Waveguide

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jeg konstaterer at flere høyttalerprodusenter har tatt i bruk teknikken med å montere en større eller mindre ”horntrakt” (waveguide) foran diskantelementet i de siste årene.

Dette er jo i realiteten en god løsning for DIY'ere også, da man oppnår mindre tidsforsinkelse mellom diskant og bass/mellomtone elementet (det evige problemet) kombinert med en bedre følsomhet (effekt tålighet) ved lavere frekvenser.

Så er spørsmålet : kan noen gi en enkel beskrivelse av hvordan en waveguide skal dimensjoneres, og utføres rent praktisk ? Jeg er ingen hornmann, og slett ingen matematiker.. men jeg har mange års erfaring med ulike DIY prosjekter (praktisk konstruksjon, måling og filterkonstruksjon)

Og hvorfor kan ikke f.eks SEAS eller DTS lage et par "universale" plastforsatser til sine 1" elementer ? Må de alltid vente til de har blitt enige om dette er en "politisk korrekt" løsning ?


Obs :
Jeg vet at E.R. Geddes er en flink kar på området, men hans publikasjoner gir meg lite..

Jeg har sett John "Zaph" Krutkes 2,5 veis konstruksjon med MCM "trakten"
 
T

theStig

Gjest
DST og Seas har en del wave-guides som de lager for OEM kunder. Derfor blir det neppe noe av en "universal" sak for oss andre...
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jeg skjønner ikke hva som hindrer de i å lage en slik "dings" for DIY'ere.. Jeg vet at salget til DIY'ere utgjør en bitteliten del av omsetningen, men en slik enhet ville kunne selge veldig, veldig godt med tanke på interessen rundt denne løsningen.

Monacor har forøvrig laget en forsats til en av sine diskanter, men i god gammel Monacor stil er det dårlig med dokumentasjon.. http://www.monacor.com/int/en/produktseite_suche.php?artid=5785&spr=EN&typ=full
 

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Hei
Dette er mitt første innlegget her, liker nok bedre å lese enn å skrive.

Har bygget ZaphAudio sin WGTMM, som etter min begrensede erfaring
spiller veldig bra.
Da vi er flere som skal bygge denne så har jeg fått laget et fresestål til
CNC for å frese waveguiden. Dette ble veldig bra og gir flere muligheter for finnish. Vil tro denne også kan brukes til andre diskanter for de som har
måleutstyr og kompetanse til dette.
Mvh Jan
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det er interessant!

Er fresestålet slik at det egner seg til waveguides av ulik størrelse?

Hvordan er profilen og størrelsen på denne waveguiden?
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Meget interessant janb2! Har selv bestilt et sett med WG-300 fra Monacor for å teste disse, men det er klart at en frontplate med frest waveguide i ett stykke hadde sett penere ut. Har måleutstyr og tenkte å gjøre endel prototypemålinger før selve høyttalerbygginga tar til.
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Gjorde ikkje Duelund ein slags versjon av dette?! Som han også brukte på sine salgsmodeller. Meiner absolutt å ha sett ein byggebeskrivelse på dette ein stad, med gips å greier...
Eller var dette noko heilt anna?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Det er jo en del ferdighøyttalere som har det. Duelunderne er nevnt. Amphion er et annet merke som bruker dette mye: http://www.amphion.fi/ De låt fortreffelig på sist Horten-messe. Fikk dessverre tilbragt alt for liten tid i det rommet.
Den lille, norske produsenten Celius hadde også en dipol med waveguide i front, husker jeg.
Søk på Waveguide og Tweeter på google gir også en del interessante tilslag.
Denne tråden ser jo ut til å kunne gi litt inspirasjon og kanskje litt matnyttig også:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=685649

I praksis er jo også en del coaksiale elementer nærmest å betrakte som en waveguide, men der beveger jo "trakten" seg, siden den er en membran, og det gir kanskje noen utfordringer, noe som leder til følgende spørsmål:
Hvor nøye må man egentlig være med utformingen av en slik waveguide? Altså: hvor store avvik kan man tolerere så lenge avrundingen er jevn?
 

am-ha

Medlem
Ble medlem
27.04.2005
Innlegg
14
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Jepp...

Fann vist artikkelen.. Det virkar som han var ganske trygg på at dette var ei god løysing, det kan vel kanskje dei av dyk som har høyrt DCA høytalerar uttala dykk om. Han skriv sjølve i artikkelen:

I denne konstruktion er problemet løst til fuldkommenhed – intet mindre,
Denne løsning klarer to problemer på én gang. Korrekt placering af akustisk center og en frekvensgang uden overraskelser. Nærfelt og fjernfelt identiske. Mere perfekt kan det ikke blive.

Høyres jo brukbart ut... :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det funker, er en god løsning, og funker også brukbart i Duelund-høyttaleren.
 

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Det er interessant!

Er fresestålet slik at det egner seg til waveguides av ulik størrelse?

Hvordan er profilen og størrelsen på denne waveguiden?
Fresestålet har en radie på 84mm som ender ut til å tanger fronten og laget for 30mm dybde. Profilen på waveguiden vil alltid bli lik, men diameteren vil forholde seg til hullet som elementet skal monteres i.
Spørsmålet er hvor kritisk profilen er i forhold til andre elementer.
Skal prøve å legge ut noen bilder senere i kveld, (skal få hjelp fra kyndig personell).
 

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Er det en helt jevn radie eller er den progressiv?
Den er jevn, har laget den etter tegningene på høytalerne jeg har bygget (Zaphaudio sin WGTMM).
 

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Her kommer et par bilder av waveguiden som jeg har freset.
De sorte som er ferdig er prototypene som jeg spiller på nå.

 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.069
Antall liker
3.051
Torget vurderinger
2
å herre min .. det kan ikke være billig få laget fresestålet selv med cnc, men når du skal bearbeide slike materialer er det kanskje investeringen verdt... ser helt utrolig lekkert ut..fugleøyelønn ?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det viktigste med en waveguide syns jeg er to ting:
Tidsriktig plassering av elementet, og bedre dynamikk.

Pga. høyere følsomhet må diskanten belastes mindre for å låte like høyt, og det dynamiske headroom blir derfor større.

Jeg har "slitt" med 25mm domer som aldri greier å gi nok dynamikk.

Vidar
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det er verdt å nevne at man får samme spredningskarrakteristikk som mellomtonen også.
 

rolfma

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.03.2006
Innlegg
92
Antall liker
0
Hvordan er formen på denne, er det en klotoide?

Magnus

edit: ok jaja, jeg skal lese litt bedre neste gang. Jevn = lik radius i hele snittet!
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.818
Antall liker
5.468
Sted
Holmestrand
Kan noen forklare hva en "wave guide" er i denne sammenhengen?
Wave guide eller bølgeleder på norsk er ellers noe som benyttes i HF-teknikk (GHz-området).
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.313
Antall liker
16.394
Sted
Østfold
Det er et slags horn. Waveguidens form gjør at den har litt mindre virkningsgrad enn et horn. Imidlertid har den et langt smalere spredningsmønster enn domen alene. Dette gjør at man får som regel lavere harmonisk forvrengning, man får mer kapasitet og et langt gunstigere spredningsmønster.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kan noen forklare hva en "wave guide" er i denne sammenhengen?
Wave guide eller bølgeleder på norsk er ellers noe som benyttes i HF-teknikk (GHz-området).
En perfekt waveguide, eller bølgeleder som du nevner, er en form for transmisjon av bølger i en leder som ikke gir refleksjoner, eller stående bølger av noe slag. Praktisk sett er en bølgeleder endelig i sin utstrekning og fungerer derfor optimalt kun innenfor et bestemt frekvensområde. Formen på en slik guide skal være hyperbolsk for å få den optimale virkningen, med minst mulig refleksjoner og stående bølger. Hyperbolsk er altså ikke et horn med konstant radius. En konstant radius er langt fra perfekt i slike sammenhenger og bør unngås hvis man ikke ønsker rippel i frekvensforløpet.

Mvh.

Vidar
 

janb2

Medlem
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
Ser at det er skepsis mot konstant radius og det er sikkert riktig iflg teorien men det har jeg ingen kunskap om. Er usikker på om dette skaper hørbare problemer.
Hvis noen som har måleutstyr og kunskap ønsker å teste dette kan jeg sikkert få laget noen testeksemplarer.
 
Topp Bunn