Høyttalere Vurderer å kjøpe sub

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Hei

Tenker å prøve mindre høyttalere sammen med en sub igjen. Jeg vurderer SA Mantra 30, Krix Rhytmix eller Krix Equinox, sammen med en kompakt subwoofer.
Rommet mitt er ca 12 kvm. Brukes mest til stereobruk.
Jeg kom over en på finn.no som selges av Oslo Hi-Fi Center. Martin Logan Dynamo 700. Den koster 6500,-
Leser mye positivt om denne, og den skal være veldig musikalsk. Noen som vet noe om denne? Denne er jo utgått, så lurer litt på om dette er en bra pris? Hva kostet den som ny?
Har tidligere hatt Def Tech Supercube II, XTZ sin 10" og en gammel Sony 8". Jeg hadde Sony suben i mange år, og var veldig fornøyd med den. Angrer på at jeg kvittet meg den. Virkelig en god sub.
 
T

tce-teams

Gjest
Xtz sin 99 w10.16 subwoofer skal være bra musikk sub , men jeg har 2 stk av storebroren og di er fabelaktig på film men jeg bruker di til musikk noen ganger å , spørs hvilken musikk som snurrer. Jeg har lagt ut subwooferene mine for salg , for og gå over til sunfire sine sds tenkte jeg , men begynner litt og angre fordi jeg fikk lyttet til sunfire sin sds 10 , og den imponerte ikke meg. Kunne selfølgelig ha mye med rommet og gjøre der den stod.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Er ikke Dynaudio DM 2/7 ganske små høyttalere da? ML lager veldig gode subwoofere, men jeg ville kjøpe en REL T5 siden den har nøynivå innganger, og da bruke de....etter det ville jeg spare til enda en T5....
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Som sagt har jeg hatt XTZ 10". Jeg kommer ikke til å kjøpe XTZ igjen. Finnes andre mer spennende produkter (som gir mye bedre lyd)
 
T

tce-teams

Gjest
Leste det nå xnn3882 , men som niels sier her så rel t5/t7 er ein subwoofer mange liker.
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
REL T5 4995,- hos Stereofil. Den er jo også veldig kompakt. Noen som har erfaringer med REL? Er det enkle å integrere sammen med små høyttalere i små rom?
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Siden jeg vurderer høyttalere fra SA, vurderes SUB av samme merke. For eksempel SE 175 eller SE 200. Noen erfaringer med disse?
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.846
Antall liker
50.866
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
REL T5 4995,- hos Stereofil. Den er jo også veldig kompakt. Noen som har erfaringer med REL? Er det enkle å integrere sammen med små høyttalere i små rom?
Har Rel strata 5 og den er veldig lett og integrere,kjenner ikke T 5 men Rel er lett og integrere har jeg skjønt ;)

Mvh
O
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Sjekk Monopulse Model A.
Tar ikke allverdens plass.
Du trenger ingen sub.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.368
Antall liker
63.320
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kjøpte meg en T5 for et par måneder siden. Min erfaring er at den er liten og nett og lett og integrere. På den annen side sitter jeg og føler at jeg burde hatt en til for å få det ekstra trøkket i bunn som jeg ønsker. Har et ganske stort rom så det er sikkert lettere/bedre i et mindre rom.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Søker du litt på rel finder du ut hvilke kvaliteter de har. Rel T5 er super kompakt, går flatt til 30 hz og når den er ordentlig justert vil du ikke høre den. Du finder masse subwoofere der slår mer, og er bedre på film, men til musikk er den suveren, uansett hvilke høyttalere du velger.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er bare å glemme de andre, grabbe den T5en, og bruke resten av budsjettet på Equinox II i Atlantic Jarrah! KJEMPESETT. Det waliserne gjør, er å kombinere musikk, power, bygg og film på en bedre måte enn ALLE andre "subwooferprodusenter". At de er babyenkle å integrere i rom er en annen stor fordel. De finerte REL-subene er finerte innvendig også det gir et stivere, mer resonnansdødt kabinett. Kassa på en T5 er lita, men den vil overraske deg, tro meg...en velintegrert sub skal verken ses eller høres, men savnes om du skrur den av. Det er REL konge på.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er et regelrett monster, TC..:cool: Erstatt XTZene dine med en av de, og du trenger aldri vurdere noe annet- i såfall blir det oppgradering innen det walisiske sortimentet når du blir gammal og grå...
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Hmm, ser ut til at REL T5 ikke har høyttalerinngang/utgang. Ikke alle forsterkere har pre-out.
Jeg ser noen subber har høyttalerinngang, men ikke utgang. Hvis jeg kobler suben til høyttalerutangene på forsterker, hvor skal jeg koble til høyttalerne?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
De står enten på suben eller via bananer på forsterkeren. Speakonkabelen til REL er uterminert i forsterkerenden. De endene sitter i skruterminalene. Vær dog klar over at du langt fra tar ut potensialet i Dieters minier med Dynaudio 2.7- de Burmesterne fortjener noe bedre..men 2.7 vil spille mye bedre enn i dag ved å implementere REL..Får jeg foreslå enten Focus 160 uten sub eller nevnte Krix pluss en T5?
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Dynaudio er solgt. Mine gamle Klipsch F1 ble tatt inn i hus igjen, Burmester og Klipsch er en fantastisk kombinasjon. Jeg vurderer Krix Equinox + Rel T5. En annen høyttaler jeg har sett litt på er Triangle Color Floorstander (uten sub).
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Triangler er morsomme, de, men våkner kun med ekstra varmtlydende transistor-( Marantz Premum osv..) eller rørbestykka utstyr. På mange måter kan du tenke på Triangle som en Klipsch matchmessig. Men var det meg som sku ha Triangler ville nok valget falt på Comete Anniversary- den begrensa opplags jubileumsmonitoren de laga for en tre- fire år sia..eller Magellanseriens minste..uansett har de null på Sonus Faber..Har du vurdert Acoustic Energy AE1Mk3SE?? 11 cm alubass, og fløtter luft som bare pokker..500 par worldwide:cool: Den er kul, den!
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Da er jeg tilbake til start igjen. Etter et mislykket forsøk med Morell Solan, er jeg ute etter nye høyttalere. Morell Solan ble for korrekte/kjedelig og passet ikke i rommet på grunn av bassporten bak.

Følgende vurderes:
Krix Equinox og muligens Rel T5
Harbeth P3ESR og REL T5
Triangle Color bookshelf og REL T5
Triangle Color Floorstander
Trinagle Espirit Altea Ex
Spendor D7 (ja, jeg vet denne er i en helt annen prisklasse...)

Forsterker er AMR AM-777 hybridforsterker. Rommet er på 12 kvm. Musikksmak: komprimert populærmusikk, rap og elektronisk.
Det er vitkig at lyden er engasjerende. Detaljert ja, men ikke for korrekte eller analytisk. Luftig og stort lydbilde, varm mellomtone og luftig diskant.
Som nevnt er rommet 12 kvm, så høyttaler må kunne plasseres nært bakvegg. Krix Equinox har bassport bak, men forhandler mener de skal fungere i mitt rom.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det var annet til forsterkeri, det. Og ei meget habil shortlist..skal lure på om ikke ESR er et kult valg..sammen med også Krix eller faktisk også Spendor- jeg har dog en liten anelse om at den kan bli stor til rommet ditt..
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Da er et par Krix Equinox på vei til meg i posten. Prøver meg på disse uten sub i første omgag. Håper bare at de passer sammen med min AMR forsterker som er litt mørk i klangen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Burde gå bra, det..de australierne er relativt konvensjonelt oppbygd, men liker solid elektronikk- tror faktisk det der kan bli knall morsomt. Klipschene dine bør iallefall forberede seg på pensjonstilværelse- det er noe med Krix, nemlig. De tar tid, men du kommer til å bli glad i dem! Det lover jeg. Spiller stort til å være så små, og med tiden oppdager du nok at de har visse ting de gjør bedre enn omtrent alle andre..om matchen stemmer-det tror jeg den gjør..
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Siden jeg vurderer høyttalere fra SA, vurderes SUB av samme merke. For eksempel SE 175 eller SE 200. Noen erfaringer med disse?
jeg har en SE200 som jeg har hatt i mange år er veldigfornøyd med den. Veldig praktisk å kunne velge mellom trykkammer og bassport. Låter fint gjør den også
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Da er et par Krix Equinox på vei til meg i posten. Prøver meg på disse uten sub i første omgag. Håper bare at de passer sammen med min AMR forsterker som er litt mørk i klangen.
Gratulerer med godt valg!
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Du har opplevd de små iFi-delene til AMR, X? Bytte ut HD11?
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Høyttaleren fikk jeg onsdag. Den imponerte umiddelbart med et stort lydbilde. Fin fyldig klang. Noen hardheter, men det kan skyldes at de er helt nye eller lydkvaliteten på innspillingen. Den minner litt om System Audio Mantra 60, bare uten bassen. Selv om de spiller bra i forhold til størrelsen ønsket jeg mer. Så jeg kjøpte en subwoofer på Elkjøp bare for å teste. Canton SUB 8.2 - Canton 9 subwoofer SUB 8.2 (sort) - Elkjøp
Sliter litt med å integrere den, og føler at dette ikke spiller like bra som med en større høyttaler som tar seg av all bassen.
Det er jo det som er så bra med AMR og kvaliteten på bassen. Dette er noe helt annet enn en transistorforsterker. Her er det flere nyanser og skikkelig autoritet. Synes jeg mister noe av dette nå. Kanskje den beste løsningen ville være et par gulvstående med bassport foran eller under?
Men Krix Equinox er fantastiske høyttalere.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Det er det der er vanskeligt med subwoofere, skal du integrere den må du kjøpe noe du vet er enkelt å integrere, eller være forberedt på mye jobb.
Canton subben har såvidt jeg kan se også bare justering ned til 50 hz.
Du skulle kjøpt den REL Stadium III der ligger på brukttorget istedet, da hadde du fått en konge sub billigt. Hadde jeg ikke villet starte en krig med min kone hadde jeg kjøpt den selv.
Om du får bra bass med bare èn sub er vel egentlig tvilsomt, avhenger av ditt rom.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Som sagt, de Krixene tar tid..500t- minst -og det var en grunn til at jeg anbefalte REL T5..uansett-gratulerer med gode monitorer-den Mantrasammmenligninga er faktisk ganske treffende..Men altså: ut med Canton, inn med REL.:cool: Elkjøp har returrett, den benytter du deg av..forøvrig kan jeg være enig med Niels. Stadium III ER en kongesub, og australierne koser seg sammen med den.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Innspilling er også en ting ja, sikkert mye å gå på der før bassen løsner. Det lyder ellers som du trenger fylde i mellom-nedre bass, og ikke subbass, så det vil sikkert bedre seg.
Jeg kunne trenge litt mere fylde når jeg spiller vinyl, med cd er der perfekt fylde, merkeligt.
Ellers Stadium III er en av de få subwoofere jeg har hørt der har integrert perfekt med fuldtone elektrostater og det står der respekt av.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Midbassfylde kommer med tida...og REL integrerer perfekt med nesten hva det skal være av høyttalere,
 

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
Tenkte å la de stå i spille i går mens jeg var på jobb. Men da jeg kom hjem hadde selvfølgelig spotify stoppet og pc'en skrudd seg av.
Prøve dvd-spiller med en cd-plate og sette på repeat kanskje bedre løsning? Men er redd den dvd-spilleren synger på siste verset. Har begynt å lage en del merkelige lyder.
Er det trygt å ha hi-fi utstyret påslått hele dagen mens jeg er borte? Har hørt om forsterkere som plutselig har tatt fyr. Opplevde selv en gang at en billigspiller gikk i lufta. Satt å så dvd, plutselig forsvant lyden, så bildet og det ble bare masse farger på skjermen, deretter smalt det... Det begynte heldigvis ikke å brenne.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
X: Har du filter på settet ditt? En ordentlig CD-spiller tåler å spille inn sånn, men hold volum nede på moderat nivå. Kanskje det er på tide å skifte ut den DVDen med en BD? Onkyos største, fex? Med AMRs minidac på?
 
Sist redigert:

xnn3882

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2009
Innlegg
185
Antall liker
21
Torget vurderinger
18
minidac? Jeg kjenner kun til AMR DP-777. Det blir alt for dyrt. Med dvd-spilleren mente jeg blu-ray spilleren min, LG BD-370.

Så litt på den REL Stadium III suben. Er den stor? Er det noen som vet fysiske mål på denne?
Har litt dårlig plass, så vil ha den så kompakt så mulig. Derfor passer egentlig T5 veldig bra.
Reagerte litt på vekta på den Canton suben jeg har hjemme nå. Den veier jo nesten ingenting. Er utrolig lett. Jeg flyttet den i et hjørne noe som ga bruktbart resultat.
En annen sub jeg har sett litt på er B&W ASW608. Den skal være veldig rask og godt egnet til musikk. Men vet ikke hvordan den er å integrere. Fordel er at jeg kan kjøpe denne lokalt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Vanskelig å integrere den...se ellers svar i boksen..
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Subwoofere skal jo gjerne plaseres i et hjørne, eller tett på et hjørne for mest mulig gain til rommet, er det ikke nevnt i manualen?
Ellers er subwoofere noe man må jobbe litt med, og de skal også gjerne spilles inn....
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
---som alle høyttalere, Takk, Niels!:cool:
 
Topp Bunn