VPI Traveler

M

musicus

Gjest
Det begynner å rykke litt i vinyl nervene igjen, og det seiler opp en "budget" variant som vakt min nysgjerrighet..

VPI Traveler

Noen med ERFARING av nevnte spiller? at det finnes bedre, billigere, dyrere, kulere etc etc vet jeg, og er ikke spmèt her ;)...

mvh

M

musicus

Gjest
Har det kommet noen eksemplarer til kongeriket Norge? Det er uansett en spennende spiller!
Jepp! 20 stk på lager hos Lyric og 30 til på innkommende sa Tor idag, liker det lille av omtaler jeg har funnet, og med en pris på 13 000,- med en Benz Silver, eller "all inclusive", så burde jo dette være en god deal (med forbehold om at jeg husker rett pris :) )....

mvh

Kramer1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2012
Antall liker
71
Sted
Ytre Arna
Torget vurderinger
1
Utrolig fin og interresant spiller. Ligger på ønskelisten min og;)

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Antall liker
14.008
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Prismessig er den jo ikke så langt fra en Scout. Er den nødvendigvis en så god deal i forhold til den?

M

musicus

Gjest
Prismessig er den jo ikke så langt fra en Scout. Er den nødvendigvis en så god deal i forhold til den?
Godt spm!, jeg vet ikke, er ikke godt kjent med VPI forøvrig, men 13K med den Benz Silver/Gold puèn og ny 10`arm høres jo ikke så galt ut, plug and play almost?...

mvh

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.970
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hva er norske priser på Scout/Traveler?

Ville gått for Benz ACE i stedet for Silver.

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Etter 1 dag med fungerende vinylspiller, rikker det allerede i oppgraderingsfoten når jeg ser denne, nydelig utseende.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.689
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hva, ingen unipivot? Har VPI blitt softe?

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
165
Sted
Sunndalsøra
Spent og se hvordan den kommer ut i test iforhold til Project:) Det er pickup armene på disse som vil komme til kort i forhold til VIP sine som også er noe dyrere. mvh Guit

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Ser ut som denne har fått en ganske anstendig test i Stereophile.

http://www.stereophile.com/content/vpi-industries-traveler-turntable

Noen som har prøvd den enda, eller noen som vet noe om hvordan VPI låter i forhold til f.eks. Clearaudio? Denne VPI'en ser iallfall ut som noe jeg kunne tenkt meg.
Juhuuu, det kaller jeg en skikkelig og fyldig omtale av en vinylspiller! Stephen Mejias gir oss lesere så mye mer enn en vurdering av Vpi Traveller, han gir oss et herlig innblikk i Vpi's og Weisfeld-familens grunnfilosofi. Han gir oss en fantastisk historie om Sheila Weisfeld, hennes sykdom og død, som er direkte knyttet til utviklingen av en trolig veldig bra vinylspiller. På samme måte som Vpi JMW Memorial-arma er knyttet til sønnen Jonathan's endelikt i en trafikkulykke, er Traveller knyttet til Sheila Weisfeld. Bare det å vite at man ved å kjøpe disse produktene, gir et lite bidrag til det disse menneskene anser som gode og riktige formål, gir meg en god følelse.

Les omtalen, og legg merke til omtanken og "feelingen" bak ordene. Dette er sjelden vare, folkens!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.258
Sted
Sølvbyen
Ser ut som denne har fått en ganske anstendig test i Stereophile.

http://www.stereophile.com/content/vpi-industries-traveler-turntable

Noen som har prøvd den enda, eller noen som vet noe om hvordan VPI låter i forhold til f.eks. Clearaudio? Denne VPI'en ser iallfall ut som noe jeg kunne tenkt meg.
Juhuuu, det kaller jeg en skikkelig og fyldig omtale av en vinylspiller! Stephen Mejias gir oss lesere så mye mer enn en vurdering av Vpi Traveller, han gir oss et herlig innblikk i Vpi's og Weisfeld-familens grunnfilosofi. Han gir oss en fantastisk historie om Sheila Weisfeld, hennes sykdom og død, som er direkte knyttet til utviklingen av en trolig veldig bra vinylspiller. På samme måte som Vpi JMW Memorial-arma er knyttet til sønnen Jonathan's endelikt i en trafikkulykke, er Traveller knyttet til Sheila Weisfeld. Bare det å vite at man ved å kjøpe disse produktene, gir et lite bidrag til det disse menneskene anser som gode og riktige formål, gir meg en god følelse.

