Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Drar kjensel på de fleste, har 8 av dem sjøl,kanskje 9 med Muddy Waters, må sjekke.
    men den hvite/off white plata med et tre og to "sauer" under klarer jeg ikke å komme på hva er.
    Vet jeg har sett den før.(?)
    Mener jeg leste hvem "saueplaten" er med, men som med altfor mye har jeg nå glemt det. Får sjekke når jeg kommer hjem :)
    Definitivt ikke noe jeg hadde hørt om likevel. Bassisten Eberhard Weber har en lang katalog bak seg, og er en av de faste turnegutta til Garbarek.

2B19B14A-E723-4D50-91DA-970703EDDE6A.jpeg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er visst litt manisk på haifaien for tiden :) Bestilte forrige torsdag en REL Longbow Transmitter, i helgen røk jeg på en av subkablene til REL, og i dag endte jeg opp med å bestille en ny REL sub.

Ikke samme type som den jeg har i dag. Det er derfor bare å gi et ord hvis noen er i markedet for en noen uker gammel REL S5 og en uåpnet REL Longbow Transmitter :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ble enig om pris, og bestilte min nye sub hos Mono litt etter lunsjtider i går. I morges ringte Schenker og informerte om at suben nå sto i Bergen, og at de kommer hjem til meg med den senere i dag. Imponerende! :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kult! Og det i dette møkkaværet.

Hva slags REL er det du har bestilt deg, og hva tror du den vil gjøre bedre enn din gamle - eller hva savnet du ved din gamle? :)

Og husk at to - gjerne flere - er klart bedre enn en (sub) ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kult! Og det i dette møkkaværet.

Hva slags REL er det du har bestilt deg, og hva tror du den vil gjøre bedre enn din gamle - eller hva savnet du ved din gamle? :)

Og husk at to - gjerne flere - er klart bedre enn en (sub) ;)
    Ja, må si jeg er litt imponert. I tillegg klarte Posten faktisk i dag å levere en kabel jeg bestilte på Mono forrige søndag. Kan hvis de vil :)

Jeg har bestilt meg en REL G2 fra Mono. Det var egentlig ikke helt planen, men de aksepterte et bud som var litt løp og kjøp. Jeg har jo hatt min REL S5 kun i kort tid, og kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med den. REL G2 har jeg hørt i par hos soa, og der gjorde de seg i hvert fall ikke bort. Basert på dette blir det tullete å gjøre noen sammenligninger på lyd og kvalitet.

Det som gjør at jeg hoppet på, sett bort fra tilbudet, er at G2 går dypere enn S5, form og finish gir mer eierglede enn en firkantet blokk, og kanskje viktigst, G2 har en fjernkontroll jeg kan leke meg med fra lyttestolen. Jeg skal være forsiktig med absolutter, men jeg ser ikke for meg at G2en får selskap med det første. Å sentrere en sub mellom høyttalerne er kanskje ikke det optimale, men det blir visuelt riktig og i tillegg treffer da lydbølgene meg rett i kroppen :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da er greiene kommet i hus. Voksen kasse! :)

Får krysse fingrene for at det raskt kommer kjøper på REL S5 så G2 får godplassen. Forresten bra nok trøkk i S5. Slumret i dag til Mahlers 6 symfoni, og langt ut i platen kom det noen basstrommeslag som gjorde at jeg fikk karasjok i sofaen ;)

A496F478-A217-49DF-91D7-A0C8D65D7EAC.jpg
    17266FCB-E4AA-48C3-9C61-AA422A33CEB8.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg antar at til og med de uoppmerksomme som har vært innom her, har registrert at jeg har gresst litt i Mono sin sell-out på REL :)

I tillegg til å kjøpe sub og en sender, hev jeg meg også på sub-kabelen deres som de selger med 70% rabatt.

REL skriver blant annet om kabelen:

«Med REL Blue vil bassresponsen oppleves som hurtigere, tydligere og bedre definert. Kabelen er nøye avstemt med optimal induktans, kapasitans og motstand i forhold til delefilteret på subwooferen.

REL Acoustics Bassline BLUE vil gi en merkbar forbedring på alle REL subwoofere.
    »

Forbedringene med hurtigere, tydeligere og bedre definert, gidder jeg ikke å åpne opp for. Det er det mer enn nok generell «info» om på HFS :cool:;) Jeg synes det med nøye avstemt induktans, kapasitans ift til delefilteret nesten er mer interessant. REL selger jo med sin standardkabel til alle subbene sine. Pussig da at de ikke da optimaliserer disse parametrene som jeg antar det kun vil koste et par glassperler å få til. Videre er det litt pussig at den er optimalisert mot delefilteret, da jeg antar det er forskjellige delefiltre avhengig av modell. I tillegg vil jeg jo tro at disse parametrene også avhenger av utstyret subben blir tilkoblet (litt på tynn is her).

Det virker i hele tatt ganske så tullete å kjøpe den oppgraderte kabelen basert på lyrikken i reklamen, så selvfølgelig måtte jeg ham meg en ;)

0D08DB7E-662F-49E5-B55B-E1E84C99E623.jpg

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.442
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Gratulerer så mye med REL G2, en super bra sub Karmana;)
    Nå hadde du vel knapt rukket å føle på kvalitetene til S5, men denne her vil nok ikke gjøre deg søvnløs om nettene:D
    Eller kanskje nettopp det....:cool:;)

gismo

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Gratulerer så mye med REL G2, en super bra sub Karmana;)
    Nå hadde du vel knapt rukket å føle på kvalitetene til S5, men denne her vil nok ikke gjøre deg søvnløs om nettene:D
    Eller kanskje nettopp det....:cool:;)

gismo
    Hehe, takker! Kjekt å se at du har tid til å stikke hodet innom mellom alle de amorøse viderverdighetene :cool:;)

Blir sikkert bra dette, men foreløpig har jeg ikke kommet lengre enn at den står i esken. Har i dag vært på dagstur til Tiggerstaden for å sjekke de snøforholdene det sytes om i forskjellige tråder. Ikke veldig imponert :cool: Slækk nå, så subben blir nok stående innpakket i dag også :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da forsvant et par Paradox høyttalerkabler ut døren :) Da er det gjennomgående Mogami i signalveien, foruten en liten røver fra Nordost til platespilleren og REL sin egen kabel til subben. Tviler på om det blir noe særlig med kabelskifter fremover :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter ironien til skrammelmekkeren på Vestbredden, ble jeg motivert for litt sjauing :cool: Litt slakk i draget etter gårskvelden, så jeg usikker på hvor mye lenger jeg kommer i dag :)

32EF6FD3-D7B2-449F-9F5C-7E60D1B2B2AE.jpg

96404C1A-E4C1-4267-91E6-39AAC745F038.jpg

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.628
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer Karmana. Nå er det bare fikling med delefrekvens og volum som gjenstår. I tillegg til sammenligning av kablene naturligvis:rolleyes:
    Har hivd meg på sub kjøret jeg også, og bruker Ti 9 sammen med 6 Kappa reference i mitt oppsett nr 2, så jeg taler av erfaring.

Final

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fascinerende hvor mange som bruker sub nå, noe som ble uglesett ikke så mange år tilbake. Nå brukes det sub sammen med hva det skal væe, og ikke bare små stativere. Har subene blitt bedre, folks skepsis er overvunnet, eller er dette nok en hifimote?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.628
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hmm.... Mulig Sub er udannet. :rolleyes:
    Tror for min del at Sub har vært sett ned på til musikk fordi mange ikke har fått til integrasjonen og en vulgær bass da ofte blir resultatet. Med REL og et godt øre er dette naturligvis ikke noe problem;)

Final

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.760
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Fascinerende hvor mange som bruker sub nå, noe som ble uglesett ikke så mange år tilbake. Nå brukes det sub sammen med hva det skal væe, og ikke bare små stativere. Har subene blitt bedre, folks skepsis er overvunnet, eller er dette nok en hifimote?
    Litt av alt tenker jeg,noe som er greit og bruke for og fylle inn der forsterkern/høyttalerene svikter. Sub kan være flott og bruke på stativhøyttalere og systemer som er laget for sub, eller for å rette opp trøblette rom,jeg personlig synns det er mere naturlig uten
    sub.

O

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Litt av alt tenker jeg,noe som er greit og bruke for og fylle inn der forsterkern/høyttalerene svikter. Sub kan være flott og bruke på stativhøyttalere og systemer som er laget for sub, eller for å rette opp trøblette rom,jeg personlig synns det er mere naturlig uten
    sub.

O
    Jeg tror det kan noe med at de uten fordommer har opplevd at avlasting i bunn også får stor effekt for hvor avslappet de spiller i mellomtonen, og for endel tror jeg det er en viktigere gevinst enn styrken i bunn i seg selv. Men det har nok mest sammenheng med at dagens subwoofere er adskillig hurtigere enn gårsdagens. Med de selvfølgelige unntakene som alltid har eksistert i hifi.

Mitt første møte med subwoofer var legendariske Audio Pro B2-50 på starten av åttitallet. Dette skrev impulse for ti år siden.

Dette er definitivt den subben som startet hele minimonitor-og-subwoofer-greia på begynnelsen av åttitallet. Ikke akkurat noen åpenbaring i oppløsning, definisjon og kontroll, men har du et og annet audioarkeolog-gen, kan den jo være grei å ha. Husker jeg ønsket meg en sånn sommeren 1980, til bruk med Magnepan MGII B. Det ble med tanken.
    Det var godt det ble med tanken for Trond, for hurtigheten til Magnepan hadde den aldri livet kunne holde tritt med. Jeg testet den med to forskjellige småhøyttalere. Først prøvde vi med Mission 70, innstegsmodellen deres på den tiden. Det var faktisk en gøyal opplevelse, et par små høyttalere til omtrent en tusenlapp for paret (noe som var knallbillig for seriøse høyttalere tidlig på åttitallet) spilte plutselig stort og dynamisk til dem å være, de fikk helt klart en ekstra dimensjon. Men spør du meg ville det vært lurere å legge de ekstra pengene i bedre monitorer.

Så testet vi den med Rogers LS3/5A, og da ble B2-50 avslørt som den treige sneglen den er. Det låt selvsagt imponerende for de som ønsket partylyd ut av skoeskene, men med kritisk kildemateriale var det plutselig mulig å detektere sub-en som ikke hang helt med i svingene.

2

2xJ

Gjest
    Hmm.... Mulig Sub er udannet. :rolleyes:
    Tror for min del at Sub har vært sett ned på til musikk fordi mange ikke har fått til integrasjonen og en vulgær bass da ofte blir resultatet. Med REL og et godt øre er dette naturligvis ikke noe problem;)

Final
    Udannede sub´ermå strammes opp, integrasjon blir da viktig.
    Punktet hvor det bør deles blir et sentralt tema... :cool:

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.628
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja fikler med det nå. For meg er spørsmål om delefrekvens - "how low can you go";)

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, jeg ser nå at dette burde ha vært postet i hovedavdelingen, og ikke her hos Karmana. Men skaden er dessverre gjort.:p

Har sagt det før, og sier igjen. Selv bruker jeg ikke sub for å få mer bass - ht mine mangler såvisst ikke bass i stuen min, tvert imot - men for å kontrollere bassen. Og som baluba skrev, så har det en god effekt på resten av frekvensområdene også, som mellomtonen og toppen.

BTW, det er langt flere enn REL som kan lage sub, akkurat som det er langt flere som kan lage forsterkere enn McIntosh ;)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den minste til GoldenEar er en veldig basic sak, snu fasen må du gjøre "manuelt" hvis det er nødvendig. Det var ikke nødvendig hos min bror som bruker den sammen med Rega Ela II, og det viste seg å være en fin kombinasjon i hans oppsett. Det er ikke noen sub for de som ønsker tordenskrall og kjellerdyp bass, med 8" og rundt 30 hz som lavest output er den nok ikke det de fleste av oss er ute etter. Men akkurat i kombinasjon med de små gulvstående Rega-ene fungerer den utmerket på den måten du bruker din sub, den avlaster såpass godt oppover at Ela-ene låter betydelig mer frigjort og avslappet med den innkoblet. En god match.

Selv ville jeg nok trengt en betydelig større modell for at det skal være noe poeng med mine MonoPulse, som jo har en styrke i sub-enes arbeidsområde, men jeg er ikke fremmed for å teste større modeller fra GoldenEar ut fra min erfaring fra broderens lyttekott. Jeg har ikke hørt større fra det merket, men jeg vil tro at de ikke står tilbake for mer kjente merker som REL. Ikke siter meg på det, for jeg har ikke hørt noen andre modeller fra GoldenEar.

2

2xJ

Gjest
    Det er viktig og ha god kontroll over subben, Og bruke den allikevel over et så stort område som praktisk mulig. :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blitt rene subtråden mens jeg var borte. Kjekke ting :)

I utgangspunktet er vel ikke Bird 2 høyttalere som absolutt må ha sub. De skal tross alt gå ned til 25 Hz. Det lille jeg spilte med REL S5 gav likevel mersmak, og jeg opplevde heller ikke noen nye unoter med rommet. Blir spennende med G2 som går enda litt dypere. Skal ikke mene for mye om den enda i og med at jeg ikke en gang har fått stilt inn riktig fase. Jaja, er jo 50% sjanse for at den er riktig innstilt ;)

Nå er det kontemplativ musikk med en skalle litt utenfor alfarvei, Leonardo Trincabelli. Finnes på en streamingstjeneste nær deg :)

A21AFED3-857E-4A14-BE78-EDB31A17DE10.jpeg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En eller annen duppedings utenfor gjør at vi ikke har Internet over WIFI i huset. Altibox er så service-minded at de vil komme og rette feilen om 3-5 dager :mad:

Det betyr at streamingen min er nede. Alternativet med platespiller er litt kilent da jeg mangler en arm. Før skadefryden over farene med streaming slår inn, kan jeg rapportere at min CD Transport og 150 CDer fungerer utmerket :D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Lærdommen er? Ha aldri bare én arm.
    Hehe, den måtte bare komme, alternativt en eller to ekstra platespillere :D
    Kjente det rykket litt i Visa-kortet på muligheten av å hente en budsjettspiller fra Finn.no i nærområdet. Får vel heller satse på at jeg ikke går drittlei av CDene før Altibox ringer på døren :)

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.760
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Kjente det rykket litt i Visa-kortet på muligheten av å hente en budsjettspiller fra Finn.no i nærområdet. Får vel heller satse på at jeg ikke går drittlei av CDene før Altibox ringer på døren :)
    Har en fin budsjettspiller her tilsalgs for kun 25K:) da får du til og med PU ;)
    O

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hva sutrer du over? Jeg har vært uten arm i snart tre mnd. Holder på å bli gal her!:-X:-[

Jævla Spotify har ikke funket på 2 mnd heller.:mad:

Only CD playback makes Gunner a dull boy:(

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.760
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Hva sutrer du over? Jeg har vært uten arm i snart tre mnd. Holder på å bli gal her!:-X:-[

Du behøver ikke sippe,gunnermannen :) en spiller er kun en liten biltur unna ;)

O

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Sutrer? Det er vel strengt tatt du som sutrer :rolleyes:

Jeg er heldigvis ikke slave av vinylen, og så lenge jeg fremdeles har kvalitet som dette i hyllene, går det riktig så bra :) Kan bli litt mer kilent om jeg må streame Netflix over 4G i lengden :D

3ABEA61C-0CC8-4D70-BAC5-1A43EEFBD270.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har en fin budsjettspiller her tilsalgs for kun 25K:) da får du til og med PU ;)
    O
    Dæven, du er godheten selv. Godt du ikke var født for et par tusen år siden. De hadde spikret deg opp på korset da vettu ;)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Bah, jeg sutrer fordi jeg fortjener å gjøre det. Men jeg er ikke slave av vinyl, greia er bare det at mye av den musikken jeg liker er på det formatet hos meg.

Og Evo er evig godgutt, ja. Ikke mange som kan herje med karaoke i nabolaget og de fremdeles elsker han.:eek:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.254
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bah, jeg sutrer fordi jeg fortjener å gjøre det. Men jeg er ikke slave av vinyl, greia er bare det at mye av den musikken jeg liker er på det formatet hos meg.

Og Evo er evig godgutt, ja. Ikke mange som kan herje med karaoke i nabolaget og de fremdeles elsker han.:eek:
    Jeg blir aldri slaven din var Dum Dum Boys, og ikke Vinagunner :cool::D

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    64.760
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86

Hvem liker ikke karaoke??? :)

O

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn