Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir også litt artig å høre hva denne hyggelig mannen spilte på nå, etter salg av Audio Valve og hva du syns om det du hørte der;)

Ellers så støtter jeg deg til the bitter END, vær tro mot dine egne ønsker og valg av lyd og utstyr, det er DU og ingen andre som både skal trives, kose deg og nyte foran DITT oppsett;) Ingen andre bruker din tid bak ditt anlegg som deg selv:D
    Det er i allefall mottoet i gismostova:cool:

gismo
    Hjelper ikke å være enig på HFS hvis det ikke gir fot hjemme nei :)

Hadde en veldig hyggelig demo, men siden demoen ikke var fokus for besøket blir det derfor litt feil å gå inn på detaljer ift. mine synspunkt og hva vi diskuterte under lytteseansen (selv om eieren ikke hadde noen motforestillinger til dette) :) Jeg tok derfor heller ingen bilder under besøket.

I bunn hadde han en DP amp og styringen ble ivaretatt av en dCS DAC med volumkontroll. Høyttalerne det ble spilt på var XTZ Divine 100.49, moddet av eieren. I tillegg hadde han også en vinylrigg tilgjengelig, men denne var ikke oppkoblet. Musikken var det Tidal som sto for. Lydidealet til eieren var mot et nøytralt og oppløst lydbilde med litt ekstra gøybass i bunn, en tilnærming han etter mitt syn hadde lyktes godt med :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette blir gøy. Er ikke så mye å lære, bare å gjøre det.. Første rør ting jeg eide kjøpte jeg rett ifra Hong Kong i 2000. Husker jeg var nervøs da jeg slo den på. Det gikk heldigvis bra. Nå om dagen ser jeg på krets-løsninger til 300B. De florerer på nettet. Hvorfor da ikke lage sin egen forsterker? Det må være et av målene med 2016. Uten forkleinelse for noen, selvlagde ting er mer gøy enn kjøpt fordi en har mulighet til det.

Og gismo, rør hybrider er og blir hybrider. For en som meg er ikke det helt ekte rør. En tror kanskje en får fordelene med begge topologier. Jeg vil heller forsterke maksimalt det som er bra. I 300B er dette mellomtone. Røret lager ikke bass og toppen kan være avrundet. Bass har jeg nok av ellers og topper hører jeg vel neppe snart. Så da sier det seg selv. Og så har jeg noen transistor som er gode på sine ting. Godt vi kan leve ut galskapen forskjellig! :cool:
    Interessante tanker, HC :) Høres logisk og fornuftig ut å rendyrke mot det som er best med rør når du har muligheten til å ivareta bassen på annet vis. I toppen skranter det jo på flere områder når vi når eldre ungdom :D Likevel, jeg er av den oppfatning at diskanten er noe jeg ikke fokuserer på til vanlig, men mener fremdeles å oppleve at noe mangler når stjernedrysset ikke er tilstrekkelig tilstede :)

Du stønner og peser til stadighet om DIY-opplegget ditt, men blir mer og mer hektet :) Hadde jeg hatt mer peiling, tålmodighet og interesse hadde jeg nok gitt gass selv, men når det gjelder dette kinderegget er jeg nok skyldig det meste ;) Gjort rett ser jeg ingen grunn til at ikke DIY skal bli vel så bra som kjøpehaifai. Kjøpehaifai har vel i bunn og grunn startet som DIY og etter hvert blitt tilført en produksjonslinje :rolleyes::) Når DIY ikke er gjort optimalt er det vel likevel få ting som gir mer eierglede, og tro kan som kjent flytte fjell :rolleyes: Ergo, enten det blir bra eller dårlig så vinner du likevel, HC :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, er nok enig med deg. Opplevde og at noe manglet i toppen i Putten. På tross en magisk mellomtone, etter min smak. :rolleyes:

2016 er langt , og den beste parten er reasearch... Blir jo en kløpper til å tolke diverse skjema ...Og se løsninger i de. Liker det...

Hva tror du om tegningen under ? 8)

vm.jpg

Så litt søndagsmusikk du kan nyte i Bergen...

I blåst og kulde, snø og slaps.
    ..Karmana er ingen tafs ;)

Men ok, for en gammel sjøulk som deg passer melodien under..Selvom subben er animert..Tilogmed jeg ser det.. ;)

T

TT.

Gjest
    Da klargjøres det for en stille og rolig kveld i kongerikets perle, Bergen :)

Har i dag hentet Eclipsen og en kjekk rørpakke hos en usedvanlig trivelig eier. Forsovet ingen overraskelse at han var trivelig, haifai-folk er som oftest veldig kjekke mennesker :) Fikk meg i tillegg vel en times tid foran oppsettet hans. God lyd og og ikke minst veldig spennende å høre om hans preferanser og tilnærming for å optimalisere hyggestundene foran anlegget :)

Vi kan diskutere så fillene fyker på HFS om rett/galt og subjektivt/objektivt. Det eneste som er sikkert for meg er at den eneste rette tilnærmingen er en knallhard subjektiv tilnærming mot hva en selv liker og setter pris på av lyd :)

Da er det bare å satse på at KLM og bakkemannskapet på Flesland og Schiphol er i godlune på søndag :) Frem til da har jeg en liten Buddha til å passe på godsakene.

Vis vedlegget 352265
    Gosh Karmana, har du en ape til å sjekke pakkene dine, har bare en liten hund jeg ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.415
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Dette blir spennende når du kommer hjem igjen, artig med noen ekstra rør også, da vil du oppleve mulighetene for litt, ja jeg sier litt tuning av lydsignaturen;) De som mener rørbytter i en pre forandrer "hele" signaturen er jeg sterkt uenig i, fin tuning jepp, store forandringer...bytt pre;);)

Det var da voldsomt til vær du valgte deg på denne flyturen Karmana, fly pent:cool:;)

gismo
    Ikke store endringer ved rørbytter, fintuning og store forskjeller bytt heller pre. Gledesdreper, jeg er blitt lurt :mad:;) Jaja, Eclipsen har jo rykte på seg for å respondere spesielt godt på rørbytte, og i tillegg skal vel de rørene jeg har fått med på kjøpet ha forskjellige karakteristikker. Dette har du mer peiling på en meg, men krysser fingrene for hørbare forskjeller :) Hvis ikke store forskjeller, kan jo som kjent tro flytte fjell innenfor hobbyen vår ;)
    Hehe...ønsker ikke å være gledesdreper, og for at du ikke skal misforstå, det ER hørbare forskjeller i lydbildet på de tradisjonelle 3 områdene, diskant, mellomtone og bass. Det er jo sammensetningen som gjør det til ....ahh den likte jeg best i min amp;)
    Men hevder at om man ser etter/ønsker "større" forandringer kan match mot slutt-trinn være vel så viktig og derav kan bytte være like aktuelt:p;)

gismo

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja, er nok enig med deg. Opplevde og at noe manglet i toppen i Putten. På tross en magisk mellomtone, etter min smak. :rolleyes:

2016 er langt , og den beste parten er reasearch... Blir jo en kløpper til å tolke diverse skjema ...Og se løsninger i de. Liker det...

Hva tror du om tegningen under ? 8)

Vis vedlegget 352339
    Hehe, du tok den. Du husker godt, vi diskuterte jo dette litt i Putten ja :)

Kjekt at du finner så mye glede i DIY :) Etter hvert finner du kanskje også gleden i å billedgjøre fremdriften litt oftere :rolleyes::)

Hehe, så den saken om forsvarsgrenene på FB for noen dager siden. Hvis man betrakter verden ut fra spissformuleringer er det ikke tvil om at det er mye sannhet i de quotene der ;) Like ille alle sammen, hver på sin måte ;)

Takker for musikken! Gidder ikke å høre de på IPaden, venter til jeg kommer hjem å kan streame dem til anlegget. Helt enkelt, slik vi med moderne oppsett kan gjøre :rolleyes::cool:

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da klargjøres det for en stille og rolig kveld i kongerikets perle, Bergen :)

Har i dag hentet Eclipsen og en kjekk rørpakke hos en usedvanlig trivelig eier. Forsovet ingen overraskelse at han var trivelig, haifai-folk er som oftest veldig kjekke mennesker :) Fikk meg i tillegg vel en times tid foran oppsettet hans. God lyd og og ikke minst veldig spennende å høre om hans preferanser og tilnærming for å optimalisere hyggestundene foran anlegget :)

Vi kan diskutere så fillene fyker på HFS om rett/galt og subjektivt/objektivt. Det eneste som er sikkert for meg er at den eneste rette tilnærmingen er en knallhard subjektiv tilnærming mot hva en selv liker og setter pris på av lyd :)

Da er det bare å satse på at KLM og bakkemannskapet på Flesland og Schiphol er i godlune på søndag :) Frem til da har jeg en liten Buddha til å passe på godsakene.

Vis vedlegget 352265
    Gosh Karmana, har du en ape til å sjekke pakkene dine, har bare en liten hund jeg ;)
    Selv om det lille nøstet ditt alltid har vært blind på det ene øyet, er den helt klart tryggheten selv sammenlignet med en dau Buddha ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette blir spennende når du kommer hjem igjen, artig med noen ekstra rør også, da vil du oppleve mulighetene for litt, ja jeg sier litt tuning av lydsignaturen;) De som mener rørbytter i en pre forandrer "hele" signaturen er jeg sterkt uenig i, fin tuning jepp, store forandringer...bytt pre;);)

Det var da voldsomt til vær du valgte deg på denne flyturen Karmana, fly pent:cool:;)

gismo
    Ikke store endringer ved rørbytter, fintuning og store forskjeller bytt heller pre. Gledesdreper, jeg er blitt lurt :mad:;) Jaja, Eclipsen har jo rykte på seg for å respondere spesielt godt på rørbytte, og i tillegg skal vel de rørene jeg har fått med på kjøpet ha forskjellige karakteristikker. Dette har du mer peiling på en meg, men krysser fingrene for hørbare forskjeller :) Hvis ikke store forskjeller, kan jo som kjent tro flytte fjell innenfor hobbyen vår ;)
    Hehe...ønsker ikke å være gledesdreper, og for at du ikke skal misforstå, det ER hørbare forskjeller i lydbildet på de tradisjonelle 3 områdene, diskant, mellomtone og bass. Det er jo sammensetningen som gjør det til ....ahh den likte jeg best i min amp;)
    Men hevder at om man ser etter/ønsker "større" forandringer kan match mot slutt-trinn være vel så viktig og derav kan bytte være like aktuelt:p;)

gismo
    Du er for snill til å være gledesdreper du gismoen :) Må derfor av og til dra deg litt i leggen som det heter på ytenlandsk, vettu :)
    Blir gøyalt dette. Stiller med lave skuldre og realistiske forventninger :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ørepropper for en som er tjukk i huet? ;D. Når skal du koble opp?

Moderne anlegg... Sa han som nettopp har kjøpt seg noe med rør... Hehe

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ørepropper for en som er tjukk i huet? ;D. Når skal du koble opp?

Moderne anlegg... Sa han som nettopp har kjøpt seg noe med rør... Hehe
    Hehe, passer kun til Shrek de der. Begrenset med plasser å plugge den inn hos min far i Bergen :)

• Liker

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    U

utgatt25555

Gjest
    Da passer det jo med litt lesestoff til eftertanke ettersom man vandrer på hifiens krokete og farlige veier ;)

"Are you on the road to Audio hell" lesbart og tenkbart, er jo ingen AN dispel selv men :cool:

Audio Note

mvh

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da passer det jo med litt lesestoff til eftertanke ettersom man vandrer på hifiens krokete og farlige veier ;)

"Are you on the road to Audio hell" lesbart og tenkbart, er jo ingen AN dispel selv men :cool:

Audio Note

mvh
    Takker, musicus! Dette skal definitivt leses når det byr seg en passende anledning. Skader ikke å se hvor gærn jeg egentlig er :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har min første sølvfargete haifai-komponent kommet i hus. Ser ut som den har fått pen behandling av både bakkemannskap og KLM. Gleder meg til det blir litt diskre gløding i mørket :)

image.jpg
    image.jpg
    image.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nå blir det andre tider... farger i "silversum" ;)
    Blir gøyalt å rullere litt på rør og se om jeg finner en enda bedre favorittforvrengning :) Pussig farge :rolleyes: og det blir vel ikke bedre hvis jeg plassere den inn med det andre stashet ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regner med at du har koblet opp ? Venter på førsteinntrykk ... :)

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    11.101
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    Nå blir det andre tider... farger i "silversum" ;)
    Blir gøyalt å rullere litt på rør og se om jeg finner en enda bedre favorittforvrengning :) Pussig farge :rolleyes: og det blir vel ikke bedre hvis jeg plassere den inn med det andre stashet ;)
    Ja var en serdeles pussig farge ;) får håpe lyden skinner lige godt fram som fargen blandt alt det sorte :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ingen oppkobling i kveld. Etter manualen skal den ha seg noen timer for seg selv etter forflytning. Barnebarnet får foreløpig stå for glødingen :)

Skinnende synlig lyd. Må jo bare bli bra dette ;)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.415
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Gratulerer så mye Karmana, den ser jo unektelig flott ut der den må stå for seg sjøl på egne ben:)
    Håper den synger like bra som den skinner:cool:
    Blir artig å høre om inntrykk da du kommer så langt;)

gismo

U

utgatt25555

Gjest
    Grattis! ett lite beskjedent rør råd, vent med rulling til du har "orginal " sounden under huden, det var flere ganger de siste årene jeg rullet at jeg fant ut at konstruktørene visste hva de drev med og ville med sine rørvalg, litt som å salte maten før en smaker, lissom ;)

Så du hadde rotet deg litt inn i dette musikalske landskapet, spennende :cool:

51Akae1q-7L.jpg

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin sak.
    Et av de få unntak som ikke er finest i svart.
    Nå er vi spent på lydrapport, som jo er det mest interessante.

Krysser fingra for klart kildevann og ikke julegrøt!
    Gratulerer med rør i huset.:)
    9 av 10 røramp-eiere ser seg ikke tilbake!;)

Mvh

PS
    -veldig enig med Musicus over her.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grattis! ett lite beskjedent rør råd, vent med rulling til du har "orginal " sounden under huden, det var flere ganger de siste årene jeg rullet at jeg fant ut at konstruktørene visste hva de drev med og ville med sine rørvalg, litt som å salte maten før en smaker, lissom ;)

Så du hadde rotet deg litt inn i dette musikalske landskapet, spennende :cool:

Vis vedlegget 352788

mvh
    Hadde tenkt det samme, men blir jo enda sikrere når jeg blir rådet til det fra erfarne fjellfolk :) Alle tilbakemeldinger jeg har lest er relativt negativ til original-rørene, mens den forrige eier mente de hadde fått urettmessig mye pepper. Nå er det vel sånn at når en anmeldelse eller to er negativ, så er det veldig lett for andre å hive seg på.........+ at vi gjerne hører det vi vil høre eller har hørt vi kommer til å høre :) Blir en kjekk avveksling fra nisser og andre julegreier :)

Nå var jo jeg av den formening at jeg hadde rotet meg inn i dette musikalske landskapet, men også hadde klart å finne veien ut igjen ;) Jaja, et tips er et tips......krummer nakken og går på videre ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.149
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig fin sak.
    Et av de få unntak som ikke er finest i svart.
    Nå er vi spent på lydrapport, som jo er det mest interessante.

Krysser fingra for klart kildevann og ikke julegrøt!
    Gratulerer med rør i huset.:)
    9 av 10 røramp-eiere ser seg ikke tilbake!;)

Mvh

PS
    -veldig enig med Musicus over her.
    Takker, blues :) Da kan jeg altså velge mellom å være del av den gemene hop eller å være unik og spesiell......hmmmm ;)

U

utgatt25555

Gjest
    Ikke hverdags kost DcD her heller, men det duger og det gir minner, surret mye rundt i det landskapet der for noen år siden, say no more! :cool:

Disse gutta får spille natta sangene for meg idag "Peruvian skies" på cd 2 er en gammel velspillt en :D

817v-8-sJvL._SL500_.jpg

mvh

U

utgatt25555

Gjest
    Ble litt opp musikk her på slutten av kvelden...disse gutta får avslutte dagen, sjekk de opp om ikke du allerede har gjort det :cool:

81MBgwRa2JL._SL500_.jpg

mvh

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.415
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Er også enig med musicus her, la org lyden få fotfeste;)
    Spilte med Einstein i mnd' er før jeg kastet med på "rulling".....:p
    Om du blir den ene av de tidligere nevnte 10 som ser deg tilbake tør jeg ikke spå noe om.....:cool:

gismo

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er også enig med musicus her, la org lyden få fotfeste;)
    Spilte med Einstein i mnd' er før jeg kastet med på "rulling".....:p
    Om du blir den ene av de tidligere nevnte 10 som ser deg tilbake tør jeg ikke spå noe om.....:cool:

gismo
    ELLER
    9 av 10 som ikke TØR se seg tilbake:p

U

utgatt25555

Gjest
    Det hender jeg ser meg tilbake, men det går fort over når jeg tenker på det jeg ikke burde tenke på med rør, når det ikke funker som det skal funke :cool:

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.177
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Moderne røramper kan godt være pålitelige og av like god kvalitet som andre konstruksjoner.
    Jeg husker ikke hva du hadde før musicus, men det var da vel noe påkosta saker om jeg ikke tar feil?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vil en ha en hobby, eller bare en slags påkostet livstil musicus? 8). Noe av gleden, for min del, er vedlikehold av en røramp. Støvtørking av en transe forekommer meg sjarmløst i sammenligning. Enda jeg har flere av arten. :)

U

utgatt25555

Gjest
    Moderne røramper kan godt være pålitelige og av like god kvalitet som andre konstruksjoner.
    Jeg husker ikke hva du hadde før musicus, men det var da vel noe påkosta saker om jeg ikke tar feil?
    Nja, det første jeg kommer på sånn i farta i ymse prisklasser er, EAR 869, Audio Innovation S800 (power) S500 (int), Hovland HP200P, KR Audio AV 340 (300 BXLS/Hybrid)..og en haug på kortere eller lengre lån/test...

Den eneste som ikke kødda noe for meg vil jeg huske er AI S500, men det var vel ett tidsspørsmål det også :cool:

mvh

U

utgatt25555

Gjest
    Vil en ha en hobby, eller bare en slags påkostet livstil musicus? 8). Noe av gleden, for min del, er vedlikehold av en røramp. Støvtørking av en transe forekommer meg sjarmløst i sammenligning. Enda jeg har flere av arten. :)

Hobbien min er å spille musikk den, ikke irritere meg over ting som ikke fungerer slik de burde fungere, og spesiellt irriterende er det når jeg tenker på hvor bra det var når når alt, fungerte! :cool:
    Livsstil?, jo med en jobb borte fra hjemmet halve året (dvs uten anlegget) så er de dagene hjemme viktige, viktigere enn å drive med vedlikehold av noe som burde ha funket, da skal jeg spille musikk og nyte gleden av samlingen. Trisser gjort og sammensatt i system rett, er god og pragmatisk medisin mot dysfunksjonelle rør ;)

mvh

• Liker
    U

utgatt25555

Gjest
    Når det andre er sagt, så er det, uten å smiske, Octave noe jeg kunne vært mer enn interessert i å teste, det inngir tillit av en eller annen grunn, ikke minst vet jeg at det funker med WB Vertexéne :cool:

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn