Vurderer innkjøp av high end DAC

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Hei folkens,

Jeg vurderer å kjøpe ny DAC til bruk sammen med min SB Duet. Kjører nå digitalt ut fra SB og inn på Accuphase DAC-20 innstikkskort til min C-2000 forforsterker. Dette fungerer i og for seg bra men det kribler i oppgraderingsfoten ;)

Jeg vurderer per i dag Accuphase DC-801 og EMM LABS DAC2.

Vet at det finnes andre merker der ute som Esoteric og dCs men kjenner ikke til dem.

Andre forslag?

mvh,
OS
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Aner ikke om det kan være din stil, men se på Bladelius design group og les om den nye Embla. Den har fristende muligheter.
 
J

JAE

Gjest
Hei

Ville vel prøvd ut diverse,i denne prisklasse,men du har jo mye bra fra Accuphase da..du får vel litt støtte for 801 i tankegangen,men la det være sagt,at jeg har ikke lyttet til den,men drivverk/Dac komboen til Accuphase i 800 serien,er vel noe som kanskje holder følge med det meste i denne divisjon....vil vel si du har et luksusproblem her OS ;D

Legger til at jeg har hørt EMM LABS komboen,og vil vel påstå at den er noe av det bedre jeg har lyttet til i denne divisjon
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
JAE (active) skrev:
Hei

Ville vel prøvd ut diverse,i denne prisklasse,men du har jo mye bra fra Accuphase da..du får vel litt støtte for 801 i tankegangen,men la det være sagt,at jeg har ikke lyttet til den,men drivverk/Dac komboen til Accuphase i 800 serien,er vel noe som kanskje holder følge med det meste i denne divisjon....vil vel si du har et luksusproblem her OS ;D
Jeg må tilføye at veil pris på Accuphase ligger godt over min smertegrense men tror jeg jeg skal greie å få en god pris av Lyric siden jeg har handlet det meste av utstyret mitt der. Når det er sagt så liker jeg ikke helt at den har trefjøler på sidene.

mvh,
OS
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Tyske MBL bør du absolutt vurdere.

mvh

OS skrev:
Hei folkens,

Jeg vurderer å kjøpe ny DAC til bruk sammen med min SB Duet. Kjører nå digitalt ut fra SB og inn på Accuphase DAC-20 innstikkskort til min C-2000 forforsterker. Dette fungerer i og for seg bra men det kribler i oppgraderingsfoten ;)

Jeg vurderer per i dag Accuphase DC-801 og EMM LABS DAC2.

Vet at det finnes andre merker der ute som Esoteric og dCs men kjenner ikke til dem.

Andre forslag?

mvh,
OS
 
B

Back_Door

Gjest
Har du vurdert DEQX? Da får du korreksjonsmuligheter i tillegg til en meget habil dac. Du kan vel få den både med og uten pre. Pris er relativ gunstig, da den i stor grad synes å være beregnet på et profesjonelt marked.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
186
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Jeg ville helt klart testet dCS. Det finnes jo mange rundt om i landet som har dCS, så prøv å lån en hjem. De har også cd-spillere med digitale innganger, f.eks. den nye Puccini eller den eldre p8i. Har selv testet min Delius opp mot Advantage S1 og Esoteric x03, Delius var helt klart best (men det burde den vel nesten være?).

Ellers synes jeg den nye AR Dac7 virker spennende: http://www.audioresearch.com/DAC7.html, men jeg har ikke hørt denne (enda). Samt Weiss: http://www.computeraudiophile.com/weiss-engineering-minerva-firewire-dac-review. Den siste takler faktisk 24/192 signal via FireWire!
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
dCS må selvsagt prøves ut i den aktuelle prisklasse.

Ut i fra hva jeg har lest i Hi-Fi News, var det vel, så har Meridian muligens "knekket koden" mht et lavpassfilter som ikke gir pre-ringing på pulser. (Noe ALLE tradisjonelle DACer er plaget med, og som jeg tror bidrar til at CD ikke låter like hurtig og umiddelbart som vinyl). Altså en DAC med filter som låter som en filterløs DAC. Denne filterteknologien skal etter sigende introduseres i disse dager. Forhåpentligvis blir den også nedskallert til de rimeligere modellene. Verdt å sjekke ut!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
I dagens dac samfunn er det snart på tide for å begynne å se seg om etter såkalte "bus" systemer.

Altså... digitale pre's som tar seg av datastrøm etter lagringseneheter,avlesere (cd drev, pc, SB...osv) som da
interface mellom dem og dacs og eller pre-enheter med f.eks dac kort....

Her er ett produkt som jeg tror vil være verd i det minste å vite om, tenke på
http://www.sonicstate.com/news/2008/03/17/messe08-prism-orpheus-firewire-io/
Dette er en altmulig boks som kan up/downsample, sample og convertere og legge filter på, massa massa morro, har flere "clocks" og masse masse morro som sagt. Jeg synes denne var riktig så interessant

Weiss, som bl.a har firewire dac's også, begynte nå for ikke så lenge siden å lage egne firewire interfaces selv, og dac's.

Weiss, Prism Sound, Lavry, Apogee og flere lager produkter som liksom er midt imellom highen og da Pro sektor high-end markedet.

Det nevnes at man ønsker seg en High-End dac, ok men se da også på systemet som en helhet og tenk fremmover.
Dyre dac's bør ha fremtidsrettet tilkoblinger og må kunne fungere også om la oss si 5 år da, nå det kan være at det har skjedd en endring i f.eks lagring og avspilling av musikkfiler.

Jeg tror også at Accuphase sikkert selv jobber med egne instikkskort som kommer til å følge i de linjer jeg har beskreve over.

Vi ser at flere og flere firmaer gjør dette nå. DCS har gjordt det, flere er på vei, Naim har gjordt dette, Linn har gjordt dette.

Viktige hensyns synes jeg når man skal begynne å oppgradere annlegget.

Har man SB duett, har man sikkert en pc også, har denne firewire 400/800 utgang, begynner man å kunne tenke i disse baner. Eller man kan skaffe seg Firewire kort, eventuellt skaffe, om det er en bærbar uten firewire: ett firewire expresscard osv.
Weiss Vesta er for eksempel ett også bra valg da.
Alt dette løper selvsagt paralellt med det dcs, meridian, lavry, apogee osv osv gjør.

Masse løsninger, masse dac's man kan bruke, men tenke fremmover også nå om dagen.. det er lurt!
mvh
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Her er ett produkt som jeg tror vil være verd i det minste å vite om, tenke på
http://www.sonicstate.com/news/2008/03/17/messe08-prism-orpheus-firewire-io/
Dette er en altmulig boks som kan up/downsample, sample og convertere og legge filter på, massa massa morro, har flere "clocks" og masse masse morro som sagt. Jeg synes denne var riktig så interessant
Det som er interessant her er også at man kan sette DACen til å jobbe i 44,1kHz. Eventuelt 88,2kHz hvis man får upsamplet digitalsignalet 2x slik som feks PC-avspillingsprogrammet XXHighEnd gjør det. Da unngår man SRC Sample Rate Converter. Slik som mange SRCer er implementert i signalkjeden foran de typiske 96/192kHz DAC-chipene, så tror jeg det oppstår både signalkodet jitter og avrundingsfeil.

En ting er i hvert fall sikkert. Det er fremdeles mye å hente på filter, interface, klokke og DAC konvertering. Vi kommer til å få mye bedre lyd ut av våre gamle CD-plater i årene som kommer. :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
pedal skrev:
Ut i fra hva jeg har lest i Hi-Fi News, var det vel, så har Meridian muligens "knekket koden" mht et lavpassfilter som ikke gir pre-ringing på pulser.
Før man klarer å flytte hele "skiten" ut av det hørbare området så blir det aldri perfekt. Et filter uten preringing vil i denne sammenheng være et mimimumfase filter.

I gamle dager var det nok kun minimumfase filtrering som gjalt. For da ble jo signalet lavpassfiltrert analogt. Det var selvsagt noen som mente at den fasefeilen som ble introdusert med minimum fase filtre var et problem. Da en stor del av filtreringen senere ble flyttet inn i det digitale domenet var det flere som løste "fasefeilproblemet" med et lineær fase filtrering. Perfekt fase.

Et lineærfase filter kjennetegnes av symmetri i tidsaksen. Det som skjer før hovedpulsen er et speilbilde av det som skjer etter hovedpulsen. En anti-alias filtrering vil alltid være så steil at den genererer ringing. Med lineær fase filtrering blir det 50% preringing og 50% postringing.

Men det var selvsagt noen som mente at preringingen som ble introdusert med lineær fase filtre var et problem. Nå har Meridian "gjenoppdaget" minimumfase filter og funnet løsningen...

Og sånn går no åran ;D ;D

PS: Det finnes i dag en del dacs der man kan velge minimum fase eller lineær fase filtrering.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det er nå ikke bare meridian som har "gjenopdaget" minimumsfasefilteret da ::)

I den nye billige Damagic Azur fra Cambridge bruker de også denne som et av tre valgbare alternativer.
De to andre er lineær fasefilter og et steilt (lineærfasefilter) hvorav det i sistnevnte er en dempning på -2db ved 20khz
og en smule mer pre og postringing mot til gjengjeld å oppnå en meget steil demping like utenfor pasbåndet.

Dette filteret er i stand til å dempe aliasing ved 22khz med ca.80 db (hevder de)

Mvh.KW
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.988
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
AR Dac 7 hadde stått veldig langt opp på min liste, utvilsomt. Transistorbasert.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
OS skrev:
Hei folkens,

Jeg vurderer å kjøpe ny DAC til bruk sammen med min SB Duet. Kjører nå digitalt ut fra SB og inn på Accuphase DAC-20 innstikkskort til min C-2000 forforsterker. Dette fungerer i og for seg bra men det kribler i oppgraderingsfoten ;)

Jeg vurderer per i dag Accuphase DC-801 og EMM LABS DAC2.

Vet at det finnes andre merker der ute som Esoteric og dCs men kjenner ikke til dem.

Andre forslag?

mvh,
OS


Er du ute etter analytisk laboratorie detaljerikt lyd eller musikalsk?

foretrekker du den første anbefaler jeg Digital audio denmark AX24 DA ELLER prism DA


er du hypp på skattejakt? PACIFIC MICROSONICS 2 AD/DA


litt musikalsk? Weiss


musikalsk men også detaljert? Burl audio B2 DAC
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.899
Antall liker
13.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
fremtiden er skikkelig lys:eek:m noen få år låter det som en skikkelig LP12 8) ::) ;D
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
NEVATON skrev:
Er du ute etter analytisk laboratorie detaljerikt lyd eller musikalsk?

foretrekker du den første anbefaler jeg Digital audio denmark AX24 DA ELLER prism DA

er dy hypp på skattejakt? PACIFIC MICROSONICS 2 AD/DA

litt musikalsk? Weiss

musikalsk men også detaljert? Burl audio B2 DAC
Jeg har og har hatt DAC'er med AD1955 chip og liker veldig godt "lyden" av den selv om mye kommer an på analogbiten etter DAC-chipen. Jeg er en av de som tror dette er den beste chipen som finnes på markedet i dag. Siden jeg selv jobber for en chip-fabrikant er dette litt viktig for meg ;)

Jeg har også hatt DAC'er med chiper fra Cirrus Logic men de liker jeg ikke så godt.

Det virker som mange av de DACene som er nevnt ovenfor bruker PCM1704 og det hadde vært spennende å prøve en DAC med den chipen. En som bruker PCM1704 som ikke er nevnt ovenfor er Lessloss DAC 2004. Den blir rost opp i skyene på andre diskusjonsforum. Noen som kjenner til den? Her er beskrivelse:
http://www.lessloss.com/page.html?id=28

mvh,
OS

PS: Tusen takk for alle forslag folkens! Jeg rapporterer tilbake her når ny DAC er kjøpt inn (kan nok ta litt tid)
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
lykke til videre....blir spennende å høre hva du ender opp med.


jobber du for TI? ;D ;D
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
NEVATON skrev:
lykke til videre....blir spennende å høre hva du ender opp med.


jobber du for TI? ;D ;D
Nei jeg jobber ikke for TI. Da hadde jeg nok hatt PCM1704 som favoritt og ikke AD1955! Har sendt deg en PM.

mvh,
OS
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.852
Antall liker
4.281
SABRE dac fra ESS Technology er sannsynligvis den dac chipen som har best teknisk ytelse i dag. Den har en dynamic range som setter en ny standard og en s/n range som er på høyde med det beste. The icing on the cake er at chippen inneholder 8 dac'er. I en high end implementering så kjører man 4 og 4 i parallell, og da får man også en hittil uhørt s/n ratio.

Mackintosh er den første seriøse leverandøren med produkt basert på samme dac.

Twisted Pearl selger kits på denne. Etterspørselen etter disse har vært ekstrem. De som har klart å kjøpe noen enheter har sittet klar oveer tastaturet når nye bacher har blitt lagt ut for salg. Etter et par minutter har alt vært utsolgt. Omtrent som å få plass i birkebeinerrittet. Eller å kjøpe billett til en populær konsert. Det er mulig Twisted Pearl begynner å komme ajour nå. En slik interesse vitner i alle fall om at denne dac'en er spesiell.Min partner i UK sier også at dette er den beste DAC'en han har lyttet til: "Børnt (som de kaller meg på engelsk), It's got nothing wrong with it!".
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Bx skrev:
SABRE dac fra ESS Technology er sannsynligvis den dac chipen som har best teknisk ytelse i dag. Den har en dynamic range som setter en ny standard og en s/n range som er på høyde med det beste. The icing on the cake er at chippen inneholder 8 dac'er. I en high end implementering så kjører man 4 og 4 i parallell, og da får man også en hittil uhørt s/n ratio.

Mackintosh er den første seriøse leverandøren med produkt basert på samme dac.

Twisted Pearl selger kits på denne. Etterspørselen etter disse har vært ekstrem. De som har klart å kjøpe noen enheter har sittet klar oveer tastaturet når nye bacher har blitt lagt ut for salg. Etter et par minutter har alt vært utsolgt. Omtrent som å få plass i birkebeinerrittet. Eller å kjøpe billett til en populær konsert. Det er mulig Twisted Pearl begynner å komme ajour nå. En slik interesse vitner i alle fall om at denne dac'en er spesiell.Min partner i UK sier også at dette er den beste DAC'en han har lyttet til: "Børnt (som de kaller meg på engelsk), It's got nothing wrong with it!".
Interessant!

Vil også tilføye at Accuphase DC-801 kjører 8 AD1955 i parallell!

mvh,
OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
JENO skrev:
Denne virker interessant (på papiret), men sikkert ingen forhandler her til lands.

http://www.msbtech.com/products/dac3.php

Vanskelig å finne info fra brukere om den, og heller ingen tester av den nyeste versonen. Den bruker egenprodusert ladder dac-ship som virker interessant.
Denne DAC'en virker dyr! Jeg så videoen og siden jeg selv driver med programmering av embedded systems la jeg merke til hvordan du oppdaterer filtrene (firmware) i denne DAC'en: "...can be installed by simply playing the downloaded music file". Den var ny!

mvh,
OS
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
Hei,

som du kanskje vet, OS, så vurderer jeg også Accuphase DC-801, da i kombinasjon med transporten DP-800. Det jeg lurer på, og som vil hjelpe meg med valget, er om upsamplingen (2xDSD ´frekvens´) skjer i dac´en eller transporten? Dersom dette skjer i dac´en betyr vel dette at også annet utstyr tilkoblet denne vil kunne dra nytte av upsamplingen. Jeg er ikke interessert i en diskusjon om dette er en fordel eller ikke, har kun lyst til å vite hvor upsamplingen skjer. Tar gjerne imot input fra andre enn OS også

Mvh.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
blekansikt skrev:
Hei,

som du kanskje vet, OS, så vurderer jeg også Accuphase DC-801, da i kombinasjon med transporten DP-800. Det jeg lurer på, og som vil hjelpe meg med valget, er om upsamplingen (2xDSD ´frekvens´) skjer i dac´en eller transporten? Dersom dette skjer i dac´en betyr vel dette at også annet utstyr tilkoblet denne vil kunne dra nytte av upsamplingen. Jeg er ikke interessert i en diskusjon om dette er en fordel eller ikke, har kun lyst til å vite hvor upsamplingen skjer. Tar gjerne imot input fra andre enn OS også

Mvh.
Hei,

Slik jeg forstår det ved å lese databladet: 2xDSD frekvens gjøres i DC-801 men bare med DSD-signalet som kommer fra DP-801. PCM signaler (opp til 96KHz fra digital inn og opp til 192KHz via HS-link) gjøres ikke om til 2xDSD. Så vidt jeg vet går det ikke an å koble andre SACD drivverk enn DP-801 til DC-801 via HS-Link.

mvh,
OS
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det blir vel slik min MFKW har gjort det da.
Riktignok kun PCM som blir upsamplet til 96khz i drivverket (bygget som dual/mono både dac og drivverk, 2 xlr kabler derfra til dac) så blir det upsamplet videre til 192khz i dac.

En annen ting siden du OS nevnte EMMlabs Dac2 innledningsvis, hørte vel om den i sommer og at den skulle komme til høsten, nå nærmer det seg raskt jul.
Noen som vet om den er på vei?

Mvh.KW
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
KW skrev:
Det blir vel slik min MFKW har gjort det da.
Riktignok kun PCM som blir upsamplet til 96khz i drivverket (bygget som dual/mono både dac og drivverk, 2 xlr kabler derfra til dac) så blir det upsamplet videre til 192khz i dac.

En annen ting siden du OS nevnte EMMlabs Dac2 innledningsvis, hørte vel om den i sommer og at den skulle komme til høsten, nå nærmer det seg raskt jul.
Noen som vet om den er på vei?

Mvh.KW
Jeg leste på audiogon at det er noen som allerede har kjøpt den. Har fulgt med på websidene til EMM labs og de la ut informasjon om den først for noen dager siden.

Legger merke til at den ikke har klokkeutgang slik som f.eks Lessloss DAC 2004 har. Jeg kan ikke nok om DAC'er til å si så mye om dette men det er mulig DAC2 er av en slik konstruksjon at den ikke trenger å klokke evt. drivverk for å redusere/eliminere jitter. Den dyrere EMM DAC/Pre DCC2 har klokke-inn/utgang.

mvh,
OS
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kan du enkelt forklare meg hensikten med klokkeutgang?
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Dette står å lese om Dac2.

Not only is the DAC2 equipped with a multitude of input options, it's the first converter to feature our proprietary new MFAST™ (Meitner Frequency Acquisition System) technology.

MFAST™ vs. conventional PLLs

Most converters utilize PLL (Phase Locked Loop) circuits. MFAST™ has two distinct advantages. It's a high-speed asynchronous system that locks almost instantaneously to any data stream. Moreover, unlike PLLs which merely attenuate jitter, MFAST™ strips jitter out of the audio stream completely. Enabling you to enjoy pristine sonic clarity whether the incoming data stream is pure or anything but. The DAC2 also features:

MDAT™: 2x DSD upsampling

Meitner Digital Audio Translator (MDAT™) upsamples to 5.6 mHz, double the SACD standard sampling rate.

Proprietary discrete dual differential D-to-A conversion circuit

We were not willing to accept the inherent non-linearities of every mass-market chip created to date. Neither should you.


Kanskje et godt alternativ for en som gjerne vil fortsette med mitt nåværende system.... trådløst fra mac-iTunes-AE-optisk inn til dac?

Mvh.KW
 
R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Dette står å lese om Dac2.

Not only is the DAC2 equipped with a multitude of input options, it's the first converter to feature our proprietary new MFAST™ (Meitner Frequency Acquisition System) technology.

MFAST™ vs. conventional PLLs

Most converters utilize PLL (Phase Locked Loop) circuits. MFAST™ has two distinct advantages. It's a high-speed asynchronous system that locks almost instantaneously to any data stream. Moreover, unlike PLLs which merely attenuate jitter, MFAST™ strips jitter out of the audio stream completely. Enabling you to enjoy pristine sonic clarity whether the incoming data stream is pure or anything but. The DAC2 also features:

MDAT™: 2x DSD upsampling

Meitner Digital Audio Translator (MDAT™) upsamples to 5.6 mHz, double the SACD standard sampling rate.

Proprietary discrete dual differential D-to-A conversion circuit

We were not willing to accept the inherent non-linearities of every mass-market chip created to date. Neither should you.


Kanskje et godt alternativ for en som gjerne vil fortsette med mitt nåværende system.... trådløst fra mac-iTunes-AE-optisk inn til dac?

Mvh.KW
Er den tilgjengelig enda da? I samspill med TSD-1 (med Esoteric VRDS-Neo) sin clocklinkes til DAC2 bør dette bra.

Mvh
Roysen
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Roysen!
Tviler meget sterkt på at det vil bli brukt kroner på dyre drivverk i min heim mer, men som med alt innen hifi en skal aldri si aldri.
Det må jo nødvendigvis til, dersom en ønsker å spille sacd, noe jeg synes utvalget er for lite til at det er interessant å betale flerfoldige titusener av kroner for å kunne.
EMMLabs Dac 2 er en ny type som knapt er ute på markedet enda.

www.emmlabs.com/html/audio/dac2/dac2.html

Edit, nå leste jeg deg feil ::) Nei den er nok ikke tilgjengelig riktig enda her i landet ;)
Mvh.KW
 

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
423
Antall liker
31
Torget vurderinger
0
blekansikt skrev:
Hei,

som du kanskje vet, OS, så vurderer jeg også Accuphase DC-801, da i kombinasjon med transporten DP-800. Det jeg lurer på, og som vil hjelpe meg med valget, er om upsamplingen (2xDSD ´frekvens´) skjer i dac´en eller transporten? Dersom dette skjer i dac´en betyr vel dette at også annet utstyr tilkoblet denne vil kunne dra nytte av upsamplingen. Jeg er ikke interessert i en diskusjon om dette er en fordel eller ikke, har kun lyst til å vite hvor upsamplingen skjer. Tar gjerne imot input fra andre enn OS også

Mvh.
Da fant jeg faktisk svaret på mitt eget spørsmål i en mail jeg tidligere har mottatt fra Accuphase ;D. Ifølge Kawakami-san blir pcm-signalet fra f.eks. CD oppsamplet til tilsvarende frekvens som 2xDSD, dvs. 5.6448Mhz, altså 128x, samtidig som at ´ordlengden´ blir oppsamplet til 24Bit. Alt dette skjer i dac´en, og andre digitale signaler vil også bli utsatt for samme prosesseringen.

Mvh.
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
KW skrev:
Kan du enkelt forklare meg hensikten med klokkeutgang?
Mvh.KW
Må være veldig forsiktig hva jeg skriver nå da det sitter kverulanter der ute som slår hardt ned på enhver som prøver å forklare noe teknisk på HFS ;) Tar tjangsen:

Hensikten er å sørge for at drivverk og DAC bruker samme klokkekilde. I en vanlig CD-spiller er ikke dette noe problem da drivverk og DAC sitter i samme kabinett og klokkes fra samme kilde. Problemet oppstår når du separerer drivverk (i mitt tilfelle Squeezebox) og DAC. Noen DAC'er takler dette meget bra mens andre ikke. Som du oppklarer i innlegget ditt ovenfor så har EMM labs løst dette i DAC2 og det er nok derfor de ikke har klokkeutgang. For mere utfyllende tekniske forklaringer kan du lese denne artikkelen:
http://www.tnt-audio.com/clinica/diginterf1_e.html

mvh,
OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
Roysen skrev:
Er den tilgjengelig enda da? I samspill med TSD-1 (med Esoteric VRDS-Neo) sin clocklinkes til DAC2 bør dette bra.

Mvh
Roysen
Jeg ringte importøren nå og han sa at Emm Labs DAC2 er tilgjengelig og at den allerede er sendt ut til kunder i Norge.

mvh,
OS
 

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
1.587
Antall liker
11
Torget vurderinger
3
orso skrev:
Tenkte den Prism Orpheus var noe for meg. Helt til jeg så prisen.
http://www.lydrommet.no/artikkel/produkt/vis.html?id=25925

Når man trenger en del utganger er man pr. dags dato tvunget over i lydkort verden og da betaler man en god del for både hardware og software man ikke har bruk for. Det er dumt.
Slik er det når du kjøper en av de virkelig dyre DACene (uten å kjøpe det tilhørende drivverket) også; du betaler for DSD-dekodingen (SACD) som du ikke får bruk for.

mvh,
OS
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Alikevel er mange av de proffe lydkortene rene kuppene sammenlignet med priser i hifi verden.

Men spørsmål til deg OS: Hvilke forskjeller er det du opplever med ulike DAC chiper?
 
I

ijustpop

Gjest
OS skrev:
Roysen skrev:
Er den tilgjengelig enda da? I samspill med TSD-1 (med Esoteric VRDS-Neo) sin clocklinkes til DAC2 bør dette bra.

Mvh
Roysen
Jeg ringte importøren nå og han sa at Emm Labs DAC2 er tilgjengelig og at den allerede er sendt ut til kunder i Norge.

mvh,
OS
Hva er prisen?
 
R

Roysen

Gjest
KW skrev:
Hei Roysen!
Tviler meget sterkt på at det vil bli brukt kroner på dyre drivverk i min heim mer, men som med alt innen hifi en skal aldri si aldri.
Det må jo nødvendigvis til, dersom en ønsker å spille sacd, noe jeg synes utvalget er for lite til at det er interessant å betale flerfoldige tusener av kroner for å kunne.
EMMLabs Dac 2 er en ny type som knapt er ute på markedet enda.

www.emmlabs.com/html/audio/dac2/dac2.html

Edit, nå leste jeg deg feil ::) Nei den er nok ikke tilgjengelig riktig enda her i landet ;)
Mvh.KW
I følge Michael Cech har han gjort målinger som viser at harddisk basert avspilling medfører jitter som ved et drivverk. Man har en avsender av signalet og en mottaker av signalet som ikke er synkronisert. Dersom Emm Labs imidlertid har funnet opp noe som eliminerer jitter totalt skal man ikke se bort fra at man sparer mye penger på en harddisk basert løsning. Ellers er jo clocklink en meget god metode for å reduserer dette problemet. Kanskje kan det komme metoder for å clocklinke harddisk baserte kilder også.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
OS skrev:
Roysen skrev:
Er den tilgjengelig enda da? I samspill med TSD-1 (med Esoteric VRDS-Neo) sin clocklinkes til DAC2 bør dette bra.

Mvh
Roysen
Jeg ringte importøren nå og han sa at Emm Labs DAC2 er tilgjengelig og at den allerede er sendt ut til kunder i Norge.

mvh,
OS
Hva med transporten TSD-1?

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn