Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Handler kanskje mest om impotens, det kona sier?8). Er du så fornøyd med rør at du tar bilder av den, det må jeg si. Hva synes du om tube rolling? Ble fort lei av det jeg, skal ærlig innrømme. Savner rør skal innrømmes, men blir vel en råd frem til sommeren.

Og du, bukser fra forsvaret og fleece? WTF, som ungdommen ville ha sagt.
    Avslappet på tuberolling. Har fire forskjellige sett med rør, men har ikke giddet å høre på alle enda. Har en avslappende periode, fri for haifai nevroser. Bare å kose seg så lenge det varer :)

Lar meg imponere over at du fulgte uniformsreglementet i egen stue også :) Jaja, Heeeren, har alltid vært mer regelstyrt og firkantet enn oss andre :cool:

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner at du har fred med Audiovalve. På tross av kun RCA. Har to kilder og med XLR spiller det lavere. Pussig, trodde det var mer gain inn via XLR.

Tiden i grønn var temmelig grønn på alle måter.. Under FN operasjoner var det enda mer rigid. Men så hadde vi ikke mye gakk-gakker der heller. Kun KV Andenes som lå langt ute i Indiahavet under Desert Storm1. Men risiko tillegg skulle kyllingene ha...:mad:;D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skjønner at du har fred med Audiovalve. På tross av kun RCA. Har to kilder og med XLR spiller det lavere. Pussig, trodde det var mer gain inn via XLR.

Tiden i grønn var temmelig grønn på alle måter.. Under FN operasjoner var det enda mer rigid. Men så hadde vi ikke mye gakk-gakker der heller. Kun KV Andenes som lå langt ute i Indiahavet under Desert Storm1. Men risiko tillegg skulle kyllingene ha...:mad:;D
    Ja, det blir så jævla brysomt hvis vi skal flytte fartøyene langt inn på land ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Møkka lei av å høre om alle musikerne som legger på røret for tiden. Blir vel lett sånn når flesteparten av dem jeg hører på er eldre enn meg selv. Bør vel egentlig gå over til Justin Bieber og slikt for å skjære klar. I tillegg krydres avisene daglig med mer eller mindre kjente folk som har gått heden. Begynner i tillegg å kjenne på min egen dødelighet av alle disse dødsfallene :mad:

Pleier ikke å ha nyttårsforsett, men drar til med ett i år. Fjerne abonnementet fra RIP tråden på HFS, og ikke klikke meg inn på linker i avisene med folk som er død. Løser ikke problemet, men reduserer fokuset. Herved iverksatt!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, i møte med døden kan en velge å kjenne på livet selv. Artister dør, men det er de nærmeste som en skal ha livet med.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tja, i møte med døden kan en velge å kjenne på livet selv. Artister dør, men det er de nærmeste som en skal ha livet med.
    Jeg bryr meg følelsesmessig fint lite om artister som dør. Hverken kjenner dem eller er i familie med dem. Handler vel mest om egen egoisme gjennom at jeg synes jeg blir eksponert for døden på alle kanter for tiden enten jeg vil eller ikke. Gidder ikke!

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I et anfall av virkelyst fant jeg ut at jeg skulle bedrive litt kvadratrotregning for å plassere meg riktig ift. den berømmelige likesidede trekant. Trodde vel egentlig at jeg satt sånn høvelig samsvarende med det. Måtte faktisk 20 cm nærmere og en god del mer når jeg tok høyde for at jeg er en sløkkis med reclineren i rimelig avslappet posisjon :)

Hvordan låt det? Annerledes!

Dagens quiz (for å sjekke ut om jeg har regnet riktig ;)). Jeg sitter nå med hode 194 cm fra midt mellom høyttalerne. Hva er bredden mellom høyttalerne?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Sitter du i en likesidet trekant? Isåfall er det jo enkelt.. Men det spørs vel mer hva vinkel på eders vakre legeme oppi stolen etter noen glass rødt og en lang arbeidsuke.. Den er ikke SÅ lett å regne ut.. :cool:

Sitte nærmere har jeg litt tro på. Skal teste det ut litt selv i helga. Samt noe annet småtteri.. Som alltid. :)

U

utgatt25555

Gjest
    Det regnestykket gjorde jeg praktisk med hjelp av lasermåler, tape, måleband, og fotostativ forrige uke også, men jeg la toppen av trekanten (skjöringspunketet i den tenkte linjen fra hténe) ca 40 cm foran lytteposisjonen, det! var forskjell, plutselig fikk jeg forandringer til det bedre, verdig ett kabelbytte, ett dyrt ett! ;)
    Det er spennende at man fortsatt, etter 3 år med samme utstyret kan la seg overraske over tildels små forandringer, TTT (TingTarTid) med hifi...
    ...men så fikk jeg plutselig noen powercords i handen som må testes ut, men det er story for seg!

