Vurderer nytt RIIA-trinn + ny pickup til Clearaudio Concept ?

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hei!

Har en Clearaudio Concept + en rekke vintage spillere i form av 2 Dual`er, 1219 og 701 og en Lenco GL75. Har til nå med stort hell brukt en MF V-LPS MKII og i tillegg det integrerte trinnet i H/K 3490 forsterkeren min. Det som overasket meg var hvor godt disse gamle traverene stillte seg mot Concepten, faktisk vipper jeg mot å foretrekke lyden fra Dual 701 med. sin Shure M91 cartridge. Concepten ble levert med Clearaudio sin standard MM pickup, så det er nok veldig mye å hente på å bytte denne. Men da kan det kanskje være på sin plass å begynne med å oppgradere RIIA-trinnet først, eller ?

Når det kommer til ny pickup til Concepten står jeg igjen på litt bar bakke, ser at det ligger en ny Virtuoso pickup på torget nå, men denne må vel sendes inn for å få byttet nålen når den tid kommer. Rudi ytret også gode ord rundt denne i sin herlige pickup liste, så det frister jo litt :cool:

Takk for svar:)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Ett vesentlig kriterie glemt :p

Hva kan jeg forvente å finne i en prisklasse rundt 4-5 k? Brukt er jo heller ikke utelukket :)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Ikke vet jeg, men jeg har en Parasound Halo P3 som pre. Dette en en kvalitetspre om jeg skal tro kritikkene. Inne i den sitter det en RIAA. Jeg lånte en Hanss PA-23 i følge med et høyttalerkjøp, og jeg kunne dermed sammenligne. Jeg likte Hanss bedre enn jeg likte ParasoundRIAAen. Hanss er kinavare, og stort sett all kinavare får jo kjeft her inne. Jeg ser at noen nyanserer når de kommer til denne RIAAen, og det oppfatter jeg som at den er akseptert. Kritikkene er ihvertfall gode som jeg kan se. Byggkvaliteten er også meget god, og prisen er også i henhold. Jeg bruker den mot en Linn Sondek LP12, og etter sigende er dette en meget god match, så en test er vel på sin plass.

Edit: Den har både MM og MC.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Når det er sagt utførte jeg ett spontankjøp på en Yaqin MS 22b rørforsterker, bare for å prøve denne. Kinavare dette også, er denne en fiasko er det uansett ikke mange pengene tapt.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Når det er sagt utførte jeg ett spontankjøp på en Yaqin MS 22b rørforsterker, bare for å prøve denne. Kinavare dette også, er denne en fiasko er det uansett ikke mange pengene tapt.
Hehe. Når vi først er i Kina, så lurer jeg egentlig på hvor mange kinakomponenter det skal være i HiFi utstyr før det blir klasset som kinavare? Tror kanskje at ganske så mange ville blitt overrasket over at de har huset fullt av kinavarer :)

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hehe, godt spørsmål!

Kommer uansett til å bytte ut rørene i dette RIIA-trinnet etter en stund og sammenligne, med en rekke spillere i hus er det greit med ett par sekundær trinn her og der også :p Men skal ta en kikk på de du nevnte FrodeR, har også fått noe i innboksen som må sjekkes ut :)

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Fortell meg om den Yaqin RIAAen når du har sjekket da?

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei Mala!

Jeg har faktisk alle tre vintage spillerne dine, men Dualene er ikke helt oppe å går ... Desverre.

Jeg ringte en " nestor i norsk hifi", til butikken hans, og spurte om anbefaling til ny vinylrigg til 25 k. For et par år siden.
Han spurte da hva jeg hadde pr dato. Dual 701 m Shure V15III og 91ED , NOS, USA. sa jeg.

Da kan du beholde det du har, sa han. Han kunne ikke selge meg noe bedre til 25 k.

bruk pengene på en god riaa, og musikk , var svaret.

Nå hadde jeg netopp kjøpt en Opera Conconanse Cyber 40 riaa, på brukten.
Dagens modell heter Reference 40, pris 15 k, som min gamle. Samme som min, men Mc er bedre skjerma.
En avsindig god MM riaa til Dual, spesielt.
Overkill... Nei.

For anbefaling av ny pu, trengs effektiv masse på arma di. Er denne maks 10 gram, så prøv Shure, m Jico nål.

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Hei Mala!

Jeg har faktisk alle tre vintage spillerne dine, men Dualene er ikke helt oppe å går ... Desverre.

Jeg ringte en " nestor i norsk hifi", til butikken hans, og spurte om anbefaling til ny vinylrigg til 25 k. For et par år siden.
Han spurte da hva jeg hadde pr dato. Dual 701 m Shure V15III og 91ED , NOS, USA. sa jeg.

Da kan du beholde det du har, sa han. Han kunne ikke selge meg noe bedre til 25 k.

bruk pengene på en god riaa, og musikk , var svaret.

Nå hadde jeg netopp kjøpt en Opera Conconanse Cyber 40 riaa, på brukten.
Dagens modell heter Reference 40, pris 15 k, som min gamle. Samme som min, men Mc er bedre skjerma.
En avsindig god MM riaa til Dual, spesielt.
Overkill... Nei.

For anbefaling av ny pu, trengs effektiv masse på arma di. Er denne maks 10 gram, så prøv Shure, m Jico nål.
Hehe, ja de gamle traverene sjokkerte meg faktisk. Dualene er jo blikkstille og har en utrolig deilig byggekvalitet, ekte Tysk design kunst dette her. Ang. tonearmen på Concepten er dette CA sin egen Verify arm, men har har litt vansker for å faktisk oppdrive konkrete tall for effektiv masse på armen:confused:

Huldra57

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2009
Antall liker
110
Sted
Oslo
Hei Mala!Jeg har faktisk alle tre vintage spillerne dine, men Dualene er ikke helt oppe å går ... Desverre.Jeg ringte en " nestor i norsk hifi", til butikken hans, og spurte om anbefaling til ny vinylrigg til 25 k. For et par år siden.Han spurte da hva jeg hadde pr dato. Dual 701 m Shure V15III og 91ED , NOS, USA. sa jeg.Da kan du beholde det du har, sa han. Han kunne ikke selge meg noe bedre til 25 k.bruk pengene på en god riaa, og musikk , var svaret.Nå hadde jeg netopp kjøpt en Opera Conconanse Cyber 40 riaa, på brukten.Dagens modell heter Reference 40, pris 15 k, som min gamle. Samme som min, men Mc er bedre skjerma.En avsindig god MM riaa til Dual, spesielt.Overkill... Nei.For anbefaling av ny pu, trengs effektiv masse på arma di. Er denne maks 10 gram, så prøv Shure, m Jico nål.
Hehe, ja de gamle traverene sjokkerte meg faktisk. Dualene er jo blikkstille og har en utrolig deilig byggekvalitet, ekte Tysk design kunst dette her. Ang. tonearmen på Concepten er dette CA sin egen Verify arm, men har har litt vansker for å faktisk oppdrive konkrete tall for effektiv masse på armen:confused:
Hei igjen Mala!Ja den Dualen er noe for seg selv.Btw ingen grunn til å holde hemmelig hvem selgeren var; Arild på Hifiguiden , Hamar. Den mannen er en stor åpen blomst året rundt....Guider gjør han i hytt og pine. Dønn ærlig selger. Det fins det kanskje bare en av ?At han tilfeldigvis selger opera riaaen var i utgangspunktet grunnen til at jeg ringte dit.Skylder ham bare en handel.... Så her er litt reklame , som takk !!Lykke til med Conseptet, holdt på å kjøpe en slik sjøl, men det blei en Luxman PD-310, etter gratis råd fra... Ja riktig HiFiGuiden :)Mvh Huldra, mot natt

Mala

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.03.2012
Antall liker
407
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
5
Da ble det en strøken Cary PH-302 med Mullard NOS rør :)

Nå begynner jeg å bli sugen på en ny integrert forsterker da :p

Topp Bunn