Weiss Dac 202

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jitter (i datastrøm)..........glem det 8)

http://www.stereophile.com/content/weiss-dac202-firewire-da-converter-measurements

Må man ha asynkron for at det skal holde?

<The jitter was too low for the Miller Analyzer to measure. Again: Wow! >

De har til nå ikke målt noe bedre.

<The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson>

Nå tilhører vel jeg en av de som tror at litt mer jitter enn dette, heller ikke trenger å bety noe negativt.
Men det er flere måleresultater som er svært gode på Dac 202 og som kanskje har vel så stor betydning om ikke større.

Mvh.KW

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Dac202 resampler alt, der er nok noe av forklaringen, selv om jeg ikke mistenker Dac202 for å måle dårlig i utgangspunktet.

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
Jeg hadde en Weiss DAC202 og en Wyred 4 Sound DAC-2 på hjemlån da disse var helt nye og de eneste kommersielt tilgjengelige DACene med ESS 9018-chip.

Hørte null forskjell, så sparte 30k der.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.473
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ny versjon er blitt lansert: DAC-202U.
Ingen premie for å gjette hva U-en står for..

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.364
Torget vurderinger
1
Man skrev:
Dac202 resampler alt, der er nok noe av forklaringen, selv om jeg ikke mistenker Dac202 for å måle dårlig i utgangspunktet.
Resampling er ikke noen «universalkur» mot jitter, en viktigere forklaring er antaglig at PLLen på inngangen har et forholdsvist smalt «vindu» :
«Input locking took up to several seconds with some sources, suggesting that the PLL of the DAC202's data input has only a narrow acceptance window, which will minimize datastream jitter.»
Dvs potensielle problemer ift tilsluttet utstyr, men høy ytelse når det virker.

mvh
KJ

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Jeg skrev ikke universalkur, jeg skrev "noe av forklaringen".
Jeg vil likevel påstå at en PLL alene ikke kan gi disse målingene alene, da det kommer til kort mot stabiliteten og presisjonen til et krystall.
Resampling er en funksjon som er innebygget i ESS 9018, så det er nærmest en gratis måte å bli kvitt jitter (Ihvertfall på papiret ), og er også hovedforklaringen på de ekstremt gode målingene. Dette er helt logisk.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.811
Torget vurderinger
49
Veldig gode målinger , javel .
Hadde Weiss Dac 202 i et par mnd , ble aldri fortrolig med lyden .
For forsiktig og den la vokalen for langt bak i lydbildet etter min smak. Sammenlignet med Bryston Bda1 ble den direkte kjedelig imho . Sikkert veldig bra på klassisk musikk :)

Jeg solgte den , kjøpte ny Bryston Bda1 og hadde fremdeles 10k til overs 8)

O

Oblivion

Gjest
Man skrev:
Jeg skrev ikke universalkur, jeg skrev "noe av forklaringen".
Jeg vil likevel påstå at en PLL alene ikke kan gi disse målingene alene, da det kommer til kort mot stabiliteten og presisjonen til et krystall.
Resampling er en funksjon som er innebygget i ESS 9018, så det er nærmest en gratis måte å bli kvitt jitter (Ihvertfall på papiret ), og er også hovedforklaringen på de ekstremt gode målingene. Dette er helt logisk.
Det er ikke helt så enkelt.
En kan slå av jitter reduction kretsen...
Når hele systemet fra kilde er satt opp optimalt og om en har jitter reduction kretsen avslått eller påslått klarer ikke jeg eller andre som har sjekket å høre forskjell på.

Det som var nevnt tidligere i tråden om lock problemer med Weiss er ikke annet enn uheldig programmering av ES9018 slik som Twisted Pear har gjort med Buffalo.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
575
Torget vurderinger
1
Joda, så enkelt er det, men nå snakket jeg ikke om lyden, men om rene målinger. Man kan skru det av eller på, men det vil gi bedre målinger påslått ved bruk av PLL/adaptive interfacer. Er den en del av en optimal asynkron krets, vil dog samplerate-konverteren være i veien.
Siden Weiss har den påslått, tyder det på at den har en eller annen funksjon. Men om kretsen foran (går utifra Weiss ikke har brukt den integrerte S/Pdif interface i 9018?) er såpass optimal at du/man ikke hører forskjell på om SRC er påslått eller ikke, det har jeg ingen formening om.

Jeg vil i utgangspunktet tro at en resampling vil være hørbar om man har et godt nok anlegg, men det kan selvsagt hende at SRCen til ESS9018 er såpass god at den i praksis er transparent. Hvis den er transparent (gitt kretsen foran er optimal), som du sier den er, er det ingen annen grunn til å bruke den enn 1) å få bedre tall "på papiret". 2) å forbedre tall og lyd fra en suboptimal krets.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
funbunny skrev:
...USB er for pyser!

;-)
Jepp Firewire all the way.

Min Weiss INT 202 utgjorde en vesentlig forskjell.

O

Oblivion

Gjest
Man skrev:
Joda, så enkelt er det, men nå snakket jeg ikke om lyden,  men om rene målinger.  Man kan skru det av eller på, men det vil gi bedre målinger påslått ved bruk av PLL/adaptive interfacer. Er den en del av en optimal asynkron krets, vil dog samplerate-konverteren være i veien.
Siden Weiss har den påslått, tyder det på at den har en eller annen funksjon. Men om kretsen foran (går utifra Weiss ikke har brukt den integrerte S/Pdif interface i 9018?) er såpass optimal at du/man ikke hører forskjell på om SRC er påslått eller ikke, det har jeg ingen formening om.

Jeg vil i utgangspunktet tro at en resampling vil være hørbar om man har et godt nok anlegg, men det kan selvsagt hende at SRCen til ESS9018 er såpass god at den i praksis er transparent. Hvis den er transparent (gitt kretsen foran er optimal), som du sier den er, er det ingen annen grunn til å bruke den enn 1) å få bedre tall "på papiret". 2) å forbedre tall og lyd fra en suboptimal krets.
Hvis det er OSF filteret i ES9018 du tenker på som up/oversampler og filtrerer så ligger det forran jitter reduksjons kretsen.
Om OSF filteret er avslått eller påslått har stor betydning for lydkvaliteten, men om en slår jitter reduksjonen av eller på med OSF filter enten avslått eller påslått er ikke dette mulig å høre forskjell på.
Også forskjellige karakteristikker eller ratioer på OSF filteret spiller forskjellig og er lette å detektere.

Det jeg vet er at ca. 20dB av de gode tallene er oppnådd ved å kanselere ut like harmoniske, og at 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 etc. harmoniske ender opp med den samme amplityden og ikke fallende nivå pr. harmonisk.
Dette er det mulig å "rette" på, men da blir tallene på papiret bare -102 dB for THD.
Dårlig på papiret men veldig bra når en lytter...
Som utvikleren sa til meg at hvis noen likte denne "tube like sound" som disse "dårligere" tallene på papiret gir så kunne det ha vært et "tweaking" valg, men aldri et default valg fordi måleresultatene er det viktigste.

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Som eier av Weiss DAC202 vil jeg bare legge til, uten at jeg kan det tekniske ved måling, at dette er en dac som bidrar til at det digitale formate låter helt uanstrengt, flytende og transparent. I tillegg har jeg glede av alle mulighetene den gir: som hodetelefonforsterker, som en ekstra preamp, og alle oppkoblingsmulighetene. Jeg har testet den både som en dac for Audio Research som transporter og som dac i et MacMini oppsett. Det sistnevnte, med firewire oppkobling, låter utrolig bra. Så bra låter det at jeg nå lytter bare til musikk via MacMini/firewire/DAC202.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Man skrev:
Forklaringen er att for noen år tilbake så var det en 5 -10 kloke hoder i flere firma som bestemte seg for å utveksle kunnskap og alles produkter ble bedre..
Nydelige greier!

Samarbeidet er nermest slik som mellom bilfabrikkene... av og til.

mvh

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.425
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Veldig gode målinger , javel .
Hadde Weiss Dac 202 i et par mnd , ble aldri fortrolig med lyden .
For forsiktig og den la vokalen for langt bak i lydbildet etter min smak. Sammenlignet med Bryston Bda1 ble den direkte kjedelig imho . Sikkert veldig bra på klassisk musikk :)

Jeg solgte den , kjøpte ny Bryston Bda1 og hadde fremdeles 10k til overs 8)
Noe av dere som har og bruker denne daglig i dag som er en samme eller lignende oppfatning?
Vurderer en sånn, men er livredd, om denne påstanden deles av flere :cool:

gismo

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Gismo, jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av DAC202 som kjedelig eller et stemmen ligger langt bak i lydbildet. Dette har nok med matching i oppsettet å gjøre. Jeg har jo et anlegg som spiller behagelig men ganske frempå. Hos meg spiller DAC202 først og fremst fullstendig uten hardhet, kornethet, men flytende, naturlig og dynamisk. Jeg har prøvd et par andre DAC'er og jeg kan ikke med det første høre stor forskjell, selv om de har vært mye rimeligere, men etter en stund, ganske kort, så kjenner jeg at jeg blir sliten. Symptomet er at jeg skrur ned volumet på musikken. Så setter jeg DAC202 inn i leiligheten igjen, så kommer behaget og musikkengasjementet tilbake - og med det volumet skrus opp igjen.

Kjenner en av våre bedre trommeslagere og han sier det godt når vi snakker om ulike trommeslagere; de kan være gode i teknikk, men det hjelper ikke det om de spiller slik at en lytter med oppheisete skuldre. DAC202 har hatt den kvaliteten, i mitt anlegg, at den spiller av musikken slik at den ikke bringer inn noe stress. Jeg har hørt andre DAC'er som gjør det samme, som de like dyre modellene til Zodiak og Luxman. Helt sikkert andre merker som har denne kvaliteten også, men det er disse jeg kjenner til.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.425
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Gismo, jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av DAC202 som kjedelig eller et stemmen ligger langt bak i lydbildet. Dette har nok med matching i oppsettet å gjøre. Jeg har jo et anlegg som spiller behagelig men ganske frempå. Hos meg spiller DAC202 først og fremst fullstendig uten hardhet, kornethet, men flytende, naturlig og dynamisk. Jeg har prøvd et par andre DAC'er og jeg kan ikke med det første høre stor forskjell, selv om de har vært mye rimeligere, men etter en stund, ganske kort, så kjenner jeg at jeg blir sliten. Symptomet er at jeg skrur ned volumet på musikken. Så setter jeg DAC202 inn i leiligheten igjen, så kommer behaget og musikkengasjementet tilbake - og med det volumet skrus opp igjen.

Kjenner en av våre bedre trommeslagere og han sier det godt når vi snakker om ulike trommeslagere; de kan være gode i teknikk, men det hjelper ikke det om de spiller slik at en lytter med oppheisete skuldre. DAC202 har hatt den kvaliteten, i mitt anlegg, at den spiller av musikken slik at den ikke bringer inn noe stress. Jeg har hørt andre DAC'er som gjør det samme, som de like dyre modellene til Zodiak og Luxman. Helt sikkert andre merker som har denne kvaliteten også, men det er disse jeg kjenner til.
Hei:)
Takker og bukker for meget velformulert og meget belysende svar Oslo2!
Jeg ble meget beroliget da du velger å bruke de eksempler som du bruker, godt.
Jeg ser du har Manley og kjenner dette som du nevner litt frempå og det er nettopp der min Einstein
også ligger. Tror det kan bidra positivt sammen med en Weiss dac202;)
Takk!

mvh
gismo

Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.712
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Lyst til å spille høyt, lite lyttetretthet- et kvalitets tegn.

Med de beste data noensinne målt, så burde dette være bra saker.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
41.425
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
22
Nå har Weiss dac202 vært på plass en stund, om jeg er fornøyd....?;)
JA, beste dac jeg noen gang har hørt over tid, den gjør det aller meste riktig mener jeg!
Her fra den første gangen det ga lyd fra seg:)

IMG_0277.JPG

Den ble en kjempe god match med Einstein.

gismo

Topp Bunn