Minns at mitt utgangspunkt for oppsett er fra boken ”Get better sound”...

mvh

N

Næss

Gjest
    Likesidet trekant fungerer normalt bra :)

Det skal være 224 cm mellom høyttalerne, hvis avstanden fra deg til senter er som du sier 194 cm ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mye greier med herrene HCS og musicus som vanlig. Bare ord og ingen svar på spørsmålet :cool:

Forskjeller er morsomt, uavhengig av om det er reelle forskjeller eller kun egne opplevelser. Kjekt med begge deler selvfølgelig, men hos meg trumfer egne opplevelser alltid relle forskjeller :) Hvorvidt det da blir blir objektivt sett bedre, er jo også et åpent spørsmål. Her er det også enkelt for meg. Egen smak trumfer det korrekte :)

Kort, konsis og riktig tilbakemelding fra herr mfufu bekrefter at jeg fremdeles behersker deler av den elementære mattematikken fra ungdomsskolen ;) Med 194 cm avstand til senter føles som jeg nå sitter med hodet mellom høyttalerne, men det funker (foreløpig) :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For musicus og meg selv er en slik oppgave kun en fornærmelse imot ens intellekt.. 8).

Og du har såklart rett, dine forskjeller trumfer alt annet.. :). Selv har jeg bedt fagfolk oppover neste helg. Lære mer og finne utav mer.

N

Næss

Gjest
    Ja visst er det egne opplevelser som gjelder ;)

Skriv quiz forran spørsmålet som våkner jeg her, så kan alle som ikke hadde sjans til å regne det ut gjerne kalle det en fornærmelse ;)

U

utgatt25555

Gjest

Skriv quiz forran spørsmålet som våkner jeg her, så kan alle som ikke hadde sjans til å regne det ut gjerne kalle det en fornærmelse ;)
    Hehehe...må innrömme at tanken på begynne regne det ut ikke forefalt meg engang, ”teorien” tar lasermåleren seg, den praktiske biten med målebånd, tape og fotostativ (valgt for å holde på höyde referansen) så dette mer som en praktisk oppgave enn teoretisk ;)

mvh

N

Næss

Gjest

Hehehe...må innrömme at tanken på begynne regne det ut ikke forefalt meg engang, ”teorien” tar lasermåleren seg, den praktiske biten med målebånd, tape og fotostativ (valgt for å holde på höyde referansen) så dette mer som en praktisk oppgave enn teoretisk ;)

mvh
    Enig med du i det, når man står å dytter på høyttalere og lyttestol/sofa så er nok lasermåler og andre praktiske verktøy det enkleste å ty til :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

mvh
    Enig med du i det, når man står å dytter på høyttalere og lyttestol/sofa så er nok lasermåler og andre praktiske verktøy det enkleste å ty til :)
    Njaaaa, bare til dels enig :) Hvis trekanten ikke er for stor synes jeg det er vel så lett med en tommestokk fra midt mellom høyttalerne mot lytteposisjonen, krydret med a2= b2 + c2 Detenkle er ofte det beste :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan ikke bruke den avataren jeg har om jeg ikke kan litt. Og nå til dags er det lite navigasjon vel? Datastyrte løsninger med GPS og annet juks :).

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan ikke bruke den avataren jeg har om jeg ikke kan litt. Og nå til dags er det lite navigasjon vel? Datastyrte løsninger med GPS og annet juks :).
    Hehe, da jeg tok Maritim Høyskole fra 89-92 var det fokus på GPS, men basis for navigasjonen var gjennom matte med Pythagoras og trigometri. Basiskunnskapene begynner vel også nå å få sin rennesanse i både Heeeren og Sjøforsvaret i disse Cyberwarfare-tide...

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Morse kan du vel på fingerspissene? Galleio, er det brukt?
    Morse var vel tildels i fingerspissene, men er vel langt fra fingerspissene i dag :) Må ikke du spørre for mye. Vi er nå på gjengrodde stier. Gode gamle Galileo var viktig ift. astronomisk navigasjon og han var sikkert utgangspunkt for mye av det vi surret med innenfor denne disiplinen. EU har vel etter hva jeg husker også oppkalt satelittsystemet de holder på å utvikle etter denne herremannen :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Som nevnt havnet jeg i går nærmere med lyttestolen. Registrerte også at racket over tid hadde sneket seg lenger ut på gulvet (litt i forkant av baksiden av høyttalerne). Fikk derfor skjøvet det så lang bak som mulig. Opplever nå en større dybde i lydbildet blant annet gjennom at vokalen fremdeles kommer fra rett over racket. Sikkert bare det som er mellom ørene som spiller meg et puss. Samma det :)

Jeg har med disse høyttalerne sverget til en minimal toe-in for å få en bredest mulig scene. Har likt det best sånn, men nå når jeg har kommet nærmere er jeg mer usikker. Vanskelig å forklare, men føler jeg må bevege hodet for å få med meg hele scenen, eller at scenen ikke er en vannrett strek, men mer en halvsirkel hvor mye av lyden når meg fra sidene. Skjønn det den som vil ;) Får gi det litt tid å se om det bare er en vanesak før jeg begynner å herje med vinkling av høyttalerne :)

image.jpg

U

utgatt25555

Gjest
    Minns jeg fikk ett tips av Leif, Mr Marten himself, at toe in var ofte brukt ved litt ”umulige” rom, jeg opplevde noe slikt selv forrige uke ved å gi Vertexene mer toe in enn jeg var komfortabel med, men det gav bedre stage/scene, som å gå fra 2D til 3D lissom, ikke noe å holde igjen med, legg en tape bit der de står nu (så du finner tilbake om det behøvs) og kjør på med testing av toe in :cool: ...

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Minns jeg fikk ett tips av Leif, Mr Marten himself, at toe in var ofte brukt ved litt ”umulige” rom, jeg opplevde noe slikt selv forrige uke ved å gi Vertexene mer toe in enn jeg var komfortabel med, men det gav bedre stage/scene, som å gå fra 2D til 3D lissom, ikke noe å holde igjen med, legg en tape bit der de står nu (så du finner tilbake om det behøvs) og kjør på med testing av toe in :cool: ...

mvh
    Takk synspunkter, musicus :) På messer har jeg alltid sett Marten med mye toe-in. Har også spurt Leif om grunnen, men jeg husker ikke svaret. Messerom er jo per definisjon umulige rom (eller mangel på kompetanse hos utstiller :rolleyes:) så kanskje grunnen er så enkel :)

Har etter mine ører ikke problemer med 3D, snarere tvert i mot :) Tror faktisk det jeg reagerer på er mindre sammenheng i lydbildet enn hva jeg er vant med. Får se om jeg får ræva opp av stolen og begynner å flytte litt på greiene, eller at jeg først gir det litt tid. Latkuken i meg sier gi det tid ;)

U

utgatt25555

Gjest

mvh

Takk synspunkter, musicus :) På messer har jeg alltid sett Marten med mye toe-in. Har også spurt Leif om grunnen, men jeg husker ikke svaret. Messerom er jo per definisjon umulige rom (eller mangel på kompetanse hos utstiller :rolleyes:) så kanskje grunnen er så enkel :)

Har etter mine ører ikke problemer med 3D, snarere tvert i mot :) Tror faktisk det jeg reagerer på er mindre sammenheng i lydbildet enn hva jeg er vant med. Får se om jeg får ræva opp av stolen og begynner å flytte litt på greiene, eller at jeg først gir det litt tid. Latkuken i meg sier gi det tid ;)
    Å ta seg tid er ett godt hifi råd, husk 3T (TingTarTid) det er først nu etter ca 3.5 år at jeg føler det sitter her hjemme, og da har jeg tatt meg god tid å komme dit. Husk bare å merke av før du begynner å flytte, så du finner tilbake om det var bedre, og gjør bare en ting omgangen, lett å miste oversikten over hva som gjorde hva om man endrer for mye om gangen :cool:

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Så vidt jeg husker har gismogutt og jeg flyttet fram den stolen tidligere... (eller rettere den gamle stolen)
    Med framifrå resultat t.o.m.;)

Mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

mvh

Å ta seg tid er ett godt hifi råd, husk 3T (TingTarTid) det er først nu etter ca 3.5 år at jeg føler det sitter her hjemme, og da har jeg tatt meg god tid å komme dit. Husk bare å merke av før du begynner å flytte, så du finner tilbake om det var bedre, og gjør bare en ting omgangen, lett å miste oversikten over hva som gjorde hva om man endrer for mye om gangen :cool:

mvh
    Tålmodighet is my middlename.....NOT! :mad:

Klart du har rett. Vet jo det :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Så vidt jeg husker har gismogutt og jeg flyttet fram den stolen tidligere... (eller rettere den gamle stolen)
    Med framifrå resultat t.o.m.;)

Mvh
    Du har helt rett. Har litt tungt for det :) Gisle har vel også vært innpå det. Hvis jeg ikke husker helt feil mente dere også at jeg burde forsøke med mer vinkling. Vinklet litt mer i sted, og det jeg kalte dårligere sammenheng i lydbildet bedret seg helt klart :) Faen til greier, må visst drive rundt med sånn cm-eksersis. Kjedelige greier :mad: Jaja, kan jo redde meg med at jeg har som nyttårsforsett å kun lytte etter makroforskjeller ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nok haifaifjas for i dag! Senker skuldrene og spiller en plate som helt sikkert hadde vært på min all time 10 på topp liste hvis musikk og minner var kriteriene :) Er selvfølgelig så bra at det bare blir tull å velge ut et enkelt kutt!

image.jpeg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt å se at du vil lære selv. Rask er du ikke, vakker kanskje, men trygg på hva du vil er helt sikkert. Toe in er vel uansett mye pga støy fra rommet. Slippe slikt. I ditt rom kan toe bli bra. Kan komme å spille litt gitar til deg når du tror du er i mål... 8)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.148
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt å se at du vil lære selv. Rask er du ikke, vakker kanskje, men trygg på hva du vil er helt sikkert. Toe in er vel uansett mye pga støy fra rommet. Slippe slikt. I ditt rom kan toe bli bra. Kan komme å spille litt gitar til deg når du tror du er i mål... 8)
    Drit i gitaren! Vil heller høre deg synge soul og skifte farge ;)

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn