Weather Report

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Jeg har akkurat begynt å luktet på denne jazz/fusion-gruppa nå, og funnet dem ganske så interessant. Men hvor skal jeg begynne? Hvilke skiver er verd å ha, hvilke skal man unngå.
For ofte - eller nesten unntak - var det slik at utpå -80 tallet så begynte ting og skjære seg ...

Kan noen hjelpe meg?

Forøvrig så så har jeg stor sansen for Chick Corea(Return to Forever), Herbie Hancock, Jan Garbarek, Mahavishni Orchestra, Soft Machine og saker i den retningen.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.877
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Heavy Weather og Black Market er begge klassikere, jeg har også en bra konsert på DVD - Live at Monteax jazz festival 1976.
Siden du nevner Return to forever så regner jeg med at du har Romantic Warrior ? - en Stoooor klassiker !

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Ja vær du sikker, soundscape, - Romantic Warrior er en av de største i sin sjanger, så den har jeg ja! :D

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.877
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
anekdoten skrev:
Ja vær du sikker, soundscape, - Romantic Warrior er en av de største i sin sjanger, så den har jeg ja! :D
He,he-tenkte nok det, så da kan jeg bare sende anbefalingen videre til den som måtte gått glipp av denne perlen :D

Jaco Pastorius var jo bassist i Weather Report på 70 tallet, var så heldig å oppleve de live i Chateu Neuf i Oslo, var vel slutten av 70 tallet.
Så de også senere i Konserthuset med helt ny besetning, også en veldig spennende gruppe. Nå døde nylig Josef Zavinul, så bandet vil aldri gjenoppstå.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
soundscape skrev:
Heavy Weather og Black Market er begge klassikere, jeg har også en bra konsert på DVD - Live at Monteax jazz festival 1976.
Siden du nevner Return to forever så regner jeg med at du har Romantic Warrior ? - en Stoooor klassiker !
Beklager at det blir litt OT dette.
Men denne plata er bra ja.

Det er denne av noen år nyere dato også :)
Anbefales!

De tidlige platene til WR med JP i storform er jeg veldig glad.
Vekker barndom og ungdomsminner.....

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Jaco Pastorius er vel den store gudfaren innen jazz og vel også avansert rock bass. Det er endel utgivelser med ham. Er vel greit å begynne med det selvtitulerte: Jaco Pastorius. Kan også anbefale Jaco Pastorius Big Band: Word of Mouth Revisited. Dette er en Tribute til Jaco med sinsykt mange bra bassister og band ellers som spiller Jacos låter. Kan bl.a. nevne: Victor Bailey, Marcus Miller, Victor Wooten og mange fler. Den finnes også som SACD

Mvh
Geir

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.114
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Og denne jaco plata kan på det varmeste anbefales:

Jaco Pastorius - The Birthday Concert (1981)

Enormt med dynamikk og spilleglede!

Vedlegg

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
6
En Weather Report-plate det er vanskelig å komme utenom er "8:30" fra 1979. Flott live-plate synes jeg. Med Heavy Weather og Black Market fra et tidligere innlegg har du kommet godt i gang med denne utmerkede gruppa. Selv om Pastorius/Erskine var en fantastisk rytmeseksjon var også flere andre besetninger av høy kvalitet innom.

Sjekk også ut senere innspillinger av Joe Zawinul, bl.a. Zawinul Syndicate The immigrants og Black Water. Mye bra der også.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
soundscape skrev:
Beklager at det blir litt OT dette.
Men denne plata er bra ja.

Jeg hadde ALDRI trodd at denne platen skulle dukke opp som et eksempel på en stoooor klassiker... Dette er nettopp min "all time high" gjennom alle tider, og på alle måter! Når jeg en skjelden gang tar den fram og spiller den er det med andakt, på høyt volum og HELE platen igjennom! DA er jeg "resatt" og klar til å gå videre :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Enig med de som har trukket frem "Heavy Weather","Black Market" og "8:30"
"Night Passage" har vel også gått atskillige runder på mine platetalerkener og cd skuffer.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Black Market er nok den beste ja.

min rangering av de beste:

Black Market

Tale Spinnin'
Mysterious Traveller
Heavy Weather

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Takker for seriøse svar og engasjement folkens!
Har akkurat vært på eBay og handlet meg "Heavy Weather", og da selvfølgelig på vinyl - så her går det fort unna i svingene. Så da er det bare å vente i ca. 14 dager på dens lange, farefylte ferd over Atlanteren ... ;)

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
0
Om du gillar Heavy Weather och vill ha mer i liknande stil så bör du nog välja de tre skivor som kom före denna, dvs Mysterious Traveller 1974, Tale Spinnin' 1975 och Black Market 1976 + de två live-skivorna 8:30 och Live & Unreleased.

