Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bøker er kjekke ting og ikke minst i den søte ferietid. Bøker kan også være rock'n'roll. Sennepslegionen er jo et godt eksempel, men i mitt hode kan bøker også være rock'n'roll for meg uten at de nødvendigvis toucher borti musikk. Eksempelvis Beat og Gonzo gutta, Bukowski, Celine, Fante osv. Har selv hatt mye glede av disse gutta. Det depressive og mørke kan være vakkert uavhengig av om det er musikk eller litteratur.

En bok som mildest talt er å anbefale er En Brøkdel Av Helheten av Steve Toltz. Det er særdeles sjeldent jeg leser en bok to ganger, men denne mursteinen har fått to omganger, og jeg koste meg like mye begge gangene. Et fantastisk språk (også i den norske utgaven), en fantasi og et ordspill som bare kan karakteriseres som utsøkt. Som ved de ovennevnte forfatterne er dette heller ikke en solskinnshistorie og den handler definitivt om personerer på skråplanet og utsiden av samfunnet. Likevel (eller derfor) er leseopplevelsen en fest. Hvis du ser etter en bok å lese i sommer er denne å anbefale. Hvis du ikke gjør det, se å få tak i den likevel :)

image.jpg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Få satt opp en bod med fisk og et par hundehus i tre så er det som "bryggen2"... :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Få satt opp en bod med fisk og et par hundehus i tre så er det som "bryggen2"... :cool:
    Her forsøker jeg å berike ditt liv med litteratur, og hva gir du meg.....dissing av solskinnsbyen :mad:;) Du er en kulturell analfabet! Jaja, hva kan man vente av folk når de bor på et sted hvor det eneste man er kjent for er hester med sulky som løper rundt i ring :cool:

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Her forsøker jeg å berike ditt liv med litteratur, og hva gir du meg.....dissing av solskinnsbyen :mad:;) Du er en kulturell analfabet! Jaja, hva kan man vente av folk når de bor på et sted hvor det eneste man er kjent for er hester med sulky som løper rundt i ring :cool:
    Er iallefall ikke blitt landsforvist til et sted hvor de er mest kjent for tulipaner, tresko og ost.. 8)...

Hvordan synes du den fase saken du kjøpte fungerer ? Har den noe effekt ?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    71.163
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Er enig i at litteratur kan være ganske rock`n roll.
    Da jeg var 20 leste vi Hemingways "Solen går sin gang", "Døden om ettermiddagen" og Erling Gjelsviks (fra Bergen) "Dødt Løp".
    Så reiste vi til San Sebastian og Pamplona,-og det var ganske rock`n roll...

Etter å ha sett Coen -brødrenes film "No Country For Old Men" lånte jeg flere bøker av Cormac McCarthy som skrev boka filmen er basert på.
    Hele forfatterskapet er bortimot rockn roll, men "Blodmeridianen" er den jeg husker jeg best. Den er rå.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er iallefall ikke blitt landsforvist til et sted hvor de er mest kjent for tulipaner, tresko og ost.. 8)...

Hvordan synes du den fase saken du kjøpte fungerer ? Har den noe effekt ?
    Pakket fasesaken opp og forventet at jeg knapt trengte å lese bruksanvisningen. Var litt mer greier enn jeg hadde trodd, så den ble lagt opp i hyllen til modning. Har faktisk helt glemt den. Får plukke den frem når sommerferien er over :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Er enig i at litteratur kan være ganske rock`n roll.
    Da jeg var 20 leste vi Hemingways "Solen går sin gang", "Døden om ettermiddagen" og Erling Gjelsviks (fra Bergen) "Dødt Løp".
    Så reiste vi til San Sebastian og Pamplona,-og det var ganske rock`n roll...

Etter å ha sett Coen -brødrenes film "No Country For Old Men" lånte jeg flere bøker av Cormac McCarthy som skrev boka filmen er basert på.
    Hele forfatterskapet er bortimot rockn roll, men "Blodmeridianen" er den jeg husker jeg best. Den er rå.

Solen går sin gang var definitivt også en favoritt for meg i hine hårde dager. I motsetning til deg har det (foreløpig) bare blitt med tanken om en tur til Pamplona. For dårlig! Har ikke lest annet av Gjelsvik enn kronikkene han skriver i tøyseavisen BA. Han har i hvert fall en skarp penn. Coen brødrene er så definitivt rock'n'roll! Har aldri hørt om McCarthy. Skal definitivt sjekke ut bokforslaget ditt. Takker :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Flowerpowern... Også kalt "nellik - gutten" class her på bygda..

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Flowerpowern... Også kalt "nellik - gutten" class her på bygda..
    Mange ordspill her med mulige overtoner.... Selv synes jeg det var kjekt med en forklaring fra Isak på de kryptiske benevnelsene til Focal. Forøvrig en kar som jeg kjenner fra tidligere som hjelpsomheten selv :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    De to siste platene jeg har spilt i dag oppsummerer vel min tilnærming til musikk det siste året.

Den første plukket jeg opp i siste Albumstafett (mener jeg) og er et gammelt, knalltøft stykke ukomplisert boogie-rock (eller noe sånt) fra Australia. Umulig å holde foten i ro. Dette er definitivt bra greier som gikk fullstendig under radaren min frem til nå. Anbefales :)

image.jpg

Den andre var en anbefaling fra AtleT. Er vel en av vennene hans som nylig har utgitt denne. Musikken er vel slik at jeg ikke hadde blitt overrasket om jeg plutselig hørte den på en demo på Rhapsody. Synes platen er skikkelig ålreit. Spennende, melodiøst, kreativt samt god å senke skuldrene til. Kommer til å bli spilt flere ganger i Hilversum :)

image.jpg

Begge ligger på Tidal.......

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.412
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Den andre var en anbefaling fra AtleT. Er vel en av vennene hans som nylig har utgitt denne. Musikken er vel slik at jeg ikke hadde blitt overrasket om jeg plutselig hørte den på en demo på Rhapsody. Synes platen er skikkelig ålreit. Spennende, melodiøst, kreativt samt god å senke skuldrene til. Kommer til å bli spilt flere ganger i Hilversum :)

Vis vedlegget 329317

Og dette er hva Karmana?
    Du må husse je er gammal å ser dårlig:cool:

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kanskje du skal starte ditt lille bokhjørne her Tomz ? "Bøker en leste i vidd og vanvare" ? :). Boka under fant jeg spenning, glede i og fascinasjon i da jeg leste den for noen år siden på en altfor varm strand . Å bli helt oppslukt i over 40 grader , uten å tenke noe annet enn det som kommer frem i bika...Vel, det er et kvalitets tegn...Og ja, jeg glemte å drikke øl og..:p

tomz8.jpg

P.s året etter dro jeg til Barcelona ...Måtte det etter å ha lest denne boken..

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.646
    Kanskje du skal starte ditt lille bokhjørne her Tomz ? "Bøker en leste i vidd og vanvare" ? :). Boka under fant jeg spenning, glede i og fascinasjon i da jeg leste den for noen år siden på en altfor varm strand . Å bli helt oppslukt i over 40 grader , uten å tenke noe annet enn det som kommer frem i bika...Vel, det er et kvalitets tegn...Og ja, jeg glemte å drikke øl og..:p

Vis vedlegget 329375

P.s året etter dro jeg til Barcelona ...Måtte det etter å ha lest denne boken..
    Carlos Ruis Zafòns videre forfatterskap er det bare å gripe med begge hender HCS.
    Kvalitetsforfatter efter mitt skjønn.

Ellers vil jeg slå et slag for boken til Susan Albuhawa - Det blå mellom himmel og hav.
    Bokstavelig talt kruttsterk lesning hvor hele følelsesregistert kan få kjørt seg.
    Jeg var dypt beveget når boken kom til sin ende.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Vis vedlegget 329317

Og dette er hva Karmana?
    Du må husse je er gammal å ser dårlig:cool:

gismo
    Daniel Herskedal med Slow Eastbound Train :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kongebok, HCS :)
    Susan Albuhava har jeg aldri hørt om, PP. Må sjekkes ut! :)

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.646
    Fjorårets gledligste overraskelse er den MEGET levsverdige boka til Lars Mytting - Svøm med dem som drukner.
    Dette er forfatteren som gav oss den store boka om VED.
    Men du og du hva han har klekket ut på gårdsloftet her.
    En leken, bisarr, tragisk, morsom slektskrønike langt inn i krim land med første og andre verdenskrig som bakteppe.
    Samtidig får vi lære litt om tresorter og treskjæring.
    Jeg er regelrett imponert over setting og formidlingsevne.
    ANBEFALT sommerlesning fra en bokorm.

D

Dåbbel J

Gjest
    Karmana Burina... WTF.... :confused: :p

Vakke TOMZ grei nok lengre? Vært en slemm gutt og har mått ty til dekknavn? :rolleyes:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    37.413
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hvem er denne Karmana som tar seg sånn til rette i tråden til Tomz? En russisk hacker? Hmm, blir forvirra jo.:confused:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Karmana Burina... WTF.... :confused: :p

Vakke TOMZ grei nok lengre? Vært en slemm gutt og har mått ty til dekknavn? :rolleyes:
    Hehe, kjedet meg. My mindre bry med å skifte navn enn kjerring ;) Greit å reise litt mer inkognito når man har skikkelige kjøpehøyttalere og ikke noe tilfeldig sammenskrudde greier fra gutterommet :cool:

Er det bestemt om vestbreddens utskremte vil gjøre strandhugg i Bavaria i mai?

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    DIY fra Volvo'ens hovedstad Gøteborg ... Kjøpe-høyttalere du ... 8)..Og med elementer fra PULLheim... Ja, jøss å det dingler og går Karmanjana :)

Svar på spm over...Nei..

D

Dåbbel J

Gjest
    Det er ille nok med Hortensmessa... om en ikke skal besøke en som er enda større....... :cool:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er ille nok med Hortensmessa... om en ikke skal besøke en som er enda større....... :cool:
    Munchen har jo rykte på seg for å være en tanke mer gøyal som by enn Horten :rolleyes: Oppholdet kan jo kombineres med mer enn kun haifai, eksempelvis Dunkel Weissbier til sympatiske priser. Du trenger sikkert å få luftet deg litt i mai :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Da har fire ukers sommerferie offisielt startet :) På mandagen hiver kona og jeg oss i bilen med kurs for leiligheten vår i Bulgaria. Der møter vi ungene våre som heldigvis ikke skal være med i bilen :) Satser på at syv overnattinger på veien gjør turen til en ferie i ferien. Pit-stop på veien; Luxembourg, Lichtenstein, San Marino, Verona, Gorizia, Zagreb og Sofia. Korte etapper så dette skal bli bra :) Er vel blitt så avhengig av HFS at jeg sikkert ryker cold turkey hvis jeg ikke dropper innom HFS med ujevne mellomrom i ferien :mad:;)

En fortsatt god sommer til alle kjente og de som er innom denne tråden :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.412
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Så flott opplegg, ønsker deg og fruen noen flotte korte etapper og pit-stop'er;)
    Kos dere på veien og senere i leiligheten, god sommer du gode mann:):)

gismo

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    35.256
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Høres ut som en glimrende plan/reiserute, nyt ferien gode mennesker!

Thumbs_Up.jpg

/ Morten

Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    14.646
    Det var vel en smule defensivt Dobbel J.
    Tenk å få spille Tool på Cesasro eller Silbatons bældigre hønnsystem der nede :rolleyes:
    Det river det....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har hatt en tjommi som jobber i Belgia på besøk i dag. Milde gaver mottatt :)

image.jpg

Roer han med et glass rødvin og hører på Joan Armatrading etter forslag fra BB. Kjekke ting, minner strømmer på om Essen, Rockpalatz og Rosie :)

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    40.412
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    21
    Har hatt en tjommi som jobber i Belgia på besøk i dag. Milde gaver mottatt :)

Vis vedlegget 329680

Roer han med et glass rødvin og hører på Joan Armatrading etter forslag fra BB. Kjekke ting, minner strømmer på om Essen, Rockpalatz og Rosie :)
    Joan er gull, kos deg med henne og røtt;) Spiller i stua mi også nå!!

gismo

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Blir det noen konsert på dere i år ? Var jo rimelig fett det du opplevde der nede sist. :)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Blir det noen konsert på dere i år ? Var jo rimelig fett det du opplevde der nede sist. :)
    Que....men hvis du tenker på haifaidemoen Gisle og jeg hadde i Westmalle har jeg planer om det samme i september. Denne gangen tar jeg med meg kona, må bare få passet det inn mellom Grenada og Roma. Tøffe tak :cool:

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Neh...Tenkte på et lite trubadur band dere hørte på en stadion i Bulgaria.. Eller er jeg helt off her ? ;)

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Neh...Tenkte på et lite trubadur band dere hørte på en stadion i Bulgaria.. Eller er jeg helt off her ? ;)
    Aah. Festivalen er alltid siste helgen i juni. Sjekk ut Kavarna Rock. Always a walk down memory lane :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.822
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bøker er kjekke ting og ikke minst i den søte ferietid. Bøker kan også være rock'n'roll. Sennepslegionen er jo et godt eksempel, men i mitt hode kan bøker også være rock'n'roll for meg uten at de nødvendigvis toucher borti musikk. Eksempelvis Beat og Gonzo gutta, Bukowski, Celine, Fante osv. Har selv hatt mye glede av disse gutta. Det depressive og mørke kan være vakkert uavhengig av om det er musikk eller litteratur.

En bok som mildest talt er å anbefale er En Brøkdel Av Helheten av Steve Toltz. Det er særdeles sjeldent jeg leser en bok to ganger, men denne mursteinen har fått to omganger, og jeg koste meg like mye begge gangene. Et fantastisk språk (også i den norske utgaven), en fantasi og et ordspill som bare kan karakteriseres som utsøkt. Som ved de ovennevnte forfatterne er dette heller ikke en solskinnshistorie og den handler definitivt om personerer på skråplanet og utsiden av samfunnet. Likevel (eller derfor) er leseopplevelsen en fest. Hvis du ser etter en bok å lese i sommer er denne å anbefale. Hvis du ikke gjør det, se å få tak i den likevel :)
    Bestilt.
    Har du lest denne?
    Angela's ashes - Frank McCourt - Paperback (9780007205233) » Bokkilden
    Den heter Engelen på det syvende trinn på norsk. Anbefales.

R

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Bestilt.
    Har du lest denne?
    Angela's ashes - Frank McCourt - Paperback (9780007205233) » Bokkilden
    Den heter Engelen på det syvende trinn på norsk. Anbefales.

R
    Kjekt :) Blir overrasket om du ikke liker den. Hadde vært gøyalt å høre hva du synes etter at du har pløyd gjennom den.

Husker ikke innholdet fra den Frank McCourt boken, men husker veldig godt at jeg likte den. Et eller annet langt bak i hjernebarken mener å huske at det var en triologi......men godt mulig jeg tar feil :confused:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjøpte denne Fatal Flowers platen på cd i Tromsø rett etter at den kom ut i 1990. Et knalltøft album som jeg antar ikke veldig mange har fått med seg. De ble vel oppløst rett etter denne utgivelsen. Synd, for disse gutta snekret sammen skikkelig sanger med godt trøkk. Fikk ikke med meg at gutta var fra Nederland da jeg kjøpte platen. Gjør det til en god anledning å legge den ut nå :)

image.jpg

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    80.142
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Luxembourg var greit nok, Lichtenstein sugde kraftig lut, men San Marino er helt konge! Sistnevnte anbefales så til de grader! Stas å spise middag 7-800 meter over det nærliggende av Italia. En lett bris i høyden og atskillig svalere enn hos italienerne i kjelleren er en skikkelig bonus :)

image.jpg

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Savner de gule skoa.. En sval bris hadde vært ok her og. 36 grader og sort dress er not my kind of fun..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn