Wav til flac eller annet lossless format

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.802
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, jeg har rippa en del cder i wav. Til dette har jeg benytta EAC. Rippa mellom 300 og 400 cder før jeg møtte "rippeveggen".... Det er minst et par- 3 år siden.

Lurer på om det er en enkel måte å konvertere wav filene til f eks flac? Hvilke programmer bør jeg evt bruke til dette?
Får jeg med tags ved konvertering?
Hvilke programmer anbefaler dere å benytte til cd ripping til flac?

mvh

Tom

kablang

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.06.2007
Antall liker
258
Torget vurderinger
1
Gratisversjonen av Winamp er finfin fra CD til FLAC. dBpoweramp er også bra, spesielt på batch-konvertering (mange mapper i slengen).

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.245
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratisversjonen av Winamp er fin, men den er strypt til 4-5X på ripping... Stiller meg på det sterkeste bak anbefalingen om dBPoweramp, selv om den ikke er gratis. http://www.dbpoweramp.com/

B

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Foobar2000 kan batchkonvertere fra Wav til FLAC om du trenger et gratisalternativ.

clabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.02.2008
Antall liker
273
Sted
indre øst
Torget vurderinger
17
2m skrev:

Man kan også bruke EAC til å konvertere direkte til FLAC ved ripping

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Har testet de lydmessige forskjellene mellom AIFF, Wave, Flac opp mot hverandre.
Når jeg begynte med PC-lyd ble jeg anbefalt å rippe til AIFF. Som sagt så gjort. Hele platesamlingen ble rippet til AIFF. Å bruke AIFF var naturlig siden jeg benyttet meg av Mac sammen med Amarra. AIFF er jo lossless og lydkvaliteten burde være optimal tenkte jeg.

Nå vet jo jeg at det er mange på sentralen og ellers på nettet som mener at det ikke er noe lydmessig forskjell mellom de forskjellige formatene. Lossless er lossless er det som går igjen. Derfor er det ingen lydmessig forskjeller mellom formatene.

Vel, jeg kan nok ikke være enig med de som mener lossless er lossless. I teorien så burde lossless være lossless, og dermed ingen lydmessig forskjell mellom formatene. Min erfaring er at det desverre er forskjell mellom formatene. Desverre så medførte denne forskjellen at jeg såg meg nødt til å rippe hele platesamlingen på nytt. 3 uker brukte jeg på den jobben.

Åpenbaringen kom med en tilfeldighet. Jeg hadde kopiert noen plater fra en bekjent av meg, og disse platene var rippet i Wave. Den ene platen var en plate som jeg allerede hadde fra før av, men den var rippet i AIFF.

Jeg fikk meg en stor overraskelse når jeg spilte av platen som var rippet i wave.

Plutselig var mye av den digitale hardheten borte, og gjengivelsen fikk et mye mer naturlig og naturtro preg over seg. Kunne dette være mulig tenkte jeg?

Jeg rippet derfor en annen plate til Wave. Ny sammenligning. Jo, det var helt klart at Wave låt mye mer naturlig og analogt i mine ører.

Jeg bestemte meg derfor for å sammenligne Wave opp mot Flac og AIFF.

Konklusjonen min etter denne sammenligningen var at AIFF var det formatet som låt hardest/kaldest, mest "digitalt" Samtidig var AIFF det formatet som var nærmest Wave i form av åpenhet/luftighet i lydbildet. Jeg har full forståelse for de som eventuelt ikke vil kunne høre disse forskjellene i sine oppsett. Desverre så må et oppsett være nok oppløst /avslørende for at man skal kunne høre disse forskjellene. Fordelen hvis man ikke hører forskjellene i eget oppsett er at man ikke trenger å legge så mye vekt på hvilket format man skal rippe til. Normalt når et slikt utsagn blir skrevet på sentralen så er det noen som blir fornærmet fordi de tar dette som personlig kritikk av deres oppsett hvis de ikke opplever/hører disse forskjellene. Jeg forventer reaksjoner!

Videre.

Flac opplever jeg som mer lik Wave i form av naturlighet i gjengivelsen, men jeg opplever også at Flac er en tanke mer lukket i lydbildet en både Wave og AIFF.
Lydmessig foretrekker jeg Flac fremfor AIFF. Dette fordi Flac låter mer naturlig og riktig enn AIFF i min ører.

Konklusjonen min blir at i min ører er Wave lossless det beste formatet å rippe til.

Min anbefaling er at du beholder filene dine i Wave-formatet.

Så er det bare å vente på at stormen skal bryte ut ;)

mvh

2m skrev:
Hei, jeg har rippa en del cder i wav. Til dette har jeg benytta EAC. Rippa mellom 300 og 400 cder før jeg møtte "rippeveggen".... Det er minst et par- 3 år siden.

Lurer på om det er en enkel måte å konvertere wav filene til f eks flac? Hvilke programmer bør jeg evt bruke til dette?
Får jeg med tags ved konvertering?

mvh

Tom

N

nb

Gjest
Gratulerer med å ha kastet bort tre uker av livet ditt for å ende opp med musikksamlingen i det mest jalla formatet det er mulig å ha et musikkarkiv i.

Det ville tatt meg (dvs PCen min) en natt og null manuell innsats å batchkonvertere fra Flac til wav eller til annet lossless format. Om du mener at det er selve rippingen/transkodingen som utgjør lydforskjell på wav eller lossless, så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte.

N

nb

Gjest
For the record så skjer selve rippingen i wav uansett, konverteringen til lossless skjer etterpå selv om det ikke er synlig for brukeren at den skjer da dette håndteres av rippeprogrammet.

Slik er det i alle fall på alle rippeprogrammene jeg har brukt

N

nb

Gjest
Og til sist:

AIFF of Wav er samme format i ulike containere (begge inneholder ukomprimert PCM). Flac og annen lossless komprimering er også samme format, bare at dataene er lagret på en mer hensiktsmessig måte. Du kan konvertere frem og tilbake mellom disse fromatene en million ganger og ingen ting har endret seg.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Wav-formatet er ubrukelig. Om du nå må flytte filene til ein annen disk så kan du være sikker på at taggingen blir herpa. Og då er det på'an igjen.

Og nb, trur det er lov å le her. Tydeligvis mykje som skjer mellom 0 og 1 hjå enkelte.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Dersom det virkelig er forskjeller ute og går så er jo den eneste rasjonelle forklaring på dette at det er en helt talentløs digital transport enten hardware eller softwaremessig inne i bildet.
Jeg ville i hvertfall byttet transport umiddelbart, eller i det minste satt denne kraftig under lupen!

N

nb

Gjest
marsboer skrev:
Dersom det virkelig er forskjeller ute og går så er jo den eneste rasjonelle forklaring på dette at det er en helt talentløs digital transport enten hardware eller softwaremessig inne i bildet.
Eller at det er rippet med feil innstillinger i (minst) en av operasjonene.

Imidlertid er jeg ikke helt sikker på om anlegget mitt er oppløst nok til at jeg kan komme med slike opplagte forklaringer.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.729
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
nå er vel ikke EA den første som hevder lydforskjell mellom de tapsfrie formatene og WAV?
selv om selve jobben kunne vært gjort enklere
mye teori som har vært gjort til skamme gjennom årene ::)
mvh
Leif

N

nb

Gjest
LMC skrev:
nå er vel ikke EA den første som hevder lydforskjell mellom de tapsfrie formatene og WAV?
mvh
Leif
Men å rippe samlingen på nytt tilsier en, for å si det forsikting, temmelig begrenset forståelse for problemstillingen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.729
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48

N

nb

Gjest
LMC skrev:
Ja, men skjønner man så lite så er listen ganske lang over andre ting som kan ha vært utslagsgivende.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
LMC skrev:
mvh
Leif
Igjen. Hører man forskjell ville jeg heller sett på den digitale transporten enn å legge skylden på formatet. Gitt at det man hører er reellt da selvfølgelig. Om USB i tillegg er inkludert i kjeden blir jo antallet mulige uromomenter uendelig stort.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.488
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
marsboer skrev:
Jeg ville i hvertfall byttet transport umiddelbart, eller i det minste satt denne kraftig under lupen!
+1

Dersom man hører reell forskjell i lyden fra ulike tapsfrie formater, skyldes det ikke formattekniske forskjeller, men svakheter i avspillingsimplementasjonen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har selv lurt på om det er lydmesig forskjell på avspilling mellom flac og wav. Vanskelig å gjennomføre en blindtest selv. Hadde satt veldig pris på om noen kunne lage en blindtest med flere spor. Da kan vi alle få svar på om det er reelle forskjeller eller om det er gode gamle placebo som spiller et puss.

N

nb

Gjest
orso skrev:
Har selv lurt på om det er lydmesig forskjell på avspilling mellom flac og wav. Vanskelig å gjennomføre en blindtest selv. Hadde satt veldig pris på om noen kunne lage en blindtest med flere spor. Da kan vi alle få svar på om det er reelle forskjeller eller om det er gode gamle placebo som spiller et puss.
Kan du lett gjøre selv, konverter en fil fra flac til wav eller omvendet, sett begge på repeat og random play i en avspiller som logger hva du har spillt så er det bare å la den surre en stund og se hva treffprosenten er. Alternativt kan ABX-plugin i Foobar brukes til jobben.

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
142
Sted
Bergen
Morsomt å se ekspertene i full vigør. Noe annet hadde jeg heller ikke ventet ;D
Morsomt å lese at ekspertene mener at det er min Mac mini som er skyld i de opplevde lydmessige forskjellene mellom formatene ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Morsomt å lese at ekspertene mener at det er min Mac mini som er skyld i de opplevde lydmessige forskjellene mellom formatene ::)
Tja. Jeg er åpen for å prøve ut dette litt skikkelig jeg (les blindt).
Men jeg finner nok vel så mye humor i hvordan du beskriver ditt eget anlegg.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Endre Askeland skrev:
Mac Mini og USB via HRT. Hvor mange ferdige high-end digital transport løsninger fra seriøse produsenter har du sett basert på de to komponentene?
Kan det være en sammenheng?

N

nb

Gjest
Endre Askeland skrev:
Når du velger å rerippe CD-samlingen din for å få den i Wav fremfor lossless så fremlegger du først og fremst en skrikende mangel på forståelse for saken. Du må gjerne komme med alskens antydninger om at dette kanskje ikke er så nøye eller ikke hørbart for folk med mindre fjonge anlegg enn ditt eget om det hjelper på selvbildet ditt, men her har du fremfor alt blottlagt at du skjønner fint lite av hva lossless, wav, AIFF etc er for noe. Om du ikke skjønner noe så elementært som sammenhengen mellom AIFF/Wav og lossless, samt hvordan man kommer fra det ene til det andre så har dine påstander om databasert musikkavspilling særdeles liten injurierende kraft.

Det morsomste er å lese at du har kastet bort tre uker på å rippe CDer på nytt fordi du har fått det for deg at det låter bedre om du ripper til wav fremfor å rippe og konvertere til lossless. Har du først gjort noe så dumt, så ville jeg ikke være altfor ivirig til å disse andres kunnskapsnivå vedr dette temaet.

De fleste andre enn deg ser ut til å skjønne at ripping og avspilling er to adskilte operasjoner.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis man vil gå fra en bunke med Flac filer (eller andre ukomprimerte eller losslessformater) og ønsker en bunke Wav filer, og i stedet for å kjøre en batchconverter velger å rippe hele samlingen manuelt på nytt i ønsket format ... ja så fortjener man å bli straffet med å bruke 3 uker på det. :)

Men det er lov å drite seg ut, det er en ærlig sak, og hvis du ser humoren i det i ettertid så er det håp.

Topp Bunn