Les omtalen, og legg merke til omtanken og "feelingen" bak ordene. Dette er sjelden vare, folkens!

Enig i det, en av de bedre testene jeg har lest på en stund. Og sukret med virkelig lekre bilder som vekker "skal ha" følelsen, iallfall her hos meg. :)

Det er jo også hyggelig å tenke på at man støtter en god sak hvis man kjøper denne spilleren.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.258
Sted
Sølvbyen
Er jo en god stund siden Traveler kom på markedet her i Norge nå. Er det noen som har fått prøvd den og dannet seg noen lytteintrykk?

J

J.J

Gjest
Mange referer til Benz her - er det noen som har positiv erfaring med komboen ?

Har Classic og Benz Micro Glider SL.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Har hatt VPI Traveler i hus noen måneder nå, kjøpte den hos Tor med Benz Gold, men kom over en Benz Ruby Open Air etter noen uker og gikk for den.

Har vært endel frem og tilbake med røroppsettet mitt, så jeg har egentlig ikke fått lyttet skikkelig før de siste par uker. Jeg brukte også endel tid på å lage hylle til VPIen, og eksperimentere med underlag, den er veldig ømfintlig for hva den står på, selv om bena som følger med er gode (har prøvd bl.a. Rollerblocks istedenfor, det fungerte ikke).

Spilleren er meeeeget solid bygd, oser av kvalitet i alle ledd. Montering og justering av pickup er en relativt enkel affære, antiskating justeres ved vridning av ledningen ut av armen og 0.1 gram mer vekt på PUen, azimuth kan ikke justeres.

Uten at jeg ennå føler at spiller og stift er innspilt ennå, er kanskje hovedinntrykket at denne spiller nøytralt, en egenskap jeg også synes VPI sine dyrere modeller har.

Sitter akkurat nå og hører på Tour De France av Kraftwerk, og sammenlignet med cd-gjengivelsen er jo alt bedre, dybde, høyde, stereo-bildet, punchen i bassen (og mellomtonen), separasjonen av instrumentene, og som vinyl skal; et mye mere uanstrengt lydbilde i sin helhet, noe jeg legger spesielt merke til når lydbildet er mettet (når mye skjer samtidig). Og så stille i mellomrommene! Helt støyfritt, oppleves på en merkelig måte mer stille enn digitale kilder.

Har kun hatt Rega RP3 på lån hjemme før denne, låt sjarmerende den, men VPIen er jo naturlig nok en annen klasse, noe prisen skulle tilsi. Synes også montering av MC-pickup på RP3 virket omstendelig, med nye lagre og innlegg av skiver m.m. Kom fram til at med en god MC på RP3 var jeg bare et par lapper unna VPI Traveler, så da ble det Traveler isteden :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.258
Sted
Sølvbyen
Takk for svar. Har vurdert denne spilleren til og fra ganske lenge nå, og syns brukererfaringene på nettet spriker veldig. Noen elsker lyden, mens andre igjen sier at den låter litt tregt og udynamisk, sammenlignet med f.eks. Rega som visstnok skal ha myer mer.... PRaT (Pace, Rythm, and Timing). Men til gjengjeld kan ikke Rega spille bass, og låter tynt og vektløst i forhold. Skulle helst hatt både bass, og dynamikk.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Vurderer denne spilleren sterkt mot Rega RP6, det jeg leser virker den som en mer solid konstruksjon. Men Rega er liksom "kongen" på platespiller fronten da.... Hva mener brukerene av VTI Traveler? :). Eventuelt RP6 ;).

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rega er "kongen" ift. VPI? Jeg tror ikke alle er helt enige i det. ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Nei, det kan du si. Rega lager gode spillere, det er det slett ingen tvil om. Og ikke minst har de kommet med veldig spennende ting i det siste. Men at Rega er vinylkongen er å dra strikken noen runder for langt. Selv om det er en liten kult her inne som synes å mene at det er det eneste som duger. Dem om det. Virkeligheten er aldri så enkel.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Jeg har ikke prøvd RP6 så jeg kan ikke uttale meg om den.

Traveler har vært som forventet for meg, den blir bare bedre jo bedre PU og riaa den får å jobbe med. Underlaget den står på er også viktig.

Når det gjelder soliditet og "no-nonsense" fremstår den som bunnsolid, jeg har ikke hatt noen som helst problemer til nå.

VPI bruker en (for dem) ny tonearm, som gjør oppsettet veldig enkelt. Mener jeg leste et sted at de skulle gjøre armer bygd på samme prinsippet tilgjengelig til flere av spilerne sine, så de er vel fornøyd med designet.

Noen her inne hadde hørt at Traveler var lite dynamisk, det er ikke min erfaring. Den har både dybde, trøkk i bunn og god kanalseparasjon/romfølelse i mine ører.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.258
Sted
Sølvbyen
Var nok meg som hadde hørt at den kunne virke litt treg og udynamisk i forhold til Rega, ja. D.v.s. i følge omtaler på nettet så var det noen som mente det når de hadde sammenlignet direkte mot Rega RP6 tror jeg det var. Gleder meg å høre at det ikke er tilfelle, siden jeg syns Traveler er en mye kulere spiller enn Rega, og jeg vil helst at den skal "vinne".

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Var nok meg som hadde hørt at den kunne virke litt treg og udynamisk i forhold til Rega, ja. D.v.s. i følge omtaler på nettet så var det noen som mente det når de hadde sammenlignet direkte mot Rega RP6 tror jeg det var. Gleder meg å høre at det ikke er tilfelle, siden jeg syns Traveler er en mye kulere spiller enn Rega, og jeg vil helst at den skal "vinne".
Ja nå har jeg som sagt ikke hørt RP6, men når jeg hører låter med mye dynamikk vil jeg jo ha mye dynamikk, men jeg vil jo ikke sitte og skru opp og ned mellom vers og refreng heller. Det smeller godt i blåsearrangementene til Steely Dan for å si det sånn (det smeller i det meste hos Steely Dan når jeg tenker meg om).

Detaljert og kjapt levert er det blitt også, etter at jeg fikk WhestTWO i hus :)

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.075
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Høres spennende ut. Dere sier at den kan være "lite dynamisk" er det pga motoren er for treg eller at pu som er med ikke er dynamisk nok? Må ærlig innrømme at jeg syns vinyl generelt låter knall, så burde vel EGENTLIG sikte litt lavere i første omgang :p.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Høres spennende ut. Dere sier at den kan være "lite dynamisk" er det pga motoren er for treg eller at pu som er med ikke er dynamisk nok? Må ærlig innrømme at jeg syns vinyl generelt låter knall, så burde vel EGENTLIG sikte litt lavere i første omgang :p.
Ingen her som sier den kan være lite dynamisk :)

Jeg var så (u)heldig å få et tilbud på Proac D38 jeg ikke kunne si nei til, for noen år siden. I etterkant har forsterker og kabler blitt byttet ut for å matche. Når jeg spilte med mitt eksisterende forsterkeri ble det rett og slett for dårlig...D38 bragte svakhetene bare bedre frem i dagen. Etterhvert ble også lydkilden analog, da jeg fikk vondt i ørene av cd og spotify.

Har litt slik erfaring med Traveler også. Benz Gold var ok den, men en atskillig bedre stift ga atskillig bedre lyd ( og det er ikke alltid tilfellet!). I tillegg bør man ha et riaatrinn som står i stil.

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
15
Når det gjelder dynamikk tror jeg at jeg ville brukt penger på et godt riaatrinn og beholdt Benz Gold, hvis jeg skulle velge.

Motor og drivverk er outstanding på Traveler.

Voss

Fersking
Ble medlem
08.05.2014
Antall liker
0
Hei.

Jeg ser det er leeenge siden denne tråden har blitt brukt.
Men jeg vurderer ny spiller så derfor tar jeg opp tråden igjen, og i denne prisklassen er det litt og velge, noen som har anbefalinger ang VPI Travler, Michell Gyro SE, Avid Diva II, Acoustic Solid 111 eller Clearaudio Concept MC.
Håper de som svarer faktisk har hørt på noen av disse.
Takker for svar.

Fugazi

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.05.2009
Antall liker
265
Sted
Bærum
Torget vurderinger
13
Har bestilt min første skikkelige vinylsnurrer. Det ble en rød Traveler fra butikken til Tor i Torggata. Ser at det nå er kommet en ny versjon, men valgte førsteutgaven til en hyggelig pris. Hadde tidligere en gammel Rega Planar 3 og regner med at Traveler vil bli en solid oppgradering.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.848
Detaljert og kjapt levert er det blitt også, etter at jeg fikk WhestTWO i hus :)
WhestTWO er en suveren match med min Scoutmaster/Cardas Heart (modifisert Benz Ruby 3). Så jeg skjønner hva du mener! ;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har framleis ikkje fått testa ut Traveller. VPI er nøydde til å lage gode spelarar, og har markert seg i dei fleste prissegment, så han er neppe noko feiltrinn å kjøpe.

Når det snakkast om VPI, er det to moment eg har lyst til å trekkje fram.
Det eine er dynamikken, spesielt på dei dyre spelarane. Dette er det få (om nokon i det heile tatt) moderne spelarar som matchar. Dette skapar eit truverdig og engasjerande driv i musikken som slett ikkje alle platespelarprodusentar er i stand til å arbeide med. Eg trur det har mykje med drivverket å gjere, men kanskje aller mest med vekta på platetallerkenen.
Det andre er JMW-armane og unipivoteringa. Dette er ei utfordring. Det er ikkje tvil om at prinsippet er gunstig for mange pickupar. Sjølv er eg svært begeistra for kombinasjonen JMW og Dynavector (alle modellar eg har prøvd, dvs. alt så nær som den dyraste modellen, som eg ikkje kan uttale meg om etter eiga erfaring, men som får rasande gode kritikkar. Bortsett frå ei viss usemje om kva stifttrykk som bør brukast), Andre unipivoterande armar får mykje skryt (den gamle Mayware Formula 4 var svært mykje for pengane i si tid, sjølv om armen stort sett berre fungerte med gammaldagse MM-pickupar. Og så har vi Graham, som er absolutt toppklasse-armar), men dei matchar ikkje kva som helst av pickupar, sjølv om effektiv masse m.m. skulle tilseie full klaff.
Eg skal sjølvsagt gjerne teste Traveller om det byr seg eit høve. Eg er spesielt spent på armen - kan overgangen frå unipivot vere det som skal gjere VPI til ein universalplatespelarleverandør?, Men eg er også veldig spent på om dynamikken kan overleve med ein tydelegvis lett og enkel platetallerken. Samanlikningsgrunnlaget må vere den SSMen eg har i heimen, med rimdrive og den tyngste platetallerkenen VPI har laga.
Det siste eg lurer på, er om Traveller kan bruke VPI sin geniale platekrans. Det er eit stort pluss, særleg om du samlar 80-tals vinyl.

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Ref Arves funderingar om Traveler med den nya tonarmen och dynamik

Hifi World hade i senaste numret test av Traveler.
De tyckte den var lite medioker / ej särskilt bra ( men ej heller särskilt dålig ) på lugn/småskalig musik ( klassisk )
Men de tyckte den var för sitt pris enormt bra på storskalig/rytmisk musik, Rock var grejen
Är ej säker men tror de provade med Benz och Dynavector pick up.
Och ev var just Dynavector riktigt bra ihop med denna spelaren just på dynamisk musik

Även om detta är en Traveler-tråd så kommer tanken lätt in på en annan ny spelare s
om fått mkt bra vitsord i press (tysk) betr både lugn och rytmisk musik : Acoustic Signature Wow.
Den är ju en del billigare inkl tonarm. Den har nu kommit i en uppgraderad version Wow XL , som säljs med val av olika tonarmar.
Med en rimlig arm hamnar den ung som Traveler eller lite högre.
Kontentan, och varför jag nämner det, är ju att i klassen runt 15 000 +/- några tusen kr finns nu många intressanta spelare:
Traveler, Wow, Wow XL, Thorens 309 ( kanske med uppgraderd pick up) , Rega P6 och P8 , några Project, Music Hall osv osv.
Dvs vi lever i en bra tid med många roliga grejer att välja mellan
I en hobby / i ett media som man trodde var stendött för 20 år sedan

Topp Bunn