VU-metre på Anaview AMS1000

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Har nå fem moduler av nevnte forsterker, i fire like, men forskjellige kabinetter.
En er brukt i stereo på stua, to moduler brokoblet i samme kabinett som det jeg har på stua (disse er vel 40cm dype).
To til i hvert sitt kabinett brokoblet, disse kabinettene er 30cm dype.

Når jeg først handlet de to første så kjøpte jeg "håndtak" direkte fra Modushop, der alle kabinettene er fra forøvrig, samme serie med sort 4mm alu-front. Bestilte den gang også to turkise VU-metre fra ebay, de ligger et sted ubrukt fortsatt, de var tiltenkt de to "monoblokkene". I senere tid ble det bestilt to nye kabinetter (den dypere typen ved en feiltakelse), kjøpte også da maskinerte håndtak i aluminium (fordi de var på tilbud). Disse ble ikke brukt da det visstnok må bores egne hull til de, i stedet for de jeg har som bruker skruehullene som allerede er i fronten på de.

Vurderer nå montering av ny iec med sikring på monoblokkene, strømbryter foran (har to med dette allerede), eikefront (fordi, hvorfor ikke?) og da øyner jeg muligheten til å få montert (nedsenket) VU-metre i eike-fronten.

Hvordan skal dette kobles fra anaview-modulene? :unsure: Hvis det er mulig da ....

Takker for svar.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Det blir omtalt her, men usikker på om de faktisk finner "løsningen" ....

Kanskje problemstillingen må tas over dammen, men jeg har muligheten til å kjøpe de beste vu-meterne til jobben. Ønsker vu-metre på alle ampene mine ettersom det er like greit å lage fire frontplater (med håndtak og VU-metre med en gang).
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Hva skal Vu-metrene vise (signalnivået inn, signal nivå eller effekt ut)? Er det et VU-meter eller er det et effekt meter eller noe annet ? https://en.wikipedia.org/wiki/VU_meter
Hva er spec for VU meteret du tenker å bruke.

Dersom det er et VU-meter (som nominelt skal vise 0 VU ved 1,228VAC og har ganske sakte responstid) som skal vise linjenivået inn på forsterkeren, så tar du signalet fra inngangen og bygger en enkel driverkrets. Avhengig av signalnivået inn på Anaview så kan det være behov for å ha justeringer av demping/forsterking slik at du får en respons og 0 VU for et nivå på signal inn som gir mening. Du trenger følgelig også tilgang til forsyningsspenninger omkring +/- 5-15 VDC.

Dersom det er noe annet så avhenger grensenittet av hva det er og hva du ønsker å vise.

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Dersom du skal bruke VU metere til å vise sann effekt ut av forsterkeren, så må du kunne måle både strøm og spenning ut fra høyttalerterminalene og det blir litt mer omstendelig å lage en driverkrets til VU-meteret. Eliot Sound Projekt har noe som ser ut som kan brukes her :

mvh
KJ
 
Sist redigert:
Topp Bunn