Wagner

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er det noe av denne komponisten som egner seg for audiophile ører? Hørte litt på tv her om dagen, vet ikke hvem utøverene var.

Noe som kan anbefales?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har du pågangsmot så er vel Ringen det største fra Wagner.. og jeg vet ingen bedre enn Solti's ring på Decca iallefall. Jeg vil tro at hva som helst fra Soltis Wagner-ring er blant de mest anbefalelsesverdige innspillinger av komponisten.

Men; det er et svært verk som består av flere, og det er vel greit å begynne med en av operaene..

Mvh Vidar P

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Som Vidar her nevner er vel den Soltis utgave av Ringen noe av det som anbefales veldig ofte både på grunn av det rent musikalske (kunstnerisk fremføring) og lydnivået på innspillingen (teknisk fremføring). Rent personlig ville jeg ha startet med Die Walkürie med Solti eller den nye fantastiske innspillingen av Tristan und Isolde med Antonio Pappano som dirigent og hvor Plàcido Domingo blant annet synger Tristan (EMI Classics 558006-2)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.847
Er det noe av denne komponisten som egner seg for audiophile ører? Hørte litt på tv her om dagen, vet ikke hvem utøverene var.

Noe som kan anbefales?
Hei el_mariachi,

Jeg har lagt merke til signaturen din i det siste. Og nå måtte jeg ta en kikk på høyttalertråden din. Må bare si at dette var solid håndtverk. Synd sånt ikke kan kjøpes for penger;-) Det er jo også betryggende å se at det står en kompetent kar bak designet.

Men jeg lurer på: Har du forsøkt med ull bak seas elementene? Min erfaring med ull vs skumgummi er at man får et betydelig løft i mellomtonekvalitet ved å benytte ull. Jeg har ikke prøvd begge deler, så det er mulig at skumgummi + ull er det ultimate, men ull alene er definitivt bedre i mellomtonen enn skumgummi.

mvh,

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Tristan und Isolde med Antonio Pappano som dirigent og hvor Plàcido Domingo blant annet synger Tristan (EMI Classics 558006-2)  
Da har jeg bestillt denne så får vi se, gleder meg..........

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Hei el_mariachi,

Jeg har lagt merke til  signaturen din i det siste. Og nå måtte jeg ta en kikk på høyttalertråden din. Må bare si at dette var solid håndtverk. Synd sånt ikke kan kjøpes for penger;-) Det er jo også betryggende å se at det står en kompetent kar bak designet.

Men jeg lurer på: Har du forsøkt med ull bak seas elementene? Min erfaring med ull vs skumgummi er at man får et betydelig løft i mellomtonekvalitet ved å benytte ull. Jeg har ikke prøvd begge deler, så det er mulig at skumgummi + ull er det ultimate, men ull alene er definitivt bedre i mellomtonen enn skumgummi.

mvh,
Har ikke testet så mye, har mest lyttet til musikk i tiden etter jeg var ferdig med byggingen.

Hva slags ull anbefales? Og hvilken fyllingsgrad?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.847
Har ikke testet så mye, har mest lyttet til musikk i tiden etter jeg var ferdig med byggingen.

Hva slags ull anbefales? Og hvilken fyllingsgrad?
Da er det jo mye som tyder på at lyden sitter bra. :D
Det er ikke alltid så lett å gå over fra kritisk evaluering til nyte-musikken-modus når man har bygd høyttalerne selv.

Jeg brukte vanlig, løs ull. Jeg kjøpte i sin tid en halvkilo (eller var det en hel kilo?) på en husflid-aktig forretning. En stor pose med langhåret ull. Konsistens omtrent som en stor bomullsdott - bare i ull. Den har hodt til to mellomtonekammre, et sett 6 liters vegghøyttalere samt tweaking av et sett slanke gulvhøyttalere fra System Audio.

60-70% fylling kanskje. Veldig løs fylling rett bak elementet. Tettere og hardere fylling mot bakveggen. Men det avhenger nok mye av kabinettutforming hvor mye man bør bruke.

Første gangen jeg virkelig fikk sammenlignet var da jeg tweaket System Audio høyttalerne. De var stuffet med skumgummi. Det var lett å høre at mellomtonen ble renere når jeg skiftet til ull rett bak elementene.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Da har jeg bestillt denne så får vi se, gleder meg..........
Gi en tilbakemelding om hva du synes når du har hørt den noen ganger (Wagner er ikke det som lettest går inn på første forsøk)!! Selv om det skulle bli et bomskudd (noe jeg selvsagt ikke kan forstå hvordan skal gå til ;D) kan jeg i det minste da gi råd som tar fatt i det du ikke likte for å finne en annen Wagner kurs!

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
427
Sted
Friedrichstadt
Forsøk å få med deg Valkyrien i Oslo Konserthus den 11.03.07! (vær tidlig ute) Jeg så og lyttet til den i forbindelse med Nibelungenringen ved DNO for noen år tilbake, og det var en stor opplevelse.
Lytt til en innspilling først for å få en referanse og kunnskap om historien, og du vil få mye ut av fremførelsen. Opera er en totalopplevelse, gjør seg absolutt best "live".

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Så enig så enig med atonal!! Så alle de fire ringen operaene i Nibelungenringen med Den Norske Opera. Selv det noe kontroversielle sceniske (badehetter og hodelykter) og ikke minst det musikalske var etter min mening av høy kvalitet, og er nok blitt tolket og dolket i langt dårligere oppsetninger ved mange andre operahus!!

Topp Bunn