Vurderer ny platespiller, trenger råd

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Hei

Vurderer å kjøpe meg ny platespiller, som tråder sier.

Jeg har en Pro-ject genie 1.3, som jeg er rimelig fornøyd med. Noen ting jeg kunne ha tenkt med å forbedret er støvcover, muligheten til å regulere hastigheten ved å trykke på en knapp/bryter( i motsetning til sånn det er nå, der jeg selv flytter båndet manuelt til et større/mindre hjul), samt at det alltid er morsomt med nytt utstyr;)

Jeg vurderte tidligere å bytte stift ( til ortofon 2m blå), men vurderer nå heller ny spiller.

Jeg har tre spillere jeg har sett på, men er MEGET interessert i innspill og råd. De jeg har sett på er:
Rega rp40 til 7500kr
Rega rp 3 anniversary edition til 6400 på tilbud på soundgarden.no
OG
Rega rp6 til 9000. Denne er klart dyrest og vil utsette kjøpet endel måneder.

Så er spørsmålet, er rp6 verdt de ekstra pengene, vil jeg høre forskjell på lyden på mitt beskjedne anlegg(hvor mye penger er det vits å bruke, da det må matche prisen på anlegget?) og er det andre alternativer jeg bør se på?
Har i en annen tråd blitt anbefalt Pro-Ject 1Xpression carbon og/eller 2Xperience Classic. Begge m/9cc Evo arm.

takk, hilsen en nybegynner

ps: anlegget jeg har nå består av:
Nad c165BEE, Nad c275BEE, Dali Ikon 6 MK2, Dali Ikon sub MK2, Cambridge DacMagic plus, Pro-ject genie 1.3
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Kjøp den billigste og bruk resten på skiver :) Det er mitt råd jaffal.

Er vel veldig få som er misfornøyde av alle de rega 3 eierne der ute.
 

dundun

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Innlegg
21
Antall liker
12
Torget vurderinger
2
Spillerne er ganske like, men det er et par vesentlige forskjeller i hva utstyr som følger med disse, og det utgjør en del kroner:

-RP40: følger med Elys pickup til 1.500,- OG separat strømforsyning TT-PSU til 2.500,- i prisen. Denne modellen er vel nå utsolgt hvis ikke noen butikker har en eller to stående igjen.

- RP3 Soundgarden Edition: her følger det med Exact pick til 3.000,- , men ingen separat strømforyning. Denne kan kjøpes til etterhvert (til 2.500,-).

- RP6: prisen på 9.000,- er helt uten pick-up, men med TT-PSU. I tillegg har den pianolakk, en bedre (to-delt) glasstallerken og metall undertallerken. Meget pen spiller, men prisen blir da egentlig 12.000,- med Exact pick-up.


Mitt råd: kjøp RP-3 Anniversary, den er et knallkjøp til prisen. Den har allerede den beste Rega pick-upen, og du kan kjøpe den separate strømforsyningen senere når du får lyst/råd/mulighet.

For god ordens skyld vil jeg legge til at jeg er i bransjen og selger Rega selv, så jeg skal ikke begynne på diskusjonen Rega vs. Project her :)
 

mean69

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
452
Antall liker
471
Sted
Hovdebygda
Torget vurderinger
14
Men ingen av Rega spillerene kan du regulere hastighet ved å trykke på en knapp, med mindre du kjøper med TT-PSU strømforsyningen. da må du over på Thorens.

Ellers er som nevnt Rega RP3 Soundgarden ett godt kjøp
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Takker for innspill sålangt. Ser ut til at jeg har tatt feil ang hastighetsregulering på rega rp40...:)
Jeg har lyst på alle tre.. dette blir vanskelig

edit: ser bare at lydogbilde roser rega rp40 i skyene, og nevner i siste linje at den spiller med mer dynamisk kontrast enn rp3 ( hva nå det betyr hehe )
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Takker for innspill sålangt. Ser ut til at jeg har tatt feil ang hastighetsregulering på rega rp40...:)
Jeg har lyst på alle tre.. dette blir vanskelig

edit: ser bare at lydogbilde roser rega rp40 i skyene, og nevner i siste linje at den spiller med mer dynamisk kontrast enn rp3 ( hva nå det betyr hehe )
Vet ikke hva du mener med feil, eller hva du trodde, men bare for å være sikker, du kan altså regulere hastigheten elektronisk på RP40. Det gjøres med en knapp på den medfølgende TT-PSU.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Kryssposter fra AVF.
I ditt prissegment ville jeg også vurdert å høre på Pro-Ject 1Xpression carbon og/eller 2Xperience Classic. Begge m/9cc Evo arm.
De kan også utstyres med en separat Speed Box slik at hastighet kan endres via bryter. Men for 2Xperience er det relativt enkelt da reima går rundt åpen motorpulley. Dvs - tallerken behøver ikke løftes av for å flytte reima.

Det finnes også en 1Xpression modell m/9cc arm og speedbox - dvs skifte av hastighet via bryter.

Pro-Ject har litt annen klangbalanse og lydkarakteristikk enn Rega, og noen har preferanser i retning av de, andre i retning av Rega.
 
Sist redigert:

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Et alternativ som løser hastighetsskifteproblematikken er jo Pro-ject speedbox.
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Har sett på speedbox, men kommet frem til at jeg heller vil ha ny spiller, da jeg også ønsker støvcover og en mer klassisk utforming:) Er ikke spesielt misfornøyd med min pro-ject, men er morsomt å prøve nytt, samt at om lyden blir bedre er det ikke noe negativt. er ute etter en spiller som matcher/passer anlegget mitt og skal da ikek byttes ut før resten av anlegget skal byttes. Noe jeg ikke har planagt de nærmeste 15-20 årene:)

Men ellers vil jeg takke for innspill, men må innrømme at jeg ikke har blitt mye klokere, desverre:) Jeg synes alle spillerne er fine/tøffe og er sikker på at alle spiller bra. Problemet her at jeg ikke får hørt noen av spillerne( kanskje med unntak av rp40, men tviler) og at dette må bestilles. Vil jo da selvdagt ha mest "bang for the bucks", men folk liker jo forskjellige ting, så ser at det kan bli vanskelig. Litt av grunnen til at jeg postet dette nå, var tilbudet på soundgarden(samt at det står en rp40 på en lokal butikk), og lurte på om dette var noe jeg burde slå til på eller om det fantes like bra spillere i samme pris og klasse
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Vil jo da selvdagt ha mest "bang for the bucks", men folk liker jo forskjellige ting, så ser at det kan bli vanskelig.
Som nevnt så vil dine preferanser og matching mot dine øvrige komponenter kunne spille inn i et valg. Både de Rega modeller og de Pro-Ject`s som er nevnt i tråden er alle ok spillere, i sine prisklasser.

I grove trekk så kan man si at disse Rega spillernes drivverk er litt "lettere i rompa" og noe mer "rytmiske" enn Pro-Ject som har litt mørkere signatur, mer volum og kropp i karakteristikken. Litt i retning av "slam" vs "snert" om man kan bruke slike ord på det:).

Hvilke PU som leveres/velges vil også selvfølgelig spille inn.
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Høres litt ut som om man burde høre på de før man evt kjøper. Dette er rimelig vanskelig for meg da de ikke finnes i rimelig omkrets av der jeg bor. Den ene jeg ser på, den rega rp3 hadde ifølge dundun lengre opp itråden, en meget bra pu i tilbudet til soundgarden, om jeg ikke forsto det feil.
kjenner det klør i lommeboka her...
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg hadde gått for en Project spiller med speed-Box.Jeg har veldig gode erfaringer med disse platespillere.Vær oppmerksom på at denne speed-Box ikke
passer til alle modellene.
Med Project får du en meget universal spiller som passer til en mengde Pick-uper.
Lykke til.
Mvh Kenneth
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Høres litt ut som om man burde høre på de før man evt kjøper.
Ja, utvilsomt en fordel. Men, de burde høres i samme oppsett også, ellers vil det jo være vanskelig/umulig for deg å isolert si hva platespilleren "gjør".
Du angir forøvrig også en forholdsvis lang stipulert horisont > på 15-20 år, og da er det jo ingen ulempe å velge rett.

Det kunne nok vært noe enklere å gi tips/innspill om du kunne si noe om hvilke lyd-karakteristikk, klangbalanse osv du ønsker.
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
En kompis var og handlet en RP6 hos Stereofil forrige uke, fikk den for 7500...
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Det hørte jo veldig spennende ut. Ser prisen på nettet er 9000 kr, og kan ikke se et tilbud på den. Kjente han noen i butikken, eller har du annet info som kan hjelpe meg å få den til den prisen:)?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Det hørte jo veldig spennende ut. Ser prisen på nettet er 9000 kr, og kan ikke se et tilbud på den. Kjente han noen i butikken, eller har du annet info som kan hjelpe meg å få den til den prisen:)?
Du kan si at du vet at de har solgt RP 6 for 7500kr, og så spørre høflig og pent om du kan få samme pris.
Hvis det ikke er noen åpenbar grunn til at den forrige spilleren ble solgt billig, og du ikke får samme pris, trenger du ikke handle der.

Det er mange som selger Rega, hvis det er absolutt det man skal ha.

Mvh
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Ja må nok prøve på det. Er ikke fast bestemt på rega, men har idag en pro-ject som er ok, og tenkte å prøve noe annet. På nettet ser jeg at flere velger rega over pro-ject, så spillerne må jo ha grei kvalitet(selv om noen sier det kan bli noe jordstøy)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Både rega og pro-ject har spillere i prisklasser som er interessant for mange.
Derfor selger begge merker mye.
Hva som er "best" er ikke godt og si. Mye en smak-sak.

Det finnes mange tråder her på hfs hvor det samme spørsmålet stilles, råd,-ny platespiller.

Jeg mener valg av pick-up vil ha vesentlig betydning for resultatet, og jeg hadde valgt en Ortofon framfor en Rega.
Dette er noe man må bestemme sjøl ut fra egne preferanser.
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
om jeg da sparer noen måneder og får tak i en rega rp6, hva slags pu vil du anbefale meg da?

og en rp6 vil ikke bli overkill for mitt anlegg, at jeg har for dårlig anlegg til å få utbytte av den?
 
Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Det hørte jo veldig spennende ut. Ser prisen på nettet er 9000 kr, og kan ikke se et tilbud på den. Kjente han noen i butikken, eller har du annet info som kan hjelpe meg å få den til den prisen:)?
Aner ikke egentlig, han kjenner ingen der i hvert fall. Mulig det var en utstillingsmodell? Kan prøve å høre med han i løpet av dagen.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
om jeg da sparer noen måneder og får tak i en rega rp6, hva slags pu vil du anbefale meg da?

og en rp6 vil ikke bli overkill for mitt anlegg, at jeg har for dårlig anlegg til å få utbytte av den?
Jeg er forsiktig med å anbefale utstyr til andre.
Smak og forventning er så forskjellig.
Først må man finne ut hva man sjøl ønsker, og velge etter smak og budsjett.
Les mer seriøse tester og sammenligninger enn det du finner på fora som dette.
Her er det så mange som mener mye og har hørt lite.

Det du ikke skal bekymre deg for, er om platespilleren er "overkill".
Et anlegg blir aldri bedre enn dårligste komponent.
De fleste som har interesse for lyd har anlegg som "vokser".
Da blir ikke platespilleren det første som byttes. :)

Lykke til.
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
282
Sted
Fredrikstad
Har du vurdert Clearaudio Concept? En pen spiller som er plug'n play. Jeg er svært fornøyd med min Clearaudio Concept MC. Du må kjøpe støvdeksel i tillegg, men mulig du kan få dealet litt med forhandleren.
 

raakken

Medlem
Ble medlem
28.05.2012
Innlegg
9
Antall liker
1
Siden soundgarden har tilbud på rega rp3 med exact pu til 6400. Er det verdt det å kjøpe en rp6 med exact til 12000? Hvor mye bedre er den? Og om jeg finner den nesten ubrukt til 10500 med exact pu, er det verdt det da?
 

HiFi_Martin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2004
Innlegg
446
Antall liker
250
Torget vurderinger
2
Siden soundgarden har tilbud på rega rp3 med exact pu til 6400. Er det verdt det å kjøpe en rp6 med exact til 12000? Hvor mye bedre er den? Og om jeg finner den nesten ubrukt til 10500 med exact pu, er det verdt det da?
Etter min mening, uten å ha hørt forskjellen er det ikke verdt det, det er nok marginale forskjeller, PU har mest å bety etter mine ører.
Men rp3 har vel ikke psu med velger for 33/45, det kommer evt. tillegg.
Selv har jeg en rp40, fornøyd med den, men det er ikke velger for 33/45 som er saliggjørende for meg :)
Jeg hadde gått for rp3 m/exact....men det er meg :)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.310
Antall liker
16.930
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Siden soundgarden har tilbud på rega rp3 med exact pu til 6400. Er det verdt det å kjøpe en rp6 med exact til 12000? Hvor mye bedre er den? Og om jeg finner den nesten ubrukt til 10500 med exact pu, er det verdt det da?
Det er egentlig bare du som kan svare på om det er verd det. Det er en grunn til at RP6 er dyrere enn RP3 (og da ser vi helt bort fra hvilke PU som evt. hektes på).
Uten at jeg kjenner alle forskjeller mellom disse i detalj, så vil en RP6 ha mer stabil gange og mindre resonanse enn en RP3. For noen er dette helt sentrale avgjørende faktorer. Om du vil ha utbytte av det, eller ikke, er "umulig" å gi noe konkret svar på, eller klar anbefaling om.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Takker for all svar og innspill. Tror jeg velger å spare til en rp6.
Tror du gjør lurt i det. Kjøper du en RP3, så tipper jeg du kjapt etterpå ønsker en RP6. Mitt tips er alltid å kjøpe et så godt drivverk som du har budsjett til. Så setter du på den PU du har penger til etter spiller-innkjøp. Heller det, enn å kjøpe en litt rimeligere spiller for så å sette på en Ortofon 2M Black. Du får svært god lydkvalitet med godt drivverk sammen med en god Riaa og en litt rimeligere MM-pickup.

Husk at synergien av komponentene er det som vil gi deg godt resultat i enden:)
 
Topp Bunn