Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mens almuen sitter inne og drøser om halveis plysjforsterkere har fruen og undertegnede vært ute i den Hilversumske konsertnatten. Begivenheten var 40 års jubileumet til den nederlandske gruppen Nits. De serverte en rikholdig meny som spente fra rock, pop, jazz, synth til avantgarde. Et øyeblikk kunne mine kone sverge på at hun så Zappa sveve gjennom lokalet. De er flink til å skru lyd på Vorstin i Hilversum, og når gutta har spilt sammen i 40 år er samspillet så tight som en hamsterrumpe. Alt var definitivt ikke like bra, og det hadde nok blitt et relativt moderat terningkast. Tidens tann hadde dessverre tæret tøft på stemmeprakten til vokalisten.

    Nits er etter mitt syn en undervurdert gruppe. Har et par plater av dem som ble kjøpt lenge før jeg flyttet til Nederland. Den som jeg legger ved bilde av er vel regnet som deres nestbeste. Spilles innimellom, og er definitivt hvert en lytt på Spotify og de greiene der. Hvis ikke vil den bli tvangsspilt neste helg. Den beste regnes å være, In the the Dutch Mountains, forøvrig en genial tittel.

    image.jpg
    image.jpg
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?
    Kanskje han burde hatt en firling oppå hver Marten istedet for supertweetere...? ;D ;D ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?

    Nei , Tomz er glad i flytebrygger, synkeminer og havets last... Dvs han er i sjøforsvaret.. ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?
    Neida, soa. Som HCS mener, men benytter andre ord for, er jeg en av havets helter fra Sjøforsvaret :cool: Han Bofors traff jeg jevnlig som sikkerhetskontrollør på en L70 40mm da jeg tjenestegjorde på MTBer fra 85-89. Ikke det største kaliberet, men smeller bra nok når du sitter tett opptil, er ung og dum, og av og til hadde en lettvint omgang med hørselvern. Tjeneste på fartøyer i kombinasjon med utallige rockekonserter gjør nok at jeg hører mindre enn jeg tror jeg hører ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: soa

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mest overrasket over lastebilen, ville trodd det hadde vært noe ala dette:

    Saab-9-5-pickup-camera-car2.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dere får holde på morans... :cool:.. Googler en roda så kommer dette bildet opp...


    hfs1.jpg
     

    soa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.453
    Antall liker
    982
    Torget vurderinger
    18
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?


    Nei , Tomz er glad i flytebrygger, synkeminer og havets last... Dvs han er i sjøforsvaret.. ;)
    Hei HCS. Man kan være artillerist selv om man er i Sjøforsvaret:). Finnes jo kanoner på disse "flytebryggene" som du kaller dem. Selv har jeg brukt L70 (Bofors) i både Luft og Sjøforsvaret, senere den mer moderne 76mm OTO Melara SRGM.

    Skulle forresten gjerne vært innom den butikken dere henviser til. Rhapsody har utrolig mye bra utstyr på demo. Ser at Magico M Project kommer der i desember. Spennende.

    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.820
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?


    Nei , Tomz er glad i flytebrygger, synkeminer og havets last... Dvs han er i sjøforsvaret.. ;)
    Hei HCS. Man kan være artillerist selv om man er i Sjøforsvaret:). Finnes jo kanoner på disse "flytebryggene" som du kaller dem. Selv har jeg brukt L70 (Bofors) i både Luft og Sjøforsvaret, senere den mer moderne 76mm OTO Melara SRGM.

    Skulle forresten gjerne vært innom den butikken dere henviser til. Rhapsody har utrolig mye bra utstyr på demo. Ser at Magico M Project kommer der i desember. Spennende.

    mvh
    Sikkert spennende soa, men da har vi reist hjem igjen:cool:
    Men TOMZ kan jo berette for oss med ord og bilder i adventtiden;)

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg er klar for det meste jeg, blues, bare jeg slipper å høre scream like a pig ila helgen ;)

    Må stole på kona, vi militærfolk har ofte hengt litt for nære han Bofors ;)
    Er du artillerist, TOMZ?


    Nei , Tomz er glad i flytebrygger, synkeminer og havets last... Dvs han er i sjøforsvaret.. ;)
    Hei HCS. Man kan være artillerist selv om man er i Sjøforsvaret:). Finnes jo kanoner på disse "flytebryggene" som du kaller dem. Selv har jeg brukt L70 (Bofors) i både Luft og Sjøforsvaret, senere den mer moderne 76mm OTO Melara SRGM.

    Skulle forresten gjerne vært innom den butikken dere henviser til. Rhapsody har utrolig mye bra utstyr på demo. Ser at Magico M Project kommer der i desember. Spennende.

    mvh
    Har fått med meg desembers Magico demo. Blir spennende! Kjekt å ha en slik forretning i gåavstand :) I tillegg er Harry og Michael som driver butikken veldig hyggelige karer. Jeg lurte på hvor mye de skulle ha for å komme hjemom å tune oppsettet mitt? Det gjør vi gjerne. Hvor mye koster det meg? Nei, det skal vi ikke ha noe for. Slikt blir det kundetilhørighet av. Dette sammen med alle demoene gjør at jeg føler meg forpliktet til å kjøpe noe av dem før jeg drar hjemover :)

    Er vel en god ide at RoDa tar noen skikkelig bilder når vi er innom, Rhapsody. Er nok mer interessant for andre enn en bunke av mitt oppsett :) Den andre hifi butikken i denne lille fillebyen, kommer ikke på navnet i farten, holder på i samme prissegmentet. Utrolig nok har forretningene fartstid på 10 og 25 år :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ble litt revet med av denne googlingen, og måtte gjøre et forsøk med, Tomz. Ingen overraskelse, dessverre.

    image.jpg
     

    RonnyJohansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.11.2010
    Innlegg
    214
    Antall liker
    79
    Sted
    Rognan
    Torget vurderinger
    20
    Hyggelig å høre, gismo. Gleder meg :)

    Har akkurat somlet meg til å bytte fra PAD biwire til DIY triwire høyttalerkabler. Hadde ingen forventninger, og ventet i beste fall ingen forskjell. Tvang med meg kona, som jeg alltid gjør når lyd skal vurderes, og hun fikk hakeslepp. Skal ikke ta dette i panegyriske vendinger, men utgangspunktet hennes var at det ikke kom til å være forskjell, og at hun kom til å skuffe meg. Hun begynte å gnage etter ca 15 sekunder etter at vi hadde byttet til triwire om at dette var klarere og renere liksom og var noe helt annet. Som mann var jeg jo litt redd for at bassen var "tynnere" (pga tverrsnittet på kablene), men i følge henne, snarere tvert i mot. Hmmm:confused:

    Hva faen skal man si til slikt. Selv mener jeg å ha et realistisk forhold til det å huske lyd. Husker ikke en dritt :) noe som jeg tror er vanligere enn hva de fleste tror :) Jeg følger henne på at lydbildet er blitt klarere og mer distinkt, mer av den svarte bakgrunnen vi alltid snakker om. Hvorvidt dette er reelt eller at jeg bare har en bias for det min kone reagerte som hun gjorde? Hvem vet:) og strengt tatt betyr det ikke en dritt :) Sitter fremdeles og lurer på om bassen er blitt slankere. Er veldig usikker, og det kan godt hende at den bare er blitt mer distinkt og derfor føles slankere. Hmmm:confused:

    Det siste jeg ønsker når dere kommer er at vi skal drive å bytte kabler, og strilytte etter små nyanseforskjeller. På den annen side kunne det være gøyalt å høre deres synspunkt på eventuelle forskjeller :confused: På den annen side, hvis jeg liker det jeg hører nå, hvorfor skal jeg bytte tilbake. Vi får diskutere dette over et krus Genever :)

    I følge Karan-forhandleren her ned som har mekket til kablene skulle det bli mer ro i lydbildet når kabellengden var lik (og ikke slik som tidligere da jeg strakk kablene til tweeterne fra høyttalerterminalene). Foreløpig gir jeg ham rett i det.

    Visuelt vil det sikkert ta en 10-15 år til jeg blir vant til dem. En (urettferdig) sammenligning på pris: DIY koster ca 1/23 av PAD :)

    Vis vedlegget 286182 Vis vedlegget 286183
    HEHE, Jeg ville knurret angående tverrsnittet.

    Kabler har noe å si, om dem koster 200.000 og har en fin logo. Eller om man lager noe selv til noen lapper.
    Man må liksom finne det som passer systemet og preferansene.

    Og vist du ikke var klar over det, så har du en unik kone! om du skulle bytte henne ut, så send meg en pm. Jeg har sikkert noe i hifi boden som du skulle hatt :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ikke noe nytt at koner har gode ører.
    Et kjent fenomen på hedmarken.
    Det verste er at de ser godt også...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hyggelig å høre, gismo. Gleder meg :)

    Har akkurat somlet meg til å bytte fra PAD biwire til DIY triwire høyttalerkabler. Hadde ingen forventninger, og ventet i beste fall ingen forskjell. Tvang med meg kona, som jeg alltid gjør når lyd skal vurderes, og hun fikk hakeslepp. Skal ikke ta dette i panegyriske vendinger, men utgangspunktet hennes var at det ikke kom til å være forskjell, og at hun kom til å skuffe meg. Hun begynte å gnage etter ca 15 sekunder etter at vi hadde byttet til triwire om at dette var klarere og renere liksom og var noe helt annet. Som mann var jeg jo litt redd for at bassen var "tynnere" (pga tverrsnittet på kablene), men i følge henne, snarere tvert i mot. Hmmm:confused:

    Hva faen skal man si til slikt. Selv mener jeg å ha et realistisk forhold til det å huske lyd. Husker ikke en dritt :) noe som jeg tror er vanligere enn hva de fleste tror :) Jeg følger henne på at lydbildet er blitt klarere og mer distinkt, mer av den svarte bakgrunnen vi alltid snakker om. Hvorvidt dette er reelt eller at jeg bare har en bias for det min kone reagerte som hun gjorde? Hvem vet:) og strengt tatt betyr det ikke en dritt :) Sitter fremdeles og lurer på om bassen er blitt slankere. Er veldig usikker, og det kan godt hende at den bare er blitt mer distinkt og derfor føles slankere. Hmmm:confused:

    Det siste jeg ønsker når dere kommer er at vi skal drive å bytte kabler, og strilytte etter små nyanseforskjeller. På den annen side kunne det være gøyalt å høre deres synspunkt på eventuelle forskjeller :confused: På den annen side, hvis jeg liker det jeg hører nå, hvorfor skal jeg bytte tilbake. Vi får diskutere dette over et krus Genever :)

    I følge Karan-forhandleren her ned som har mekket til kablene skulle det bli mer ro i lydbildet når kabellengden var lik (og ikke slik som tidligere da jeg strakk kablene til tweeterne fra høyttalerterminalene). Foreløpig gir jeg ham rett i det.

    Visuelt vil det sikkert ta en 10-15 år til jeg blir vant til dem. En (urettferdig) sammenligning på pris: DIY koster ca 1/23 av PAD :)

    Vis vedlegget 286182 Vis vedlegget 286183
    HEHE, Jeg ville knurret angående tverrsnittet.

    Kabler har noe å si, om dem koster 200.000 og har en fin logo. Eller om man lager noe selv til noen lapper.
    Man må liksom finne det som passer systemet og preferansene.

    Og vist du ikke var klar over det, så har du en unik kone! om du skulle bytte henne ut, så send meg en pm. Jeg har sikkert noe i hifi boden som du skulle hatt :)
    Hehe, til å begynne med knurret jeg også når jeg fikk 40 meter med sytråd i posten. Zoran, som satt dem sammen, tok hintet og økte tverrsnittet på de som tar seg av bassen. På den annen side hadde jeg Crystal Cable for noen år siden, og samlet sett har vel disse dobbelt så stort tverrsnitt.

    Hvis suget etter ny hifi går opp, og økonomien ned tar jeg kontakt ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.820
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Min googling ende opp med dette bildet...:rolleyes::cool:

    lucky-luke14-34534.gif



    gismo

    Edit: vi må stå på litt gutter....skal vi nå 500 før avreise...;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    HCS med et stort ego og du som rask på avtrekkeren. Godt vi har Mr. J som mediator ;)

    Når nærmerer det seg en kosetur på sykkel med innlagt lunsj langs vannet. En 17-18 grader og strålende sol. Hadde vært kjekt om det var slik også neste helg, men været her nede er vanligvis like ustadig som en gammel bakfyrt horemamma ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stort ego ? Hmm, snakker vi selvinnsikt nå herr "kvarterfenrik" ? 8).. Gleder meg , og været snakker vi nok om her hjemme. Det er mye av det, men det er vårt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tullekopp gismo.
    Du vet hva som kommer når man googler gismo!


    -vi når 500 på et blunk...
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Du trenger ikke løfte en finger TOMZ
    gismo tar alltid ansvar på alle områder som kan virke litt krevende.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.820
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da jobbes det med hjemmebrent her Tom, i ditt format til og med;)
    Det blir en cd med kvinnestemmer og en kort en med menn :cool:

    gismo
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.217
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det lokale musikkpolitiet er i ferd med å utstede et dekret om at det er bare vertens musikk som kan avspilles!!!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bare jeg slipper å gå i tresko kan vi spille buekorps til vi blir blå.. Må jo feire nedrykket..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn