Wadia mot røpla.......

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
136
Torget vurderinger
2
Hva gjør Wadia, som ingen andre produsenter gjør?

Utdrag fra test i L&B:

Det er noen områder hvor jeg knapt har hørt CD bedre. Ta bass. Wadia-spiilleren har så mye bassinformasjon langt ned i frekvens at man kan lures til å tro at en subwoofer er tilkoblet. En annen ting er spillerens steinharde kontroll over all musikken. Selv komplekse symfonier med aggressive messingblåsere og strykere på fullt turtall, får ikke spilleren til å miste grepet. Der andre gradvis må gi slipp, holder Wadiaen total kontroll over kompleksiteten i musikken, selv når den dynamiske kontrasten er som verst. Til sist er det måten instrumenter lyder på. Det høres ut som alle betoninger er skrellet vekk, og at man bare lytter til de klangfargene instrumentet egentlig besitter. Sammenlignet med en T+A D10 til omtrent samme pris, kan Wadia-spilleren lyde tørrere. Kjedeligere. Mer klinisk. Den har ikke den samme blomstrende klangen som D10-spilleren, men er litt skarpere fokusert.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Det kommer an på smak og behag. Synes ikke noe av det jeg har hørt av Wadia har vært noe spesielt IMO.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.046
Det kommer an på smak og behag. Synes ikke noe av det jeg har hørt av Wadia har vært noe spesielt IMO.
Ikke bassen heller?
Jeg har aldri hørt spillere (bortsett fra dcs) i de klasser du oppererer men har hatt en slik som DAChild hjemme på prøve (kanskje den samme også). Opplevde meget bra bass men ikke imponert på endel andre viktigere parametre (hos meg). Hører med til historien at selgeren valgte "kinamikk" Droplet fram for Wadian. Testet en slik samtidig og den hadde absolutt endel kavaliteter som Wadian manglet, dog ikke i bassen. Så smaken er vel fortsatt som baken!
Virker nesten som trådstarter er rimelig fornøyd med sin spiller da :)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Ikke bassen heller?
Jeg har aldri hørt spillere (bortsett fra dcs) i de klasser du oppererer men har hatt en slik som DAChild hjemme på prøve (kanskje den samme også). Opplevde meget bra bass men ikke imponert på endel andre viktigere parametre (hos meg). Hører med til historien at selgeren valgte "kinamikk" Droplet fram for Wadian. Testet en slik samtidig og den hadde absolutt endel kavaliteter som Wadian manglet, dog ikke i bassen. Så smaken er vel fortsatt som baken!
Virker nesten som trådstarter er rimelig fornøyd med sin spiller da :)
Jo, enig i at bassen er dyp og stram, men i mine ører lyder den ikke ekte. Dette er selvsagt kun min mening om saken :) Som sagt, lyd er smak og behag, men du verden, jeg kan ikke påstå Wadia er dårlig ;)

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
48
Torget vurderinger
1
Nå har du kanskje et litt skjevt sammenligningsgrunnalg da Viking? Har du prøvd modda Wadia?

Etter min mening klarer Wadia med flere av spillerne sine å fokusere mer på musikken enn på enkeltenhetens oppløsning, detaljrikdom osv osv. Greit at noen andre kan være bedre på noen av disse områdene (som eksempler), men er det dette som gjør at man nyter musikken man hører?
For meg er det rytme, naturlighet og edge som gjør at min rockefot starter. Jeg dissekrte i mange år kvalitetene til ulike produkter, men hvorfor?? Jo jeg byttet ut masse komponenter og kom aldri i mål. Etterhvert innså jeg at målet jeg søkte lå andre steder enn jeg lette da. Likevel er jeg ikke i tvil om at opplevd lydkvalitet øker med prisen.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Snakker vi kun 850 her, eller har Wadia samme klangsignatur og egenskaper på samtlige modeller?
Slik kan det vel ikke være? :)

(nysgjerrig, fordi jeg ennå har til gode å høre en Wadia)

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Nå har du kanskje et litt skjevt sammenligningsgrunnalg da Viking? Har du prøvd modda Wadia?

