"WARNING" TIL PASSAT EIERE !!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
Ut fra egen sørgelig erfaring vil jeg bare tipse andre HFSere om en "liten" finurlighet med VW Passat.

I månedskiftet mai-juni parkerte jeg bilen på flyplassen og da jeg kom tilbake etter en uke var den full av vann. Virkelig full!

Det hadde regnet småjævler en av dagene jeg var borte, så jeg mistenkte soltaket med en gang. Men nei, ingen av stolene var våte så vannet hadde ikke kommet inn den veien. Ved hjelp av en våtsuger dro jeg i overkant av 30 liter vann ut av bunnen på bilen, vannet sto ca 1,5 cm over gulvteppet i baksetet. Det ble en større operasjon å suge ut vann for det syntes som om det hele tiden kom mer. Etter leting på nettet kom jeg over andre som hadde opplevd det samme, og problemet består i at foran frontruta der batteriet står i en "kum" sammen med bremseservo og litt annet smått og godt skal det være to store dreneringshull som har det med å bli tette! Når disse blir tette vil alt vannet som kommer ned frontruta renne ned i denne "kummen" og videre inn i bilen. Man tar ut batteriet, for det ene dreneringshullet befinner seg selvsagt under batteriet og konstaterer at det er tett! Sjokk ! Det andre dreneringshullet er mellom batteri og bremseservo, det var også tett. Ganske lett å fikse, selv om det er trangt å få batteriet ut av bilen hvis det er en diesel. Gjør det FØR bilen blir full av vann, SJEKK DETTE I MORGEN !!! Før neste regnskyll i alle fall. Vår Passat er en 1999 modell, mulig dette er endret på senere modeller.

Morroa ligger ikke i dreneringshullene, men det å få bilen tørr! Man må ta ut hele det formstøpte gulvteppet, og det er en jævlig jobb! Under det formstøpte teppet er det nemlig et lag filt varierende i tykkelse fra 1 til ca 5 cm. Teppet er formstøpt i et særdeles lite pustende materiale, så dette må ut av bilen for å unngå mugg og dertil hørende vond lukt! Rust blir det sikkert etterhvert også. Demontering av seter er "enkelt", terskel lister er et Hælvete! Midtkonsollen må også ut, ganske mye arbeid. Og når bilen er rensket for innredning oppdager man at for å få ut teppet må instrumentbord og masse mere demonteres!! På dette tidspunkt grep jeg til en skarp tapetkniv! Delte teppet i tre deler som kunne trekkes ut av bilen, dette var dyvått selv etter en liten uke!! Teppet ble lagt i vedsjåen til tørk! Bilen ble tørket innvendig.

Når nå bilen var strippet la jeg inn noe mer lyddemping i form av selvklebende asfaltplater fra Biltema og et tynt lag med akustisk filt der dette var mulig.

I dag er bilen skrudd sammen igjen, det tok vannvittig lang til å få tørket opp teppet !! For meg som er amatør gikk det greit to dager i montering av det jeg tidligere hadde demontert! Drittjobb!!!!

Resultatet er at bilen innvendig knapt har vært så ren siden den forlot fabrikken, og den er merkbart stillere, spesiellt veistøyen er redusert. Men alt i alt vil jeg bare anbefale alle Pasateiere å sjekke disse dreneringshullene i "kummen" i motorrommet rett under frontruta! Det er meget vel anvendt tid å sjekke om hullet under batteriet er åpent! Er det tett bør det åpnes og det andre hullet må også åpnes!!

Dette er en helt jævlig jobb, og ganske unødvendig om man vet dette om dreneringshullene! Sett bilen på verksted for å fikse dette? Det vil gå så mange timer at dette blir sykt dyrt!! Og så lenge det er dreneringhull som går tett er det nok usikkert om det dekkes av forsikringa heller!

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Vær obs på at der ligger et komfortrele til v for v forsete.. Snart er det mulighet for at sentrallås og annen morro streiker.. Jeg ville ha sprettet opp denne boksen og foretatt en god rensing..

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.272
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
1999 modell?? Fins det sånne fortsatt? ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
BalticThor skrev:
Vær obs på at der ligger et komfortrele til v for v forsete.. Snart er det mulighet for at sentrallås og annen morro streiker.. Jeg ville ha sprettet opp denne boksen og foretatt en god rensing..
Ja glemte å si det. Det ligger masse ledning i dørken og endel koblingsbokser også. Som B T sier er det lurt å sjekke at disse er tørre. Men fortsatt er det lureste å åpne dreneringshullene! ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Ut fra egen sørgelig erfaring vil jeg bare tipse andre HFSere om en "liten" finurlighet med VW Passat.

I månedskiftet mai-juni parkerte jeg bilen på flyplassen og da jeg kom tilbake etter en uke var den full av vann. Virkelig full!
Litt av en historie, må jeg si, men tok det virkelig så lang tid før bilen ble skikkelig tørr? Det skjedde for nesten tre mnd siden, og først nå melder du fra til oss? Jøssenamn, det virker stressende. :eek:

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kjører en 1994-mod.Den har tålt regn,men har kostet minst det dobbelte i verkstedsopphold som den kostet brukt for tre år siden.Det er nok mange mandager hos Wolksvagen.

mvh. s,

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Var gjennom det samme med min '65 VW Fastback tidligere i sommer, og synes det var klønete og kjedelig nok. Det er sannsynligvis mye mer styr og dill på en nyere bil, så du har min fulle sympati Spiralis.

@mikefish, uflaks. Jeg hadde min '95 Passat fra '97 og frem til i sommer, den klokket inn på 387500 problemfrie kilometer med kun bytte av slitedeler.

gubben

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.09.2007
Antall liker
0
Liten orientering, dette er faktisk et punkt på serviceskjema.... ( i alla fall i min tid som mekaniker på nevnte merke : Volkswagen ;D )

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Tette dreneringer er et vanlig problem på passat, opp til 2005 om jeg ikke
husker feil. Har passat selv, min andre, 7-8år til sammen.
Et triks er å ikke parkere bil under trær med mye blader, ofte når
blader har lagt under visker deksel noen år blir dette jord/sand blanding
som tetter dreneringer fort.
Du får mye bil for pengene med en passat syntes jeg, veldig god coupe plass, for høye personer.
Men de har tre sykdommer: Tette dreneringer, link armer, og for langt overheng
foran, det skal veldig lite til før den subber i asfalten.
Deksel under motor forsvinner fort :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.028
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
leon skrev:
husker feil. Har passat selv, min andre, 7-8år til sammen.
Et triks er å ikke parkere bil under trær med mye blader, ofte når
blader har lagt under visker deksel noen år blir dette jord/sand blanding
som tetter dreneringer fort.
Du får mye bil for pengene med en passat syntes jeg, veldig god coupe plass, for høye personer.
Men de har tre sykdommer: Tette dreneringer, link armer, og for langt overheng
foran, det skal veldig lite til før den subber i asfalten.
Deksel under motor forsvinner fort :)
Jeg har en 2004/05 som jeg liker å kjøre. Og går som ei kule med litt hjelp av litt elektronikk....
God plass er det til meg og hund.
Må vel ta en sjekk på de dreneringshullene da...

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Det siste var at registerreima hadde løsna,(fryktet det verste),hadde jo litt flaks der.Den har bare gått 232000 nå.Satser på å ha bil lenge etter EU-kontoilen neste sommer.Det er jo mange fornøyde Passat-eiere tross alt.

mvh. s,

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
leon skrev:
husker feil.
Godt kjerringa har en 06 da.
Men skal ta en titt for sikkerhets skyld, en dag, tror jeg, kanskje.

/jan

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Hadde en 2004 mod passat men etter 13 verkstedbesøk på 18 mnd -hvorav den siste feilen var havari av kompressor til aircon - da var det slutt! Byttet inn dritbilen i en Honda Accord. En fantastisk bil...

ALDRI mere passat!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.710
Sted
Holmestrand
Min 2001 lakk som en sil rundt innsugingsfilteret for kupeen. Hadde også flere cm vann over teppet i baksetet.
På spørsmål til et Møllerverksted om hva det kunne være var svaret:
"Umulig å si! Bilen må inn og demonteres.."
Etter litt om og men fant jeg det ut selv. Samme helvete med tørk av tommetjukk filt. Tok flere uker!

Kundemottaker hos <b>Ford</b> i Kristiansand visste med en gang hva som lakk, både på min nesten nye Mondeo (drenering for AC hadde falt av) og på Passaten ....

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
861
Har lite med Passat å gjøre, men jeg har også hatt problemer med vann/kondens som kommer inn i bilen fra klima-anlegget på min Citroen C4. Vannet kom inn på siden av midtkonsollen. Det viste seg at det var etter eller annet rør under(?) bilen som var tett. Da Citroen-verkstedet skjønte hva som var feil var det en enkel sak for dem å rense røret.

Eneste minuset var at før de skjønte dette mente verkstedet at det var dørlista på førerdøra som ikke var tett, og jeg måtte betale for ny dørlist. Det kunne jeg ha spart meg :mad:

Sikkert et godt tips å ikke parkere under trær. Jeg parkerer en del under trær på jobben, så kanskje derfor det ble tett.
Ellers veldig lurt med gummimatter i bil (vel, de fleste har vel det antar jeg). Det er også fint hvis en har øldrikkende kompiser har jeg erfart :)

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
JanR skrev:
leon skrev:
husker feil.
Godt kjerringa har en 06 da.
Men skal ta en titt for sikkerhets skyld, en dag, tror jeg, kanskje.

/jan
Kan være lurt, usikker på om denne modellen er plaget med tette dreneringer,
06 er en nyere modell med nytt karosseri.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
xerxes skrev:
Min 2001 lakk som en sil rundt innsugingsfilteret for kupeen. Hadde også flere cm over teppet i baksetet.
Etter litt om og men fant jeg det ut selv. Samme helvete med tørk av tommetjukk filt. Tok flere uker!

