Vurderer ny spiller og RIAA

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Har i det siste gjort en del oppdateringer på anlegget siden jeg har kjøpt meg bolig og har en stabil bosituasjon.
Nå er det egentlig platespilleren og RIAA trinnet som gjenstår.
I dag har jeg NAD 533 spiller (hvis jeg ikke husker feil) med Ortofon 2M Red pick-up, som basically er en Rega Planar 2 og NAD PP-1 RIAA trinn.
Resten av anlegget består av Hegel H160 og ProAc D18.

Har ikke lyst til å bruke så mye mer enn 10k på dette, har ikke noe problem med å kjøpe i hvert fall RIAA brukt.
Vurderer Pro-Ject RPM 3 Carbon spilleren. Syns denne ser ganske bra ut også, som er ett pluss.
Når det kommer til RIAA så er jeg usikker.

Er det noen som har noen tips?
Vurdere å stykke opp kjøpene også. Vil jeg feks vinne en del på å bytte RIAA trinn så kan jeg gjør det i førsteomgang.

Update;
Etter tips herifra beholder jeg spilleren og fokuserer på RIAA og Pickup i denne omgangen.

Sist redigert:

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Mener at det er en Ortofon 2M Red som sto på da jeg kjøpte den brukt for ca 5 årsiden.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hei.

Med det oppsettet du har så er platespilleren det klart sterkeste kortet, mens RIAA og pickup
(Ortofon 2M Red (?)) sannsynligvis er der det er mest å hente på en oppgradering. Dette er
vanligvis de komponentene med størst variasjon i lydkvalitet og klang.

Derfor ville jeg brukt pengene på en ny pickup og RIAA, mens du lar spilleren gjøre jobben noen år
til. For litt over budgett kan du kjøpe deg en Graham Slee ERA V Gold RIAA og en Sound Smith
Carmen
. Om du ikke vil bruke såpass mye penger, gå for samme RIAA, men en rimeligere pickup
som (i fallende pris) : Ortofon 2M Black, Ortofon 2M Bronze (om du har NAD 533en med glasstallerken),
Audio Technica AT-150Sa eller Audio Technica AT-440MLA.

RPM-3 Carbon som du nevner, er kanskje den mest spennende spilleren i ProJects sortement akkurat
nå, med en godt dempet og relativt tung (15 gram) karbonfiberarm som takler stivere pickuper - også
MC pickuper. Men, med en pris på seks og et halvt tusen, blir det veldig lite penger igjen til den essensielle
oppgraderingen av pickup og RIAA. Av de overnevnte pickupene er kanskje Audio Technica AT-150Sa
mest interessante pickupen sammen med nettopp denne spilleren - en pickup som alene spiser opp hele
resten av budgettet (og vel så det) - uten at du får en god nok RIAA. Går du for en god MC som
Audio Technica AT-33Sa, går det ennå mer penger der, samt at du trenger en dyrere RIAA (som takler
low output pickuper) som for eksempel ASR Basis Mini (Mk. II eller Mk. III)....

Begynn derfor med å oppgradere pickup og RIAA, og kjøp ny spiller ved neste korsvei.

mvh
Gunnar Brekke

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.812
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Om du søker litt her (du har kanskje gjort det) så har det vært en rekke tilsvarende tråder tidligere, med ymse anbefalinger i "alle" retninger.

En ramme på ca. 10K for spiller, PU og RIAA har sine begrensinger og klare kompromiss, selv med brukt RIAA som alternativ.

En RPM 3 Carbon vil være et lite løft i forhold til den du har, men trolig ikke gi deg det helt store. Kanskje er tilbudet som bl.a. Stereofil har på den utgående RP3 nå til 6K en av de bedre dealene på markedet akkurat nå. PU`n (Elys) som sitter på den er vel ikke all verden, men innenfor rammen har du jo 4K til RIAA og evt. annen PU. BTW - Platekompaniet kjører 20% på AT PU`r nå - og de prisene var hyggelige.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Takk for grundig svar.
Pickupen som står på i dag er en Ortofon 2M Red som jeg fikk med spilleren da jeg kjøpte den for vel 5årsiden.
Har oppdatert første innlegget med den infoen også.
Det er spilleren med glasstallerken ja.

Da var det litt som jeg tenkte etter at jeg begynte å google spilleren. At ikke den er det svakeste leddet.
Jeg må innrømme at jeg aldri har byttet pickup før. Er det noe som krever mye kunnskaper, eller er det veldig rett fram?
Finner sikkert en hel haug med guider på youtube så skal nok lære meg det.
Hvor ofte bør man egentlig bytte en pickup?

RPM3 Carbon koster 6500,- med Ortofon 2M Silver slik jeg forstår det, så sikkert mulig å få en pakkepris med annen pickup.
Det kan jeg jo sjekke opp om det er.
Men jeg tror nok jeg kommer til å gjøre som du tipser om. Kjøpe pickup og RIAA i første omgang og heller ny spiller ved en senere anledning.

Det er kanskje en ide å kjøpe Ortofon pickup siden jeg har "hodet" til den fra før av, ser i hvert fall hos Stereofil så har de en pris for kun "stylus" og en høyere med en som ser ut å ha "hodet".

Så du vil anbefale meg Graham Slee ERA V Gold RIAA og en pickup som passer til?
Ser de har den på salg hos stereolab.no faktisk - Stereolab - Graham Slee Projects

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Det er slettes ikke dumt det som har blitt foreslått av brekke i posten over, alternativt kan du prøve å sikre deg den brukte Consonance som ligger til salgs nå og bruke din pick up enn så lenge og bytte ut Nad riian din fort som mulig den er ikke bra. Finnes endel bra brukt å få tak i prisklasse 3-4000 eller lavere som spiller bra, bla de som er allerede nevnt pluss feks Trichord dino, Jasmine. Creek obh-15 hvis du skal fortsatt skal benytte mm pick up

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Da skal jeg holde øynene åpne på finn og torget her etter en brukt.
Ellers så virker Graham Slee ERA V Gold som ett godt alternativ.

Det blir slik Brekke anbefalte. Avventer spillerkjøp til en senere anledning. Fokuserer på RIAA og Pickup.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Har fått tilbud om en Project Phono Box RS av en her. Virker som en meget god RIAA. Noen som kan si noe om den vs Graham Slee era V gold?
Skjønner at Project Phono takler alt av pickuper. Det er jo ett pluss. Den koster noe mer da.

X

X186841

Gjest
Hadde PhonoBox RS noen måneder. Den var absolutt ikke noe for meg. Tube Box DS var derimot helt grei.
Stikk en runde på hifisjappene og prøv å få hørt på litt forskjellig hvis mulig.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.514
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Med det oppsettet du har så er platespilleren det klart sterkeste kortet, mens RIAA og pickup
(Ortofon 2M Red (?)) sannsynligvis er der det er mest å hente på en oppgradering. Dette er
vanligvis de komponentene med størst variasjon i lydkvalitet og klang.
<...>
Om du ikke vil bruke såpass mye penger, gå for samme RIAA, men en rimeligere pickup
som (i fallende pris) : Ortofon 2M Black, Ortofon 2M Bronze (om du har NAD 533en med glasstallerken),
Audio Technica AT-150Sa eller Audio Technica AT-440MLA.
<...>
Er det ikke slik at Ortofon 2M Black, Bronze og Red er identiske bortsett fra selve stiften?

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Er det ikke slik at Ortofon 2M Black, Bronze og Red er identiske bortsett fra selve stiften?
Det har jeg også lest og siden jeg har Red i dag og dermed kun trenger å kjøpe selve stiften ny så har jeg så og si bestemt meg for at jeg kommer til å kjøpe Black når den tid kommer.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.563
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hadde PhonoBox RS noen måneder. Den var absolutt ikke noe for meg. Tube Box DS var derimot helt grei.
Stikk en runde på hifisjappene og prøv å få hørt på litt forskjellig hvis mulig.
Jøss. Syntes du Tube Box var bedre enn toppmodellen RS!? Hos meg stemte min opplevelse med alle gode testet RS har fått. Meget gode komponenter er brukt og den er ekte balansert inn og ut med trinnløs justering av last. Mer musikalsk enn både Rega Aria og Electrocompaniet ECP-2.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Så da bør jeg kjøpt med hele "huset" og ikke kun nålen da hvis jeg skal gå fra Red til Black da.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
hele huset kalles pick up, så skal du fra red til black må alt byttes, går du fra red til blue kan du bytte kun stiften.

X

X186841

Gjest
Hos forrige importøren koblet de også ned RS og brukte Tube Box DS pluss en eldre dyrere Tube Box jeg ikke husker navnet på i farten. Men smaken er jo meget forskjellig fra individ til individ.

Jøss. Syntes du Tube Box var bedre enn toppmodellen RS!? Hos meg stemte min opplevelse med alle gode testet RS har fått. Meget gode komponenter er brukt og den er ekte balansert inn og ut med trinnløs justering av last. Mer musikalsk enn både Rega Aria og Electrocompaniet ECP-2.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
608
Hos forrige importøren koblet de også ned RS og brukte Tube Box DS pluss en eldre dyrere Tube Box jeg ikke husker navnet på i farten. Men smaken er jo meget forskjellig fra individ til individ.

Selv foretrekker jeg RS men som du sier så er smaken forskjellig og ikke minst utstyret vi kobler til.

PatSharpX

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
100
Sted
Oslo
Den Project Phono Box RS ble solgt ila helgen, så da blir det Graham Slee ERA V Gold, må bare vente på lønn og alt det der.
Så blir det nok en Ortofon 2M Black på neste lønning.

Er det verdt pengene å gå for den PSU "oppdateringen" til Graham Slee RIAAen? Noen som har testet stock PSU mot den oppgraderingen?

EDIT:
Fikk en hyggelig deal av stereolab, så ble med PSU oppgraderingen.

Sist redigert:
Topp Bunn