Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Spiller igjen gjennom en del minneverdige skiver fra gode, gamle dager, og det er et par ting jeg ønsker å lufte i denne tråden....

    Akustisk minne. Jeg husker stemmen til faren min som døde i 1976. Og jeg husker "stemmen" til hifi'en jeg hadde på 80-tallet. Når jeg i dag spiller Robert Cray og hans "Midnight stroll" (1990), slår det meg at mitt anlegg den gangen var enda mer musikalsk formidlende på et underlig vis, der dagens oppsett er klarere, mer skarpskårent. Den gangen, med Systemdek II X, Helius arm, Ortofon Mc 30, Audio Innovations step-up og Audio Innovations S500 integrert forsterker på Snell E2, var det så mye musikk og nærvær, at det var helt magisk. På svært mange måter har jeg båret dette med meg hele veien, men til tross for visse klare forbedringer, har den musikalske helheten vært vanskelig å kopiere. Selv i dag er det vanskelig, til tross for et betydelig mer finjustert system. Det er interessant og utfordrende, man tar lett tre skritt fram, men må akseptere et skritt tilbake på samme tid.
    Nå er det mye mer kontant, mye ryddigere, mer kontrollert, men samtidig mindre tilstede, på et vis. Dette til tross for at jeg har hatt det samme idealet hele veien. Robert Cray uttrykker det vel helt tydelig på akkurat denne skiva, også: "You used to move a mountain, baby, but noe you just don't move me....". Jeg hører vel teksten tydeligere i dag enn den gangen, men jeg føler ikke budskapet like intenst...

    Jeg er veldig redd for at dette peker bare en fordømt vei. Og på det veiskiltet står det to ting:
    Audio Note
    Økonomisk ruin
    Hehe, det er viktig med litt rasjonalisering hvis man skal ha noe annet enn innstegsmodellene til Audio Note :D

    Jeg deler vel mye av det du skriver om i innlegget, men for egen del handler det i liten grad om et akustisk minne. For min del tror jeg det i større grad handler om følelser. Emosjonene var større da jeg var yngre, det krevde mer for å gå til innkjøp av haifai og/eller musikk samt at musikken i større grad ble opplevd sammen med andre og skapte minner. Dette gir for min del mer et følelsemessig minne enn et akustisk, og noe jeg tror er grunnen til at dagens opplevelser ikke beveger meg like mye som i hine hårde dager. Et interessant tankesprang; hvordan ville du tenkt hvis du i dag satt foran Systemdek-oppsettet og hørte på Robert Cray og sammenlignet med at du hørte det i 1990 på et high-end anlegg fra 2020. Det er ikke umulig at konklusjonen ville vært den samme; alt var bedre før :)
    Joda, har gjort meg noen av de samme tankene. Men når jeg spiller med min AN P2 SE Signature, er jeg egentlig ganske tilbake der jeg var en gang, + iitt, faktisk. I nattens mulm vurderte jeg seriøst en AN Cobra og en TT Three. Men det er nok en del som må selges først, ja. :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Forundrer meg alltid litt når Oslo Hi-fi Center får pepper på HFS. Ingen sjeldenhet, og senest i dag en egen tråd på grunn av at det ikke er kommentarfelt på annonsen hvor de reklamerer for sitt b-vareutsalg. Samme annonse har en direkte link til hjemmesiden med pdf på hva som selges og til hvilken pris. Jeg har litt vanskelig for å skjønne hvorfor en slik reklameside må kunne kommenteres. Det må da være opp til dem som har betalt for reklamen. Hvis man er interessert eller har spørsmål er det jo bare å ta kontakt med butikken.

    Selv har jeg bare gode erfaringer med OHC. Senest i går bestilte jeg et produkt hos dem og fikk veldig god oppfølging. God oppfølging har jeg fått alle de gangene jeg har kjøpt noe fra dem (gjelder stort sett hele den norske hifi-bransjen). Jeg har også, som mange andre, opplevd at de har forsøkt å selge meg produkter jeg ikke har tro på selv, men da har det vært nok med et høflig, nei takk. Forretningene, enten det er OHC eller andre forhandlere lever tross alt av å tjene penger på produktene de selger. Ofte når jeg ser surmaget kritikk av den norske hifi-bransjen, tenker jeg at det gjerne vel så ofte handler om kunden som om selger :rolleyes::)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde tenkt til å kommentere i den tråden, men orker ikke diskutere med pipekoret. Har man ikke anlegg å være opptatt av finner man på annet i et forsøk på å gjøre seg relevant. Mange kannestøpere blant oss dessverre!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde tenkt til å kommentere i den tråden, men orker ikke diskutere med pipekoret. Har man ikke anlegg å være opptatt av finner man på annet i et forsøk på å gjøre seg relevant. Mange kannestøpere blant oss dessverre!
    Hehe, samme tanke her. Jeg gidder heller ikke ta diskusjonen i den tråden. Derfor en indirekte tilnærming gjennom egen tråd :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Enig i "stort sett"... :). OHC har for min del fungert når jeg har sluppet å se de, bare interrelatert via mail eller tlf.. Så en kan saktens si at de er innafor i disse Corona tider..:cool:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ron Olsen er mest kjent for å ha vært en av medlemmene i Midnight Choir, men var vel den mest ukjente i gruppen. Har nevnt denne jazz-platen tidligere, men en god ting kan ikke sies for ofte. Lavmælt, dvelende og innimellom litt krevende. Fungerer like supert i kveld som den pleier å gjøre :)

    A1F03DB5-0630-415D-B093-BE0A4371B9D7.jpeg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ron Olsen er mest kjent for å ha vært en av medlemmene i Midnight Choir, men var vel den mest ukjente i gruppen. Har nevnt denne jazz-platen tidligere, men en god ting kan ikke sies for ofte. Lavmælt, dvelende og innimellom litt krevende. Fungerer like supert i kveld som den pleier å gjøre :)

    Vis vedlegget 581916
    Kjøpte denne på din anbefaling og har ikke angret.. Har er lass med brukt vinyl som dukker opp til uka med musikk og emisjoner i ett. Jeg gleder meg.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ron Olsen er mest kjent for å ha vært en av medlemmene i Midnight Choir, men var vel den mest ukjente i gruppen. Har nevnt denne jazz-platen tidligere, men en god ting kan ikke sies for ofte. Lavmælt, dvelende og innimellom litt krevende. Fungerer like supert i kveld som den pleier å gjøre :)

    Vis vedlegget 581916
    Kjøpte denne på din anbefaling og har ikke angret.. Har er lass med brukt vinyl som dukker opp til uka med musikk og emisjoner i ett. Jeg gleder meg.
    Nice! Spennende med lass med plater på inngående :) Jeg var i går endelig ferdig med å vaske alle platene mine, og har deretter kun streamet. Seierens melankoli ;)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    58.681
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig med deg karmana vedr. Oslo Hificenter.
    De er på mange måter lokomotivet og stabiliteten blant hifi-forretningene i Norge. Tar inn nye ting til Norge og arrangerer messer (som gledelig nok, mange andre i Oslo henger seg på). De har stort og godt utvalg av bra produkter i ulike prisklasser. Holder stabile priser slik at produktet du kjøpte fremdeles er noe verdt i morgen.
    Aldri opplevd dårlig service. At en butikk prøver å selge ting til kundene må være greit. Noe annet er egentlig litt rart, men vi har eksempler på det også.:)

    Det var veldig merkelig å kalle deg Karmana forresten. Nå må du ta lærdom, og ikke ta nick etter alle disse boksene som flyr forbi,-de er ikke essensen i livet.:cool:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Holder ømt om humlesus fra haandbryggeriet, passelig vettaskremt av musikkvalget i vestland.
    Hvor er Mark når man trenger han som mest? :D
    Bra du hadde noe trygt og godt å holde deg fast i når Katatonia regjerte øregangene din :D

    Holder på å spille meg opp på litt slem musikk før vi gjør strandhogg på Mosse-kysten i august. Når det da skraper på døren din er forventningene skrudd høyere enn det jåleriet med han Mark-vennen din :cool:;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helt enig med deg karmana vedr. Oslo Hificenter.
    De er på mange måter lokomotivet og stabiliteten blant hifi-forretningene i Norge. Tar inn nye ting til Norge og arrangerer messer (som gledelig nok, mange andre i Oslo henger seg på). De har stort og godt utvalg av bra produkter i ulike prisklasser. Holder stabile priser slik at produktet du kjøpte fremdeles er noe verdt i morgen.
    Aldri opplevd dårlig service. At en butikk prøver å selge ting til kundene må være greit. Noe annet er egentlig litt rart, men vi har eksempler på det også.:)

    Det var veldig merkelig å kalle deg Karmana forresten. Nå må du ta lærdom, og ikke ta nick etter alle disse boksene som flyr forbi,-de er ikke essensen i livet.:cool:
    Jepp, har aldri helt skjønt alle som gnager negativt om disse forferdelige hifi-forhandlerne og det de selger. HFS er en god bukett spredd på veldig oppegående folk til dekksparkere. Satser på at jeg plasseres trygt på midten ;)

    Karmana er vel riktig så utgått på dato, ja. Ikke har jeg Karan, ikke Marten og det er helt tomt i hyllene for Naim. Det er kanskje ikke så lurt å ta nick etter boksene i stuen, men man forventer jo litt stabilitet når de kommer inn døren ;) Jeg får kanskje tenke på noe som beskriver meg litt mer enn boksene :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg får kanskje tenke på noe som beskriver meg litt mer enn boksene :)
    Major Malfunction? General Failure?
    Glemt selvmedisineringen i dag Gorrhysa?

    Captain Zardoz selvfølgelig :rolleyes:
    Grosserer Zachariassen blir liksom litt gammelmodig og langt.
    Ellermessig er vel noe fra mester Caves univers nærliggende :cool:
    Sean Connery som Zardoz begrenser det nicket noe ;)

    E6882C54-89D1-4932-A6D8-9D0A35AC153D.jpeg


    Caveman kunne vel passet siden jeg titt å ofte sitter i hulen min og lytter til mannen :D
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Jeg får kanskje tenke på noe som beskriver meg litt mer enn boksene :)
    Major Malfunction? General Failure?
    Glemt selvmedisineringen i dag Gorrhysa?

    Captain Zardoz selvfølgelig :rolleyes:
    Grosserer Zachariassen blir liksom litt gammelmodig og langt.
    Ellermessig er vel noe fra mester Caves univers nærliggende :cool:
    Sean Connery som Zardoz begrenser det nicket noe ;)

    Vis vedlegget 582034

    Caveman kunne vel passet siden jeg titt å ofte sitter i hulen min og lytter til mannen :D
    Å fy skamme skinn, nå fikk jeg bilder i hodet jeg ikke vil ha :p
    Da må det enten bli bare Zardoz eller Caveman.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bagato Zarega... Burde være såpass unikt at ingen forbinder det med noe annet rart.. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Holder ømt om humlesus fra haandbryggeriet, passelig vettaskremt av musikkvalget i vestland.
    Hvor er Mark når man trenger han som mest? :D
    Bra du hadde noe trygt og godt å holde deg fast i når Katatonia regjerte øregangene din :D

    Holder på å spille meg opp på litt slem musikk før vi gjør strandhogg på Mosse-kysten i august. Når det da skraper på døren din er forventningene skrudd høyere enn det jåleriet med han Mark-vennen din :cool:;)
    Nå ja. Her det både Dire og Straits, og både Pink og Floyd. Gilmour og Waters med, så det skal nok gå godt. ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Holder ømt om humlesus fra haandbryggeriet, passelig vettaskremt av musikkvalget i vestland.
    Hvor er Mark når man trenger han som mest? :D
    Bra du hadde noe trygt og godt å holde deg fast i når Katatonia regjerte øregangene din :D

    Holder på å spille meg opp på litt slem musikk før vi gjør strandhogg på Mosse-kysten i august. Når det da skraper på døren din er forventningene skrudd høyere enn det jåleriet med han Mark-vennen din :cool:;)
    Nå ja. Her det både Dire og Straits, og både Pink og Floyd. Gilmour og Waters med, så det skal nok gå godt. ;)
    Ja, du er helt vill og gal ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg får kanskje tenke på noe som beskriver meg litt mer enn boksene :)
    Major Malfunction? General Failure?
    Slemme mannen! Jeg hadde strengt tatt tenkt meg noe litt lenger unna sannheten ;)
    Hva med "Hysa" du bor jo nære vannet ;)

    O
    Du skulle skamme deg! Jeg som med min sedvanlige godhet har funnet avatar til deg! Hysa er jo veldig nær Gorrhysa som i følge en avis i Tromsø er synonymt med sjarkhore og tykjepelk :mad:;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Foreslår Banjokaren.
    Hehe,ja han bor jo i landsdelen med banjo spillende tullinger :):)

    O
    Jøss, visste ikke at banjo var særlig utbredt i Bergen. En rask googlesøk underbygger det, mens banjo og Follo raskt gir en del treff, blant annet Banjo-Kari som holdt konsert for fullt hus og stormende jubel i Follo :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Jeg får kanskje tenke på noe som beskriver meg litt mer enn boksene :)
    Major Malfunction? General Failure?
    Glemt selvmedisineringen i dag Gorrhysa?

    Captain Zardoz selvfølgelig :rolleyes:
    Grosserer Zachariassen blir liksom litt gammelmodig og langt.
    Ellermessig er vel noe fra mester Caves univers nærliggende :cool:
    Eller kanskje bare Cafteinen? :) (Caftein)
    Ikke så dumt, men det er litt for nært en gradsbetegnelse i Heeeereen, og det er mer HCS sin greie :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tom Hengepung? Toms, med s? :confused::eek:

    Jeg synes du bare kan beholde Karmana, det er en innarbeidet merkevare med ikke så rent lite flavor to it. Og navnet skjemmer ingen, sies det :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    58.681
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Tom Hengepung? Toms, med s? :confused::eek:

    Jeg synes du bare kan beholde Karmana, det er en innarbeidet merkevare med ikke så rent lite flavor to it. Og navnet skjemmer ingen, sies det :)
    Etter de siste postene begynner jeg å bli mer og mer tilfreds med Karmana :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.851
    Antall liker
    50.893
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Tom Hengepung? Toms, med s? :confused::eek:

    Jeg synes du bare kan beholde Karmana, det er en innarbeidet merkevare med ikke så rent lite flavor to it. Og navnet skjemmer ingen, sies det :)
    Etter de siste postene begynner jeg å bli mer og mer tilfreds med Karmana :)
    Enig noe annet ville blitt rart :)

    O
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Bytter Sofie Elise navn når hun bytter rompe? Nei syntes karmana er bra jeg. Over til noe annet.

    Trenger en liten teaser på gato’en. Har lenge gått med tanker om å oppgradere forsterkeriet. Gato har vært litt utenfor min sfære, men da hr Rognlien koblet Gato med Gamut fikk det fart på interessen. Hadde en drøm om Gamut di150 for lenge siden. Da er det kanskje skjebnen som gjør at det er en liten danske på vei til Brattholmen nå, for hvorfor skulle det dukke opp en slik på Finn akkurat nå? Kan ikke være tilfeldig det !

    Mvh Atle
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.378
    Antall liker
    63.387
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bytter Sofie Elise navn når hun bytter rompe? Nei syntes karmana er bra jeg. Over til noe annet.

    Trenger en liten teaser på gato’en. Har lenge gått med tanker om å oppgradere forsterkeriet. Gato har vært litt utenfor min sfære, men da hr Rognlien koblet Gato med Gamut fikk det fart på interessen. Hadde en drøm om Gamut di150 for lenge siden. Da er det kanskje skjebnen som gjør at det er en liten danske på vei til Brattholmen nå, for hvorfor skulle det dukke opp en slik på Finn akkurat nå? Kan ikke være tilfeldig det !

    Mvh Atle
    Nei se her, Gato til by og land :D Jeg er vel ikke overrasket over at det er en forsterker på vei til deg. Registrerte en Yamaha forsterker på Finn forleden dag. Når du leser hva Håkon skriver og det dukker opp en på Finn samtidig er det selvfølgelig ikke en tilfeldighet. Må jo bare slå til da! ;) Har du kjøpt en klasse D forsterkerne eller har du rett og slett hermet? :)
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    637
    Antall liker
    1.953
    Torget vurderinger
    1
    Har hermet! Er den som har opphav i Gamut fra gammelt av.. det gledes, har passert Oslo nå. Kommer ut hullet i det fjerne i natt. Så spørs det hvor lenge posten bruker på siste etappe...
    FD2735A9-DEC4-4E9F-96DF-7EF98805B978.jpg

    Mvh Atle
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn