Vurderer å kjøpe B & W CM1 høytalere

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Vurderer å kjøpe B & W CM1 høytalere, og luerer på om noen har lyttet på disse, evt har noen erfaringer med dem? Passende forsterker, merke, hvor kraftig? Finnes det et alternativ som er like liten i fysisk størrelse og like pen å se på? Takker for alle svar!
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Hei
Solgte mine i dag og er usikker på om det var smart. Meget behagelig og samtidig detaljert lyd og forbausende god bass. Tåler også musikk som ikke er med perfekt lyd. Anbefales.

Gunni
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
gunni2 skrev:
Hei
Solgte mine i dag og er usikker på om det var smart. Meget behagelig og samtidig detaljert lyd og forbausende god bass. Tåler også musikk som ikke er med perfekt lyd. Anbefales.

Gunni
Høres lovende ut! Var det dine som var annonsert her på bruktbørsen? Hvordan forsterker og cd brukte du til? Hvilke negative sider har de?
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Var de som ble hentet nettopp ja. Bruker pc og en Lite Dac kjøpt på Ebay. Veldig bra dac for lite penger. Forsterker er Audio Analogue Maestro Settana men brukte tidligere en kina importert forsterker som også fungerte bra. CM1 trenger litt krefter men tror ikke de er så ekstremt kresne på forsterker.Må ikke plasseres for nær vegg/hjørne da bassen kan bli litt ukontrollert. Kan brukes til all musikk.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Har også prøvd CM1, riktignok for noen år siden, men husker det godt. De kan drives helt fint med en god 50-watter (jeg prøvde faktisk en liten Arcam-sak), men som alle andre små og gode høyttalere, skader det ikke med en litt kraftigere sak. 70-100 watt er ingen uting. Men det er lett å få god lyd i dem. Bare husk at bassportene sitter bakpå, noe det må taes hensyn til ved plassering.
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
-HP- skrev:
Har også prøvd CM1, riktignok for noen år siden, men husker det godt. De kan drives helt fint med en god 50-watter (jeg prøvde faktisk en liten Arcam-sak), men som alle andre små og gode høyttalere, skader det ikke med en litt kraftigere sak. 70-100 watt er ingen uting. Men det er lett å få god lyd i dem. Bare husk at bassportene sitter bakpå, noe det må taes hensyn til ved plassering.
Hvor langt ifra veggen anbefaler du? Og hva er et absolutt minimum? Har liten plass, derfor jeg veldig å kjøpe noen små høytalere, men vitsen forsvinner litt om de må langt ifra veggen for å låte akseptabelt.
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Noen som har forslag til en høytaler i samme klasse (ca samme str, pris +/- 3-4000 kr, fin finish)?
 

vally

Hi-Fi interessert
Ble medlem
24.10.2008
Innlegg
63
Antall liker
14
Torget vurderinger
3
Hva med B&W 685 porten i front,skulle vel fungere nert bakvegg?Eller en Menuett fra Dali,riktig nok en annen lydsignatur men etter sigende lettplasert.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Du kan bruke CM1 nær bakvegg/hjørner men da må bassrefleksporten tettes igjen. Det fungerer også bra men lydbildet blir nok litt dårligere. For et lite rom er det mer enn nok bass også med lukket kasse.
Gunni
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
pengelek skrev:
-HP- skrev:
Har også prøvd CM1, riktignok for noen år siden, men husker det godt. De kan drives helt fint med en god 50-watter (jeg prøvde faktisk en liten Arcam-sak), men som alle andre små og gode høyttalere, skader det ikke med en litt kraftigere sak. 70-100 watt er ingen uting. Men det er lett å få god lyd i dem. Bare husk at bassportene sitter bakpå, noe det må taes hensyn til ved plassering.
Hvor langt ifra veggen anbefaler du? Og hva er et absolutt minimum? Har liten plass, derfor jeg veldig å kjøpe noen små høytalere, men vitsen forsvinner litt om de må langt ifra veggen for å låte akseptabelt.
Her finnes det ikke noe fasitsvar, man må bare prøve seg frem. Absolutt minimum? Vanskelig å si - 20-30 cm kanskje? Noe som også er av betydning er hvor du sitter i forhold til den veggen som står bak deg.

Men sammen med B&W-høyttalerne følger det gjerne med noen skumgummipropper til å tette bassrefleksportene med. Jeg bruker faktisk dem i stua for å få bassen ned på akseptabelt nivå på mine DM-602 ettersom plassen ikke er all verden. Funker fint. Men du må som sagt prøve deg frem, og kanskje hadde det vært en idé å få et par på hjemlån før du bestemmer deg for å kjøpe, så du ser om de vil funke slik du har tenkt hjemme hos deg?
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Har tenkt litt på Aurum Cantus Volla. Har hørt denne for en tid tilbake, synes den spillte bra også ser den jo helt fantastisk ut! Burmester har vel også en stativhøytaler, noen som har hørt den? Både Volla og burmester ligger nok sånn rimelig innenfor budget på bruktmarkedet.
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Hei

Et forslag til andre høyttalere er at nå er det kjempetilbud på Tannoy Eyris DC1 på digitalhandel.no. Kjøpte meg et par som jeg spiller inn nå. De er større en CM1 og lyder forskjellig men spiller veldig bra og ser veldig pene ut. Har coax element og superdiskant. Bassrefleksport i front og skumplugger følger med.Fikk beskjed av fruen om at disse i valnøtt var mye penere enn CM1. Hun kommenterte ikke lyden da det ikke betyr noe for henne.

Gunni
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Hei

Har forøvrig også hatt Aurum Cantus stativhøyttalere. I et lite rom tror jeg det kan bli litt voldsomt. Brukte disse i stuen før jeg flyttet anlegget til mitt furterom og i min stue på over 30m2 var bassen i disse forholdsvis små høyttalerne nok for meg og naboene.

Gunni
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
pengelek skrev:
gunni2 skrev:
Hei
Solgte mine i dag og er usikker på om det var smart. Meget behagelig og samtidig detaljert lyd og forbausende god bass. Tåler også musikk som ikke er med perfekt lyd. Anbefales.

Gunni
Høres lovende ut! Var det dine som var annonsert her på bruktbørsen? Hvordan forsterker og cd brukte du til? Hvilke negative sider har de?
Har selv endel lytterfaring med CM serien, og jeg vil anbefale Cambridge forsterker/kilde til disse høyttalerne. Har selv CM7 med Marantz elektronikk, men at det ble Marantz fremfor Cambridge skyldes ene og alene at jeg fikk tilslaget på et suverent bruktkjøp på PM15S1. Hvis ikke hadde jeg gått for 840A v2 fra Cambridge eller eventuelt lillebroren til CM1.

Når det er sagt så støtter jeg flere som har vært inne på det samme. Valg av forsterkeri er essensielt, og så kraftig som mulig. Det er helt utrolig hva kraftige kvalitetsforsterkere kan trylle ut av lyd fra selv små høyttalere som CM1!
 

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Innlegg
117
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
pengelek skrev:
Phatbob skrev:
Har et par hvite CM1 som stueanlegg, bruker dem med EC AW60 og 4,5 funker bra. Og som sakt over, overaskende god bass fra de små tassene.
Jeg har de bare en 20-30cm fra veggen på ( http://www.soundgarden.no/tilbehor/...dio-stand3-hoyttalerstativ-hvit-hoyglans.html ) stativer. Veldig dame vennelig utseende.

lykke til
Skikkelig fine stativer, har du noe bilde ute av de montert på stativene?
Nei, men det er fort gjort, skal se om jeg kan legge ut et par i morgen.
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Det var jo bare EKSTREMT pent! Er nøyansen i hvitfargen helt lik som på høytalerene i virkeligheten, eller ser man "farge" forskjell?
 

Phatbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2011
Innlegg
117
Antall liker
16
Sted
Skien
Torget vurderinger
7
I motsetning til høytalerne er stativene høyglans, men hvit-nyansen er helt lik.
Det er som du ser på bildene, selv med mye lys legger man ikke merke til at stativene er høyglans og ht ikke.

mvh
TMM
 

pengelek

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
493
Antall liker
59
Torget vurderinger
17
Ja det må jeg si! Utrolig stilig!! Håper jeg får noen napp på øk annonsen :)
 

softail

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2009
Innlegg
61
Antall liker
39
Sted
Det blide sørland
Torget vurderinger
3
jeg har B&W 685 på stativer som jeg er veldig godt fornøyd med. Til å drive med har jeg 2 x V4 fra Abrahamsen. Hører mest på hardrock og metall. Disse småtassene kan virkelig flytte luft. Stua er ca 25 kvadrat. Ble virkelig overasket over lyden av disse. Lykke til med valget ditt. Mvh softail
 
Topp Bunn