Ut fra egen sørgelig erfaring vil jeg bare tipse andre HFSere om en "liten" finurlighet med VW Passat.
I månedskiftet mai-juni parkerte jeg bilen på flyplassen og da jeg kom tilbake etter en uke var den full av vann. Virkelig full!
Det hadde regnet småjævler en av dagene jeg var borte, så jeg mistenkte soltaket med en gang. Men nei, ingen av stolene var våte så vannet hadde ikke kommet inn den veien. Ved hjelp av en våtsuger dro jeg i overkant av 30 liter vann ut av bunnen på bilen, vannet sto ca 1,5 cm over gulvteppet i baksetet. Det ble en større operasjon å suge ut vann for det syntes som om det hele tiden kom mer. Etter leting på nettet kom jeg over andre som hadde opplevd det samme, og problemet består i at foran frontruta der batteriet står i en "kum" sammen med bremseservo og litt annet smått og godt skal det være to store dreneringshull som har det med å bli tette! Når disse blir tette vil alt vannet som kommer ned frontruta renne ned i denne "kummen" og videre inn i bilen. Man tar ut batteriet, for det ene dreneringshullet befinner seg selvsagt under batteriet og konstaterer at det er tett! Sjokk ! Det andre dreneringshullet er mellom batteri og bremseservo, det var også tett. Ganske lett å fikse, selv om det er trangt å få batteriet ut av bilen hvis det er en diesel. Gjør det FØR bilen blir full av vann, SJEKK DETTE I MORGEN !!! Før neste regnskyll i alle fall. Vår Passat er en 1999 modell, mulig dette er endret på senere modeller.
Morroa ligger ikke i dreneringshullene, men det å få bilen tørr! Man må ta ut hele det formstøpte gulvteppet, og det er en jævlig jobb! Under det formstøpte teppet er det nemlig et lag filt varierende i tykkelse fra 1 til ca 5 cm. Teppet er formstøpt i et særdeles lite pustende materiale, så dette må ut av bilen for å unngå mugg og dertil hørende vond lukt! Rust blir det sikkert etterhvert også. Demontering av seter er "enkelt", terskel lister er et Hælvete! Midtkonsollen må også ut, ganske mye arbeid. Og når bilen er rensket for innredning oppdager man at for å få ut teppet må instrumentbord og masse mere demonteres!! På dette tidspunkt grep jeg til en skarp tapetkniv! Delte teppet i tre deler som kunne trekkes ut av bilen, dette var dyvått selv etter en liten uke!! Teppet ble lagt i vedsjåen til tørk! Bilen ble tørket innvendig.
Når nå bilen var strippet la jeg inn noe mer lyddemping i form av selvklebende asfaltplater fra Biltema og et tynt lag med akustisk filt der dette var mulig.
I dag er bilen skrudd sammen igjen, det tok vannvittig lang til å få tørket opp teppet !! For meg som er amatør gikk det greit to dager i montering av det jeg tidligere hadde demontert! Drittjobb!!!!
Resultatet er at bilen innvendig knapt har vært så ren siden den forlot fabrikken, og den er merkbart stillere, spesiellt veistøyen er redusert. Men alt i alt vil jeg bare anbefale alle Pasateiere å sjekke disse dreneringshullene i "kummen" i motorrommet rett under frontruta! Det er meget vel anvendt tid å sjekke om hullet under batteriet er åpent! Er det tett bør det åpnes og det andre hullet må også åpnes!!
Dette er en helt jævlig jobb, og ganske unødvendig om man vet dette om dreneringshullene! Sett bilen på verksted for å fikse dette? Det vil gå så mange timer at dette blir sykt dyrt!! Og så lenge det er dreneringhull som går tett er det nok usikkert om det dekkes av forsikringa heller!
I månedskiftet mai-juni parkerte jeg bilen på flyplassen og da jeg kom tilbake etter en uke var den full av vann. Virkelig full!
Det hadde regnet småjævler en av dagene jeg var borte, så jeg mistenkte soltaket med en gang. Men nei, ingen av stolene var våte så vannet hadde ikke kommet inn den veien. Ved hjelp av en våtsuger dro jeg i overkant av 30 liter vann ut av bunnen på bilen, vannet sto ca 1,5 cm over gulvteppet i baksetet. Det ble en større operasjon å suge ut vann for det syntes som om det hele tiden kom mer. Etter leting på nettet kom jeg over andre som hadde opplevd det samme, og problemet består i at foran frontruta der batteriet står i en "kum" sammen med bremseservo og litt annet smått og godt skal det være to store dreneringshull som har det med å bli tette! Når disse blir tette vil alt vannet som kommer ned frontruta renne ned i denne "kummen" og videre inn i bilen. Man tar ut batteriet, for det ene dreneringshullet befinner seg selvsagt under batteriet og konstaterer at det er tett! Sjokk ! Det andre dreneringshullet er mellom batteri og bremseservo, det var også tett. Ganske lett å fikse, selv om det er trangt å få batteriet ut av bilen hvis det er en diesel. Gjør det FØR bilen blir full av vann, SJEKK DETTE I MORGEN !!! Før neste regnskyll i alle fall. Vår Passat er en 1999 modell, mulig dette er endret på senere modeller.
Morroa ligger ikke i dreneringshullene, men det å få bilen tørr! Man må ta ut hele det formstøpte gulvteppet, og det er en jævlig jobb! Under det formstøpte teppet er det nemlig et lag filt varierende i tykkelse fra 1 til ca 5 cm. Teppet er formstøpt i et særdeles lite pustende materiale, så dette må ut av bilen for å unngå mugg og dertil hørende vond lukt! Rust blir det sikkert etterhvert også. Demontering av seter er "enkelt", terskel lister er et Hælvete! Midtkonsollen må også ut, ganske mye arbeid. Og når bilen er rensket for innredning oppdager man at for å få ut teppet må instrumentbord og masse mere demonteres!! På dette tidspunkt grep jeg til en skarp tapetkniv! Delte teppet i tre deler som kunne trekkes ut av bilen, dette var dyvått selv etter en liten uke!! Teppet ble lagt i vedsjåen til tørk! Bilen ble tørket innvendig.
Når nå bilen var strippet la jeg inn noe mer lyddemping i form av selvklebende asfaltplater fra Biltema og et tynt lag med akustisk filt der dette var mulig.
I dag er bilen skrudd sammen igjen, det tok vannvittig lang til å få tørket opp teppet !! For meg som er amatør gikk det greit to dager i montering av det jeg tidligere hadde demontert! Drittjobb!!!!
Resultatet er at bilen innvendig knapt har vært så ren siden den forlot fabrikken, og den er merkbart stillere, spesiellt veistøyen er redusert. Men alt i alt vil jeg bare anbefale alle Pasateiere å sjekke disse dreneringshullene i "kummen" i motorrommet rett under frontruta! Det er meget vel anvendt tid å sjekke om hullet under batteriet er åpent! Er det tett bør det åpnes og det andre hullet må også åpnes!!
Dette er en helt jævlig jobb, og ganske unødvendig om man vet dette om dreneringshullene! Sett bilen på verksted for å fikse dette? Det vil gå så mange timer at dette blir sykt dyrt!! Og så lenge det er dreneringhull som går tett er det nok usikkert om det dekkes av forsikringa heller!