Gruppens två första skivor, Weather Report 1971 och I Sing the Body Electric 1972, är lite mer experimentella och ger intryck av improvisation (vet inte om det verkligen är så). Sweetnighter, som kom som tredje skiva 1973, ligger musikaliskt någonstans mellan tidigare experimentellt/improv. och det mer kontrollerade som kom efteråt. Den är en av mina favoriter. Heavy Weather har lite mer kommersiell touch än de tidigare skivorna (de fick väl närmast en hit med Birdland) och har därför lite dåligt rykte i vissa kretsar. Den innehåller dock mycket bra musik, även om Birdland blir lite tjatig efter ett tag. Efterföljaren, Mr. Gone, gick nog ett steg till i samma riktning men är ändå OK. Efter det tror jag det gick bara nedför, men jag är inte särskilt bekant med de senare skivorna.

Här följer Gnosis http://gnosis2000.net ranking av Weather Reports skivor på en skala 1-15. Siffrorna är: medelvärde modifierat efter hur många som rankat skivan - standardavvikelse [standard deviation] - medianvärde.
OBS att det finns två s/t-skivor. Live In Tokyo som toppar deras lista har jag aldrig hört, men eftersom den är från 1972 så är den troligen av det mer experimentella slaget.

Live In Tokyo 1972 11.00 - 2.54 - 12
Sweetnighter 1973 10.93 - 1.58 - 11
Live & Unreleased 2002 10.90 - 1.35 - 11
I Sing the Body Electric 1972 10.69 - 1.72 - 11
Mysterious Traveller 1974 10.68 - 1.76 - 11
Black Market 1976 10.42 - 1.64 - 11
Weather Report 1971 10.40 - 1.64 - 11
Tale Spinnin' 1975 10.35 - 1.28 - 10
8:30 1979 9.97 - 1.54 - 10
Heavy Weather 1977 9.77 - 1.41 - 10
Night Passage 1980 9.32 - 1.70 - 9
Mr. Gone 1978 9.03 - 1.40 - 9
Domino Theory 1983 8.75 - 1.43 - 9
Procession 1983 8.67 - 1.69 - 8
Weather Report 1982 8.57 - 1.23 - 8
This Is This! 1985 8.09 - 1.51 - 7
Sportin' Life 1984 7.24 - 1.91 - 7

N

Nailhead

Gjest
Weather Report er en av mine "store" grupper. Ble nysgjerrig og interessert i denne noe ukjente og spesielle musikken tidlig på 70-tallet. Dette var noe nytt og spennende med uvante lyder, rytmer og klanger! Husker ikke i farten hvilken plate jeg kjøpte først, men det endte jo opp med at jeg "måtte bare ha" alle da..og de spilles jevnt og trutt fremdeles. Jeg er fremdeles like begeistret og oppdager stadig vekk noe nytt ved denne musikken.
Har også ei plate Zawinul produserte i 1971. Det står kun "Zawinul" på omslaget.

Følgende sitat av Miles Davis er å finne på baksiden av omslaget:

"Zawinul is extending the thoughts that we`ve both had for years. And probably the thoughts that most so-called now musicians have not yet been able to express."

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
6.238
Sted
Nøtterøy
anekdoten skrev:
Jeg har akkurat begynt å luktet på denne jazz/fusion-gruppa nå, og funnet dem ganske så interessant. Men hvor skal jeg begynne? Hvilke skiver er verd å ha, hvilke skal man unngå.
For ofte - eller nesten unntak - var det slik at utpå -80 tallet så begynte ting og skjære seg ...

Kan noen hjelpe meg?

Forøvrig så så har jeg stor sansen for Chick Corea(Return to Forever), Herbie Hancock, Jan Garbarek, Mahavishni Orchestra, Soft Machine og saker i den retningen.
Har anbefalt denne cden flere ganger før her på forumet. Denne tror jeg du vil like. God lyd også. :)

Per Eriksen med "Beat Repeat"

http://musiconline.no/shop/displayAlbum.asp?id=33089

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Det er nevnt en del jazz-/rock-/fusion- bassister her som alle er meget gode, men dere må ikke glemme "Return to forever"-bassisten Stanley Clark.

Mvh Roger

Topp Bunn