Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Avtalte kjøp av en liten bunke plater i dag. Selger kunne møte meg i byen om en time for overlevering, men jeg gadd ikke. Det viser at jeg er kurert for det værste selvpåførte kjøpepresset av vinyl :D
    Sjelden egenskap i disse dager ;)
    Hehe, var visst bare midlertidig kurert. Fikk hanket inn platene i går kveld :)
    Noen RSD-innkjøp muligens? Ble en skikkelig smell her :eek:
    Er ikke der helt enda :) Hørte det var en limited edition med Greatful Dead som man burde være tidlig ute for å få tak i, men de kommer nok aldri til å bli min greie. Kjøpte du noen spesielle RSD-utgivelser, eller gikk du bare berserk i de generelle tilbudene?
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Murrer litt, men så lenge det ikke er en aktuell møblering av stuen, ser jeg ingen grunn til å styre med dette. Hadde jo vært ulevelig hvis det låt mye bedre ;)


    Blir du ikke litt lysten til å prøve, når du leser om "Bergfinn`s" erfaringer? (Stemningstråden) Har fått meg mange overraskelser jeg, ved å bryte normalt tankemønster :rolleyes:

    Gleder meg til du skal prøve diagonalplassering av høyttalere i stuen :)
    Da vil jeg helt klart anbefale at du ikke holder pusten, Stover :D
    Klokelig! Ingen grunn til å gi seg selv enda mer nevroser enn man allerede har :)
     

    aircanada

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.07.2012
    Innlegg
    636
    Antall liker
    318
    Sted
    Ørsta
    Torget vurderinger
    3
    Hehe, var visst bare midlertidig kurert. Fikk hanket inn platene i går kveld :)
    Noen RSD-innkjøp muligens? Ble en skikkelig smell her :eek:
    Er ikke der helt enda :) Hørte det var en limited edition med Greatful Dead som man burde være tidlig ute for å få tak i, men de kommer nok aldri til å bli min greie. Kjøpte du noen spesielle RSD-utgivelser, eller gikk du bare berserk i de generelle tilbudene?
    Ja og Ja ;) Hanket inn Allman Brothers, Johnny Winter, Neil Young, The Who, Pink Floyd for å nevne noen (Big Dipper & The Garden). Pluss litt impulskjøp fra PK..preorder på Pulse. Så litt på den Grateful Dead-boksen, men ble med vurderingen...
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hehe, var visst bare midlertidig kurert. Fikk hanket inn platene i går kveld :)
    Noen RSD-innkjøp muligens? Ble en skikkelig smell her :eek:
    Er ikke der helt enda :) Hørte det var en limited edition med Greatful Dead som man burde være tidlig ute for å få tak i, men de kommer nok aldri til å bli min greie. Kjøpte du noen spesielle RSD-utgivelser, eller gikk du bare berserk i de generelle tilbudene?
    Ja og Ja ;) Hanket inn Allman Brothers, Johnny Winter, Neil Young, The Who, Pink Floyd for å nevne noen (Big Dipper & The Garden). Pluss litt impulskjøp fra PK..preorder på Pulse. Så litt på den Grateful Dead-boksen, men ble med vurderingen...
    Se der ja, mye som også hadde passet bra i mine hyller! Selv har jeg akkurat tatt et magadrag og registrert på Discogs det jeg har kjøpt de siste par månedene. På tide å lytte mer enn jeg kjøper de neste ukene :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Har begynt å lese tråden fra begynnelsen. Hadde tenkt å vente til gamlehjemmet, men noe skal man jo gjøre når det pissregner utenfor. Har kommet til side 45 så det skal noen dager til med drittvær før jeg er gjennom. Kjekt tidsfordriv. Gode minner fra første Hilversum-besøk, foreviget av RoDa sin flotte bilder :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.732
    Antall liker
    58.890
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    2014-11-07 17.16.46.jpg

    Et herlig måltid jeg husker med glede.

    2014-11-07 18.21.16.jpg


    På vei inn til RHAPSODY HiFi for første gang. Intetanenende om at slike butikker finnes...
    2014-11-07 15.11.45.jpg

    Mine egne bilder. Disse holder ikke RoDa-kvalitet, men dere har kanskje ikke sett dem før.
    Gode minner.;)
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Holder vel så god kvalitet som mine bilder, og mer enn god nok for å gjenskape gode minner :)

    Youngsteren er som vanlig opptatt av mobilen, eventuelt halvbikker for å slippe unna den nederlandske luksusretten :cool: Jeg kan av bildet også ane hvor fysen og misfornøyd Gisle er med lunsjserveringen ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Må bare pent minne om at blues og jeg spiste alt, som de veloppdratte herremenn vi er. Verre med et par andre, spesielt en viss mister G.. Kanskje ikke så rart.. ;)

    20150626_232505.jpg


    Bildet er tatt på tur 2, men like trivelig da..

    Under de to lærde menn.. 8)

    20150626_215813.jpg


    PS, ser gamlisen trykker og.. Viktig å sjekke status på Doro tlf og sikkerhetsalarmen med slikt besøk.. :rolleyes:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Du er vidunderlig lett å trekke, HC :) Dra deg litt i leggen, og jeg vet du går i krigen. Lov meg at du aldri søker jobb i diplomatiet ;)

    At Blues skulle legge ut bilder bare en mor kan elske var mer overraskende. Også du min sønn Brutus ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette er de gode bildene..;). Har et par fra folk som sov på do, en annen med mindre bekledning og noe annet tjafs.. :). Men de skal ikke inn her, enda.. :rolleyes:.

    Diplomat når det egner seg vet du. Og på tide med litt vemodig savn etter god moro :)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette er de gode bildene..;). Har et par fra folk som sov på do, en annen med mindre bekledning og noe annet tjafs.. :). Men de skal ikke inn her, enda.. :rolleyes:.

    Diplomat når det egner seg vet du. Og på tide med litt vemodig savn etter god moro :)
    Husk at impulskontroll er en dyd når du sysler med bildene dine :rolleyes::)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    13.002
    Hørte det var en limited edition med Greatful Dead som man burde være tidlig ute for å få tak i, men de kommer nok aldri til å bli min greie. Kjøpte du noen spesielle RSD-utgivelser, eller gikk du bare berserk i de generelle tilbudene?
    Ja, ja si ikke det min gode mann. Du skal se at etter du har røyket 2 par uvaskede ullsokker årgang 1976, et par lave sportssokker fra i fjor og drukket en halv flaske genever....såååå canscjhe deh schwinger på Therpenthin Schstasjohnen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.732
    Antall liker
    58.890
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    #12372 er da et hyggelig bilde?
    Ingen tvil om at livet ikke er så aller verst.

    Riktig god onsdag! En sånn riktig god Celtic Soul onsdag!:)

     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hørte det var en limited edition med Greatful Dead som man burde være tidlig ute for å få tak i, men de kommer nok aldri til å bli min greie. Kjøpte du noen spesielle RSD-utgivelser, eller gikk du bare berserk i de generelle tilbudene?
    Ja, ja si ikke det min gode mann. Du skal se at etter du har røyket 2 par uvaskede ullsokker årgang 1976, et par lave sportssokker fra i fjor og drukket en halv flaske genever....såååå canscjhe deh schwinger på Therpenthin Schstasjohnen.
    Gjorde et raskt forsøk med den der på IPaden i går. For min del må jeg røyke enda større deler av garderoben og ha en skikkelig ullen rørforsterker tilgjengelig for ikke raskt å få akutt lyttetretthet :cool:

    En herværende østfoldtråd som fokuserer på egen og GDs fortreffelighet uttaler følgende : Det er den minste sak i verden å få tak i 600 skiver Dead. På den måten har man også anskaffet en grei introduksjon til dette ganske utmerkede orkester.

    Meningsfull bruk av min tid? Neppe! :cool:;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    #12372 er da et hyggelig bilde?
    Ingen tvil om at livet ikke er så aller verst.

    Riktig god onsdag! En sånn riktig god Celtic Soul onsdag!:)

    Jobben min har skjønt at de indre deler av østlandet sender bilder/videoer som strider mot rikets sikkerhet ;) De er derfor så forutseende at linken din vises som en svart firkant på skjermen. Jeg får derfor sjekke denne keltiske soul-greien når jeg kommer hjem. Smaksmessig foretrekker jeg helt klart salige Jackie Leven foran Van the Man :) Får sjekke det ut når jeg kommer hjem....
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg skjønner jo at de statlige instanser kan ha litt tungt for det, ihvertfall når det og er maritime spørsmål som må løses på bekostning av FJAS fra min side. Derfor legger jeg ved et bilde så vi alle skjønner at en må passe på så børen ikke blir for tung for den vovede admiral ;)

    FB_IMG_1524610393254.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Meg bekjent så er det vel du som er kavaleristen av oss, HC :rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Hadde egentlig tenkt å benytte onsdagskvelden til litt rødvin og vinyl. Kveldsaktiviteten ble raskt endret når jeg fant en side som streamet litt bergensk grisebanking av trøndere. Livet leker :D

    Ellers sendte CDON meg melding om at de tre platene av Peter Gabriel jeg har i rest, nå er på vei. Hadde egentlig forventet at de skulle stå lenge i rest, og deretter bli kansellert. Gode greier :)

    Ellers venter jeg på en liten haifai-forundringspakke fra Rogaland. Den har til nå bukt et par dager lengre enn hva et par Blue Jeans kabler bruker fra midt-vesten i USandA til Bergen. Skal på fredag ut med en kar som jobber i Posten. God anledning til å skyte litt på pianisten ;)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjenner det lugger litt i haifai-interessen for tiden. Får satse på en kick-start med Naim Statement og Focal Scala Evo på Duet i ettermiddag :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skulle gjerne vært med. Skjønner godt at det lugger litt, men ingen vits i å påføre seg selv en nedtur? Disse trådene hvor trådstarter en gang i halvåret forteller hvor fælt det er nå, mye bedre før, hente sympati for så å bli borte er iallefall lett patetiske...

    Snart sol og sommer, men først en tung pakke på posten ;).
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Skulle gjerne vært med. Skjønner godt at det lugger litt, men ingen vits i å påføre seg selv en nedtur? Disse trådene hvor trådstarter en gang i halvåret forteller hvor fælt det er nå, mye bedre før, hente sympati for så å bli borte er iallefall lett patetiske...

    Snart sol og sommer, men først en tung pakke på posten ;).
    Et par øl, en god tjommi og litt high end bør være en god start på helgen :)

    Ser det drysser inn store pakker hos deg for tiden. Følger spent med :) Begynner vel snart å nærme seg bilder som fanger opp helheten og ikke bare enkelt-komponenter.......
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm... Sliter litt der... Er for mye stæsj... To sett monoblokker, en PA forsterker, dac, drev,vinyl spiller, riaa... Puh... Og enda mer... Denne forbannede materialismen... :p;D
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En ettermiddag med Naim Statement og Focal Scala Evo :)

    Et par veldig kjekke timer med musikk og informasjon fra et par karer fra Naim. Mange på HFS ville vel satt med ørene på stilk for å finne ut hvilke bullshit-kommentarer de kom med relatert til vitenskapens verden. Selv synes jeg informasjonen deres var ryddig og undeholdenene :)

    E25EDE1C-9B0A-420B-8631-B5411AF1A798.jpg


    Naim Statement er deilig galskap. Preamp og monoblokker med hver sin PSU i kjelleren. Krefter nok med sine to ganger 750W i 8 ohm. Det er solgt 80 par på verdensbasis, men ingen i Sverige, Danmark eller Finland, så her er muligheter til å bli den første i Norden. Prismessig ligger de vel dessverre på enten arv eller lottogevinst, uten at det ødelegger moroa....for meg. Focal høyttalerne var også et særdeles spennende bekjentskap. Så store dynamiske høyttalere med følsomhet på 92 dB er ikke noe jeg opplever hver dag :)

    Det låt bare utrolig fett! Hvor faen hadde de gjemt subwooferene!? En utrolig hurtighet og kontroll over hele registeret. I mitt hode låt det «bløtt» og oppløst på samme tid....hva nå det måtte bety. Jeg lot meg spesielt imponere over kontrollen og trøkket i kjelleren. Er det i hele tatt mulig med slik trøkk og kontroll uten subber. Hvem faen trenger subber når det kan låte sånn med et par høyttalere. Imponerende!!! Jeg liker å tenke at det er relativt lett å integrerere en REL sub, men sammenlignet med dette skjønner jeg at jeg fremdeles har utfordringer. Hvis jeg skulle sammenligne med det beste jeg har hørt av ekstremanlegg synes jeg at det på kvinnestemmer ble i overkant mye energi i diskanten, og jeg har nok opplevd enda litt mer dybde i lydbildet, uten at det rokker ved følelsen av at dette er noe av det ypperste jeg har hørt.

    Ekstra imponerende var at de på demoen streamet forskjellig musikk på skikkelig høyt volum. Her ble det ikke safet med Bremnes og trio-jazz på moderat volum. For meg er dette et tydelig tegn på at du stoler på kvalitetene i oppsettet. Volum, og det at jeg beit meg fast i sofaen i fremste rekke kan kanskje være noe av grunnen til at jeg syntes det ble i overkant mye energi toppen. Alle skal få, og da blir det gjerne i overkant mye i fremste rekke :)

    D6E98C0F-8E86-4F7C-A791-21B420502A74.jpg


    Når man ikke kjenner rom og høyttalere inngående er det vanskelig å si hvilke av komponentene som imponerer mest. For min del er Focal et merke som defintivt er på listen fremover. Veldig imponerende at Duet har fått til en demo av denne klassen i lille Bergen. Dette låt helt klart et knepp eller to bedre enn jeg hadde trodd, og jeg hadde høye forventninger :)
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for meget god beskrivelse. Stort sett alltid synes at Focal kan være litt ivrige i toppen, men tror gjerne det er en smakssak.

    Bløt lyd.. Interessant..
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Skien
    En ettermiddag med Naim Statement og Focal Scala Evo :)

    Et par veldig kjekke timer med musikk og informasjon fra et par karer fra Naim. Mange på HFS ville vel satt med ørene på stilk for å finne ut hvilke bullshit-kommentarer de kom med relatert til vitenskapens verden. Selv synes jeg informasjonen deres var ryddig og undeholdenene :)

    Vis vedlegget 492168

    Naim Statement er deilig galskap. Preamp og monoblokker med hver sin PSU i kjelleren. Krefter nok med sine to ganger 750W i 8 ohm. Det er solgt 80 par på verdensbasis, men ingen i Sverige, Danmark eller Finland, så her er muligheter til å bli den første. Prismessig ligger de vel dessverre på enten arv eller lottogevinst, uten at det ødelegger moroa....for meg. Focal høyttalerne var også et særdeles spennende bekjentskap. Så store dynamiske høyttalere med følsomhet på 92 dB er ikke noe jeg opplever hver dag :)

    Det låt bare utrolig fett! Hvor faen hadde de gjemt subwooferene!? En utrolig hurtighet og kontroll over hele registeret. I mitt hode låt det «bløtt» og oppløst på samme tid....hva nå det måtte bety. Jeg lot meg spesielt imponere over kontrollen og trøkket i kjelleren. Er det i hele tatt mulig med slik trøkk og kontroll uten subber. Hvem faen trenger subber når det kan låte sånn med et par høyttalere. Imponerende!!! Jeg liker å tenke at det er relativt lett å integrerere en REL sub, men sammenlignet med dette skjønner jeg at jeg fremdeles har utfordringer. Hvis jeg skulle sammenligne med det beste jeg har hørt av ekstremanlegg synes jeg at det på kvinnestemmer ble i overkant mye energi i diskanten, og jeg har nok opplevd enda litt mer dybde i lydbildet, uten at det rokker ved følelsen av at dette er noe av det ypperste jeg har hørt.

    Ekstra imponerende var at de på demoen streamet forskjellig musikk på skikkelig høyt volum. Her ble det ikke safet med Bremnes og trio-jazz på moderat volum. For meg er dette et tydelig tegn på at du stoler på kvalitetene i oppsettet. Volum, og det at jeg beit meg fast i sofaen i fremste rekke kan kanskje være noe av grunnen til at jeg syntes det ble i overkant mye energi toppen. Alle skal få, og da blir det gjerne i overkant mye i fremste rekke :)

    Vis vedlegget 492171

    Når man ikke kjenner rom og høyttalere inngående er det vanskelig å si hvilke av komponentene som imponerer mest. For min del er Focal et merke som defintivt er på listen fremover. Veldig imponerende at Duet har fått til en demo av denne klassen i lille Bergen. Dette låt helt klart et knepp eller to bedre enn jeg hadde trodd, og jeg hadde høye forventninger :)
    Flott at du deler bilder og dine inntrykk med oss andre karmana :)
    Fin lesning og tviler ikke på at dette spilte flott!



    mvh: Espen L
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for meget god beskrivelse. Stort sett alltid synes at Focal kan være litt ivrige i toppen, men tror gjerne det er en smakssak.

    Bløt lyd.. Interessant..
    Av en eller annen grunn har jeg aldri tidligere hørt Focal. Tar med meg videre at du også synes de er litt ivrige i toppen.

    Etter fire øl ble det bløt, når jeg nå har plusset på med et glass rødvin virker det mer fornuftig med myk :) Noen vil kanskje tro jeg har drukket enda mere hvis jeg skriver at Liberty med Annette Askvik (som vanlig) ble spilt på demoen, og på dette oppsettet var hun særdeles nærværende, men med ARC og SF har jeg hørt hun fremført med mer nerve....trur eg :D
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takk for meget god beskrivelse. Stort sett alltid synes at Focal kan være litt ivrige i toppen, men tror gjerne det er en smakssak.

    Bløt lyd.. Interessant..
    Hadde vært himmla moro å få hørt et slikt oppsett, rett og slett vakkert :)

    mvh
    Vi står vel ikke til knes i frekke demoer i Bergen til vanlig, men vi er nok litt bedre vant enn i Flekkefjord :) Vakkert.....vel :rolleyes::)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    En ettermiddag med Naim Statement og Focal Scala Evo :)

    Et par veldig kjekke timer med musikk og informasjon fra et par karer fra Naim. Mange på HFS ville vel satt med ørene på stilk for å finne ut hvilke bullshit-kommentarer de kom med relatert til vitenskapens verden. Selv synes jeg informasjonen deres var ryddig og undeholdenene :)

    Vis vedlegget 492168

    Naim Statement er deilig galskap. Preamp og monoblokker med hver sin PSU i kjelleren. Krefter nok med sine to ganger 750W i 8 ohm. Det er solgt 80 par på verdensbasis, men ingen i Sverige, Danmark eller Finland, så her er muligheter til å bli den første. Prismessig ligger de vel dessverre på enten arv eller lottogevinst, uten at det ødelegger moroa....for meg. Focal høyttalerne var også et særdeles spennende bekjentskap. Så store dynamiske høyttalere med følsomhet på 92 dB er ikke noe jeg opplever hver dag :)

    Det låt bare utrolig fett! Hvor faen hadde de gjemt subwooferene!? En utrolig hurtighet og kontroll over hele registeret. I mitt hode låt det «bløtt» og oppløst på samme tid....hva nå det måtte bety. Jeg lot meg spesielt imponere over kontrollen og trøkket i kjelleren. Er det i hele tatt mulig med slik trøkk og kontroll uten subber. Hvem faen trenger subber når det kan låte sånn med et par høyttalere. Imponerende!!! Jeg liker å tenke at det er relativt lett å integrerere en REL sub, men sammenlignet med dette skjønner jeg at jeg fremdeles har utfordringer. Hvis jeg skulle sammenligne med det beste jeg har hørt av ekstremanlegg synes jeg at det på kvinnestemmer ble i overkant mye energi i diskanten, og jeg har nok opplevd enda litt mer dybde i lydbildet, uten at det rokker ved følelsen av at dette er noe av det ypperste jeg har hørt.

    Ekstra imponerende var at de på demoen streamet forskjellig musikk på skikkelig høyt volum. Her ble det ikke safet med Bremnes og trio-jazz på moderat volum. For meg er dette et tydelig tegn på at du stoler på kvalitetene i oppsettet. Volum, og det at jeg beit meg fast i sofaen i fremste rekke kan kanskje være noe av grunnen til at jeg syntes det ble i overkant mye energi toppen. Alle skal få, og da blir det gjerne i overkant mye i fremste rekke :)

    Vis vedlegget 492171

    Når man ikke kjenner rom og høyttalere inngående er det vanskelig å si hvilke av komponentene som imponerer mest. For min del er Focal et merke som defintivt er på listen fremover. Veldig imponerende at Duet har fått til en demo av denne klassen i lille Bergen. Dette låt helt klart et knepp eller to bedre enn jeg hadde trodd, og jeg hadde høye forventninger :)
    Flott at du deler bilder og dine inntrykk med oss andre karmana :)
    Fin lesning og tviler ikke på at dette spilte flott!



    mvh: Espen L
    Kjekt at du er innom og finner interesse i skribleriene mine, Espen :)

    Håper du får noen fine opplevelser i Munchen. Det er vel tvilsomt om det blir deling av kornprodukter i år. Har vel egentlig bestemt meg for et pauseår, men plutselig blir jeg ustadig og hopper på en flybillett :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.993
    Antall liker
    10.652
    Sted
    Skien
    En ettermiddag med Naim Statement og Focal Scala Evo :)

    Et par veldig kjekke timer med musikk og informasjon fra et par karer fra Naim. Mange på HFS ville vel satt med ørene på stilk for å finne ut hvilke bullshit-kommentarer de kom med relatert til vitenskapens verden. Selv synes jeg informasjonen deres var ryddig og undeholdenene :)

    Vis vedlegget 492168

    Naim Statement er deilig galskap. Preamp og monoblokker med hver sin PSU i kjelleren. Krefter nok med sine to ganger 750W i 8 ohm. Det er solgt 80 par på verdensbasis, men ingen i Sverige, Danmark eller Finland, så her er muligheter til å bli den første. Prismessig ligger de vel dessverre på enten arv eller lottogevinst, uten at det ødelegger moroa....for meg. Focal høyttalerne var også et særdeles spennende bekjentskap. Så store dynamiske høyttalere med følsomhet på 92 dB er ikke noe jeg opplever hver dag :)

    Det låt bare utrolig fett! Hvor faen hadde de gjemt subwooferene!? En utrolig hurtighet og kontroll over hele registeret. I mitt hode låt det «bløtt» og oppløst på samme tid....hva nå det måtte bety. Jeg lot meg spesielt imponere over kontrollen og trøkket i kjelleren. Er det i hele tatt mulig med slik trøkk og kontroll uten subber. Hvem faen trenger subber når det kan låte sånn med et par høyttalere. Imponerende!!! Jeg liker å tenke at det er relativt lett å integrerere en REL sub, men sammenlignet med dette skjønner jeg at jeg fremdeles har utfordringer. Hvis jeg skulle sammenligne med det beste jeg har hørt av ekstremanlegg synes jeg at det på kvinnestemmer ble i overkant mye energi i diskanten, og jeg har nok opplevd enda litt mer dybde i lydbildet, uten at det rokker ved følelsen av at dette er noe av det ypperste jeg har hørt.

    Ekstra imponerende var at de på demoen streamet forskjellig musikk på skikkelig høyt volum. Her ble det ikke safet med Bremnes og trio-jazz på moderat volum. For meg er dette et tydelig tegn på at du stoler på kvalitetene i oppsettet. Volum, og det at jeg beit meg fast i sofaen i fremste rekke kan kanskje være noe av grunnen til at jeg syntes det ble i overkant mye energi toppen. Alle skal få, og da blir det gjerne i overkant mye i fremste rekke :)

    Vis vedlegget 492171

    Når man ikke kjenner rom og høyttalere inngående er det vanskelig å si hvilke av komponentene som imponerer mest. For min del er Focal et merke som defintivt er på listen fremover. Veldig imponerende at Duet har fått til en demo av denne klassen i lille Bergen. Dette låt helt klart et knepp eller to bedre enn jeg hadde trodd, og jeg hadde høye forventninger :)
    Flott at du deler bilder og dine inntrykk med oss andre karmana :)
    Fin lesning og tviler ikke på at dette spilte flott!



    mvh: Espen L
    Kjekt at du er innom og finner interesse i skribleriene mine, Espen :)

    Håper du får noen fine opplevelser i Munchen. Det er vel tvilsomt om det blir deling av kornprodukter i år. Har vel egentlig bestemt meg for et pauseår, men plutselig blir jeg ustadig og hopper på en flybillett :)
    Da håper jeg du blir ustadig og dukker opp på Rilano :)




    Mvh: Espen L
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Morsomt å lese dine betraktninger, Karmana. Fikk heldigvis med meg dette oppsettet på torsdag, men ikke mye sweetspot lytting for min del så kan ikke gå god for at min opplevelse er så veldig treffsikker, men jeg likte definitivt det jeg hørte!
    Jeg fant at jeg savnet litt dypbass, her synes jeg høyttalerne skuffet og sviktet forsterkersettet, men det er mulig at mine plasseringer lenger bak ikke var helt heldig i forhold til bass. Er forsåvidt enig i at Focal kan være litt ivrige i toppen i forhold til hva jeg liker, men de skinner virkelig med gode rørforsterkere i så måte.

    Selv om dette var noe av det aller beste jeg har lånt et øre til, så er det ikke det oppsettet jeg har likt best i det rommet. Der ligger fortsatt Ls1 Grimm (til 1/10 av prisen) på topp, og jeg mener jeg likte Sopra No3 bedre med Audio Research rørforsterker oppover i registeret enn Evo med Statement, men sistnevnte blir urettferdig behandlet av manglende tid i sweetspot og lite kjent (og til tider grufull) musikk samt altfor høyt volumnivå for mine sarte ører. ;)

    Uansett, en opplevelse verdt å ta med seg!
     

    Unisas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2016
    Innlegg
    128
    Antall liker
    37
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan ikke si at synes toppen på Statement demo var spesiellt frempå. En cymbal slag hørtes heller tvert i mot realistisk i mine ører. Men uansett litt smaksak dette. Tittet bak på Utopiane og så det var litt mulighet for justering av topp og bunn, så sikkert mulig å ratte det inn etter smaken.
    Lånt bilde fra Google.
    87FF80F3-E783-422F-A8BC-E1A878BD6C42.jpeg
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hyggelig med bilder og beskrivelse Karmana, fra en demo jeg dessverre måtte melde meg av :rolleyes:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Klar som egg for å få med meg dette i dag. Skal på siste demo i dag kl 1600. Tenkte det da ble bedre tid til lytting og prat. Kjekt å lese det som er skrevet her. Burde vært en form for stol lek etter hver sang🤔
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Morsomt å lese dine betraktninger, Karmana. Fikk heldigvis med meg dette oppsettet på torsdag, men ikke mye sweetspot lytting for min del så kan ikke gå god for at min opplevelse er så veldig treffsikker, men jeg likte definitivt det jeg hørte!
    Jeg fant at jeg savnet litt dypbass, her synes jeg høyttalerne skuffet og sviktet forsterkersettet, men det er mulig at mine plasseringer lenger bak ikke var helt heldig i forhold til bass. Er forsåvidt enig i at Focal kan være litt ivrige i toppen i forhold til hva jeg liker, men de skinner virkelig med gode rørforsterkere i så måte.

    Selv om dette var noe av det aller beste jeg har lånt et øre til, så er det ikke det oppsettet jeg har likt best i det rommet. Der ligger fortsatt Ls1 Grimm (til 1/10 av prisen) på topp, og jeg mener jeg likte Sopra No3 bedre med Audio Research rørforsterker oppover i registeret enn Evo med Statement, men sistnevnte blir urettferdig behandlet av manglende tid i sweetspot og lite kjent (og til tider grufull) musikk samt altfor høyt volumnivå for mine sarte ører. ;)

    Uansett, en opplevelse verdt å ta med seg!
    Fikk med meg i tråden til Duet at du hadde vært innom på torsdagen, coolio :)

    Det er vel strengt tatt umulig å beskrive lyd på en måte slik at andre forstår eller oppfatter opplevelsen på samme måte som en selv. Troen på en felles forståelse om hva vi uttaler eller skriver mener jeg er HFS største misforståelse. For meg er det likevel kjekt å dele og diskutere inntrykk, så lenge begge/alle er noenlunde innforstått med dette. Heldigvis er gleden og engasjementet for opplevelsen mer frikoblet fra disse mekanismene. Forøvrig en digresjon ift til ditt innlegg :)

    Demoen var helt klart en opplevelse. Tenkte litt over dypbass mens jeg lyttet i går. Tror nok det som imponerte meg mest med bassen ikke handlet om dypbass, men nedre mellomtone. De mer kjellerdype frekvensene har jeg nok hørt mer oppløst tidligere, eksempelvis hos Ole Martin på Bønes (noe som blir en urettferdig sammenligning). Ser absolutt poenget med at en rørforsterker kunne fungert bedre oppover i frekvens på disse høyttalerne, men hvis rørforsterkeren skal ha samme hurtighet og kontroll i bassen som Naim Statement blir nok dette både utfordrende og dyrt. You win some and loose some :)

    Etter hvert byttet vi litt plasser på demoen, og det var stooor forskjell på sofaen og bakerste benk. I sofaen ble det tidvis litt for høyt for meg også, men på bakerste benk havnet jeg litt i betrakterrollen og mistet noe av interessen. Hvis de spilte samme musikk i går som torsdagen blir jeg litt bekymret. Jeg synes det var variert med mye kjent musikk. Lukter litt av at jeg er blitt en haifai-nisse ;) Etter at Naim-karen var ferdig med sin spilleliste var det bare å velge musikk. Jeg fikk litt AC/DC. Det understøttet egentlig det som kanskje imponerte meg mest med demoen. Utstyret fungerte godt på alle musikktyper. Litt for ofte har jeg sittet henført på demoer med gåsehud og lyttet til kvinnelige jazz-vokalister og fått piggtråd i ørene når det skal rocke litt. Helt greit hvis man ønsker å tune et oppsett mot en spesiell sjanger, men jeg ønsker et oppsett som svelger unna det meste av musikk :)

    Det eneste jeg egentlig tror vi er uenige om er Grimm :rolleyes: Har hørt de noen ganger med og uten romkorreksjon (ikke hos Duet), og det har ikke engasjert meg. Selvfølgelig ikke dårlig, men ikke min greie. Sikkert litt annerledes for deg du er jo en Bruno Putzeys mann :cool::)
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.400
    Antall liker
    63.556
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kan ikke si at synes toppen på Statement demo var spesiellt frempå. En cymbal slag hørtes heller tvert i mot realistisk i mine ører. Men uansett litt smaksak dette. Tittet bak på Utopiane og så det var litt mulighet for justering av topp og bunn, så sikkert mulig å ratte det inn etter smaken.
    Lånt bilde fra Google.
    Vis vedlegget 492187
    Blir som du sier en smakssak dette, Unisas :) Jeg er vel også av dem som liker å skvette litt av et hardt slag på cymbaler eller skarptrommen. For meg handlet det i går ikke om gjengivelsen av instrumentenes naturlige lyd, men mer om at det innimellom «vrengte litt i diskanten». Nå skal det sies at det ble spilt høyt, og jeg satt langt fremme, men det kan jo også hende det bare handler om min smak og mine ører :) Uansett ikke det parameteret som imponert meg mest.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn