Har hatt VPI Traveler i hus noen måneder nå, kjøpte den hos Tor med Benz Gold, men kom over en Benz Ruby Open Air etter noen uker og gikk for den.
Har vært endel frem og tilbake med røroppsettet mitt, så jeg har egentlig ikke fått lyttet skikkelig før de siste par uker. Jeg brukte også endel tid på å lage hylle til VPIen, og eksperimentere med underlag, den er veldig ømfintlig for hva den står på, selv om bena som følger med er gode (har prøvd bl.a. Rollerblocks istedenfor, det fungerte ikke).
Spilleren er meeeeget solid bygd, oser av kvalitet i alle ledd. Montering og justering av pickup er en relativt enkel affære, antiskating justeres ved vridning av ledningen ut av armen og 0.1 gram mer vekt på PUen, azimuth kan ikke justeres.
Uten at jeg ennå føler at spiller og stift er innspilt ennå, er kanskje hovedinntrykket at denne spiller nøytralt, en egenskap jeg også synes VPI sine dyrere modeller har.
Sitter akkurat nå og hører på Tour De France av Kraftwerk, og sammenlignet med cd-gjengivelsen er jo alt bedre, dybde, høyde, stereo-bildet, punchen i bassen (og mellomtonen), separasjonen av instrumentene, og som vinyl skal; et mye mere uanstrengt lydbilde i sin helhet, noe jeg legger spesielt merke til når lydbildet er mettet (når mye skjer samtidig). Og så stille i mellomrommene! Helt støyfritt, oppleves på en merkelig måte mer stille enn digitale kilder.
Har kun hatt Rega RP3 på lån hjemme før denne, låt sjarmerende den, men VPIen er jo naturlig nok en annen klasse, noe prisen skulle tilsi. Synes også montering av MC-pickup på RP3 virket omstendelig, med nye lagre og innlegg av skiver m.m. Kom fram til at med en god MC på RP3 var jeg bare et par lapper unna VPI Traveler, så da ble det Traveler isteden