Vurderer oppgradering av anlegg - Ny sub eller høydehøyttalere?

kenols

Fersking
Ble medlem
21.06.2014
Antall liker
0
Sted
Arendal
Hei!

Sitter å vurderer julegave til meg selv, og blir nok etter hvert oppgradering av lyd.

Problemstillingen er om jeg kommer best ut av det ved å oppgradere subwoofer eller kjøpe høydehøyttalere i stua.

Relevant info:

Har i dag følgende utstyr
Forsterker: Onkyo TX-NR3010
Front og center: PSB Imagine W3 (må kjøre denne pga plassmangel)
Subwoofer: SVS PC12-NSD DSP
Surround: Swans Diva 4.2R

Vurderer å bytte til/kjøpe følgende:
Høydehøyttaler: PSB Imagine Mini (disse har fint størrelse og passer vel ganske greit inn i lydbilde til W3)
Subwoofer: SVS SB13-Ultra (Ikke så stor som modellen med 3 bassporter som gjør det enklere å forklare til kona, i tillegg til at hun nok vil bli glad for å få vekk sylinderen)

Har ingen erfaring med høydehøyttalere i "hjemmekinoen" så vet ikke utbytte av dette. Men med tanke på den lille soundbaren jeg har vil jeg tro høydehøyttalere bidrar til større lydbilde? Vet heller ikke hvordan denne funksjonen er med Onkyo forsterkeren spesielt - er ikke Yamaha egentlig kongen på haugen når det gjelder presence høyttalere?

Så kommer eventuelt innstillinger da.. Bruker i mitt 5.1 oppsett DSX kalibrering og lydmodus. Har lest og lest på nett erfaringer DSX vs PLIIz og virker som det er smak og behag. Noen her med erfaring som de ønsker å dele?

All hjelp / input mottas med takk!

Sist redigert:

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Siden ingen svarer så svarer jeg. Et svar er bedre enn ingen svar.
Har liten erfaring med høydekanaler, men det er vel mer ment som å løfte spesielt dialog høyere opp mot senter av TV/projektor. Står senteren i normal høyde ville jeg ikke stresset for mye med det.
En sylindersub med rør som den du har evner å ha mye output i spesielt dypbassen. En SB13 som er trykkammer har litt større problemer med å produsere den samme dypbassen. Men den vil nok ha litt mer å rutte med på andre ting og vil nok låte mye penere og strammere. Spesielt på musikk.
Anbefaler deg å dele på 80 hz og subben (LFE) 120 hz for å få mer trykk oppover i frekvens. F.eks pistolskudd ligger typisk på 125 hz.
Der vil en SB13 ha mer å rutte med.

Jeg hadde valgt å oppgradere subben som ny julegave.

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
2.075
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg kan også give mit bidrag.
LFE kanalen er meget vigtig i et surround anlæg. Det kan ikke blive stort og godt nok næsten.
Højdehøjttalere har jeg prøvet for nogle år siden, da jeg havde en Onkyo surround receiver. Det var en nem og billig måde. Nemt at placere og ikke dyrt, da du har forstærker i din Onkyo. Jeg har ikke den store erfaring med det, men lyttede til det og det gav noget.
Jeg tror, Dolby Atmos bliver fremtiden. Eller det konkurrerendes system, der måske er endnu bedre. Jeg har hørt Dolby Atmos på hi-fi & surround udstillingen sidste weekend. Det kunne jeg godt lide.

Topp Bunn