høyttalere. Mellom slagene av rock & roll som electric wizard og godflesh går det blandt annet i Nina Simone og Tom Waits på CD.

    Ny ( evt brukt ) bedre platespiller skal handles inn med det første og ser meg om etter en tidligere high end CD spiller som skal erstatte min 18 år gamle Denon CD spiller.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Grattis med ny McIntosh amp Whip :) Må få plassert den og prøvd ut. Se om det er bedre enn MA6900 ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Kjenner både MA6900 og MA7000 godt fra før. Foretrekker MA6900, den har den gamle lydsignaturen til McIntosh. MA7000 låter litt mer hifi korrekt for å si det sånn. Litt kjedeligere ( min personlige mening - andre foretrekker nye Mc ). Men Mc ( de store vertfall ) har jo equalizer man kan leke seg med for å tune lyden som man ønsker. Litt mer krefter i MA7000. MA8000 synes jeg er den beste av de integrerte Mc jeg har hørt så langt.

    men uansett, er en bigmac med fet lyd da :cool: håper det skal matche bra med JBL høyttalerne jeg har nå. Made in USA alt sammen om ikke annet. Håper det er en viss match bare ut fra det ;)
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Takker forresten oyvindl85 :)

    Nå må jeg trekke tilbake det meste jeg skrev i forrige post. MA7000 er langt bedre enn MA6900 synes jeg nå. Aldri hør på noe av det jeg skriver.....bortsett fra nå da. MA7000 er bra, faktisk så bra som jeg husker MA8000. Om det gir noen mening.

    Fått koblet opp noe av anlegget men pusser opp litt i stua så kun CD spiller og amp så langt. Kjenner CD spiller'n min meget godt for vært min nr 1 kilde i rundt 20 år. Ikke spesielt highend akkurat men fungert meget bra.



    Satt på Katie Melua CD'n min ( for den vet jeg det er knall kvalitet på ) og satt meg i sofa og dro på litt volum. Short story : dette funker. Hørte faktisk hele CD'en før jeg reiste meg for å finne kaffe koppen og en pris snus.Aldri skjedd før m Katie. 50 minutter + . wow. Så fornøyd så langt.

    Spesielt m tanke på at spiller m elendige høyttaler kabler og under middels CD spiller her. Bedre greier skal handles inn !

    Nå skal det sies at denne amp'en er pimpa av Evo den II. Han hadde satt på blender plugger i innganger som ikke er i bruk. ( ja jeg tok ut CD2 pluggene Evo ;)
    Han solgte meg i samme slengen fete dyre kabler mellom pre og power. Som erstatter for McIntosh bøylene + en fet dyr strømkabel som ble brukt i denne høytidlige testen.

    En annen ting som kan virke positivt inn på lyden at nå er alt ræl som bruker strøm fjernet fra stue kursen. LAmper, TV, Chromecast, mobil ladere, Playstaion4...well ALT.
    Eneste som er koblet til er amp og CD spiller.

    Musikk som er spilt hittil gidder jeg ikke liste opp men tok ett bilde av CD haugen som vokste på gulvet :p
    Vis vedlegget 468757

    Uansett, it's alive og takk for handel Evo den II

     
    Sist redigert:

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Med riktig match er McIntosh meget oppegående. Ma8000 var jeg selv nær ved å kjøpe noen ganger. Ikke ofte på brukten heller de. Du har ikke Ma6900 lenger vel? Ser np vi skrev samtidig her :) Flott du er fornøyd med lyden. Hva er bedre med Ma7000?
     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er elendig på å beskrive lyd og fortelle hvorfor jeg synes den er bedre. :)

    Låter naturlig, stort flott lydbilde og en HERLIG mellombass som også JBL skal ha æren for. JBL'ene låt fett med Yamaha A-S2100 også må det sies. Men enda bedre nå.

    Hvorfor står det bare 'vedlegg' i posten når jeg laster opp bilder ?

    Her er CD'ene - bildet jeg prøvde legge inn i forrige post :



    ...og her det full kontroll på disse 12" nå

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Er veldig fornøyd. I tillegg til å lete etter en bedre CD spiller så tråler jeg og markedet etter en mindre høyttaler jeg kan bruke sene kvelder / netter. leier ut 1 etage og ikke sikkert leieboer er like fornøyd som meg med ny forsterker :) Hu har fett anlegg selv og spiller høyt innimellom men ikke like sent som meg så..

