Vurderer ny platespiller, men hva?

J

jukes

Gjest
Ja det er nok det. men jeg er av den oppfatning at det ikke gjør noe om det ser rått ut også, hvis du skjønner?
Si meg, driver å steller litt med Thorensen nu. Når motor går rundt uten reim så er det en liten durelyd i fra motoren (IKKE i høytalerene). Har volumet høyt på og der er det bare sus fra preamp og riaa. Hadde lyden fra motoren vært jevn så hadde jeg ikke reagert, men den stiger og daler i takt med at den går rundt. Dårlig forklart, men du skjønner sikkert.
Skal de være helt tyst disse motorene?

Det er opphenget ikke i tvil,det skal være en jevn lyd fra disse motorene. Sjekk hvordan den er opphengt i chassiet. Er det gummi der,spray litt på gummien slik at den blir litt fet. Vri deretter på motoren når den går og se om lyden blir jevn. Blir den det er det opphenget. Kan hende det blir bra med litt olje på gummien.
Hvis det er gummi der,er den tørr etter 10 år og bør skiftes. Du ser dette lett,det blir sprekker i gummien. Men for og bevare gummien på spillere er det viktig og sette disse inn med litt olje eller fett annet hvert år.

Ikke gi deg Rjel,dette får du til. :) :)

Mvh Roar /www.alternativaudio.com

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Det er ikke så mye som en gummilefse der.
Motoren er skrudd med 3 skruer rett nedi trefjøla.
Kanskje ikke nødvendig med gummi når chassiet er delt og tonearma er på det "andre chassiet".
Tru om jeg får låne motoren til Parelius? Spilleren sto jo i et skap uansett :)

B

break_out

Gjest
Ja det er nok det. men jeg er av den oppfatning at det ikke gjør noe om det ser rått ut også, hvis du skjønner?
Si meg, driver å steller litt med Thorensen nu. Når motor går rundt uten reim så er det en liten durelyd i fra motoren (IKKE i høytalerene). Har volumet høyt på og der er det bare sus fra preamp og riaa. Hadde lyden fra motoren vært jevn så hadde jeg ikke reagert, men den stiger og daler i takt med at den går rundt. Dårlig forklart, men du skjønner sikkert.
Skal de være helt tyst disse motorene?
Nå er det noen ordenlige slitere disse AC motorene til Thorens, men det kan jo være motoren som sliter. Prøv og hold en finger eller fem direkte på motoren (pass på stømmførende deler) og kjenn om den vibrerer unormalt. Normalt vil være uten for mye vibrasjon, og helt klart uten vibrasjoner som kommer og går.

Du kan jo også være så heldig at du har flere problemer (utfordringer) med spilleren. Jeg slet endel i starten med forstyrrelser. Rohmanen er en følsom kar som ikke liker nærliggende trafoer eller annen støyende eletronikk.

B

break_out

Gjest
Kanskje ikke nødvendig med gummi når chassiet er delt og tonearma er på det "andre chassiet".
Kjenner du ikke noe med motoren montert, så ta bryet med å skru den ut. Hold den i hånden og kjenn etter..

B

break_out

Gjest
Får du napp på motoren hos Parelius, så vær litt ekstra kravstor og få med motorstyringen også :D

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Rohmannen er sikkert følsom, men har blir vel ikke ekstra følsom når han treffer plata?
Det er da "rumblinga" begynner.

B

break_out

Gjest
Rohmannen er sikkert følsom, men har blir vel ikke ekstra følsom når han treffer plata?
Det er da "rumblinga" begynner.
Har du testet jording eller dårlig kontakt? Har du et multimeter for å kunne Ohm'e ut alle ledninger?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Å yes, har fullt verksted jeg. Kablinga har jeg sjekket for mange år siden.
Er radio/TV reperatør.
Det som er så frustrerende med dette er at jeg antageligvis leter etter en feil som ikke er der.
Jeg mener, at spilleren rett og slett ikke er bedre. At jeg er for kravstor.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Desutten er det ikke "sånn" type feil.
Det bli ikke sånn "rumbling" av trøbbel med kabler

B

break_out

Gjest
Å yes, har fullt verksted jeg. Kablinga har jeg sjekket for mange år siden.
Er radio/TV reperatør.
Det som er så frustrerende med dette er at jeg antageligvis leter etter en feil som ikke er der.
Jeg mener, at spilleren rett og slett ikke er bedre. At jeg er for kravstor.
Den skal ikke være så dårlig. I hvilken etasje står spilleren?

B

break_out

Gjest
Desutten er det ikke "sånn" type feil.
Det bli ikke sånn "rumbling" av trøbbel med kabler
Nei det stemmer nokk, men det begynner å minske med andre eventuelle problemer..

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Spilleren står i andre etasje. På vegghylle, boltret fast i brannmur.
Mulig jeg lider hifi paranoia, hørt for lenge på steril cd lyd

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
I 1997 da jeg kjøpte Thorensen hadde jeg en Denon DP 59L.
I mange år hadde jeg lest i Hi-Fi blader at beltedrift var tingen, direktedrevet slik som Denonen var, var fy,fy. Og jeg lot meg vilede.
Desidert største HI-FI tabben jeg har gjort var å selge den Denonen for den spilte nydelig i forhold til den trekassa jeg har nå.
Men når man hører på de lærde i fagblader så kan man jo bare ha det så godt.

B

break_out

Gjest
Spilleren står i andre etasje. På vegghylle, boltret fast i brannmur.
Mulig jeg lider hifi paranoia, hørt for lenge på steril cd lyd
Tja.. det med belte drift er kanskje noe du bør revurdere da mange av dagens (kanskje de fleste?!) er drevet av belte type drift. Uansett du har middlene klar og allerede en god PU i hende. Platespilleren er i andre etg. og jeg vil anta at det er et vindu der.. Demonter forsiktig Rohmanen og legg til side, koble ifra alle ledninger, og mist Thoresen ut av vinduet ;D.

Dette var helt klart en spøk.. Dette problemet finner du utav med litt hodebry og tolmod. Kjør på!

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Joda, poenget mitt var at på nittitallet ble direkte drift så til de grader kritisert. Ihvertfall i de blader jeg leste i.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Joda, poenget mitt var at på nittitallet ble direkte drift så til de grader kritisert. Ihvertfall i de blader jeg leste i.
...på samme måte som mellomhjul i enda større grad har blitt kritisert opp gjennom årene, min beste spiller er drevet av en kombinasjon av beltedrift og mellomhjul.
Jeg har noen gode traktordrevne (=beltedrift) spillere: Thorens TD160B Mk2, Sony TTS3000 og Systemdek IIX900e, men for tiden er det bare Sonyen som står fremme.
Jeg har en DD-spiller som er meget god den også, den har automatikk, så den sovner jeg ofte inn til ;D. Den står på soverommet. Gode DD-verk skal man ikke se bort fra, selv om A-Arve vil si at de har en egenlyd. Jeg er ikke helt sikker på at det er tilfelle. Jeg har også et selvbygg-prosjekt basert på en DD-motor i gjenge. Med akryltallerken, for å prøve det i forhold til DD.

mvh
Trond Kjetil

B

break_out

Gjest
Det er helt klart at en ikke skal generaliseres i forhold til hva som er riktig her med drift av platen, men det blir mer komplisert med et så liten avstand mellom plate og motor. Når en får en motor som blir så nøyaktig, så kan en feste den direkte på spindelen. Leste en gang om hvor avansert hørselen vår var i forhold til stabiliteten (hastighetsstabilitet) i musikken. Kan ikke ta det igjen nå, men det var overraskende lite som skulle til.

Det blir så merkbart når hele bandet får en hikk. Når en er på konsert så blir det kanskje en unote, eller en musiker med en dårlig dag, men skjeldent at hele gjengen har avvik samtidig.

B

break_out

Gjest
...på samme måte som mellomhjul i enda større grad har blitt kritisert opp gjennom årene, min beste spiller er drevet av en kombinasjon av beltedrift og mellomhjul.
Jeg har noen gode traktordrevne (=beltedrift) spillere: Thorens TD160B Mk2, Sony TTS3000 og Systemdek IIX900e, men for tiden er det bare Sonyen som står fremme.
Jeg har en DD-spiller som er meget god den også, den har automatikk, så den sovner jeg ofte inn til ;D. Den står på soverommet. Gode DD-verk skal man ikke se bort fra, selv om A-Arve vil si at de har en egenlyd. Jeg er ikke helt sikker på at det er tilfelle. Jeg har også et selvbygg-prosjekt basert på en DD-motor i gjenge. Med akryltallerken, for å prøve det i forhold til DD.

mvh
Trond Kjetil
Det som er litt morsomt i denne diskusjonen rundt drift av spillere, er at mange i musikk bransjen bruker/liker direkte drevet drivverk.. Er det grunnet enkeltheten, eller er det andre kvaliteter en HiFi person leter etter...??

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Enkelthet, direkte drevent???????
Motorstyringa til en direkte dreven er "state of the art" i forhold til beltedreven.
Folk i musikk bransjen er "hva er det nu folk hær på sentralen kaller det?" objektiv,
mens Hi-Fi folk "hører det de ønsker å høre" med andre ord subjektiv.
Så at lydfolk sverger til direkte drevne er da kanskje ikke så rart.
Bare en tanke. Om det er riktig vet ikke jeg.

B

break_out

Gjest
Enkelthet, direkte drevent???????
Motorstyringa til en direkte dreven er "state of the art" i forhold til beltedreven.
Folk i musikk bransjen er "hva er det nu folk hær på sentralen kaller det?" objektiv,
mens Hi-Fi folk "hører det de ønsker å høre" med andre ord subjektiv.
Så at lydfolk sverger til direkte drevne er da kanskje ikke så rart.
Bare en tanke. Om det er riktig vet ikke jeg.
Nå mente jeg enkelheht i forhold til start/stop- hastighet og brukervennelighet. At preferanser er forskjellge er helt klart, og hvem som har rett blir vanskelig. Mest mulig riktig blir etter øret som hører. Typisk en HiFi person lytter etter microdetaljer. En musiker kanskje litt mer oversiktelig, med hele bildet.. Men typisk en trompetfører eller andre solo artister lytter til sine instrumenter i detalj. Men merk: de lytter ikke.. de hører?! Det er kanskje der vi HiFi nerder bommer? Da mener jeg i forhol til musikken, ikke teknikk og fremmførelse..

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Gode DD-verk skal man ikke se bort fra, selv om A-Arve vil si at de har en egenlyd. Jeg er ikke helt sikker på at det er tilfelle. Jeg har også et selvbygg-prosjekt basert på en DD-motor i gjenge. Med akryltallerken, for å prøve det i forhold til DD.

mvh
Trond Kjetil
Eg får utdjupe:
Eigenlyden er frykteleg vanskeleg å registrere, mest av alt fordi du ikkje kan slå av direktedrifta/beltedrifta. Eg meiner du merkar ein slik eigenlyd fyrst og framst når du har køyrt DD lenge, og så går over til ein spelar (med mykje godt like kvalitetar elles) som har beltedrift. Men den motsette vegen merkar du svært lite "eigenlydaktigt". Effekten kan også indirekte opplevast ved bruk av t.d. PlatterMatter-matte, som har større positiv innverknad på lyden på eit DD-drev av godt 80-talsslag enn t.d. Nottingham, VPI eller Clearaudio.
Eg skulle prøvd to identiske DD-spelarar, og trekt ei snor mellom dei. Då kunne eg spelt den eine med direktedrift, og den andre med reimdrift....

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Passer Rohmann i en Rega P7 spiller?
Hvis jeg mot min overbevisning kjøper en flunke ny P7 må jeg begynne å styre med VTA ringer eller matcher 700 armen
høyden på Rohmannen? Noen som vet?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Jeg var innom Sterofil idag og mener det var en Rohman montert på P7-en de hadde utstilt der. Jeg kjenner ingen av dem. VidarP er vel nærmeste mann å spørre om dette.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Uff, det er så mange lekre spillere der ute.
VPI Scout, Clear Audio Champion level II (denne kunne jeg godt tenkt meg), Nottingham, Diva, osv.
Også bor man her oppe i gokk og får ikke sett eller hørt noe før man kjøper.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Uff, det er så mange lekre spillere der ute.
VPI Scout, Clear Audio Champion level II (denne kunne jeg godt tenkt meg), Nottingham, Diva, osv.
Også bor man her oppe i gokk og får ikke sett eller hørt noe før man kjøper.
Hmmm :mad: Kor oppi gokk, da, om æ tør spørre ???
Skjærspe sæ ;D

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Bodø
Det mest avanserte her er jo klubbens platespillere Denon DP-29L og NAD/Rega cloning og Hi-Fi centret sin økonomi Project.
Og skulle jeg finne på å bestille en ClearAudio så må jeg beholde den. Får ikke prøvd noe her nei.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Har du prøvd en telefon til butikkene sørpå?
Kan jo hende at du får "låne" en mot et depositum.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg var innom Sterofil idag og mener det var en Rohman montert på P7-en de hadde utstilt der. Jeg kjenner ingen av dem. VidarP er vel nærmeste mann å spørre om dette.
Har ikke hørt Rohmann på P7 dessverre. Men begge er jo gode produkter, og Rohmann passer fint i de beste Rega-armene... så hvorfor ikke :)
Dette med VTA-ringer er vel egentlig en god ting; det gir Rega en mulighet til å lage en relativt rimelig arm (dvs uten kostnader til VTA-justeringsmekanikk) og uten de strukturelle kompromisser som en VTA-justering vil gi (svekket mekanisk integritet).
Dessuten er vel ringene det minste arbeidet med å montere på en pu.. gjort på få minutter, og står deretter i mange år.

Mvh Vidar P

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Har du prøvd en telefon til butikkene sørpå?
Kan jo hende at du får "låne" en mot et depositum.
Ikke i denne saken.
Men har prøvd et par ganger før på cd spillere og forsterkere. Svaret var negativt.
Og da kan jeg ikke tenke meg at de låner ut platespillere.

P

Parelius

Gjest
RJEL: Hvordan er status? Er det noe feil med motoren / lagrene etc? Om det er tilfellet, så skal jeg gå opp på roteloftet å se om jeg finner delene. Men hadde jeg vært deg, og var litt alvorsmann på vinylen, så hadde jeg kjøpt meg en rimelig Scout (eller noe liknende). Rohmann på 320 høres litt overkill ut for meg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rohmann på 320 høres litt overkill ut for meg.
Det gjør det i mine ører også. TD320/TP90 er ikke en spiller som bærer en pu som Rohmann med glans vil jeg mene; jeg har hatt TD2001/TP90 og den likte seg godt sammen med alt mellom DL304 og VdH MC One, men bedre pu'er (Denon S1, AT ART1, Linn Arkiv etc) ble bare søl :)

Platespillere er blitt veldig gode de siste årene, så det skal ikke rare investeringen til før man får langt bedre resultater fra Rohmann vil jeg mene :)

Mvh Vidar P

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Parelius, jeg hører hva folk sier her pluss at jeg er lei av å mekke på Thorensen så det blir ny spiller. Finner ikke noe gærnt med Thorensen. Den er rett og slett ikke bedre trur jeg..
Spekulerer veldig hva jeg skal gå for.
Har VELDIG lyst på Clear Audio Champion Level II.
Har aldri hørt en sånn, men den ser jo kanonrå ut.
Den MÅ jo være bra. Håper den passer Rohmannen,
noen som har noen mening om det?
Level II kommer jo med ClearAudio arm nu (Rega før)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.323
Torget vurderinger
1
Riaa trinnet er Rotel sin michi serie RHQ-10. Denne vil jeg også beholde.

Vil gjerne at resultatet skal bli en spiller som er analytisk
og med tyst bakgrunn.
Budsjettet er ca. 30 lapper for spiller og arm.
Rega arm er ikke aktuelt. Bare en fobi jeg har  ;D
Har tenkt veldig på Cleraudio Champion level II.
Før mener jeg denne kom enten uten arm eller med RB300 OEM. Men nu ser det ut som Clearaudio har begynt med egne armer på denne modell.
Stemmer det?

Okei, ble et lagt innlegg.
Noen som føler å komme med noen anbefalinger?

Jeg har også Rotel RHQ-10 og den er tyst som graven. Kan anbefale Nottingham Spacedeck med Space arm. Koster ca. 20.000. Jeg bruker Lyra Argo "i" pick-up. Dette spiller helt suverent; livlig, analytisk og tyst.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.516
Torget vurderinger
28
Nå ligger det jo en Orbe SE på sentralen, med SME-arm. Kunne et vært noe?

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Jo, det kunne vel ha vært noe.
Særlig arma er innteresang synes jeg.
Men har lyst på nytt for en gangs skyld.

Hvem er det som importerer/selger SME i Norge?

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Antall liker
91
Torget vurderinger
7
Har lenge hatt stor glede av Opera Reference 1.0
En spiller basert på tung tallerken, stødig plinth og likestrømsmotor som byr på finjustering av hastigheten.

En løsning som ofte koster MYE mer en hva du må gi for en Opera.

Slik ser (så) min ut:

Den er snart til salgs hos Hi Fi guiden (Hamar) da jeg har latt meg friste til å kjøpe den større modellen, Ref.20

Opera spillerne er meget stille, ikke noe støy i lydbildet.

Morty

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.738
Torget vurderinger
4
Oj, den ser meget bra ut den Operaen.
Har sendt mail til Hamar med spørsmål om hva han har til salgs brukt. Jeg sliter litt med å bestemme hva jeg skal kjøpe.
Spesielt arm, hva passer med Rohmann er jo det store spørsmålet.

Topp Bunn