Waters`hund

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Da jeg hadde mine Snell EIII var hunden godt til høyre i lydbildet, dvs langt til høyre for den høyre høyttaler - til og med utenfor veggen. Greit nok.
Med mine nye Krix Equinox befinner samme hunden seg INNE i høyre høyttaler. Der skal den ikke være.
Jeg har nå endret vinkling, plassering, fjerning av mulige lyddiffusende objekter, samt forsøkt en annen DAC.
Den eneste forandringen jeg oppnådde var et med den innebyggede DACen i Shanlingen hørtes hunden nesten å komme fra VENSTRE høyttaler.

Det er egentlig knekkende likegyldig hvor denne hunden befinner seg i lydbildet, siden jeg aldri hører på Roger Waters, men har man tvang så har man det.
Den eneste parameteret som nå er igjen å teste er høyttalerkabler. Med Snell brukte jeg "Black Mamba" - med mine Krix bruker jeg Kimber. Mambaene blir litt for korte der jeg nå har plassert forsterkeren.

Det hører også med til historien at forrige eier av mine Krix Equinox hørte hunden godt til høyre for høyttaleren. Så det er ikke Krix det står på.
Hva skjer?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Hos meg er hunden bak og langt ute til høyre. Vet ikke hva du gjør annlerledes nå, men skal du få dette til å stemme så må man være NØYE, spesielt med avstand til sidevegg.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Nøye med avstand til sidevegg? Mener du at det er EN gitt avstand til vegg som gir illusjonen av at hunden befinner seg utenfor?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Nei, men står den nært kan tidlige refleksjoner ødelegge illusjonen Q-sound gir av hunden bak og ute til høyre. Hos meg er det aspektet viktig sammen med innvinkling og å sitte i en likesidet trekant.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ok, skjønner. Men dette var ikke så kritisk da jeg hadde Snell. Der var hunden der den skulle være, nesten uansett plassering.
Kan man anta at når hunden høres der den "skal" være, at man har lykkes med oppsettet?

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ok, skjønner. Men dette var ikke så kritisk da jeg hadde Snell. Der var hunden der den skulle være, nesten uansett plassering.
Kan man anta at når hunden høres der den "skal" være, at man har lykkes med oppsettet?
Mine "referanser" på plata er hunden ute til høyre BAK lytteposisjonen, TV/radiostemmene rett ut til venstre, hesten og sleden starter i "gokk" ute til venstre" og går sømløst over til høyre og ut i periferien i en rett linje, Ferrarien suser fra høyre til venstre med start og stopp langt utenfor høyttalerne. Treet som blir hogd beveger seg uten "hull" i lydbildet på vei over og på de fleste sanger et sømløst, nesten 180 grader lydbilde med instrument plassert på utsiden av høyttalerne.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mye slikt jeg husker det fra tiden med Snell. Må fram med målebåndet i morra og se hva vi får til når vi er nøye med millimeterene.

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Det er ikke rart at hunden har nærmet seg midten, da det er en katt oppå midten av anlegget ditt. Ta bort katten, så oppfører nok hunden seg som den skal gjøre.. ::)

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.489
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Vinkling av høyttalere og avstand mellom høyttalere og avstand til vegger osv. spiller mye inn her.
Har brukt samme bikkja noen ganger, hos meg er den langt bak garasjen til naboen til høyre for sweetspoten.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Mine "referanser" på plata er hunden ute til høyre BAK lytteposisjonen, TV/radiostemmene rett ut til venstre, hesten og sleden starter i "gokk" ute til venstre" og går sømløst over til høyre og ut i periferien i en rett linje, Ferrarien suser fra høyre til venstre med start og stopp langt utenfor høyttalerne. Treet som blir hogd beveger seg uten "hull" i lydbildet på vei over og på de fleste sanger et sømløst, nesten 180 grader lydbilde med instrument plassert på utsiden av høyttalerne.
Dag har tidligere kommentert at han mener du er god på å plassere høyttalere riktig. Nå skjønner jeg at han har rett, for vi opplever det samme. Millimeterpresisjon og det å kverke tidligrefleksjon er med på å skape den dimensjonen Viking prater om her. Herlig :)

N

nb

Gjest
Pardon my ignorance, men hvilken hund er det her vi snakker om? Hvilken plate og hvilket spor?

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Roger Waters plate Amused to death.
Ja, på første sporet, dvs FØR selve låta starter så er det en hund som bjeffer i det fjerne. Har ikke snakka så mye med Roger Waters personlig om dette, men jeg mener at hunden skal oppleves å komme fra UTENFOR høyre høyttaler og bak.

Spørsmålet er også om man BØR bruke Amused to death som en slags referanse ved høyttaleroppstilling. Har bedre og mer nøyaktig perspektiv nå enn tidligere, men hunden ......

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Dag har tidligere kommentert at han mener du er god på å plassere høyttalere riktig. Nå skjønner jeg at han har rett, for vi opplever det samme. Millimeterpresisjon og det å kverke tidligrefleksjon er med på å skape den dimensjonen Viking prater om her. Herlig :)
Jeg har ikke kverket tidligrefleksjonen på sidevegg, jeg prøvde det men det tok bort luft og mikrodetaljer. Jeg opplever Summit som allergiske mot demping av refleksjonspunktene. Men man MÅ ha kontroll på slikt for å få høyttaleren til å åpne det lydpanoramaet de er kapable til :D Punktet om millimeterpresisjon er ÜBERVIKTIG ;) Jeg takker for Dags tiltro til mine evner når det gjelder plassering :D

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Det er ikke rart at hunden har nærmet seg midten, da det er en katt oppå midten av anlegget ditt. Ta bort katten, så oppfører nok hunden seg som den skal gjøre.. ::)
Haha godt poeng ;D

Hos meg er bikkja langt ute til venstre ???
Fra coveret: "If the dog barking at the beginning of the record doesn´t sound like he´s in the yard next door then your speakers are out of phase"

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

unnskyld, men dette er den artigste tråden jeg har lest på lenge! blir nødt til å finne frem "amused to death" og høre etter selv :D

mvh. s,

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Haha godt poeng ;D

Hos meg er bikkja langt ute til venstre ???
Fra coveret: "If the dog barking at the beginning of the record doesn´t sound like he´s in the yard next door then your speakers are out of phase"
"Outh of phase" eh.. "Phase"? Altså ikke i fase? Jasså? Bør jeg bytte om litt på høyttalerkablene?
Deggern, det SKAL jeg jaggu gjøre, artig å se (høre) hva som skjer nå.
.............
Skjedde fint lite. Hunden kom kanskje litt nærmere midten av lydbildet med vendt fase. Prøvde på begge høyttalerene.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Siden denne plata er spilt inn i qsound, skal man ha mye som skjer rundt deg. Om rommet begrenser hva du hører kan du sannsynligvis jobbe mye med plassering
av høyttalere:)

Det finnes masse skiver med mye dimensjon, og hvor de har mikset platene med mye fase og nivåforskjeller. Det er med på å skape et rom musikken kan utfolde seg i. Dere kan jo føle litt på den nyeste skiva til Mira Craig (mira mira), og raportere hva dere hører i denne tråden ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har selvfølgelig tenkt på dette. Men katta er ikke stasjonær og det synes ikke som hunden i lydbildet følger etter katta. Dette er jo Waters sin hund, og da er den sikkert ikke helt riktig i hodet sitt.

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Antall liker
49
Sted
Akershus
Skjedde fint lite. Hunden kom kanskje litt nærmere midten av lydbildet med vendt fase. Prøvde på begge høyttalerene.
Da bør du kanskje jobbe litt med plassering. Du kommer til å måtte høre all musikken din på nytt om du får sendt bikkja til Roger langt utenfor høyttalerne :)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Ok, endelig i boks. Bikja bak og langt til høyre, stemmene etterpå langt til venstre for, og foran venstre høyttaler. Stua ser ut som et dass, og jeg har følelsen av å sitte med høyttalerene i fanget.
Men så! - oppdager at høyre høyttaler står et par cm nærmere enn den venstre. Flytter den en anelse bakover. Spiller igjen, og nå er den faens bikja forflyttet seg over rommet og befinner seg nå til venstre for venstre høyttaler.
Det er min ydmyke mening at Roger Waters kan ta seg et tak med disse drittinnspillingene sine.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.342
Torget vurderinger
2
Denne problemstillingen har jeg forsøkt å adressere i enkelte artikler i Fidelity. Jeg er redd en stor del av problemet ligger hos Krix, dessverre. Årsaken er delefilteret. 1-ordens eller 4-ordens er de filtertypene som gjennomfører denne øvelsen med størst overbevisning, 2 og 3 ordens (12 og 18 db) ligger langt unna. Skal du teste det fort og effektivt få tak i Klipsch RF3 (men IKKE 5, den greier det ikke!), B&W 805s (ikke Matrix!), Royd The Minstrel (denne er bare kongen på denne effekten!!), Monitor Audio Studio 6 osv....
Alternativt kan du gå over til aktiv deling på Krix'en! Da blir det jo high-end i samme slengen! :)

Håkon

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvis du ikke har problemer med all den andre musikken du hører på, så er det vel ett fett hvor denne hunden befinner seg??
Har du prøvd å sitte på en pute? Hvis det er snakk om millimeterpresisjon på høyttalerplassering her, så vil vel også høyde på den som skal lytte på musikken spille inn her.
Jeg er så glad for alle de problemene jeg ikke har, når jeg ser hvor dere sliter... ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Jeg er glad Rognlien omtaler dette fenomenet som en "øvelse" - denne betegnelse setter det hele i perspektiv. Det er selvfølgelig lite viktig hvor disse hundebjeffene kommer fra. Dette er noe jeg kan si med en avslappet mine da jeg nu har benyttet over en halvtime av mitt korte liv til å flytte rundt på høyttalere igjen.

Sliter fortsatt litt med lyd fra høyre, men lyden fra venstre sitter som støpt: - Dråpen som drypper ved min venstre skulder, sleden som kommer nesten bak meg til venstre og cruiser sømløst over til høyre og gjennom veggen.

Er fornøyd, nok. Gidder ikke være en av de som MÅ sitte akkurat i sweetspot for å lytte til musikk. Da er det ikke MUSIKK det lyttes til, er min påstand.

Aktiv deling på Krix? Høres interessant ut. Oppskrift?

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Hehe, dette ble en utrolig festlig tråd!! Du skal ha honnør for innsats toriamos ;D

Iflg coveret så er det ikke noe bestemt plassering på bikkja (høyre/venstre) bortsett fra at det skal være hos naboen.. Da kan vel de forskjellige inntrykkene forklares slik Rognlien akkurat gjorde.. Men er jo ganske vilt dersom filter/plassering gjør at bikkja er til høyre hos noen og venstre hos noen andre.... skummelt!! :D

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
Hei.

Mulig at bare å vinkle høyttalerne litt mer framover kunne hjulpet.. noen høyttalere spiller større, mer tredimensjonalt, når de ikke blir vinklet så mye innover.

JT

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hei.

Mulig at bare å vinkle høyttalerne litt mer framover kunne hjulpet.. noen høyttalere spiller større, mer tredimensjonalt, når de ikke blir vinklet så mye innover.

JT
Ja, det er jo mulig. Men opplever at Krix Equinox gir best perspektiv når de er vinklet med fronten nesten maks mot sweetspot. Akkurat i dag tør jeg ikke engang rydde på stuabordet i frykt for å ødelegge lydbildet.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Mulig Rognlien har ett poeng vedrørende de forskjellige filterkostruksjoner?. Mine bruker vel 4ordens og jeg har nøyaktig samme erfaring som Viking. Ikke er vinkling m.m. særlig kritisk heller men har erfaring for at også Q-sounden låter mest opptimalt når plasseringen i rommet er slik at lydbilde ellers er best.
Kjetil

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja, det er jo mulig. Men opplever at Krix Equinox gir best perspektiv når de er vinklet med fronten nesten maks mot sweetspot. Akkurat i dag tør jeg ikke engang rydde på stuabordet i frykt for å ødelegge lydbildet.
Et godt poeng. Det kan godt hende at det er pleddet du fikk av tante Agnes til jul som nå ligger lett henslengt i et hjørne som redder hele situasjonen... ;D
Eller hvor er katten? Den må for all del ikke gå ut av rommet nå...

T

timc

Gjest
Jeg er glad Rognlien omtaler dette fenomenet som en "øvelse" - denne betegnelse setter det hele i perspektiv. Det er selvfølgelig lite viktig hvor disse hundebjeffene kommer fra. Dette er noe jeg kan si med en avslappet mine da jeg nu har benyttet over en halvtime av mitt korte liv til å flytte rundt på høyttalere igjen.

Sliter fortsatt litt med lyd fra høyre, men lyden fra venstre sitter som støpt: - Dråpen som drypper ved min venstre skulder, sleden som kommer nesten bak meg til venstre og cruiser sømløst over til høyre og gjennom veggen.

Er fornøyd, nok. Gidder ikke være en av de som MÅ sitte akkurat i sweetspot for å lytte til musikk. Da er det ikke MUSIKK det lyttes til, er min påstand.

Aktiv deling på Krix? Høres interessant ut. Oppskrift?
Har du klart å få det til skikkelig på bare en halvtime har du ikke mye å klage over. Jeg brukte 3 måneder på å prøve ulike høyttalerplasseringer før jeg var fornøyd ;)

Mvh

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
386
Morsom tråd.
En klisje om audiofile som har et snev av sannhet.
Lytterommets "butterfly effect". Lydbildet klapper sammen hvis jeg flytter kaffekoppen....

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Morsom tråd.
Lytterommets "butterfly effect". Lydbildet klapper sammen hvis jeg flytter kaffekoppen....
Ja vel? Og ellers har du det bra?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.121
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Min erfaring med "bikkja" er at den ikke drar på besøk inn til nabo'n før høytalerne er stillt opp med millimeter presisjon likt ut i rommet........ gjelder Jamo Concert 11 og Extrema.

Med elektrostatene satt riktig opp får jeg bakhøytalere med på kjøpet :D skulle iallefall tro at jeg hadde bakhøytalere fordi det tyter ut info rett fra siden og litt bakfra noe som egentlig ikke burde være mulig, men med litt psykoakustik inn i bildet så blir det så bra så ;D

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
386
Hold your horses.
Bare litt ironi.
Føler meg sikkert bedre om jeg tar en øl.

S

stikken

Gjest
Morsom tråd.
Jeg setter på pause hver gang jeg må løfte koppen for og ta en slurk! ;D
Vh
S

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Men er jo ganske vilt dersom filter/plassering gjør at bikkja er til høyre hos noen og venstre hos noen andre.... skummelt!! :D
Mye som tyder på at bikkja går løs..... ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hos meg er det to bikkjer i hagen til naboen, og de gjør meg snart gal. Det skulle vært forbud mot å holde polarhunder i byer.

Raist

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
29
Sted
Setesdal
Pokker heller, nå har det skjedd noe!! Bikkja har kommet tilbake i venstre høyttaleren min!! B Æ R K!! må ha skjedd når jeg tweaket på plassering i forrige uke.... Skulle aldri ha lest denne tråden ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Foreslår et besøk hos en forståelsesfull psykiater.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Pokker heller, nå har det skjedd noe!! Bikkja har kommet tilbake i venstre høyttaleren min!! B Æ R K!! må ha skjedd når jeg tweaket på plassering i forrige uke.... Skulle aldri ha lest denne tråden ;D
Hmmm, begynner å bli litt av en ekspert på Waters`hund nå - problemet løses enkelt med å flytte høyre høyttaler en halv centimeter fram i rommet, UTEN å forandre vinklingen. I alle fall logisk, da hunden hos meg spratt fra høyre til venstre høyttaler da jeg flytta høyre høyttaler tilbake med nevnte avstand.

Er uansett sjeleglad for at jeg bytta Snell med Equinox, hadde jeg flytta rundt på Snellene med samme intensitet som jeg har flytta Equinoxene i dag, hadde jeg ligget på benken til kiropraktoren i nå.

Har ellers satt meg selv på en anti-audiofil-kur bestående av siste plata til Metallica, som spilles for andre gang i dag. Lyden er så gyselig at alt som blir spilt senere vil framstå som englesang. Til og med hundebjeff.

Topp Bunn