Etter min mening klarer Wadia med flere av spillerne sine å fokusere mer på musikken enn på enkeltenhetens oppløsning, detaljrikdom osv osv. Greit at noen andre kan være bedre på noen av disse områdene (som eksempler), men er det dette som gjør at man nyter musikken man hører?
For meg er det rytme, naturlighet og edge som gjør at min rockefot starter. Jeg dissekrte i mange år kvalitetene til ulike produkter, men hvorfor?? Jo jeg byttet ut masse komponenter og kom aldri i mål. Etterhvert innså jeg at målet jeg søkte lå andre steder enn jeg lette da. Likevel er jeg ikke i tvil om at opplevd lydkvalitet øker med prisen.
Sammenligningsgrunnlaget mitt er det det er og min mening om Wadia står. Det betyr ikke at Wadia ikke er bra, men at JEG ikke synes Wadia er best for meg ;) Og her har jeg ikke trukket inn pris, men snakker lydgjengivelse på et generelt grunnlag. Og jeg nyter musikken mer nå enn noengang. Jeg synes Wadia fokuserer på bass og gir meg ikke gåsehud på stemmer, det har ingenting med at andre spillere fokuserer på detaljer å gjøre ;)

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Snakker vi kun 850 her, eller har Wadia samme klangsignatur og egenskaper på samtlige modeller?
Slik kan det vel ikke være?  :)

(nysgjerrig, fordi jeg ennå har til gode å høre en Wadia)
Mye av den samme klangsignatur går igjen i samtlige modeller.

O.J.B

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.11.2004
Antall liker
2
Sammenligningsgrunnlaget mitt er det det er og min mening om Wadia står. Det betyr ikke at Wadia ikke er bra, men at JEG ikke synes Wadia er best for meg  ;) Og her har jeg ikke trukket inn pris, men snakker lydgjengivelse på et generelt grunnlag. Og jeg nyter musikken mer nå enn noengang. Jeg synes Wadia fokuserer på bass og gir meg ikke gåsehud på stemmer, det har ingenting med at andre spillere fokuserer på detaljer å gjøre ;)
Må si meg helt enig her Viking, jeg har heller aldri vært spesiellt imponert over Wadia, men det er smak og behag ja, men kan IKKE si at Wadia er en dårlig spiller, kommer an på hva man liker.

Er jo fryktelig individuelt hva vi mennesker oppfatter er god lyd.

F.eks mange som IKKE liker Cayin, mens jeg elsker det, slik kommer det alltid til å bli.. At folk elsker Wadiaene sine har jeg ikke vanskeligheter med å forstå, for de som liker denne lyden, er spilleren gull!!

MVH
Ole

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
810
Torget vurderinger
5
Må si meg helt enig her Viking, jeg har heller aldri vært spesiellt imponert over Wadia, men det er smak og behag ja, men kan IKKE si at Wadia er en dårlig spiller, kommer an på hva man liker.

Er jo fryktelig individuelt hva vi mennesker oppfatter er god lyd.

F.eks mange som IKKE liker Cayin, mens jeg elsker det, slik kommer det alltid til å bli.. At folk elsker Wadiaene sine har jeg ikke vanskeligheter med å forstå, for de som liker denne lyden, er spilleren gull!!

MVH
Ole
Forklarer mye. :)
Lurte litt på hvorfor ikke du overtok den.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.105
Torget vurderinger
29
Ja, jeg har jo ikke Wadia, men jeg har hørt noen av dem. Hadde blandt annet anledning til å høre Wadia 830, min egen MFA5 og Wadia 860 i samme oppsett for en tid siden.

At den 860en spilte helt etter mitt hjerte er det i hvert fall ingen tvil om.

Noen som kan si noe om 860 kontra 861?

H

hordasped

Gjest
Hva gjør Wadia, som ingen andre produsenter gjør?

Utdrag fra test i L&B:

Det er noen områder hvor jeg knapt har hørt CD bedre. Ta bass. Wadia-spiilleren har så mye bassinformasjon langt ned i frekvens at man kan lures til å tro at en subwoofer er tilkoblet. En annen ting er spillerens steinharde kontroll over all musikken. Selv komplekse symfonier med aggressive messingblåsere og strykere på fullt turtall, får ikke spilleren til å miste grepet. Der andre gradvis må gi slipp, holder Wadiaen total kontroll over kompleksiteten i musikken, selv når den dynamiske kontrasten er som verst. Til sist er det måten instrumenter lyder på. Det høres ut som alle betoninger er skrellet vekk, og at man bare lytter til de klangfargene instrumentet egentlig besitter. Sammenlignet med en T+A D10 til omtrent samme pris, kan Wadia-spilleren lyde tørrere. Kjedeligere. Mer klinisk. Den har ikke den samme blomstrende klangen som D10-spilleren, men er litt skarpere fokusert.
Ord for dagen,må vel være ARROGANT.

Ingen spiller bedre enn Wa...

Alle kan ta feil

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Er vi ikke inne på smak å behag her da som viking nevnte i sta ::)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
32.105
Torget vurderinger
29
Ord for dagen,må vel være  ARROGANT.

Ingen spiller bedre enn Wa...

Alle kan ta feil
Synes ikke det høres det minste arrogant ut jeg.
Hvis du leser hele innlegget litt mer nøye er det en klar undertone av at dette er smak og behag "kan Wadia-spilleren lyde tørrere. Kjedligere. Mer klinisk. Den har ikke den samme blomstrende klangen som..." Dette er ikke rosende. Så, hvis du tolker innlegget er dette skribentens subjektive mening. Og, jeg her helt enig, kanskje med unntak av de sterke reservasjonene. Herlig med Wadia, jeg har lyst på en jeg også.

H

hordasped

Gjest
At det er arrogant kan jeg ikke skjønne. Kan ikke skribenten ha den meningen at Wadia er best?

Mvh
Roysen
Har ingen problemer med at skribenten mener dette,men det finnes andre ting som er bedre.

R

Roysen

Gjest
De som mener at Wadia er best, synes kanskje dette er en arrogant uttalelse. Poenget er at smaken er som baken - delt.

Mvh
Roysen

H

hordasped

Gjest
De som mener at Wadia er best, synes kanskje dette er en arrogant uttalelse. Poenget er at smaken er som baken - delt.

Mvh
Roysen
Litt lenger oppe,har jeg vel kanskje nevnt dette med smak og b.....

R

Roysen

Gjest
Det er riktig, men du skrev også at det skribenten mente var arrogant og det kan vel ikke være arrogant å mene at noe er bedre enn noe annet?

Mvh
Roysen

H

hordasped

Gjest
Det er riktig, men du skrev også at det skribenten mente var arrogant og det kan vel ikke være arrogant å mene at noe er bedre enn noe annet?

Mvh
Roysen
Nei,og har heller ingen problemer å skjønne at du er Wadia fan på din hals ;D

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
236
Torget vurderinger
2
<<Wadia mot røpla>> god tittel som passer mine vurderinger for dagen.

Fikk lånt meg en Wadia 861 SE GNSC Statement forleden og ble mektig imponert. Så imponert at jeg først nå skjønner hva Jonathan Valin mener med elektrostat egenskaper i Magico (denne egenskapen har jeg søkt i en lengre periode), makan til organisk fremføring har jeg ikke oppnådd i eget system tidligere, helt rått. Vurderte i en lengre periode å bytte forsterker, etter anbefalinger og siden jeg ikke helt klarte å få frem denne egenskapen (følelse av for lite effekt var tilstede). Til min store overraskelse med Wadia direkte i effekt falt mange parametre på plass, fantastisk morro å teste 'nye' produkter når det virkelig klaffer.

Har tidligere erfaring med direkte drift i fra andre produsenter, da alltid med en følelse av behov for pre etter en periode. Denne følelsen var på ingen måte til stede med Wadia direkte i effekt. Wadia utklasset med store marginer tildligere produkter testet og eiet i system.

Selv om Wadia står høyt på ønskelisten er jeg alltids åpen for forslag til andre produkter som seriøst bør vurderes, før man tar et valg (da helst med direkte drift muligheter). Har tidligere blitt overrasket opp til flere ganger i denne hobbien. Kom med forslag, da helst med seriøse og begrunnede forslag så jeg forstår filosofien bak produktet. Da er det lettere for meg å ta et standpunkt om produktet vil passe mitt system og min måte å lyttet til musikk på og om det er verdt å teste ut.

Burmester er til vurdering da jeg liker deres filosofi (fremtoning).

Hordasped: Ser du besitter informasjon om spillere som er 'bedre' enn Wadia i tidligere svar, hvilke sikter du til og hvilke begrunnelser ligger til grunn for at du mener dette.

mvh.
Tott

ragwo

Sigbergianer
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
26.023
Sted
Isødet
Torget vurderinger
44
Tråden er snart tre år gammel og jeg tror dessverre hordasped har gitt seg i dette gamet. :(

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
236
Torget vurderinger
2
Er på ingen måte spesiellt ute etter forslag i fra Hordasped, dette er helt åpent.

Ser at tråden er 'gammel', men hva betyr vel det, håper uansett på gode forsalg / begrunnelser.

mvh.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
749
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Hvis du ønsker forslag på en CD-spiller som du kan kjøre rett i slutt-trinnet, så vil jeg anbefale deg også å prøve dCS Puccini. Med dCS berømte RING DAC og Esoteric VRDS-drivverk, så spiller dette ekstremt oppløst og naturlig helt fra bunn til topp. Det som slår en når man lytter på den spilleren er at det hele høres veldig analogt, og således ikke belemret med digitalstøy og jitter som dette mediet har slitt med. Det skal også nevnes at pre-delen her er i absolutt toppklasse. NB: Bør brukes med balanserte XLR-kabler.
Ta kontakt med Høium så får du sikkert vite mer om filosifien bak, og kanskje også å få prøvd den.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei
Jeg vil gjerne foreslå Bladelius Embla (blir kalt Classic i Sverige ser jeg) som et alternativ.
Legger ved link til min egen tråd der jeg prøver å forklare hva som gjør at jeg falt for den. Den har også analog forforsterker.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30455.200
Svar #209

Håper dette hjelper/forvirrer deg i ditt valg

Mvh
RBN

R

Roysen

Gjest
Siden denne tråden har kommet opp igjen synes jeg det er på sin plass å komme med et par korreksjoner og påpekninger. Det er noen punkter som er svært viktige for at Wadias produkter skal lyde optimalt.

1) Wadia er laget for å spille rett inn i effektforsterkeren. Den spiller også bra gjennom en forforsterker, men ikke like godt som rett i effektforsterkeren. Så dersom man ønsker å få optmalt ut av et Wadia produkt er det et must at man forsøker dette.

2) Når man benytter Wadia rett inn i effektforsterker må man også benytte Wadias digitale volumkontroll. Det er da svært viktig at utgangsnivået er innstilt korrekt slik at volumkontrollen står mellom 80 og 100 ellers mister man bits fra signalet og dermed oppløsning.

3) Wadias produker er fullbalansert. De spiller godt gjennom RCA utgangene også men absolutt best resultat får man med et par gode balanserte signalkabler.

I tillegg vil jeg nevne at lydsignaturen har endret seg noe fra den gamle Wadia serien (830, 301, 302, 850, 860, 861 og 861SE). Disse produktene benyttet en versjon av Wadias patenterte Digimaster digitalfilter som rullet av i toppen for å oppnå korrekt faserespons. Dette er sannsynligvis årsaken til at noen synes at andre produkter "blomsterer" mer. Den nye serien fra Wadia (381, 581 og 781) har nyere versjoner av dette digitalfilteret som er kraftig forbedret på dette ormådet og de nye produktene virker derfor mer homogene og mer åpne i toppen.

Til slutt vil jeg tillegge at GNSCs modifikasjoner som etterhvert har blitt meget anerkjente klarer å tyne siste godlyd ut av Wadia produktenes digitaldel på en måte som standardproduktene ikke gjør. GNSCs modifikasjoner forbedrer strømforsyning, vibrasjon- og støy- demping som medfører en generell heving av lydkvaliteten på alle områder. For interesserte er Roy Gregorys test av hans GNSC modifiserte Wadia 861SE en meget god beskrivelse av slik jeg også opplever forbedringene GNSCs modifikasjoner medfører.

Når det er sagt skal jeg ikke påstå at Wadia er bedre enn alt annet hverken med eller uten GNSCs modifikasjoner. I mine ører er de imidlertid helt der opp blant de aller beste. På hjemmebanse er min Wadia-rigg klart bedre enn den beste Zanden kombinasjonen og sammenlignet med Goldmunds beste digitalkilde for lyd har juryen fremdeles ikke kommet med noen konklusjon.

Påpekningen som kom fra et innlegg lenger opp i tråden om at stemmegjengivelse ikke var helt slik han ønsket med Wadia må ha vært med et umodifisert Wadia produkt av den gamle serien. Min Wadia-rigg gjengir i hvert fall stetmmer på en måte jeg sjelden har hørt fra andre kilder.

Mvh
Roysen

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg leste litt kjapt og trodde det sto "wadia mot søpla".

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
236
Torget vurderinger
2
EiK skrev:
Hvis du ønsker forslag på en CD-spiller som du kan kjøre rett i slutt-trinnet, så vil jeg anbefale deg også å prøve dCS Puccini. Med dCS berømte RING DAC og Esoteric VRDS-drivverk, så spiller dette ekstremt oppløst og naturlig helt fra bunn til topp. Det som slår en når man lytter på den spilleren er at det hele høres veldig analogt, og således ikke belemret med digitalstøy og jitter som dette mediet har slitt med. Det skal også nevnes at pre-delen her er i absolutt toppklasse. NB: Bør brukes med balanserte XLR-kabler.
Ta kontakt med Høium så får du sikkert vite mer om filosifien bak, og kanskje også å få prøvd den.
hei og takk for tips,

Har hatt dcs i system opp til flere ganger tidligere, så dcs kjenner jeg nokså godt (P8i og Verdi/Delius). Nye Puccini kjenner jeg ikke men har god kontakt med bekjent som har denne og har allerede planer om salg. dcs skal ha endret sine produkter dramatisk om dette blir en aktuell kandidat. Dette fordi sammenlignet med hva jeg opplever med Wadia 861SE henger dcs sine tidligere produkter langt etter med tanke på direkte drift. Å sammenligne disse er som å sammenligne Rolls-Royce med Top Fuel, da spørs det hva man liker best. Personlig liker jeg <<live>> følelse av rytme, dramatikk og soul hvor man fornemmer tilsdedeværende <<musikk>> og ikke en tiltenkt / teknisk riktig / produsert virkelighet.

PS! skal teste ut dcs av ren åpenhet for deres endringer som ryktes.

mvh.
Tott

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
236
Torget vurderinger
2
RBN skrev:
Hei
Jeg vil gjerne foreslå Bladelius Embla (blir kalt Classic i Sverige ser jeg) som et alternativ.
Legger ved link til min egen tråd der jeg prøver å forklare hva som gjør at jeg falt for den. Den har også analog forforsterker.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30455.200
Svar #209

Håper dette hjelper/forvirrer deg i ditt valg

Mvh
RBN
hei og takk for tips,

Tar en nærmere titt på Bladelius for å bli bedre kjent og kanskje en test eller to.

mvh.
Tott

Tott

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
236
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Siden denne tråden har kommet opp igjen synes jeg det er på sin plass å komme med et par korreksjoner og påpekninger. Det er noen punkter som er svært viktige for at Wadias produkter skal lyde optimalt.

1) Wadia er laget for å spille rett inn i effektforsterkeren. Den spiller også bra gjennom en forforsterker, men ikke like godt som rett i effektforsterkeren. Så dersom man ønsker å få optmalt ut av et Wadia produkt er det et must at man forsøker dette.

2) Når man benytter Wadia rett inn i effektforsterker må man også benytte Wadias digitale volumkontroll. Det er da svært viktig at utgangsnivået er innstilt korrekt slik at volumkontrollen står mellom 80 og 100 ellers mister man bits fra signalet og dermed oppløsning.

3) Wadias produker er fullbalansert. De spiller godt gjennom RCA utgangene også men absolutt best resultat får man med et par gode balanserte signalkabler.

I tillegg vil jeg nevne at lydsignaturen har endret seg noe fra den gamle Wadia serien (830, 301, 302, 850, 860, 861 og 861SE). Disse produktene benyttet en versjon av Wadias patenterte Digimaster digitalfilter som rullet av i toppen for å oppnå korrekt faserespons. Dette er sannsynligvis årsaken til at noen synes at andre produkter "blomsterer" mer. Den nye serien fra Wadia (381, 581 og 781) har nyere versjoner av dette digitalfilteret som er kraftig forbedret på dette ormådet og de nye produktene virker derfor mer homogene og mer åpne i toppen.

Til slutt vil jeg tillegge at GNSCs modifikasjoner som etterhvert har blitt meget anerkjente klarer å tyne siste godlyd ut av Wadia produktenes digitaldel på en måte som standardproduktene ikke gjør. GNSCs modifikasjoner forbedrer strømforsyning, vibrasjon- og støy- demping som medfører en generell heving av lydkvaliteten på alle områder. For interesserte er Roy Gregorys test av hans GNSC modifiserte Wadia 861SE en meget god beskrivelse av slik jeg også opplever forbedringene GNSCs modifikasjoner medfører.

Når det er sagt skal jeg ikke påstå at Wadia er bedre enn alt annet hverken med eller uten GNSCs modifikasjoner. I mine ører er de imidlertid helt der opp blant de aller beste. På hjemmebanse er min Wadia-rigg klart bedre enn den beste Zanden kombinasjonen og sammenlignet med Goldmunds beste digitalkilde for lyd har juryen fremdeles ikke kommet med noen konklusjon.

Påpekningen som kom fra et innlegg lenger opp i tråden om at stemmegjengivelse ikke var helt slik han ønsket med Wadia må ha vært med et umodifisert Wadia produkt av den gamle serien. Min Wadia-rigg gjengir i hvert fall stetmmer på en måte jeg sjelden har hørt fra andre kilder.

Mvh
Roysen

hei og takk for utfyllende svar,

<<I mine ører er de imidlertid helt der opp blant de aller beste>> Hvilke produkter sikter du til...? Finnes det alternativer med like godt resultat, da med bruk av direktedrift.

mvh.
Tott

H

Heah55

Gjest
Hei

Litt på siden, men hva står GNSC for?

Mvh Øyvind

Topp Bunn