Vulkan!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det langvarige vulkanutbruddet på Island får konsekvenser for flytrafikken, og vi må kanskje avlyse møter idag. Huff så trist.

Utbruddet varer lengre enn det først så ut til, og vi vet ikke hvor lenge det vil vare.
    http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3574248.ece
    Det får meg til å tenke på hva som hendte i 1783, da Island sprakk, og sprekkevulkanen Laki førte til titusenvis av dødsfall, formørkelser, støv og rød sol så langt avgårde som Berlin og Praha. Den førte til rekordvarm sommer i Europa i 1783 og påfølgende rekordkulde på hele den nordlige halvkule. Missisippi frøs over så langt ned som til New Orleans.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Laki
    Noe å tenke på i klimadebatten.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.105
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Skal til Oslo i morgen tidlig. Spørs om det går da....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Snart får vi høre at vulkanen er menneskeskapt og så får vi mange nye avgifter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Folkeaksjonen mot vulkanutbrudd får tusner av nye medlemmer. Dette finner vi oss ikke i

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.105
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei bil, tog, buss eller båt har jeg aldri hørt om.

yellow

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    433
    Det er ikke bare negative konsekvenser av vulkanutbruddet, Stoltenberg sitter fast på et annet kontinent. Det er da noe ;D ;D ;D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dumt at flytrafikken blir stående- mulig i større deler av Europa etterhvert.
    Men at sikkerheten må komme først, er vel alle enige om. Det finnes som nevnt over en del alternative reisemåter. Selv om de tar lenger tid.
    Ikke mange år siden en del flyplasser måtte stenge pga. utbrudd på Island. Jeg reiste selv en del mellom Norge og Island på den tiden. Da varte ikke flyforbudene mange dagene.

Vi musikkdiggere må bare sørge for å ta med "niste" eller rett og slett en eller to gode bøker ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.266
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke Tsjernobyl så er det vulkanutbrudd på Island..!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.883
    Enkelte vil sikkert mene at Brann-spillerne fortjener å måtte ta buss tilbake til Bergen etter 0-3 på Lerkendal, men det er et par hakk værre for Tromsø, som putrer i buss fra Stavanger. De fikk i det minste med seg ett poeng i bagasjen...

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke mange vulkan-entusiaster her, nei.
    Personlig syns jeg selve vulkanen og de spektakulære fenomenene det medfører er mer interessant enn flytrafikk, fotball og møtevirksomhet.
    Kanskje jeg er preget av utdaning og jobb, det er vanligvis en ubehagelig tanke, men ikke her. :D

Nerd

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Å, stenginga av luftrommet har da sine åpenbare fordeler også: Her i flybyen Bodø, har folk kunne føre uanstrengte samtaler på åpen gate, og i morges kunne jeg høre på radioen med verandadøra på gløtt! Ikke en jævla F-16 i lufta!! Sånt er høyst uvanlig her i byen, og veldig hyggelig. Jeg våknet til en heilt uvanlig, herlig stillhet. Bare fuglekvitter, et svakt sus fra riksveien og et og anna forbipasserende tog, hørtes. Jeg fikk reine hyttefornemmelsen!!!

Nå foreligger det planer om å flytte flystripa. Jeg håper at de flytter den 5 - 6 mil ut av bykjerna. Kampflybasene må de gjerne legge til Evenes og Ørlandet for min del.

Vulkaner er skumle greier, og jeg synes det er forferdelig om dette utbruddet får store negative virkninger på Island, på klimaet osv., men jaggu var det herlig med noen stille timer her i byen!

Mvh. VilhelmW

V

vredensgnag

Gjest
    Etter 9/11 var det flyforbud i USA. På bare noen få dager klarnet himmelen betraktelig, det kom mye mer sollys på bakken, det ble blått over hodene på folk, og det var stille.

En vulkan fører nok ikke til klarere himmel, men det ble en tankevekker for folk at himmelen ble knallblå.

Ellers skapte Krakatoa kunst i sin tid. Det påstås at himmelen i dette bildet er inspirert av et vulkanutbrudd. På den tiden vokste man opp med Krakatoa-glød i aftenhimmelen år etter år.

Hele fjellet føk til himmels, virket det som for dem som så det, på meget lang avstand.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    555
    Sted
    Bergen
    Hele luftrommet er stengt. Luftambulansen og alt sammen. Nå er jeg ingen ekspert på dette, men en turbopropsak som et helikopter i lav høyde er vel ikke like utsatt som en jetmotor. Småfly, har ikke de stempelmotor? De skulle vel tåle dette?

Kommet det høyt nok og varer lenge nok kan dimmingen føre til en dårlig sommer, lite sannsynlig med et så lite utbrudd. Men vi får nok høre mye rart fra disse såkalte "klimarealistene" nå... :p

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.843
    Torget vurderinger
    0
    Sitter fast i Oslo. Det blir nok en tur til Underwater i kveld.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Se det,ja! Vulkanutbrudd fører til mange sosiale aktiviteter....Ei kjempegod helg for hjemmekos, sier politimesteren i Bodø
    ;D

V

vredensgnag

Gjest
    Doc.G skrev:
    De starter vel utbygging av høyhastighetstog allerede i morgen.
    Du skal ikke se bort fra at de ser lyset på det området ...

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.105
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Blir nattbussen på meg. 2215 ikveld avgang. Ankomst tigerstaden 0720 i morgen tidlig.

wilbur-x

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.07.2006
    Antall liker
    1
    Et husmedlem i syden (skulle vært hjemme imorgen), alt etter som man ser det....

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.653
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

Her var det kontant nedlåsing av motorene, men problemet er at asken inneholder sand og stein. Flymotorene ødelegges. Enig i at det virker som en overreaksjon i forhold til lavere høyder, men det er en helsikes masse aske på vei opp fra det hullet.
    Steinpartiklene fra en vulkan kan ofte sammenliknes med glasspartikler => de er både skarpe og harde - effekten i noen hundre km/t blir glassblåste ruter og «oppspiste» motorer. De vises heller ikke på std. vær-radar. Det er muligens noe døryt å stenge hele luftrommet, jeg ville i utgangspunktet trodd at det bare var det regulerte luftrommet, evt deler av dette ... men fra Avinor sine sider er absolutt all trafikk innstilt.

mvh
    KJ

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Det lukter tydelig av svovel her. For en times tid siden var det merkbart utenfor, nå river det i nesa selv her i sofakroken.

Dommedag?? :eek: :eek:

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.897
    Torget vurderinger
    35
    bambadoo skrev:
    Blir nattbussen på meg. 2215 ikveld avgang. Ankomst tigerstaden 0720 i morgen tidlig.
    Du får gi beskjed om du har lyst og mulighet til å stikke innom. Kan alltids plukke deg opp i tigerstaden også.

Roy

V

vredensgnag

Gjest
    KJ skrev:
    vredensgnag skrev:
    http://en.wikipedia.org/wiki/British_Airways_Flight_9

Her var det kontant nedlåsing av motorene, men problemet er at asken inneholder sand og stein. Flymotorene ødelegges. Enig i at det virker som en overreaksjon i forhold til lavere høyder, men det er en helsikes masse aske på vei opp fra det hullet.
    Steinpartiklene fra en vulkan kan ofte sammenliknes med glasspartikler => de er både skarpe og harde - effekten i noen hundre km/t blir glassblåste ruter og «oppspiste» motorer. De vises heller ikke på std. vær-radar. Det er muligens noe døryt å stenge hele luftrommet, jeg ville i utgangspunktet trodd at det bare var det regulerte luftrommet, evt deler av dette ... men fra Avinor sine sider er absolutt all trafikk innstilt.

mvh
    KJ
    Var en flykaptein på Dagsrevyen som fortalte om hvordan det var å fly gjennom aske ved Jan Mayen. Da de kom gjennom skyen var vinduene sandblåst grå og umulige å se gjennom. It's serious - med litt "flaks" fortsetter det i noen måneder, og så knaller vulkanen ved siden av også til.

Skal se det blir både hurtigtog og Atlanterhavsbåter.

;D

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.650
    Så lenge ingen islendinger stryker slipset som følge av dette kan jeg ikke befri meg for tanken om at vulkan er stor stas. Det er jo noe av det mest spektakulære og sceniske moder jord kan by på. TV2 Nyhetskanalen burde absolutt få plantet et kamera med panoramalinse foran dette skuet. Da skulle jeg plugget inn fjernsynet selv om det er lenge til første etappe av Tour De France.

karlinn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Roberten skrev:
    Så lenge ingen islendinger stryker slipset som følge av dette kan jeg ikke befri meg for tanken om at vulkan er stor stas. Det er jo noe av det mest spektakulære og sceniske moder jord kan by på. TV2 Nyhetskanalen burde absolutt få plantet et kamera med panoramalinse foran dette skuet. Da skulle jeg plugget inn fjernsynet selv om det er lenge til første etappe av Tour De France.
    Har akkurat stryket slipset ;), så befri deg for tanken ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    :eek: ~~~~~ ~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Stórt jökulhlaup að koma niður Gígjökul

Upplýsingar hafa borist um að stórt vatnsflóð sé að koma niður Gígjökul. Ákveðið hefur verið að rýma svæði við Eyjafjallajökul strax. Að sögn almannavarna er um klukkustund þar til flóðið kemur til byggða. Tilkynning er farin til Neyðarlínu og boðun til íbúa er hafin.

Íbúar eru beðnir að rýma strax upp í hlíðar og á örugg svæði. Vatn flæðir yfir varnargarða við Þórólfsfell í innanverðri Fljótshlíð.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gjestemedlem skrev:
    :eek: ~~~~~ ~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Stórt jökulhlaup að koma niður Gígjökul
    Upplýsingar hafa borist um að stórt vatnsflóð sé að koma niður Gígjökul. Ákveðið hefur verið að rýma svæði við Eyjafjallajökul strax. Að sögn almannavarna er um klukkustund þar til flóðið kemur til byggða. Tilkynning er farin til Neyðarlínu og boðun til íbúa er hafin.
    Íbúar eru beðnir að rýma strax upp í hlíðar og á örugg svæði. Vatn flæðir yfir varnargarða við Þórólfsfell í innanverðri Fljótshlíð.
    Det var det eg visste, at Gjestemedlem er sogning!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg vokste opp på Sunnmøre. Første gang jeg var på Færøyene skjønte jeg alt de sa. Det var veldig rart.

Vel, smeller Katla så kan det bli smått interessant. De begynner å bli meget bekymret for at den skal bli med på moroa.

Sist den hadde stort utbrudd var i 1918, men den pleier ryke med 40-80 års mellomrom, og er nå på overtid.

Man regner med at askestratumet som kalles Vedde stammer fra den. Seks til syv kubikkilometer med aske blir jo litt.
    Men la oss nå ta det helt med ro ... det skjedde for mange år siden.

It is thought that Katla is the source of the Vedde Ash (more than 6 to 7 cubic kilometers (1.4 to 1.7 cu mi) of tephra dated to 10,600 years BP)[1][4][5][6] found at a number of sites including Norway, Scotland and North Atlantic cores.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    308
    Noen få islandske turbokapitalister la sagaøyas økonomi mere eller mindre i ruiner, og nå vil de europeiske landene straffe HELE den Islandske befolkningen, 3-4 hundre tusen mennesker for dette! Men Island tar hevn! Hvis ikke de økonomiske straffetiltakene mot Island tar slutt, så vil IKKE vulkanen på Island ta pause før hele EURO-pa ligger under 6 fot Islandsk vulkansk aske!

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vulkaner kan være vakre, ingen tvil om det. Eller et glimt av helvete, om man vil.
    Historien er full av spektakulære utbrudd, men de med størst utslipp pågår ofte over lang tid og har merkbar effekt over hele kloden. For de virkelig svære begivenhetene må vi til Indonesia på 1800-tallet. Krakatoa rører på seg fremdeles, og Mount Tambora i 1815 antas å ha produsert 150 kubikk-kilometer med aske og 200 millioner tonn svoveldioksyd. Det er ganske mye dritt på en gang, og det ble det ekstra dårlig sommer av på hele den nordlige halvkule i 1816.
    Vi vet ikke når, men tilsvarende vil skje igjen. Kanskje best å ikke vite.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.684
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var stipendiat på Nordisk Vulkanologisk Institutt i Reykjavik i perioden 1998-2000. Fikk oppleve Heklas utbrudd i 2000. Fløy over med fly og dro med beltevogner til lavafronten.
    Husker det svært godt; ble vekket en lørdag formiddag kl. 1200 - usedvanlig fyllesyk - med beskjeden om at jeg måtte hive meg i bilen da Hekla ville ha utbrudd innen 2 timer.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn