Vurderer å bytte min krell kav 400xi, ønsker også sub utgang..?

C

Medlem
Ble medlem
09.02.2011
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei, er ein nybegynnar med litt interesse for lyd og musikk som kunne tenke seg litt (ikkje alt for avansert) hjelp/tips..

Har idag krell kav 400xi og B&W 804s, (spelar for øyeblikket med denon dvd og hd 10 dac)

Vurderer å prøve noko nytt, og ønsker muligheten til sub tilkobling ved eventuelt bytte av forsterkar. (er ikkje eit alternativ å koble høytalerane via sub slik eg fekk inntrykk av at er mulig, dette av praktiske og estetiske årsaker..)

Lyden i krellen er nokså "lett å leve med" synest eg, og den har ganske bra med krefter, ønsker ikkje å nedgradere så mykje på kreftene..

Må nok på brukten da eg tenkte i prisleie 10 - 20 lappar, evt bytte med min eigen forsterkar +/- mellomlegg..

Bor i Bergen så vist du har noko du trur er av interesse så er eg open for lytte/byttehandel..
Tips til kor eg kan begynne?
Og eg er som sagt nybegynnar så veldig små detaljer er eg ikkje heilt i stand til å henge meg opp i enda..

(Kunne bla tenkt meg å lytte til ein Coda Unison Ultra..?)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hold deg til tokanalers lydkvalitet ;)

Hadde Krell 400xi i mange år, og det er en farlig forsterker, for man vil så gjerne videre, men hva med en ny CD spiller?
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
C skrev:
Hei, er ein nybegynnar med litt interesse for lyd og musikk som kunne tenke seg litt (ikkje alt for avansert) hjelp/tips..

Har idag krell kav 400xi og B&W 804s, (spelar for øyeblikket med denon dvd og hd 10 dac)

Vurderer å prøve noko nytt, og ønsker muligheten til sub tilkobling ved eventuelt bytte av forsterkar. (er ikkje eit alternativ å koble høytalerane via sub slik eg fekk inntrykk av at er mulig, dette av praktiske og estetiske årsaker..)

Lyden i krellen er nokså "lett å leve med" synest eg, og den har ganske bra med krefter, ønsker ikkje å nedgradere så mykje på kreftene..

Må nok på brukten da eg tenkte i prisleie 10 - 20 lappar, evt bytte med min eigen forsterkar +/- mellomlegg..

Bor i Bergen så vist du har noko du trur er av interesse så er eg open for lytte/byttehandel..
Tips til kor eg kan begynne?
Og eg er som sagt nybegynnar så veldig små detaljer er eg ikkje heilt i stand til å henge meg opp i enda..

(Kunne bla tenkt meg å lytte til ein Coda Unison Ultra..?)
Jeg kan ihvertfall anbefale Coda Unison Ultra, kjøpte den som lå på bruktbørsen nylig..

Damn, jeg ble slått i bakken på de fleste parametre, og må nå passe meg for å ikke "poppe" ut elementene på mine ganske tungdrevne Amphion Xenon med 87db. Spiller med varme, åpenhet og flott holografi her, i mine ører. Får fot selv på lavt volum, og jeg har sett meg nødt til å slutte å bruke Velodyne suben min ;D Denne er det MAT i, på tross av edruelige 2x150W iflg Coda. Fryktelig grell fjernkontroll er vel eneste ankepunkt foreløpig, men den fungerer finfint. Må si det kun er et par småting jeg savner litt av med min Cayin A100T 2x100w KT88 rør amp(forøvrig for salg), og da savner jeg de ikke helt, for de er der i stor grad likevel. "Rørmagi" som holografien, mellomtonen og varmen er der :)

For og si det sånn, mange av platene jeg ALLTID har synes har manglet det ene eller det andre, låter nå plutselig fett og herlig++. Klasse A drift opp til 50 watt, er sikkert noe av forklaringen, samt endel andre unike løsninger. Lekker er den forsåvidt også.

Edit: Glemte å nevne at jeg også har hatt Krell KAV 400xi i nøyaktig samme oppsettet. Denne var det også godt med krefter i, men ikke like spenstig lydsignatur som Codaen. Mere musikalitet i Codaen, og trolig mere krefter i praksis også.
Må sies at jeg ikke fikk Krellen til å fungere uten brum i mitt oppsett(kun som effekttrinn i hjemmekinoen, via prossessorinngang), noe selger som var AVinstallatør, bekreftet kunne være et problem med KAV 400xi i belastede ujordede kurser. Aldri hatt tilsvarende problem med annet utstyr.
 

C

Medlem
Ble medlem
09.02.2011
Innlegg
6
Antall liker
0
Hehe, er veldig fornøyd med kvalitetslyd frå to kanaler og kommer nok til å bruke det mest uansett, men noen ganger savna eg å kunne "guffe på" litt ekstra, da eg har vert vant med muligheten til sub i ein del år.. (Bytta forrige vinter ut Dali hjemmekino med B&W sub som jeg har hatt siden 2005.)

Angående CD spiller, sikkert ikkje dumt, men det er ikkje så aktuelt for min del da eg bruker mest spotify osv.. Er på jakt etter kvalitets Blu ray spiller. Har bare en liten stabel med god plater liggende.. (Bla noen av roger waters, som eg liker lyd innspillingen på!)
Tips til multispiller forresten?

Ang forsterkar, fekk ikkje mindre lyst til å prøve ut Codaèn nå! Du har kost deg skikkeli denne veka forstår eg ;) Blir litt forvirra av desse Watt oppgivelsane, har på ein måte trudd at eg trenger rundt 2*200W for å ha muligheten til å trykke på litt med disse nokså effektsugne 804s.. (Hadde forresten også ein Hegel H200 i hus tidligare, men opplevde denne som litt for spiss, men faktisk synest eg at mellomtonen var litt meir snert i enn krellen...? )

Fleire forslag til kva integrerte forsterkera som har sub utgang og spiller med kraft/dynamikk??
(veit ikkje heilt definisjonen av dynamikk, men forstår kanskje kva eg er ute etter..)
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.451
Antall liker
1.539
Torget vurderinger
29
Husker jeg så dårlig, er det ikke pre out på denne da?
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Krell KAV400xi har pre out - det hadde den i hvert fall den gang eldstemann hadde denne på listen sin over aktuelle forsterkere. Dermed skulle det være helt kurant å koble til en sub eller to.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.451
Antall liker
1.539
Torget vurderinger
29
Ulf-B skrev:
Krell KAV400xi har pre out - det hadde den i hvert fall den gang eldstemann hadde denne på listen sin over aktuelle forsterkere. Dermed skulle det være helt kurant å koble til en sub eller to.
Jeg syns å huske jeg hadde sub på min da jeg hadde denne forsterkeren.
Tror også jeg har lest en test der den scorte høyt som pre.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
rorres skrev:
Ulf-B skrev:
Krell KAV400xi har pre out - det hadde den i hvert fall den gang eldstemann hadde denne på listen sin over aktuelle forsterkere. Dermed skulle det være helt kurant å koble til en sub eller to.
Jeg syns å huske jeg hadde sub på min da jeg hadde denne forsterkeren.
Tror også jeg har lest en test der den scorte høyt som pre.
Du kobla subben til pre out altså ? :)

Mvh :)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.099
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
DoMentor skrev:
rorres skrev:
Ulf-B skrev:
Krell KAV400xi har pre out - det hadde den i hvert fall den gang eldstemann hadde denne på listen sin over aktuelle forsterkere. Dermed skulle det være helt kurant å koble til en sub eller to.
Jeg syns å huske jeg hadde sub på min da jeg hadde denne forsterkeren.
Tror også jeg har lest en test der den scorte høyt som pre.
Du kobla subben til pre out altså ? :)

Mvh :)
Det er der man kobler på subens lavnivåtilkoblinger. Fra pre out L+R til L+R på sub. Eller fra pre out L til venstre sub og pre ut R til høyre sub - hvis man er så heldig å ha to suber.

Kobling til høynivåinnganger - på de subene som har det - blir naturligvis noe helt annet.
 

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
rorres skrev:
Ulf-B skrev:
Krell KAV400xi har pre out - det hadde den i hvert fall den gang eldstemann hadde denne på listen sin over aktuelle forsterkere. Dermed skulle det være helt kurant å koble til en sub eller to.
Jeg syns å huske jeg hadde sub på min da jeg hadde denne forsterkeren.
Tror også jeg har lest en test der den scorte høyt som pre.
Stemmer det. Hadde en AP Luna II jeg brukte med denne forsterkeren. Fungerte fint.
 

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Innlegg
1.329
Antall liker
7
Ulf-B skrev:
DoMentor skrev:
rorres skrev:
Ulf-B skrev:
Krell KAV400xi har pre out - det hadde den i hvert fall den gang eldstemann hadde denne på listen sin over aktuelle forsterkere. Dermed skulle det være helt kurant å koble til en sub eller to.
Jeg syns å huske jeg hadde sub på min da jeg hadde denne forsterkeren.
Tror også jeg har lest en test der den scorte høyt som pre.
Du kobla subben til pre out altså ? :)

Mvh :)
Det er der man kobler på subens lavnivåtilkoblinger. Fra pre out L+R til L+R på sub. Eller fra pre out L til venstre sub og pre ut R til høyre sub - hvis man er så heldig å ha to suber.

Kobling til høynivåinnganger - på de subene som har det - blir naturligvis noe helt annet.
Oki, takk for svar :) Mener jeg leste i en test av S 300 I at man ikke kan koble sub til den, men det er jo pre out på den også :)

Mvh :)

PS der ble jeg visst "forfremmet / oppgradert" til HIFI freak, jaja hvorfor ikke ;)
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.451
Antall liker
1.539
Torget vurderinger
29
Prøv sub på Krellen før du gjør noe dumt.
Denne har vel en bruktverdi på 14-16K.
Nå om dagen må en nesten gi bort ting for å bli kvitt det.
Tør påstå at du ikke får tak i bedre forsterker til denne prisen.
 
U

utgatt60135

Gjest
Syntes det virket som at Krell´n ikke er spesielt engasjerende å lytte til og at 804 gjerne vil ha nettopp det. Sammenlignet den med en Leema engang og forskjellen var stoooor. Det høres fornuftig ut for meg å prøve en annen forsterker. Men ikke gå blind på watt tallet. Det sier slettes ikke alt.
 

C

Medlem
Ble medlem
09.02.2011
Innlegg
6
Antall liker
0
rorres skrev:
Prøv sub på Krellen før du gjør noe dumt.
Denne har vel en bruktverdi på 14-16K.
Nå om dagen må en nesten gi bort ting for å bli kvitt det.
Tør påstå at du ikke får tak i bedre forsterker til denne prisen.
Ja men så flott, viste ikkje at det var pre out ein skulle bruke eingong :p Er bortreist i nokre veker nå, men skal teste så kan det hende det blir handling av ein meir musikalsk sub enn hjemmekino suben ASW 650 som eg fortsatt har ståande..


Syntes det virket som at Krell´n ikke er spesielt engasjerende å lytte til og at 804 gjerne vil ha nettopp det. Sammenlignet den med en Leema engang og forskjellen var stoooor. Det høres fornuftig ut for meg å prøve en annen forsterker. Men ikke gå blind på watt tallet. Det sier slettes ikke alt.


Skal ikkje prøve å analysere for mykje her, men kanskje mine 804s kunne spelt enda litt meir "livlig" med ein anna forsterkar. Som nevnt tidligare synest eg kanskje at mellomtonen med H200 var meir snert i enn med krellen. Men 400xi trur eg mange fleire vil kunne like, og valgte å beholde den da den var litt meir "vennlig" å lytte til i mine øyrer.

Andre enn codaen (og evt Leema som eg ikkje kjenner til) som er anbefalt som mulig alternativ til 400xi?
(Må som sagt ha litt krefter å by på for eg skal vere fornøyd)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Krells siste S-300i låter litt mere åpent, energisk og en anelse lysere i klangen en 400xi. Har den selv og har lekt med 400xi i samme anlegg tidligere også :) Så er du generelt fornøyd med Krell kan S-300i også være interessant å teste ut med om forsterker bytte skal vurderes.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.451
Antall liker
1.539
Torget vurderinger
29
Solgte (dessverre) nettopp en Lyngdorf TDAI2200. Kjempeforsterker. Finnes som kjent også med RP og A/D kort, dersom en har behov for analoge innganger.
Solgte min for 13K med A/D kort.
 
Topp Bunn