Vurderer rørforsterker

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei

Jeg vurderer å prøve en intergrert rørforsterker på mine Klipsch-høytalere(RB-81), jeg har fått anbefalt Music Angel.
Men så må jeg ha på den en subwoofer-utgang, eller preout som kan brukes som subwoofer utgang til min aktive subwoofer. Og Fjernkontroll er også et must.

Etter som jeg er student, har jeg et maks budsjett på 10 000 kr å bruke, har også sett Antique Sound Labs sine rørforsterkere, men har ikke kommet over noen som kan gi noen inntrykk om hvordan de høres ut med Klipsch.

Har dere noen formening om dette merket, eller har dere andre alternativer?

Aminox

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
1
JoLida og Xindak har rørforsterkere i den prisklassen som banker Music Angel lett.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Aminox skrev:
JoLida og Xindak har rørforsterkere i den prisklassen som banker Music Angel lett.
Kanskje komme med noen forslag ? !

/jan

Aminox

Medlem
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
1
JanR skrev:
Aminox skrev:
Kanskje komme med noen forslag ? !

/jan
JoLida (husker ikke betegnelsen, men den er da lett og finne når han selv vet prisklassen?)
Xindak V30

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Stiller meg bak V30. Det er en forsterker jeg har hørt flere ganger, og mener jeg har sett den koblet opp mot Klipsch da Audiofoni holdt til i Haraldsgaten.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Aminox skrev:
Hei,

Det har Ming Da/Meixing også. Satte opp et anlegg på sønnens rom for en tid tilbake og hadde da både EL34 versjonen av MA og ditto Ming da. Begge skaffes for under 5.000.- brukt eller fra Kina.

Music Angel ble parkert på alle parametre, bortsett fra vekt og antall kvadratcentimer.

Mvh Ole

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.405
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvis du er veldig i tvil om rør er noe for deg, kan du teste MA.
Hvis du er rimelig sikker på at du vil ha rør, kjøp noe annet.
MA er billig.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Ole skrev:
Aminox skrev:
Hei,

Det har Ming Da/Meixing også. Satte opp et anlegg på sønnens rom for en tid tilbake og hadde da både EL34 versjonen av MA og ditto Ming da. Begge skaffes for under 5.000.- brukt eller fra Kina.

Music Angel ble parkert på alle parametre, bortsett fra vekt og antall kvadratcentimer.

Mvh Ole
EL34 versjonen fra MingDa låter vel beste i klassen av de jeg har hørt, men den er vel vanskeligere å få tak i. Tror ikke min bror vil selge sin enda. Men V30 er vanlig hyllevare, og ikke dårligere enn MC34A. Men får du tak i en slik MingDa har jeg en følelse av at det er en fremtidig klassiker. Hardwired og gode saker, samt en åpen mellomtone som mange kan være misunnelige på. En EL84-basert forsterker klarer ofte også å få godlyd ut av Klipsch, og de er enda billigere.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.570
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvor bor du? Kanskje du kan låne noe med deg hjem - enten fra en person her eller fra ei sjappe?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Hei takk for svar så langt.

Som sagt, det er et must at forsterkeren har subwoofer-utgang siden RB-81 alene ikke gir fra seg den dypeste bassen, og fjernkontroller er et must siden endrer volumet veldig ofte og lat som jeg er blir det fort irriterende å måtte komme meg opp av sofaen hver gang.

Forsterkeren fra JoLida så veldig intresang ut, har alt jeg er ute etter og jeg slipper å importere, MingDa ser også bra som i likhet med Music Angel mangler funksjonalitet.
Finner litt lite info om Xindak V30.

Bor i Harstad, her er det ingen hifibutikker i nærheten.

EDIT: er fortsatt åpen for flere alternativer.

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Antall liker
2
Du sier ikke noe om brukt vs nytt, men du kan sikkert få tak i en brukt Manley Stingray med sub-out for rundt 10K inn til N.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis det er ny du må ha så får du ikke oppfylt andre krav enn noen linjeinnganger, en volumkontroll uten fjernkontroll og uten sub ut. Alle modeller i prisklassen under ti store jeg har sett har hatt noe mer avansert enn en fjernkontroll til volum, og det har da vært tilbud på en forsterker som koster over ti store. Storebroren til MingDa MC34A hadde vel fjernings, men kostet ny 12k da prisen for den modellen var på sitt høyeste. Tror du fikk den for under ti på slutten av tiden Audiofoni solgte MingDa, men kan ikke garantere for at jeg husker rett. Den var ikke aktuell for meg på den tiden.

Nei, med krav om både fjernings og sub ut bør du beregne deg på å kjøpe brukt. Manley er nevnt.

V.H.K.H.

Medlem
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
0
Hei Robert.
Som en sa,hvis rør er noe for deg,kjøpfor all del ikke noe billig China greier.Spar penger,å gå for Audio Note Kits sin EL34.Låter kanon bra,kan oppgraderes til "krampen tar deg" Sjekk med Upgrade Audio.
Mvh.
V.H.K.H.

V.H.K.H.

Medlem
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
0
Hvis du vil,send meg en pm,så kan vi ta det derfra.....
Mvh.
V.H.K.H.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
V.H.K.H. skrev:
Hei Robert.
Som en sa,hvis rør er noe for deg,kjøpfor all del ikke noe billig China greier.Spar penger,å gå for Audio Note Kits sin EL34.Låter kanon bra,kan oppgraderes til "krampen tar deg" Sjekk med Upgrade Audio.
Mvh.
V.H.K.H.
Det er mulig det låter bedre, men er neppe like stabilt som en Xindak. De forsterkerne er uproblematiske produkter som jeg aldri har hørt om store problemer med. De mer esoteriske merkene derimot...

Jeg vil forresten ikke kalle Antique Soundlab som noe kinamikk selv om det er et kinesisk merke. Men det vil sikkert ikke du heller, for billig er det ikke.

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Hvorfor ikke bare bruke et y-ledd på linjeinngangen i stedet for denne "sub-utgangen"?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
baluba skrev:
Hvis det er ny du må ha så får du ikke oppfylt andre krav enn noen linjeinnganger, en volumkontroll uten fjernkontroll og uten sub ut. Alle modeller i prisklassen under ti store jeg har sett har hatt noe mer avansert enn en fjernkontroll til volum, og det har da vært tilbud på en forsterker som koster over ti store. Storebroren til MingDa MC34A hadde vel fjernings, men kostet ny 12k da prisen for den modellen var på sitt høyeste. Tror du fikk den for under ti på slutten av tiden Audiofoni solgte MingDa, men kan ikke garantere for at jeg husker rett. Den var ikke aktuell for meg på den tiden.

Nei, med krav om både fjernings og sub ut bør du beregne deg på å kjøpe brukt. Manley er nevnt.
Det har nok allerede falt meg inn. Men gjør ikke meg noe å legge på noen lapper på budsjettet for å få nytt.

Defo skrev:
Hvorfor ikke bare bruke et y-ledd på linjeinngangen i stedet for denne "sub-utgangen"?
Nå er jeg ikke helt med, jeg trenger nødvendigvis ikke en dedikert subwoofer-utgang, bare forsterkeren har noen linja-utganger som jeg kan koble den inn på og får dypbassen, så er jeg fornøyd.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Roberth skrev:
baluba skrev:

Det har nok allerede falt meg inn. Men gjør ikke meg noe å legge på noen lapper på budsjettet for å få nytt.

Defo skrev:
Nå er jeg ikke helt med, jeg trenger nødvendigvis ikke en dedikert subwoofer-utgang, bare forsterkeren har noen linja-utganger som jeg kan koble den inn på og får dypbassen, så er jeg fornøyd.
Åssen sub er det? noen subforsterkere kan kobles via høyttaller ledningene..

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
AudioInnovatins s300 på børsen nå! Tror det er myyye musikk for pengene. Dog er jeg usikker på om det er pre / sub på den. Men det kan kanskje JanR svare på?

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Det er en XTZ 99 W12.16, å bruke vanlige høytaler kabler på er uaktuelt, siden rørforsterkere har mer begrense effektivitet som jeg vil helst bruke på høytalerne.

Defo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2007
Antall liker
1
Torget vurderinger
4
Roberth skrev:
Det jeg mener er at du kan bare splitte signalet fra kilden din i to med et såkalt Y-ledd (bilde nedenfor) og sende et signal til forsterker, og et signal til sub :) Voila.

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Roberth skrev:
Det er en XTZ 99 W12.16, å bruke vanlige høytaler kabler på er uaktuelt, siden rørforsterkere har mer begrense effektivitet som jeg vil helst bruke på høytalerne.
Å kjøre sub over høyttalerutgangene tar ingen krefter fra forsterkeren. Det signalet sendes direkte ut i høyttalerne, men sub-en på en eller annen måte ekstraherer bassen uten tap av effekt. Har aldri hatt sub, men har da hørt at det ikke stjeler noen effekt å kjøre over høyttaler-utgangene. Tvert imot, du kan vinne effekt. Rett og slett fordi du setter delefrekvensen et sted som vil gjøre at forsterkeren slipper å slite med sub-bass. Det gjelder vel ikke hvis du kobler sub på den måten du foreslår. Jeg vil anta at du sitter igjen med mer kraft på den måten som du her er skeptisk til.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
Roberth skrev:
Ser på www.lyrichifi.no at de har en filial eller et demorom (?) i Harstad; TB Studio v/Tom Berg i Hans Egedesgt 22. Står åpningstid og tlf.nr på websiden. Men om Lyric fører rimelige rørfortsterkere vet jeg ikke...men det kan kanskje andre si noe om.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
zimon skrev:
Roberth skrev:
Ser på www.lyrichifi.no at de har en filial eller et demorom (?) i Harstad; TB Studio v/Tom Berg i Hans Egedesgt 22. Står åpningstid og tlf.nr på websiden. Men om Lyric fører rimelige rørfortsterkere vet jeg ikke...men det kan kanskje andre si noe om.
WHAT!!?!?!??!?!?!?!

Beklager, det har jeg ikke fått med meg:)

baluba skrev:
Roberth skrev:
Å kjøre sub over høyttalerutgangene tar ingen krefter fra forsterkeren. Det signalet sendes direkte ut i høyttalerne, men sub-en på en eller annen måte ekstraherer bassen uten tap av effekt. Har aldri hatt sub, men har da hørt at det ikke stjeler noen effekt å kjøre over høyttaler-utgangene. Tvert imot, du kan vinne effekt. Rett og slett fordi du setter delefrekvensen et sted som vil gjøre at forsterkeren slipper å slite med sub-bass. Det gjelder vel ikke hvis du kobler sub på den måten du foreslår. Jeg vil anta at du sitter igjen med mer kraft på den måten som du her er skeptisk til.
Greien er vel også jeg er skeptisk til elektronikken signalet går igjennom før den kommer til høytalerne.

duality

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.03.2008
Antall liker
1
Roberth skrev:
zimon skrev:
Roberth skrev:
WHAT!!?!?!??!?!?!?!

Beklager, det har jeg ikke fått med meg:)

baluba skrev:
Roberth skrev:
Greien er vel også jeg er skeptisk til elektronikken signalet går igjennom før den kommer til høytalerne.
du kan ta ledninger fra høyttalerene til suben eller fra forsterkern til suben.. behøver ikke gå gjennom suben.. 99% sikker i alle fall.. bruker som sagt selv rca fra variabel utgang på jolidaen.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
MEN nå skal jeg snart på demo hos lyric hifi i harstad og lytte på Proac, de har veldig bassrike høytalere, hvis jeg finner noen som gir god bass og jeg liker så bytter jeg kansje ut Klipschene og kaster subwoofern på dør, ut Proac er ikke så effektive, men de krever ikke mange watt for å synge tydeligvis.

EDIT: Hva er forskjell på ultra linear modus og triode modus? Og hva med forsterkere som bruker KT88 og KT90 rør?

Topp Bunn