Kundemottaker hos <b>Ford</b> i Kristiansand visste med en gang hva som lakk, både på min nesten nye Mondeo (drenering for AC hadde falt av) og på Passaten ....
Hadde samme problemme på min, pakning mellom innsug og karosseri smuldrer opp.
Det starter med mye jord/sand blanding rundt innsug, blir aldri tørt på utsiden av pakning.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.496
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har en FORD Mondeo 04, ikke noe form for problem... nesten, kona punkterte i sommer.....

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
torem skrev:
Har lite med Passat å gjøre, men jeg har også hatt problemer med vann/kondens som kommer inn i bilen fra klima-anlegget på min Citroen C4. Vannet kom inn på siden av midtkonsollen. Det viste seg at det var etter eller annet rør under(?) bilen som var tett. Da Citroen-verkstedet skjønte hva som var feil var det en enkel sak for dem å rense røret.

Eneste minuset var at før de skjønte dette mente verkstedet at det var dørlista på førerdøra som ikke var tett, og jeg måtte betale for ny dørlist. Det kunne jeg ha spart meg :mad:

Sikkert et godt tips å ikke parkere under trær. Jeg parkerer en del under trær på jobben, så kanskje derfor det ble tett.
Ellers veldig lurt med gummimatter i bil (vel, de fleste har vel det antar jeg). Det er også fint hvis en har øldrikkende kompiser har jeg erfart :)
De fleste biler med air condition har et slikt rør, har sett noen tette rør.
Surt..

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.606
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Spiralis skrev:

Litt av en historie, må jeg si, men tok det virkelig så lang tid før bilen ble skikkelig tørr? Det skjedde for nesten tre mnd siden, og først nå melder du fra til oss? Jøssenamn, det virker stressende. :eek:
Kunne vel kanskje ha satt den sammen igjen for en to tre uker siden skulle jeg tro, men det har vært dårlig med tid og jeg visste at det ville bli en jævlig jobb. Men det tar overaskende lang tid å få den filten tørr! Nå har mor kjørt Skoda ( hun trives faretruende godt med den!! :eek: :eek: :eek: ) og jeg har kjørt rundt i ( liten overdrivelse, - til fra jobb ;) ) i en strippet Passat og mentalt følt meg som rallysjåfør med strippet bil. ;D

En annen grunn til utsettelsen er et kne med en plagsom menisk som har gjort meg en smule invalid stundomtil. Slikt arbeid betyr stor belastning på knær så jeg måtte vente til jeg var frisk nok også. Skal jo på jakt så her må det prioriteres. Knærne MÅ holdes brukbare! Operasjoner og sykemeldinger må vente til ferien er unnagjort! ;D

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
838
Spiralis skrev:
baluba skrev:
Spiralis skrev:

Kunne vel kanskje ha satt den sammen igjen for en to tre uker siden skulle jeg tro, men det har vært dårlig med tid og jeg visste at det ville bli en jævlig jobb. Men det tar overaskende lang tid å få den filten tørr! Nå har mor kjørt Skoda ( hun trives faretruende godt med den!! :eek: :eek: :eek: ) og jeg har kjørt rundt i ( liten overdrivelse, - til fra jobb ;) ) i en strippet Passat og mentalt følt meg som rallysjåfør med strippet bil. ;D

En annen grunn til utsettelsen er et kne med en plagsom menisk som har gjort meg en smule invalid stundomtil. Slikt arbeid betyr stor belastning på knær så jeg måtte vente til jeg var frisk nok også. Skal jo på jakt så her må det prioriteres. Knærne MÅ holdes brukbare! Operasjoner og sykemeldinger må vente til ferien er unnagjort! ;D
Ahh, jeg ser for meg en strippet Spiralis i en strippet Passat......

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.710
Sted
Holmestrand
leon skrev:
xerxes skrev:
Min 2001 lakk som en sil rundt innsugingsfilteret for kupeen. Hadde også flere cm over teppet i baksetet.

Hadde samme problemme på min, pakning mellom innsug og karosseri smuldrer opp.
Det starter med mye jord/sand blanding rundt innsug, blir aldri tørt på utsiden av pakning.
Det merkelige var jo at VW-folk ikke hadde anelse, mens kundemottaker hos Ford visste det uten å blunke.
Jeg demonterte, tørka og la på "litt" Tek7. Siden har det vært ørkenfohold.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gubra skrev:
Spiralis skrev:
baluba skrev:
Spiralis skrev:

Ahh, jeg ser for meg en strippet Spiralis i en strippet Passat......
Du bare måtte plassere det mentale bildet i hodet på oss? Vel, det var den apetitten. :-\

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
Dette med tette dreneringer er et problem som de fleste biler kan få. Det er god grunn til å følge med på tilstanden til de forskjellige dreneringer, enten det gjelder i "brønnen" foran frontruta,takluke eller klimaannlegg. Det kommer lett en halv liter kondensvann i timen ut av et klimaannlegg på travelt. Løv, barnåler og klissent veistøv er oftest synderen. Mange drensslanger i bil har en "ventil" i enden for å hindre inntrengning av fremmedelementer og for å stoppe lyd. Fjern den hvis det er problem med drensen.

Jeg har reparert vannlekkasjer på biler i en årrekke.

Topp Bunn