    Angående CD spiller har jeg null ide, men leser finn og torget nå.

    Angående små høyttalere er Sonus Faber Cremona Auditor ( evt M ) gode til prisen. Eid dem to ganger før og gode saker på alt bortsett fra rock og bluesrock. Har og merket meg at X-cell selger sine Vienna Acoustic Haydn grand SE. Aldri hørt dem men mulig kandidat.

    Andre spennende små høyttalere til salgs nå er

    ProAc Response One SC

    Dynaudio Focus 160

    Spendor S3/5R2 Classic

    Ingen av disse er ment å erstatte JBL L150A. Har ikke mistet interessen for å dra på med noe tung rock i ny og ne.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.832
    Antall liker
    50.821
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Så bra at ampen funket hos deg Whip :) det hjelper faktisk en del på lyden og blende de innganger som ikke er i bruk.
    Jeg bestilte nytt sett til luxman preampen min. Strømkabel vet jeg ikke om hjelper så mye,men det ser fett ut ;). Godt du husket og ta ut av CD 2 :)

    O
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takker forresten oyvindl85 :)

    Nå må jeg trekke tilbake det meste jeg skrev i forrige post. MA7000 er langt bedre enn MA6900 synes jeg nå. Aldri hør på noe av det jeg skriver.....bortsett fra nå da. MA7000 er bra, faktisk så bra som jeg husker MA8000. Om det gir noen mening.

    Fått koblet opp noe av anlegget men pusser opp litt i stua så kun CD spiller og amp så langt. Kjenner CD spiller'n min meget godt for vært min nr 1 kilde i rundt 20 år. Ikke spesielt highend akkurat men fungert meget bra.

    Begynte med Metallica CD og 'sad but true' - hvor f..n er bassen ? Dette låt jo elendig. Dro på litt bass og mellombass ( sikkert ikke et ord men ) på equalizer'n. Kom da også på at siden høyttalerne sto lenger i stua og jeg mellom dem var det kanskje ikke rat det låt spinkelt. Well.

    Satt på Katie Melua CD'n min ( for den vet jeg det er knall kvalitet på ) og satt meg i sofa og dro på litt volum. Short story : dette funker. Hørte faktisk hele CD'en før jeg reiste meg for å finne kaffe koppen og en pris snus.Aldri skjedd før m Katie. 50 minutter + . wow. Så fornøyd så langt.

    Spesielt m tanke på at spiller m elendige høyttaler kabler og under middels CD spiller her. Bedre greier skal handles inn !

    Nå skal det sies at denne amp'en er pimpa av Evo den II. Han hadde satt på blender plugger i innganger som ikke er i bruk. ( ja jeg tok ut CD2 pluggene Evo ;)
    Han solgte meg i samme slengen fete dyre kabler mellom pre og power. Som erstatter for McIntosh bøylene + en fet dyr strømkabel som ble brukt i denne høytidlige testen.

    En annen ting som kan virke positivt inn på lyden at nå er alt ræl som bruker strøm fjernet fra stue kursen. LAmper, TV, Chromecast, mobil ladere, Playstaion4...well ALT.
    Eneste som er koblet til er amp og CD spiller.

    Musikk som er spilt hittil gidder jeg ikke liste opp men tok ett bilde av CD haugen som vokste på gulvet :p
    Vis vedlegget 468757

    Uansett, it's alive og takk for handel Evo den II

    Fint bilde, Mc'en ser ut som den er lagd av en massiv svart sukkertøyblokk. :)

    Låter JBL'ene fetere enn Heresy, sånn du husker det?
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Så bra at ampen funket hos deg Whip :) det hjelper faktisk en del på lyden og blende de innganger som ikke er i bruk.
    Jeg bestilte nytt sett til luxman preampen min. Strømkabel vet jeg ikke om hjelper så mye,men det ser fett ut ;). Godt du husket og ta ut av CD 2 :)

    O
    Er det slike du blender med?

     

    Whiplash

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2013
    Innlegg
    1.870
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    4
    Så bra at ampen funket hos deg Whip :) det hjelper faktisk en del på lyden og blende de innganger som ikke er i bruk.
    Jeg bestilte nytt sett til luxman preampen min. Strømkabel vet jeg ikke om hjelper så mye,men det ser fett ut ;). Godt du husket og ta ut av CD 2 :)

    O
    Er det slike du blender med?

    Ja
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn