Well Tempered Amadeus

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Noen som har prøvd en slik? Kan den skaffes fra norsk forhandler?

På noen av de engelske forumene tar det helt av med skrytet av denne særegne splleren med golfball og det hele, noen mener den er bedre enn Linn LP12 etc., og jeg finner meg selv underlig tiltrukket av innretningen.



 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Kan bare si at jeg har sammenlignet min egen Well Tempered Classic mot Linn's LP12 og fant vel at de låt ganske likt. Amadeus skal vel være en forbedering ift min noe eldre Classic, så...... :)

Må vel si meg enig med deg Bach_Man, den ser absolutt spennende ut

Mvh
Geir
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
WT Amadeus ble tildelt en Golden Ear (høyeste utmerkelse) i siste nummer av Absolute Sound, så skrytet fra de engelske forumene har fått følge av et amerikansk jubelbrøl.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
...og Ken Kessler uttalte for etpar år siden, etter å ha hørt prototypen, at den er den beste platespilleren han vet om under USD 4000,-. Bill Firebaugh vet hva han gjør, det er helt sikkert. Den er forresten produsert i samarbeid med Opera Audio, så kanskje en telefon til HiFi-Guiden kunne vært lurt?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
impulse skrev:
...og Ken Kessler uttalte for etpar år siden, etter å ha hørt prototypen, at den er den beste platespilleren han vet om under USD 4000,-. Bill Firebaugh vet hva han gjør, det er helt sikkert. Den er forresten produsert i samarbeid med Opera Audio, så kanskje en telefon til HiFi-Guiden kunne vært lurt?
Og når kommer testen i Fidelity? ;D

Mvh
Geir
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Geir_O skrev:
Kan bare si at jeg har sammenlignet min egen Well Tempered Classic mot Linn's LP12 og fant vel at de låt ganske likt. Amadeus skal vel være en forbedering ift min noe eldre Classic, så...... :)
Hvilken utgave av LP12/arm sammenlignet du med?
Jeg har to LP12 (nei, forresten 3 når jeg tenker meg om :) ) og forskjellen mellom en med Cirkus/Valhalla/Ekos2 og en med Keel/Armageddon/Ekos SE er enorm (uten overdrivelse).

mvh
FZ
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Geir_O skrev:
impulse skrev:
...og Ken Kessler uttalte for etpar år siden, etter å ha hørt prototypen, at den er den beste platespilleren han vet om under USD 4000,-. Bill Firebaugh vet hva han gjør, det er helt sikkert. Den er forresten produsert i samarbeid med Opera Audio, så kanskje en telefon til HiFi-Guiden kunne vært lurt?
Og når kommer testen i Fidelity? ;D

Mvh
Geir
Vel, jeg skal gjøre mitt beste ! ;)
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
FZ skrev:
Geir_O skrev:
Kan bare si at jeg har sammenlignet min egen Well Tempered Classic mot Linn's LP12 og fant vel at de låt ganske likt. Amadeus skal vel være en forbedering ift min noe eldre Classic, så...... :)
Hvilken utgave av LP12/arm sammenlignet du med?
Jeg har to LP12 (nei, forresten 3 når jeg tenker meg om :) ) og forskjellen mellom en med Cirkus/Valhalla/Ekos2 og en med Keel/Armageddon/Ekos SE er enorm (uten overdrivelse).


Det var en fullt oppgradert spiller med Naim Aro arm og Lyra Helikon PU. Jeg har en Lyra Lydian PU på min. LP12 hadde en noe (ikke dramatisk) bedre oppløsning/dynamikk som jeg tilskriver forskjellen i PU'er. Ellers har jeg nå en Skala liggende som etterhvert skal monteres på Well Tempered'en ;D

Sammenligningen skjedde vel ca 6-12 måneder siden.

Mvh
Geir

mvh
FZ
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.671
Antall liker
1.262
Med ref til innlegget over; er interessert i vurderingen av Skala - har den som en meget aktuell kandidat ved neste pick-up kjøp selv.

mvh
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kunne tenkt meg en slik WT Amadeus. Tenk å høre Guds latter hver gang nålen treffer rilla?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Valentino skrev:
Jeg kunne tenkt meg en slik WT Amadeus. Tenk å høre Guds latter hver gang nålen treffer rilla?
Guds latter ? Har herr Sonus noe med denne spilleren å gjøre da Val ? ;).. Polygami, hmm, ikke bra... ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ah, men selvfølgelig er jo Signore Serblin far til Wolfie! Det slo meg ikke før nå! ;D



La meg forklare: På slutten av Amadeus trilles Salieri gjennom galehuset og vi hører Mozarts hysteriske latter for siste gang. Salieri har tidligere i filmen sagt at Mozarts musikk var å høre Guds stemme. Så starter rulleteksten og den langsomme satsen av KV466. Brendel. Oh yeah, selv om det ikke var Brendel allikevel (se under).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Er det Brendel? Trodde det var Moravec. Men begge har jo spilt Mozart sammen med sir Neville.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.782
Antall liker
21.686
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Feil var det uansett. Amazon hevder Imogen Cooper...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Ja jeg ser på imdb at Moravec spilte K482 i filmen, så da husket jeg feil. Burde kanskje snart se den om igjen.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.287
Antall liker
11.094
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Smørfin innretning det der, ja.
Jeg må innrømme at jeg deler Bach_Man sin fascinasjon av denne, litt ubestemmelig hva som trekker egentlig, og tenker det er greit å ha oppgraderings-stigen klar lang tid på forhånd. Her skal det i hvert fall ikke inn tysk borerigg i stua.

Moravec med Mozart på vinyl vil ikke bare låte nydelig (det gjør det jo allerede her), det blir ganske enkelt fullstendig riktig.

Men hva med forhandler/importør, ingen i Norge?
Hvis ikke, hvor kjøper vi?

testen fra Absoulute sound
http://www.avguide.com/review/tested-the-well-tempered-amadeus-turntable-and-tonearm
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
....rykter sier at det ikke kommer noen spillere ifra Hifi-Guiden... Dessverre, tror denne kunne solgt meget bra om prisen hadde blitt satt rett... 8)
 
Topp Bunn