Vurdering lydkvalitet på aktuelle utgivelser på VINYL som kan handles for tiden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eagles - Desperado.

    Utgivelser på Rhino er litt ujevne, men denne er meget bra:
    Asylum Records – RRM1-5068, Rhino ‎– 8122796166
    Reissue/Remaster 180gr, Europe 2014
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Eagles - Desperado.

    Utgivelser på Rhino er litt ujevne, men denne er meget bra:
    Asylum Records – RRM1-5068, Rhino ‎– 8122796166
    Reissue/Remaster 180gr, Europe 2014
    Denne fikk jeg akkurat inn selv, nice price. Så det var litt lunkne kommentarer hos discogs - men jeg, akkurat som deg, likte denne. Har kun en gammel cd å sammenligne med - og vinylen er klart å foretrekke (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.748
    Antall liker
    8.551
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Vel, uenig med Kate-vurderingen din. De blir også rost av mange brukere på Steve Hoffman-forumet. Men originalutgivelsene er selvsagt også bra, men kan være vrient å finne strøkne brukte eks.

    Ja, Rhino er varierende. Men mange er veldig bra også (og rimelige).
    Stiller meg bak goggens uenighet angående Kate Bush. Har sammenlignet mellom original og remaster på the kick inside, begge svært bra, muligens litt bedre bass på remastred. Den største forskjellen : den nye er ny og helt uten pops and clicks 😉
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    … og har allerede, etter under 40 innlegg blitt "uoversiktlig" - og kommer garantert til å utvikle seg til enda mer i den retning.
    Hadde man klart å forholde seg til den "malen" du skisserte (étt innlegg pr plate) - uten at flere i etterkant skulle inn å kommentere og sitere innleggene osv, kunne det blitt en "wiki" - og man kunne fått den "klistret". Men denne tråden ender nok opp på linje med x-antall tilsvarende tråder som har blitt startet tidligere.
    Jepp, det var det samme jeg tenkte @ptb ,men du vet. Ungdommen er ustyrlig. 🙊🤣
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Ser Eagles siste studioalbum kommer på 2xlp nå i begynnelsen av april, er vel en reissue


    Eagles - Long Road Out of Eden

    Noen som har den fra før? Bra lyd? Har den på cd som er vel hot og komprimert.

     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Ser Eagles siste studioalbum kommer på 2xlp nå i begynnelsen av april, er vel en reissue


    Eagles - Long Road Out of Eden

    Noen som har den fra før? Bra lyd? Har den på cd som er vel hot og komprimert.

    Jeg kan gi deg et svar når den ankommer postkassa en gang i april. Takk for tipset :)
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Må nevne denne flotte 33 rpm mono-boksen med Dylan. Glimrende kvalitet på boks, booklet og lyd. Monoutgivelsene til Mofi er nok hakket vassere, men de er dyrere og er 45 rpm som jeg synes ødelegger litt av lytteflyten på disse skivene.

    Boksen er fra 2010, så det begynner å bli en stund siden den ble gitt ut. Den er likevel å få tak i på Discogs til ok priser. Det er noen ulike versjoner: US- og EU-pressinger, men det ser ut til at det er brukt samme mastring på disse så det er ikke så nøye akkurat hvilken man ender opp med.

    IMG_1280.PNG
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Auda, men som nevnt, jeg har ikke noen tidligere utgaver å sammenligne med. Men sammenlignet med mye 70 talls rock som Deep Purple, Led Zeppelin osv - så låter disse Uriah Heep ganske bra - imo. Litt uenig med deg om Kate Bush også - hennes remastere synes jeg låter bra og er ikke overkomprimerte.

    Men setter pris på andre synspunkter (y)

    Hvilke av de Uriah Heep synes du var verst? Kanskje jeg får ta en nærmere sjekk :)
    20210319_164148.jpg
    Disse likte jeg ikke lyden på
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    20210319_164943.jpg

    Denne er det meget god lyd på. Kjøpte den pent brukt en gang på 70-tallet og er fremdeles helt utmerket.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Talking Heads 2013 nyutgivelsene på Rhino låter bra i mine ører og tilgjengelig til en billig penge.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Ser Eagles siste studioalbum kommer på 2xlp nå i begynnelsen av april, er vel en reissue


    Eagles - Long Road Out of Eden

    Noen som har den fra før? Bra lyd? Har den på cd som er vel hot og komprimert.

    Kjøpte denne da den kom i 2007 på LP, og den lyder meget godt. Originalen begynner å bli dyr, så benytt sjansen og kjøp repressen når den dukker opp :)
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    20210319_202839.jpg

    Jeg er skuffet over lyden på denne boksen. Originalene låter mye bedre.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Hadde en runde med noen nyinnkjøpte Toto skiver:



    Dette er Elliot Scheiner 2020 remastere som vel kom i en samleboks tidligere, som nå er tilgjengelige enkeltvis.

    Toto - Hydra - låter bra.
    Toto - IV - Låter bra
    Toto - The Seventh One - er lang, så nivået er senket en del, men låter bra.

    Toto - Turn Back - her lurer jeg på hva som har skjedd, for det låter ikke særlig bra. Har bare en halvlaber tidlig cd utgave og en nyere elendig cd remaster å sammenligne med. Foretrekker faktisk den gamle halvlabre cd-utgaven foran denne vinylplaten. Den låter komprimert, veldig forskjell fra de andre vinylplatene.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 706811
    Jeg er skuffet over lyden på denne boksen. Originalene låter mye bedre.
    Jeg har den jeg også, og hvis det er Aerial du tenker på så kan jeg forstå at den kan oppleves som dempet, mørk og lite sprudlende. Jeg har ikke originalen, men ut ifra det jeg har lest er trolig denne (altså 2018 remaster) mer tro til selve innspillingen. Det er tross alt Bernie Grundman og Doug Sax som står bak her. Originalen er visst "skrudd" høyt på diskanten, så man får en annen lytteopplevelse. Mer balansert lydbilde på remaster-utgaven mener noen som har sammenlignet med originalen. I tillegg er noen av låtene endret fordi Kate fjernet Rolf Harris som ble anklaget/dømt for sexovergrep etter originalinnspillingen.

    Det hjelper å skru opp volumet for den er utvilsomt mastret lavt:D
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Ja, jeg er enig i at Bernie Grundman og Doug Sax har gjort mye bra. Men synes ikke at diskanten er "skrudd" høyt på originalen. Men jeg skal sjekke det og sammenligne de 2 utgavene på nytt.
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.445
    Antall liker
    3.948
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har nå sammenlignet 2 av platene i boksen med originalene, nemlig Directors cut og 50 words for snow. Finner ikke Aerial original nå. Forskjellene er ikke store, men på originale Directors cut synes jeg instrumentene er tydeligere, mer luft mellom dem. Det låter renere og diskanten er bedre. Er enig at Aerial på remaster er noe mørk. De originale vinylene er mye stillere. På remasterne er det noe pops og clicks. Men det viktigste: selve musikken er meget bra.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var kjempeglad da Bush Aerial ble reutgitt.
    Jeg har ikke ikke hørt LP fra utgivelsesåret.
    Kjøpte CD da den kom, -som de fleste andre.
    Pris på Aerial LP 2005 starter på 120 $ på discogs, så den bør være adskillig bedre enn reissue som etter mitt skjønn er bra.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Jeg har nå sammenlignet 2 av platene i boksen med originalene, nemlig Directors cut og 50 words for snow. Finner ikke Aerial original nå. Forskjellene er ikke store, men på originale Directors cut synes jeg instrumentene er tydeligere, mer luft mellom dem. Det låter renere og diskanten er bedre. Er enig at Aerial på remaster er noe mørk. De originale vinylene er mye stillere. På remasterne er det noe pops og clicks. Men det viktigste: selve musikken er meget bra.
    Interessant, de fleste ser ut til å mene akkurat det motsatte om Director's Cut og 50 wfs. Altså at repressingene er bedre og på stillere vinyl.

    Jeg har ikke originalene, men er veldig fornøyd med repressingene i hvert fall. :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964


    Har lyttet på de siste innkjøpene - 2 gode og to dårlige - alle 4 er på 2x180g vinyl og hadde fint nivå og var støysvake.

    Eagles & Midnight Choir er ok.

    Nightwish er rett og slett fæl, Nick Cave er ikke særlig bedre. Har begge disse på cd, som er elendige komprimerte greier, vinylene er ikke noe særlig bedre - skuffende.

    David Bowie til venstre er god, har en del av hans utgivelser i disse nyere remasteringene på vinyl - og liker alle sammen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Kom over en interessant nettside som sammenligner cd vs vinyl vs streaming - og i noen tilfeller til og med cassette - så vel også et tilfelle med 5.1 blu ray.


    Ikke så mange utgaver, men virker som et ganske nystartet prosjekt og viser til nyere utgivelser.

    Synes det er veldig interessant at vinyl og streaming i flere eksempler har samme dynamikk - mens cden typisk får en mer komprimert utgivelse.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Savner en tråd hvor man kan beskrive lydkvalitet på kjøpte vinylplater. Både anbefalinger og advarsler. Gjerne aktuelle utgaver som er å få tak i platesjappene nå - gjerne om de også er i "nice price" segmentet. Nye eller reissues.

    Og et sted å spørre når man er i kjøpe modus.

    Leste Vipas omtale om Peter Gabriels Secret World Live - slikt er fint å vite - negativt for denne.
    Det går kun ned ad bakke med vinyl indspilninger. Selve master er i dag digital præcis som på en Cd.
    I dag findes der 4 Fuldt analog indspilnings studioer tilbage i verden resten er digitale.
    Jo ældre indspilninger du finder jo bedre er det. (Det kan man ikke altid regne med)
    Når der står remaster er det ikke nødvendigvis = god lydkvalitet snare tværtimod .
    Jeg er begyndt at vælge dem fra.
    Der er 2 selskaber jeg går efter når jeg er ude og købe Cd/Vinyl . DOT og TELARC
    DOT er kun Cd men stort set altid med god lydkvalitet
    Telarc her er man 100% sikker på god lyd på vinyl og de har et stort udvalg.
    Når jeg er på musik indkøb er det kun brugt jeg køber :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Denne indspilning er en af de sidste jeg har købt som netop skulle være ren analog :)

    Spændende læsning synes jeg

    Sonically, what do you think results from live in the hallowed studio basic tracks and vocals recorded all analog, mixed to analog tape and cut from analog tape? It’s spectacular! Play this record and then the CD for your friends who think CD is transparent to the source. Let them compare the drum sound, the cymbal crashes, the space and the image three dimensionality. Let them consider Rodgers in the room and then on CD not quite in the room.
     
    Sist redigert av en moderator:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Bryr meg ikke så mye om det er analogt eller digitalt - bare gi meg musikken med dynamikk høyere enn DR10.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Bryr meg ikke så mye om det er analogt eller digitalt - bare gi meg musikken med dynamikk høyere enn DR10.
    Enig :)
    Synes bare at lyd kvaliteten er noget dårlig på Cd. Dette er helt uforståeligt når det digitale medie godt kan.
    Vinyl er generelt heller ikke altid godt. Der er især imellem unge den forståelse at køber man en Pladspiller ja så er man garanteret god lyd
    Grunden til jeg nævnte det om analog/digitalt er at mange tror at alt vinyl er Analog :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Enig :)
    Synes bare at lyd kvaliteten er noget dårlig på Cd. Dette er helt uforståeligt når det digitale medie godt kan.
    Vinyl er generelt heller ikke altid godt. Der er især imellem unge den forståelse at køber man en Pladspiller ja så er man garanteret god lyd
    Grunden til jeg nævnte det om analog/digitalt er at mange tror at alt vinyl er Analog :)
    Jeg er veldig enig med deg, det er utrolig irriterende at det finnes så mye dårlig mastering. Så mye bra musikk som man ikke orker å høre på - på grunn av dette.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg lytter nu på mange optagelser der ikke lyder særligt godt . Der findes jo optagelser der er gode på grund af musikken men også den måde det er fremført på.
    Synes man går glip af meget god musik hvis man kun går efter god lydkvalitet :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Hadde en runde med noen nyinnkjøpte Toto skiver:



    Dette er Elliot Scheiner 2020 remastere som vel kom i en samleboks tidligere, som nå er tilgjengelige enkeltvis.

    Toto - Hydra - låter bra.
    Toto - IV - Låter bra
    Toto - The Seventh One - er lang, så nivået er senket en del, men låter bra.

    Toto - Turn Back - her lurer jeg på hva som har skjedd, for det låter ikke særlig bra. Har bare en halvlaber tidlig cd utgave og en nyere elendig cd remaster å sammenligne med. Foretrekker faktisk den gamle halvlabre cd-utgaven foran denne vinylplaten. Den låter komprimert, veldig forskjell fra de andre vinylplatene.
    Denne burde vært mikset om på nytt denne. Har Master Sound Japan utgaven, og den lyder flatt og innetstengt :unsure: . Låtmaterialet fortjener det synes jeg. Er vel det albumet som lyder dårligst :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjøp denne på vinyl:



    Lyn Stanley.jpg

    Så kan du (før du leser på coveret) gjette hvilke 3 låter som er innspilt 100 % analogt :) .
    Forøvrig - generelt lydkvalitet godt over snittet i alle format.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Jeg lytter nu på mange optagelser der ikke lyder særligt godt . Der findes jo optagelser der er gode på grund af musikken men også den måde det er fremført på.
    Synes man går glip af meget god musik hvis man kun går efter god lydkvalitet :)
    Med dårlig mastering, tenkte jeg mest på "The Loudness War" - med kompresjon synkende ned mot DR4 hvor lite dynamikk finnes og lyttetretthet ganske fort innfinner seg.

    Jeg føler ikke at jeg går glipp av noe positivt ved å unngå slike masteringer - heller at jeg slipper en del irritasjon.

    Så lenge masteringen er god og dynamikken er intakt, er jeg ganske tolerant for innspillinger ellers, skranglete garasjerocklyd fungerer utmerket osv.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Man er jo veldig Slade fan



    Hadde forventninger til denne utgivelsen, men ble ganske skuffet. For noen år siden handlet jeg inn The Slade Box på cd:


    som også var en komprimert skuffende opplevelse. Virker som vinylen har de samme komprimerte versjonene som kom i den cd boxen.

    Hadde en ok Slade samling på vinyl en gang, men det meste er borte, dessverre. Men jeg fant en gammel 45 single som er med på denne nye Slade utgivelsen:



    Tok en lytt til denne og det var noe helt annet - så mye bedre, selv om den var ganske sliten.

    Er nok smartest å lete gamle original vinylplater for optimal Slade opplevelse!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Min nyinnkjøpte Tom Waits - Mule Variations (1999) synes jeg låt veldig bra.


    En nesten perfekt 2x180g utgivelse - etter min (noe begrensede) erfaring. Optimal lengde på vinylsidene, lavt støynivå, veldig lite problem med sibilanter og inner groove distortion (hva kaller vi det på norsk?) - og bra innspillingsnivå.

    Har bare lyttet til cden tidligere - som er litt høyt innspilt - og vinylplatene synes jeg virker litt mer forsiktig med nivået og gir en bedre lytteopplevelse.
     

    Goggen8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2014
    Innlegg
    2.388
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Kjøpte Record Store Day-utgivelsene av Steely Dan: Two Against Nature og Everything Must Go.

    Bra lyd på begge, synes jeg.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Kjøpte Record Store Day-utgivelsene av Steely Dan: Two Against Nature og Everything Must Go.

    Bra lyd på begge, synes jeg.
    Det samme gjorde jeg selv om jeg har begge på originalpress fra 2000 og 2003 :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn