Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hm.
    Det registreres at det nå, i løpet av sju år, er slik at det er benklærne - og ikke skoene - som er gulfarget.
    Følger med, og forventer gul skjorte om sju år. Deretter, etter nye sju, kanskje en sixpence i kledelig gult.
    Den som lever - ja jeg kan jo fansteiki gå av med AFP om det fremdeles eksisterer da - får se.

    Ellersmessig jogget jeg opp fra Bryggen til Skansemyren for noen intervalldrag på nylagt tartan, for ikke å kjede livet av meg da denne trådens eier hadde rømt byen. Ser ikke bort fra at jeg da jogget forbi disse stablede Celestions.
    Utsikten var fin der oppe fra.
    Jeg tror piskade også vi seilte forbi Drottningsvik kvelden før, mellom Bryggen og middagen hos Cornelius.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hm.
    Det registreres at det nå, i løpet av sju år, er slik at det er benklærne - og ikke skoene - som er gulfarget.
    Følger med, og forventer gul skjorte om sju år. Deretter, etter nye sju, kanskje en sixpence i kledelig gult.
    Den som lever - ja jeg kan jo fansteiki gå av med AFP om det fremdeles eksisterer da - får se.

    Ellersmessig jogget jeg opp fra Bryggen til Skansemyren for noen intervalldrag på nylagt tartan, for ikke å kjede livet av meg da denne trådens eier hadde rømt byen. Ser ikke bort fra at jeg da jogget forbi disse stablede Celestions.
    Utsikten var fin der oppe fra.
    Jeg tror piskade også vi seilte forbi Drottningsvik kvelden før, mellom Bryggen og middagen hos Cornelius.
    Du var nok litt for langt mot nord til at du var i nærheten av Celestion på joggeturen, men store deler av livet har jo du vært litt for langt nord, helt til du tok til vet 😄 Cornelius må ha vært en bra opplevelse. Lenge siden jeg har vært der, men du spiste vel ting du så i fjæren på Senja i barndommen, og aldri hadde tenkt du skulle putte i nebbet 😊 Synd jeg ikke var hjemme, men alle som har vært innom Bergen, ønsker selvfølgelig å komme tilbake 😄
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Humoristisk nok så markerte gårsdagen akkurat på dagen halve livet sørpå.
    Så for hver dag som går, blir jeg mer og mer østlending. ikke.
    Jeg ble bare skutt ut av min fars penis på Senja, og vokste opp langs en elv på fastlandet. Uansett var maten helt fantastisk!
    Kommer gjerne igjen, ses plutselig. 😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ellersmessig jogget jeg opp fra Bryggen til Skansemyren for noen intervalldrag på nylagt tartan, for ikke å kjede livet av meg da denne trådens eier hadde rømt byen. Ser ikke bort fra at jeg da jogget forbi disse stablede Celestions.
    Utsikten var fin der oppe fra.
    Jeg tror piskade også vi seilte forbi Drottningsvik kvelden før, mellom Bryggen og middagen hos Cornelius.
    Da seilte du forbi tkr Towers også, men jeg kan ikke huske at jeg hørte noe i fra deg. 😎

    Og fra Cornelius kunne du nesten ha svømt over hit. Piece of cake for en kuldevandt Senjaværing.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Humoristisk nok så markerte gårsdagen akkurat på dagen halve livet sørpå.
    Så for hver dag som går, blir jeg mer og mer østlending. ikke.
    Jeg ble bare skutt ut av min fars penis på Senja, og vokste opp langs en elv på fastlandet. Uansett var maten helt fantastisk!
    Kommer gjerne igjen, ses plutselig. 😊
    Jeg forstår at de har det travelt på Senja, i og med man gjerne tar snarveien utenom mor. 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det jazzes det litt i Drotningsvik. Tina Brooks på en Tone Poet utgivelse. Fascinerende at jeg får fot for dette som ble innspilt fem år før jeg ble født. Tone Poet utgivelsen låter som seg hør og bør flott, selv om jeg ikke er noen stor fan av miksen med tenor sax til venstre og trommene til høyre. Det var vel slik det ofte ble gjort på den tiden.

    6037852E-06BE-4875-A03C-29EC05DA08F4.jpeg


    Deilig kvalitet på coveret, og så stivt at den ene siden står av seg selv når coveret ligger. Selvfølgelig medfølger det også innercover av høy kvalitet.

    889B3FDF-FE7D-4240-9417-0BD80CE8EB14.jpeg


    Fyldig og godt med lesestoff på baksiden om mannen som døde tidlig. Sikkert relatert til et tøft jazz-liv i mørke buler i Harlem. Jazz-gutta fra denne tiden levde sikkert vel så hardt som de senere rockestjernene.

    079CEA41-9AE1-4AF1-B7D9-E911EC1925F9.jpeg


    Det virker som Blue Note har lagt kvalitet på alt med disse utgivelsene. Gir det følelsen av at innspillingen og musikken låter bedre. Selvfølgelig gjør det det 😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal forsøke å gå gjennom det tekniske et par ganger til inni hodet mitt før jeg skriver noe som helst om det. Dette oppsettet var alt annet enn rett frem og standard. Uortodokst er kanskje ordet jeg leter etter.

    Har googlet LCR filter uten å bli særlig klokere, og hvordan man kan bruke en Metric Halo LIO uten en AD/DA loop er meg fremdeles en gåte.

    Flowchart:

    Vis vedlegget 749393



    Men det låt bra! :)

    Mvh
    Legger like godt ut mine bilder her:

    Det mest overraskende hos Lars var å finne en Metric Halo LIO midt oppe i all denne rør- og analogteknologien:

    934E5E49-2C35-4628-813A-D52EC2CE77B5.jpeg


    Jeg er fremdeles litt i stuss på hvor RIAA-Eq fant sted her. Kanskje i LAene? Næh. Det ser ikke ut som noen RIAA-kurve, det der.

    Lars påsto at han kunne gå direkte analogt ut i en MH LIO uten en AD/DA-loop, noe som jeg ikke er så sikker på. IHT LIO-flowchartet ligger det en AD/DA der, men Lars brukte den uansett mer som en pre-pre uten noe DSP.

    mhlio.png


    Stablet oppå Metric Halo var to analoge EQer fra firmaet LA Audio. Disse hadde hver sin gainkontrollknott, og ble brukt som volumkontroll for signalet. Neste trinn var effektforsterker.

    På dene ene armen, Grahamen, satt det en meget habil EMT- pickup, på den andre satt det noe som så ut som en Denon. Platespilleren var DIY, tro det eller ei.

    46911FAA-D485-4630-92DC-303575758450.jpeg


    Under Metric Halo/ LA- stabelen sto det en mikrofonforsterker, Crookwood Paintbox. Lars koblet den inn da vi spilte vinyl. Opp til 72 dB forsterkning, en artig sak!

    6131972C-F485-46D1-8651-204E2B238062.jpeg


    Det var aldeles artig å oppleve hvordan Lars kombinerte DIY, og klassisk rør og analogt med studioutstyr. Jeg skulle bare ønske at jeg kunne fortelle hvor RIAA-eqen fant sted, men jeg er fremdeles Dazed and Confused over dette oppsettet.

    Uanset, det var en opplevelse å høre anlegget, og det låt veldig bra. Umiddelbarhet var det ordet jeg fikk oppi hodet mitt fra første tone, og det inntrykket forsvant ikke så lenge vi var der. Moro!
    Mvh
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hyggelig at du legger bildene her 😃 Så får jeg håpe det ikke blir en lang diskusjon om flow chart og hvordan signalet blir behandlet i Metric Halo 😄
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    46911FAA-D485-4630-92DC-303575758450.jpeg
    Kan dere si noe om platespilleren?
    Har aldri sett maken, og det finnes kanskje ikke?
    Er det DIY med Pabst-motor?
    Ser ut som armene er Graham Phantom og Fidelity Research?
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 749472
    Kan dere si noe om platespilleren?
    Har aldri sett maken, og det finnes kanskje ikke?
    Er det DIY med Pabst-motor?
    Ser ut som armene er Graham Phantom og Fidelity Research?
    Jada, du har helt rett.Platespilleren er DIY med en Fr 64 S og en Graham Phantom. Motoren er batteridrevet, om jeg ikke husker helt feil.
    Mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt bygg. Er plintet i sten?
    Spesiell sak, men med slike deler er lydpotensialet der vil jeg tro?
    Nei, jeg tror ikke det var en steinplint. Litt usikker, dog.

    Lydpotensialet var der, ingen tvil om det. Men nå var det slik at vi ble utsatt for lyden av mastertapes før vi fikk høre vinyl, og da var vinyl plutselig bare andrevalg.

    Jeg syntes vinyllyden var riktig god, men mastertapes er i en annen liga. Hadde jeg vært 20 år yngre hadde jeg kanskje begynt med båndspiller igjen, men jeg kommer ikke til å gjøre det. Bare tanken på å renovere og kalibrere en Studer studiomaskin får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Det er vel ingen bombe at Lars gjorde alt dette selv.

    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jo, dette kan jeg forstå.
    Mastertape er en skjellsettende opplevelse som er vanskelig å riste av seg.
    Det er kostbart og begrensninger i utvalg av musikk. Spolebåndopptagere er også blitt hinsides kostbare og lite servicevennlig.
    Men bra låter det! Når opptak og alt er i orden, nærmest noe helt annet så fysisk og organisk som det kan bli.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jo, dette kan jeg forstå.
    Mastertape er en skjellsettende opplevelse som er vanskelig å riste av seg.
    Det er kostbart og begrensninger i utvalg av musikk. Spolebåndopptagere er også blitt hinsides kostbare og lite servicevennlig.
    Men bra låter det! Når opptak og alt er i orden, nærmest noe helt annet så fysisk og organisk som det kan bli.
    Lite å tilføye eller å være uenig i her 😊 Men, jeg synes ikke gamle recappede spolebåndopptager ala Studer er avskrekkende dyrt med tanke på alt det andre isenkrammet vi plasserer i rackene rundt omkring. Jeg hadde nok hoppet på, hadde det ikke vært for plassen det tok, problemet med service når noe går galt og ikke minst prisen ved å bygge opp en anstendig samling med mastertapes.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den Topping saken ser ut som et leketøy 😄. Og det er ikke "for voksne"... Det har uansett ikke mye å si for lyden..
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vet ikke hvorfor jeg ikke har fått med meg serien Boardwalk Empire tidligere. Det er jaffal mer enn solide saker. Registrerer at de pimper whisky jevnt og trutt gjennom hele serien, og dør som fluer………men ikke av whisky! Har derfor skjenket meg et krus Bushmills i trygg forvissning om at jeg vil leve evig 😊

    F65D6B2B-6E96-48A1-A4A4-FE9C7AA22E7D.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selv er jeg ganske så ydmyk når det gjelder kompetansen til karen i Skivebakken. Den angjeldene FR armen hadde han kjøpt som et reperasjonsobjekt, og pusset opp og dreid egne motvekter. Vi spilte ikke med den, og jeg så heller ikke hvordan den var satt opp. Men, med en tur i hulen hans og sett hva han har fått til……..sveiseblind……..vel 🙄😊
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Selv er jeg ganske så ydmyk når det gjelder kompetansen til karen i Skivebakken. Den angjeldene FR armen hadde han kjøpt som et reperasjonsobjekt, og pusset opp og dreid egne motvekter. Vi spilte ikke med den, og jeg så heller ikke hvordan den var satt opp. Men, med en tur i hulen hans og sett hva han har fått til……..sveiseblind……..vel 🙄😊
    Han hadde plukket den armen helt fra hverandre, inklusive armlagerne, renovert alt og satt den sammen igjen. Skulle ønske at jeg var så sveiseblind.

    mvh
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Han hadde plukket den armen helt fra hverandre, inklusive armlagerne, renovert alt og satt den sammen igjen. Skulle ønske at jeg var så sveiseblind.

    mvh
    Det har lite med at det ikke ser bra ut,flink eller ikke flink. Men al ære til han for å være nevedykktig👍😁
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er vel av den formening at MQA er lureri, men tviler sterkt på at det betyr noe for min lydopplevelse. MQA folkene fortjener kraftig smekk på pung (og vel så det), men siden jeg benytter Tidal og ikke skal frelse verden er det greit å ha en DAC som pakker ut greiene. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan finne mastere på Tidal som er tilgjengeliggjort i 192 Khz, men fant i går en spilleliste med god musikk hvor alt er i denne oppløsningen. Jeg skal ikke påstå at jeg har gullører og hører store forskjeller mellom 44,1 og 192 Khz, men denne spillelisten låter jaffal usedvanlig bra 😊
     

    JanOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    127
    Antall liker
    62
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vel av den formening at MQA er lureri, men tviler sterkt på at det betyr noe for min lydopplevelse. MQA folkene fortjener kraftig smekk på pung (og vel så det), men siden jeg benytter Tidal og ikke skal frelse verden er det greit å ha en DAC som pakker ut greiene. Jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg kan finne mastere på Tidal som er tilgjengeliggjort i 192 Khz, men fant i går en spilleliste med god musikk hvor alt er i denne oppløsningen. Jeg skal ikke påstå at jeg har gullører og hører store forskjeller mellom 44,1 og 192 Khz, men denne spillelisten låter jaffal usedvanlig bra 😊
    Legg gjerne ut ein link på denne lista, er interessert!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har alltid ønsket å høre Grease og Coldplay i 192. Tusen takk. 😆
    Fra spøk >det ser ut til å være noe fin jazz på lista. Og Cream og Mac 😊👍
    Jepp, definitivt ikke alt som har høy rotasjon i Drotningsvik. Var nå litt forskjellig, og faktisk min første låt jeg gadd å høre på av Greatful Dad 😎😊
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.460
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jepp, definitivt ikke alt som har høy rotasjon i Drotningsvik. Var nå litt forskjellig, og faktisk min første låt jeg gadd å høre på av Greatful Dad 😎😊
    Herlig, regner med det var «ungan har fløtta ut» som var låten?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn