Bil, båt og motorsykkel Vrakpant på biler, fordeler og ulemper ved å øke panten

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Forbruksmåleren på biler med software tuning vil vise for lite. Dette fordi forutsetningene for målingen blir feil.

Det stemmer nok...Og SÅ feil er det neppe... Og ifht teknologien ellers i disse gamle motorene så er det meget bra. Har målt på gamlemåten også og sjelden det går mye over 0,5 på mila...

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
At disse motorene har et lavt forbruk er jeg enig i. Min gamle 525D gikk på rundt 0,55.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.174
Sted
Trondheim
Min gamle 530D bruker ca 0,6 på langkjøring. Det interessante er at hvis jeg chiper den opp med 30 hk går forbruket ned (disse motorene er "strupet" for å unngå hk-avgift, med det resultatet at de har lavere effekt enn de er bygd for og motoren blir for liten i forhold til bilens vekt).

Ellers ser jeg at i BMWs nye i8 sitter det en 3-sylindret 1500ccm bensinmotor som leverer 231 hk og 320 Nm. Sammen med en liten el-motor (på 130 hk) gir dette bilen en ytelse på 0-100 på 4,5 sek og toppfart på 250 km/t (begrenset) med et bensinforbruk på 0,25 l/mil og CO2-utslipp på 59 g/km

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Hvor mye var det den nye regjeringen økte vrakpanten med? 500,-?

For en god del år tilbake ble vrakpanten midlertidig satt opp til kr. 6.000,- Jeg var nygift på den tiden, hadde fått en gammel Fiat gratis som kona herjet med ett år med ferskt sertifikat, så ble den byggebil i to måneder før vi vraket den og fikk 6.000,- Netto gevinst etter reg. avg. og forsikring var faktisk over 1.500,-!!

Så overtok vi en Honda Accord for 10.000,- - denne ble kjørt drøyt ett år før den også ble vraket (rødt lys- motorolje...) og vi innkasserte ytterligere 6.000,-

Korrigert for tidsforskjellen burde myndighetene egentlig satt en midlertidig vrakpant på 10.000,- nå dersom de virkelig mener noe med dette. 3.000,- er kosmetikk.

G

Gjestemedlem

Gjest
Ulempen med slike midlertidige hevinger er at det gjerne vil føre til at folk ikke skroter vrak når de ikke får nok betalt for dem, og stasher dem i påvente av høy betaling.

Ulempen med en permanent høy vrakpant er jo at denne må betales inn på nye biler. Og de er allerede belagt med ekstremt høye avgifter i Norge.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Tror du virkelig folk "stasher" biler an mass, Deph? Det koster jo tross alt en hel del å gjøre noe slikt.. Forutsettingen for vrakpantutbetalingen den gang var at bilene var registert og i daglig drift med alle avgifter etc. betalt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tror du virkelig folk "stasher" biler an mass, Deph? Det koster jo tross alt en hel del å gjøre noe slikt.. Forutsettingen for vrakpantutbetalingen den gang var at bilene var registert og i daglig drift med alle avgifter etc. betalt.
Ikke vanlige folk i siviliserte strøk. De har ikke plass til det. Men Norge ellers er bebygget av skrotbønder med rikelig plass og god tid.

skrotLITE.jpg

Men hvis betingelsene er/var at den skal være registrert og i drift, så blir det jo ikke en aktuell problemstilling likevel.

Topp Bunn