Forsterkere Vurderer klasse D, aldri hatt annet en AB - hva vil jeg oppleve?

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
Disse bruker vel hypex ncore moduler? :)
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Det var 3 gongar meir gøy å høyre ASR Emitter 2 enn Nuforce sine monotrinn. Og 2 gongar meir gøy å høyre Nuforce enn W4S. Som slett ikkje var tristegufaslyd dei heller. Best var det med Manley - 1,5 gongar meir gøy enn ASR......
Vrenging såg eg ikkje noko til. Og det var høgt nok, bortsett frå Nuforce, som med sine 320 watt berre spelte uhyggjeleg, og ikkje sinnsvakt høgt. Eg har elles prøvd Rogue 180 på høgtalarane, og dei var akkurat kraftige nok til å spele i lytterommet til Stereofil i Grensen. Men eg trur at mitt 41 m2 store lytterom ville gjere dei ørlite korpusta sånn innimellom.
Så eg kjøpte ASR Emitter 2 Bluemotion med full batteripakke. Ein må vere litt fornuftig innimellom, og avgrense seg. Trur eg har god impulskontroll.
Gangetabellens ubestridte mester!! 👍
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Var det ikke noen her for noen år siden som blindtestet ASR Emitter 2 mot Ncore NC400 og ikke hørte forskjell? Mener EHED var involvert i testen.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.911
Torget vurderinger
12
Da er det vel ingen grunn til å kjøpe NC400......
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Ja, de skal også være ganske like Theta Digital Prometheus som koster ganske så mye mer.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Prøv A klasse heller
Økonomisk og nesten praktisk umulig med mine nåværende høyttalere, som det sitter langt inne å bytte. Hvor mye koster minimum 600 watt i ren klasse A..., om det i det hele tatt er å få kjøpt. Jeg må ha mye strømkapasitet, høy dempefaktor og effekt til mine høyttalere. Har prøvd såpass mange forsterkere på dem at dette vet jeg 100% sikkert. Det funker greit med mindre, men det nytter bare ikke å gå tilbake når jeg først har hørt hva en virkelig kapabel forsterker kan gjøre.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
Den så interessant ut. 900 watt i 4 Ohm og 5000 i dempingsfaktor er respektabelt. Såvidt jeg kunne se på Lsound sine sider, er det ikke oppgitt forvrengning ved disse effektene. Typisk er det vel 1% ved oppgitte makseffekter, men vet du noe om det?
 
S

svk

Gjest
Prøv A klasse heller
Økonomisk og nesten praktisk umulig med mine nåværende høyttalere, som det sitter langt inne å bytte. Hvor mye koster minimum 600 watt i ren klasse A..., om det i det hele tatt er å få kjøpt. Jeg må ha mye strømkapasitet, høy dempefaktor og effekt til mine høyttalere. Har prøvd såpass mange forsterkere på dem at dette vet jeg 100% sikkert. Det funker greit med mindre, men det nytter bare ikke å gå tilbake når jeg først har hørt hva en virkelig kapabel forsterker kan gjøre.
Det blir kanskje litt dyrt. Er mye bra i 3-400watt

Kunne en brukt slik vært noe?

http://www.dpguiden.no/pdf/Test/test_DP1000_LydBilde.pdf
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Står litt mer her hvis du går inn på manualen..
AT52XNC Amplifiers

Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
Den så interessant ut. 900 watt i 4 Ohm og 5000 i dempingsfaktor er respektabelt. Såvidt jeg kunne se på Lsound sine sider, er det ikke oppgitt forvrengning ved disse effektene. Typisk er det vel 1% ved oppgitte makseffekter, men vet du noe om det?
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Prøv A klasse heller
Økonomisk og nesten praktisk umulig med mine nåværende høyttalere, som det sitter langt inne å bytte. Hvor mye koster minimum 600 watt i ren klasse A..., om det i det hele tatt er å få kjøpt. Jeg må ha mye strømkapasitet, høy dempefaktor og effekt til mine høyttalere. Har prøvd såpass mange forsterkere på dem at dette vet jeg 100% sikkert. Det funker greit med mindre, men det nytter bare ikke å gå tilbake når jeg først har hørt hva en virkelig kapabel forsterker kan gjøre.
Det blir kanskje litt dyrt. Er mye bra i 3-400watt

Kunne en brukt slik vært noe?

http://www.dpguiden.no/pdf/Test/test_DP1000_LydBilde.pdf
"Litt dyrt" er nok en understatement, he he. Den gamle DP forsterkeren hadde jo plenty med krutt, men viftekjølte forsterkere er uaktuelt.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
Jøss, ser du bor i Tomter. Jeg bor i Ytre, det er jo bare noen minutter unna.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.866
Antall liker
4.294
Jeg foretrekker klasse D forsterker. Jeg har en DP 6.12 her som til min store overraskelse ble grundig parkert av ICEPower ASP 1000. Begge spiller på en måte jeg liker, men ICEPower gjør bassen mye bedre og det meste andre litt bedre. Har kanskje litt med at jeg trenger mye effekt, men det høres også på mer moderate nivåer.

Har vært på en del kundebesøk ifm Audiolense. Klasse D leverer alltid. Det er mer enn jeg kan si om klasse AB.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Ikke så langt unna nei.. Hvilke Sonus Faber har du?


Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
Jøss, ser du bor i Tomter. Jeg bor i Ytre, det er jo bare noen minutter unna.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Ikke så langt unna nei.. Hvilke Sonus Faber har du?


Har også alltid hatt kl ab men vært innom kl D tidligere da som ice moduler uten at det ga mersmak.
Sist AB var ATI signature som har vært den desidert beste effektforsterker jeg har hatt i hus. Etter mye lesing tok jeg en råsjans og kjøpte ATI sin nye kl D AT54xnc og har ikke sett meg tilbake siden.
Mulig de ikke er kraftige nok men bor du ikke for langt unna kan det sikkert ordnes med lån hvis ønskelig..
Jøss, ser du bor i Tomter. Jeg bor i Ytre, det er jo bare noen minutter unna.
Hovedhøyttalere er Dynaudio, Confidence C4. Har en Sonus Faber senterhøyttaler.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Mitt inntrykk er at klasse D er mer å betrakte som et arbeidsverktøy. Den er rimelig, tar liten plass, leverer mye watt, er strømeffektiv og lager lite varme. Og hvis man har synspunktet at forsterkere låter likt så lenge de tilfredsstiller et visst kvalitetsnivå, er det liten grunn til å velge noe annet. Spesielt hvis man ser på forsterkeren som et ledd i en kjede som bare skal utføre en jobb, hvor nøytralitet og minst mulig farging av lyden er en målsetting. Og som samtidig er innenfor et visst kvalitetsnivå som man kanskje kan kalle transparent i forhold til jobben den skal gjøre.

En annen måte å se det på er å bruke en analogi i forhold til vin. Sett at man har som utgangspunkt at 3-liters dunken med rødvin har en neglisjerbar forskjell i forhold til årgangsvinen til 1000 kr. Hvorfor da bruke masse penger på noe som det til 1/10 av prisen gjør like bra? Hvis jobben vinen skal gjøre er å få opp en viss promille på konsumenten, er en innbilt kvalitetsforskjell uten betydning. Tre-liters dunken gjør en jobb, og det gjør den bra for en rimelig penge.

Hvis man derimot ønsker noe som ikke bare skal gjøre en jobb, men også være en nytelse i seg selv, kan det være mening i å investere i en årgangsvin. Eller kanskje en rørforsterker til 10x prisen av en klasse D modul.
 

Altec-Ove

Medlem
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
13
Antall liker
9
Sted
Drøbak
halloys! har testet jeff rowland 501 x 6 med 400v inn (pc-1) på min prøve rigg med aktiv deling (4x jbl 2242 skramstad, 12 x 428 altec 515 og 2 x jbl 2450) spiller så lauet drysser i hvert fall, spesielt ille er det når jeg setter på tape (sony apr 5000) f. eks. sheffield drum rec, angst og panikkanfall er nærme.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Går i KiloWatt i denne tråden, men jeg tømte aldri Spec sin integrerte på 60 W i klasse D. Testen den mot 200 watts AB monoblokker med seriøse strømforsyninger og stiv pris. 60 watteren opplevdes hvert fall ikke svakere. Spilte med fantastisk driv og punch. Rå forsterker. Kan ikke med handa på hjertet si at min nåværende MA7000 oppleves kraftigere heller foruten å oppleves fyldigere i bassen, men langt i fra den samme definisjonen eller punchen.
 

Joman

Medlem
Ble medlem
25.01.2008
Innlegg
24
Antall liker
6
Sted
Tromsø
Bruker selv et par Bel Canto ref 1000 mkI og har testet endel andre D-class, TACT og PA fra Yamaha (P-7000). Fungerte stort sett veldig bra i litt ulike oppsett og rom.

Jeg har ikke prøvd Spectron sine forsterkere, men jeg vet at A. Gallo har benyttet disse til både demo og utvikling av sine Gallo ref.høyt. Har en hel del (svært) positive tester fra en samlet int.presse. Disse D-ampene veier endel, har en voksen strømforsyning og leverer mengder med effekt...å skal være stabile helt ned mot "kortsluttnings-belastning":)

eks. på omtale;

spectron
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan skrive under på nøyaktig den samme opplevelsen på flere klasse D-forsterkere. Bare glem Devialet 120 og 200 også. Jeg har eid begge, og det ble for polert.

McIntosh MA8000 er derimot et annet "dyr" - om du kan leve med en koloss på gulvet :)
Jeg tenker at dette først og fremst har med matching å gjøre. Devialet´en ga meg omtrent det jeg har lest om klasse D. At de er svært gode på bass, men litt rund/snill (kall det gjerne polert) i presensområdet. Det kan være en fordel på "rasedyr" i henhold til at innspillinger aldri er perfekte, men kanskje en ulempe på høyttalere som har samme signatur (og de er det ikke få av). Hos meg ble det et pluss for de meste av musikken jeg spiller. Men understerker at det ikke er mye det er snakk om.
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Kommer gjerne bortom en dag polka hvis du vil prøve ATIèn..
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Jeg foretrekker klasse D forsterker. Jeg har en DP 6.12 her som til min store overraskelse ble grundig parkert av ICEPower ASP 1000. Begge spiller på en måte jeg liker, men ICEPower gjør bassen mye bedre og det meste andre litt bedre. Har kanskje litt med at jeg trenger mye effekt, men det høres også på mer moderate nivåer.

Har vært på en del kundebesøk ifm Audiolense. Klasse D leverer alltid. Det er mer enn jeg kan si om klasse AB.
Puhh! Det var godt å få et slikt innlegg:). Balanserer bildet liksom.

Jeg begynte å tro at jeg var helt utafor med anlegget mitt, etter å ha lest de innledende innleggene her i tråden. Forstår nå at det finnes god låt fra alle typer. Tror sikkert jeg kunne likt både A og AB lyd. Men har ikke tatt meg tid til å lytte og sammenlikne.

Er ellers storfornøyd med oppsettet mitt. Og full trøkk er mulig, også med mye god dypbass. Men jeg foretrekker stort sett å spille av med relativt lavt til moderat lydstyrke. Gromlyd tvers igjennom, dog kanskje veldig avslørende ift dårlige innspillinger. Så enkelte utgivelser holder jeg meg langt unna:cool:
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Kommer gjerne bortom en dag polka hvis du vil prøve ATIèn..
Hyggelig forslag :) Må bli en helg (lørdag eller søndag) hvis det er ok, jeg er interessert i å høre den. Jeg sender deg en PM.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Jeg foretrekker klasse D forsterker. Jeg har en DP 6.12 her som til min store overraskelse ble grundig parkert av ICEPower ASP 1000. Begge spiller på en måte jeg liker, men ICEPower gjør bassen mye bedre og det meste andre litt bedre. Har kanskje litt med at jeg trenger mye effekt, men det høres også på mer moderate nivåer.

Har vært på en del kundebesøk ifm Audiolense. Klasse D leverer alltid. Det er mer enn jeg kan si om klasse AB.
...veldig avslørende ift dårlige innspillinger. Så enkelte utgivelser holder jeg meg langt unna:cool:
Jeg blir alltid skeptisk når dette sies om hifiutstyr, være seg elektronikk eller høyttalere. Det er sjelden, eller aldri, et godt tegn. Og en klassiker i hifi magasinene når testeren ikke tør å skrive rett ut at en høyttaler har en skingrende diskant.
Dårlige innspillinger skal avsløres ja, men de skal ikke låte enda verre enn de er.
 

Harald HM

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2016
Innlegg
2.251
Antall liker
2.142
Sted
Bardufoss
Torget vurderinger
1
Jeg foretrekker klasse D forsterker. Jeg har en DP 6.12 her som til min store overraskelse ble grundig parkert av ICEPower ASP 1000. Begge spiller på en måte jeg liker, men ICEPower gjør bassen mye bedre og det meste andre litt bedre. Har kanskje litt med at jeg trenger mye effekt, men det høres også på mer moderate nivåer.

Har vært på en del kundebesøk ifm Audiolense. Klasse D leverer alltid. Det er mer enn jeg kan si om klasse AB.
...veldig avslørende ift dårlige innspillinger. Så enkelte utgivelser holder jeg meg langt unna:cool:
Jeg blir alltid skeptisk når dette sies om hifiutstyr, være seg elektronikk eller høyttalere. Det er sjelden, eller aldri, et godt tegn. Og en klassiker i hifi magasinene når testeren ikke tør å skrive rett ut at en høyttaler har en skingrende diskant.
Dårlige innspillinger skal avsløres ja, men de skal ikke låte enda verre enn de er.
:confused:

Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Har ikke testet mange forskjellige titler, men det er åpenbart for meg at noen, kanskje spesielt CD-er fra sent 90-tall og litt utpå 2000-tallet ikke låter bra. Også merket på noen LP-er av ymse pressinger. Tok meg tid til å sammenlikne 3-4 ulike innspillinger av Bill Evans Trio - Explorations. Var vel to forskjellige på Tidal, en CD og en Riverside-utgave av en LP. Ingen tvil hos meg at CD-en var desidert dårligst. Skvip vil jeg kalle det. En Tidal var heller moderat, og en annen var faktisk rimelig bra. Men LP-en gruset alle. Dybde, dynamikk, flott i midten og lett og pen i toppen. En nytelse;)

Oppsummert: For meg er det ingen tvil om at anlegget leverer.

Kanskje får jeg prøvd ved en eller annen anledning å erfare hvordan et anlegg kan dekke over og "farge" dårlige innspillinger. Men det er ikke noe som haster for min del;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Et anlegg skal ikke kamuflere feil i innspillingene, men det skal være tilgivende overfor det. Med tilgivende så mener jeg at anlegget skal spille selv dårlige innspillinger/mastringer på en måte som er engasjerende, slik at man kan nyte musikken på tross av den dårlige lyden. Det er rettesnoren for hvordan jeg tuner mine anlegg. At det i tillegg er ganske lineære høyttalere jeg har valgt gjør ikke så mye fra eller til, men det er jo best at det er mest mulig nøytralt og lineært. Ut fra det mine ører og mitt lytterom setter som begrensninger.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg har ikke lest hele tråden, så se bare på dette som en sidebemerking basert på egne opplevelser.

For meg er denne teknologien så lagt det beste jeg kjenner til. Jeg er fan av Hypex Ncore og har ingen trang til å bytte til noe annet. Nå er jeg litt på tynn is, men jeg tror mange lunkne opplevelser handler om at delefilteret ikke spiller på lag, eller at det er fysisk, samt at det er elementer i høyttalerne som ikke spiller gjennomsiktig nok.

Med nok (alt for mye og litt til) power og riktig ratting er dette min vei, men ikke alle veier leder til Rom, noen ganger ender man i Førde om man ikke passer på.

Basert på erfaringer med Ncore, Overkill og delefilter før DAC.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.390
Antall liker
102.369
Torget vurderinger
23
Bedre Førde var enn det var før. Av det jeg har hørt selv/erfart er klasse D godt egnet til bass duty. Resten av området vet jeg ikke noe om.
 

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Innlegg
12.784
Antall liker
11.272
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Førde har vinmonopol, der får en tak i Rom.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skal ikke mene for mye her da jeg ikke har sammenlignet separate Ncore med noe annet, men de Ncorene som står i mine aktive høyttalere gjør ihvertfall ingenting feil med lyden. Høyttalerne spiller bedre fra bunn til topp enn mine forrige høyttalere med Devialet 120, inkludert i mellomtone og diskant.
Den glattheten/livløsheten som noen påstår er synonymt med klasse D er ikke tilstede her. Totalt fravær av susing fra diskant er utrolig herlig for en som hører veldig mye på lavt volum.

Så utifra det som kommer ut av mine aktive høyttalere vil jeg si at Ncore er helt på nivå med det beste der ute. Man trenger selvsagt ikke like lyden av den grunn :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Kanskje får jeg prøvd ved en eller annen anledning å erfare hvordan et anlegg kan dekke over og "farge" dårlige innspillinger. Men det er ikke noe som haster for min del;)
Det er ikke dumt men en liten dose snillisme for å myke opp de dårlige innspillingene et eller annet sted i kjeden. Men man får ikke i både pose og sekk for det vil naturlignok gå utover andre egenskaper til en viss grad. Bortsett fra å velge enda bedre utstyr (dyrere) da.

[QUOTE[/QUOTE]
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Har prøvd rotel I klasse d det var flat og livløst, og det er den forsterker som varte bare noen uker hos meg. Men så fikk jeg prøvd meg på primare og det hadde en varm og fyldig klang synes jeg og bassen var stram og kontrollert synes jeg, nå prøvde jeg bare i 22 men jaggu var det futt i den og dette var på klipsch premium serie 260 rpm.

Imagine
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Da har jeg hatt besøk av Norcane som var så sympatisk å låne bort ATI'en sin et par timer. Du verden du verden, for en kontroll i bassen. Og midbassen også.
Michael Murray spilte Toccata & Fugue så nakkehårene reiste seg på oss. Alt i alt en meget positiv opplevelse. Saksofoner låt kanon. Lyden virket kanskje en anelse lysere enn jeg er vant til. Forsterkeren ble også noe bedre etter den hadde stått på en stund. Ellers var det ikke noe spesielt som stakk seg ut, musikken fløt uanstrengt avgårde. Kanskje det er noe i at klasse D er en liten anelse kjøligere i lyden... eller var det nøytralitet jeg hørte, eller avsløringer av andre ting i kjeden... Ble jeg noe klokere? Tja. Den kontrollen i bassen kan nok fort bli vanedannende, det var bare helt rått!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvis du synes den ble litt for lys (egentlig nøytral), så kan du vurdere en forsterker som bruker Anaview AMS1000 moduler. Samme gode kontroll i bassen, men noe mindre åpen oppover i frekvens som gjør at den ikke er fult så avslørende.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
Hvis du synes den ble litt for lys (egentlig nøytral), så kan du vurdere en forsterker som bruker Anaview AMS1000 moduler. Samme gode kontroll i bassen, men noe mindre åpen oppover i frekvens som gjør at den ikke er fult så avslørende.
Eller et par knepp her og der på EQ... Å sette inn en helt annen effektforsterker med et annet prinsipp og egenskaper er vel nødt til å oppleves i hvert fall litt forskjellig. Etterhvert opplevde jeg det ikke som noe problem egentlig. Det var en positiv opplevelse. Nå er det også sånn at man virkelig blir kjent med noe etter å ha lyttet noen dager, det er min erfaring. Så jeg skal ikke skrive noe i stein, bortsett fra at kontrollen fra 3-400 Hz og ned var glimrende.
Jeg får spille på det jeg har en stund til, så får jeg se hva det blir til.
 
Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Hei Polka.
Kanskje store strømforsyninger ikke er svaret på alt. Selv har jeg som deg alltid vært skeptisk til Klasse D forsterkere i kombinasjon med High End. Mulig den tiden er over nå. Men må innrømme at det er noe eget med store tunge forsterkere. Selv har jeg en litt større forsterker enn min Bladelius Ymer mk2 på vei. Men den vil bare ha halvparten av wattene. Men blir da ren klasse A forsterker i samme merke som min forforsterker fra MI.
Jeg er veldig spent på hvordan dette vil bli. Personlig tror jeg at jeg ville hatt vanskelig for å godta at en klasse D forsterker skulle tatt plassen til en A -AB forsterker. Men det har muligens mest med eierglede og tullete personlige preferanser å gjøre ;-)
 

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.453
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
34
Vi er jo nesten naboer Carisma.. Bare å sifra:)

Besøket hos polka var som vanlig en svært hyggelig erfaring når man kommer hjem til noen fra hfs:cool:

En heftig opplevelse med dedikert rom og en som har brukt over gjennomsnittet tid på kalibrering og akustikk tiltak. Ble litt misunnelig når jeg kom inn det rommet:) Alltid en artig opplevelse og komme hjem til noen som er så dedikerte!!

Syns ATIèn leverte igjen og ble spesielt overasket over at peak lampa ikke blinket en eneste gang... Jeg også hadde aversjon mot kl D og følelsen av en lett forsterker bare føltes feil. ATI veier 22kg så den er ingen lettvekter noe jeg er merkelig nok litt glad for....
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.533
Antall liker
3.692
Torget vurderinger
96
En faktor som ikke skal undervurderes er ens egne forventninger, ubevisst eller ei, om komponentene man lytter på.
Etter dagens lytt på ATI ampen, så er jeg egentlig både mer opplyst og mer forvirret på samme tid. Valgmulighetene har blitt større.
Takk for hyggelige ord Atle :)
 
Topp Bunn