Hei
Har testet de lydmessige forskjellene mellom AIFF, Wave, Flac opp mot hverandre.
Når jeg begynte med PC-lyd ble jeg anbefalt å rippe til AIFF. Som sagt så gjort. Hele platesamlingen ble rippet til AIFF. Å bruke AIFF var naturlig siden jeg benyttet meg av Mac sammen med Amarra. AIFF er jo lossless og lydkvaliteten burde være optimal tenkte jeg.
Nå vet jo jeg at det er mange på sentralen og ellers på nettet som mener at det ikke er noe lydmessig forskjell mellom de forskjellige formatene. Lossless er lossless er det som går igjen. Derfor er det ingen lydmessig forskjeller mellom formatene.
Vel, jeg kan nok ikke være enig med de som mener lossless er lossless. I teorien så burde lossless være lossless, og dermed ingen lydmessig forskjell mellom formatene. Min erfaring er at det desverre er forskjell mellom formatene. Desverre så medførte denne forskjellen at jeg såg meg nødt til å rippe hele platesamlingen på nytt. 3 uker brukte jeg på den jobben.
Åpenbaringen kom med en tilfeldighet. Jeg hadde kopiert noen plater fra en bekjent av meg, og disse platene var rippet i Wave. Den ene platen var en plate som jeg allerede hadde fra før av, men den var rippet i AIFF.
Jeg fikk meg en stor overraskelse når jeg spilte av platen som var rippet i wave.
Plutselig var mye av den digitale hardheten borte, og gjengivelsen fikk et mye mer naturlig og naturtro preg over seg. Kunne dette være mulig tenkte jeg?
Jeg rippet derfor en annen plate til Wave. Ny sammenligning. Jo, det var helt klart at Wave låt mye mer naturlig og analogt i mine ører.
Jeg bestemte meg derfor for å sammenligne Wave opp mot Flac og AIFF.
Konklusjonen min etter denne sammenligningen var at AIFF var det formatet som låt hardest/kaldest, mest "digitalt" Samtidig var AIFF det formatet som var nærmest Wave i form av åpenhet/luftighet i lydbildet. Jeg har full forståelse for de som eventuelt ikke vil kunne høre disse forskjellene i sine oppsett. Desverre så må et oppsett være nok oppløst /avslørende for at man skal kunne høre disse forskjellene. Fordelen hvis man ikke hører forskjellene i eget oppsett er at man ikke trenger å legge så mye vekt på hvilket format man skal rippe til. Normalt når et slikt utsagn blir skrevet på sentralen så er det noen som blir fornærmet fordi de tar dette som personlig kritikk av deres oppsett hvis de ikke opplever/hører disse forskjellene. Jeg forventer reaksjoner!
Videre.
Flac opplever jeg som mer lik Wave i form av naturlighet i gjengivelsen, men jeg opplever også at Flac er en tanke mer lukket i lydbildet en både Wave og AIFF.
Lydmessig foretrekker jeg Flac fremfor AIFF. Dette fordi Flac låter mer naturlig og riktig enn AIFF i min ører.
Konklusjonen min blir at i min ører er Wave lossless det beste formatet å rippe til.
Min anbefaling er at du beholder filene dine i Wave-formatet.
Så er det bare å vente på at stormen skal bryte ut
mvh
2m skrev:
Hei, jeg har rippa en del cder i wav. Til dette har jeg benytta EAC. Rippa mellom 300 og 400 cder før jeg møtte "rippeveggen".... Det er minst et par- 3 år siden.
Lurer på om det er en enkel måte å konvertere wav filene til f eks flac? Hvilke programmer bør jeg evt bruke til dette?
Får jeg med tags ved konvertering?
Hvilke programmer anbefaler dere å benytte til cd ripping til flac?
mvh
Tom