VPI Scout

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Jeg har endelig fått bestilt meg "ny" platespiller etter råd fra fantastiske Impulse.
Valget ble en VPI Scout (m/JWM-9), men jeg mangler forsatt PU og RIAA.

Dynavector 20-x LOW output har jeg forstått er en meget god match sammen med scouten. Finnes det andre komboer som er gode og som kanskje er litt rimeligere?

Hva med RIAA. Hva må jeg være obs på?

Er det lett å sette opp denne spilleren? Finnes det noen i Stavanger området som kan hjelpe meg?

Lf som har svært lite kunnskap om LP spillere
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Gratulerer med et godt valg :).

Spilleren er svært lett å sette opp og skal normalt spille godt rett ut av eska.

Gled deg!

Mvh.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ein veldig fornuftig spelar du har kjøpt. DV20 er ein veldig god match til armen, men det er massevis å velje mellom. Armen er utruleg fleksibel, og eg har fått til det meste eg har prøvd så langt (dvs. utanom Denon DL 103) i han.
Eg driv utprøving av den store Scout, SSM, og trass i nokre små problem, er det klart at denne spelaren ikkje slepp ut av huset mitt.

Akkurat no prøver eg ein pickup frå Garrot som er svært så lovande - og du treng ikkje MC-riaa. Seljast av AudioRoyal.
Ein annan pickup du sannsynlegvis vil like i armen, er Sumiko EVO III som forhandlast av Lyric. Denne er rimelegare enn Dynavectoren.
Billegmodellen DV10x5 fungerer også svært bra, men må ha litt ekstra vekt for utbalansering.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk til Birdman, emotiikon og Arve for oppmuntrende ord :)

Har du et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant), Arve?

Hva er veiledende pris på Garrot og Sumiko EVO III?

DVX10 er uaktuell. Har mest lyst på en PU som fungerer uten "tweeks".
Jeg har lite erfaring med platespillere (unntatt Dual 1229 og 1214 som kanskje kommer for salg :)), så jeg prøver å opparbeide meg et system som er lett å ha i bruk.

Hva bør spilleren stå på? Må jeg ta ekstra hensyn i og med at den ikke er dempet?

Lf som endelig får dekket nynorsk behovet sitt i fidelity :)
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Hei, og velkommen i VPI klubben! Hva er budsjettet ditt for pickup? Hadde vært litt lettere å gi råd om pickuper hvis du sa noe om det. Trenger du hjelp til å justere pickupen din, skal du ikke se bort ifra at man kan klare å overtale f.eks FallenA til å ta en tur med sine eminente protraktor verktøy (stiller gjerne som moralsk støtte, og kvalitetssikrer:)), men det finnes sikkert hjelp litt nærmere Stavanger også. Cobra 2 har drevet med vinyl i mange år, og er en racer på å sette opp vinylrigger :) Et par PM'er burde gjøre dine bekymringer ang. justeringer litt mindre ;)
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Hei gut_man.
Cobra har fikset de fleste av mine elektriske komponentene som har gjort seg vanskelige. Glemte helt ut at han også er en vinylekspert :). Takk for påminnelsen.
Pris PU: Maks 3000 kr eller går samboeren min amokk. Er det et sjansespill å kjøpe brukt PU?

Ellers er både du, FA og Nec inviterte til Stavanger en dag det måtte passe.

Lf
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer med en flott vinylrigg :)
Takker for innbydelsen, og håper vi kan ta en samlet tur fra "okka" by ved en snarlig anledning.
Kan selvsagt ta med meg noe verktøy om det skulle være nødvendig ;)
Men med cobra2 i nabolaget er jo ikke ekspertisen langt unna!

Det er mye spennende på bruktmarkedet, og jeg må si at jeg har meget gode erfaringer med å handle brukt.
Ser at det annonseres litt forskjellig her på sentralen også! du får mye brukbart for 3K brukt ;)
 
P

Parelius

Gjest
ELEL6200 skrev:
Hva bør spilleren stå på? Må jeg ta ekstra hensyn i og med at den ikke er dempet?
Ja. Få den opp på veggen.

Du må da kunne bla opp mer enn 3K for en ny PU! Det viktige er at du ikke utbasunerer det her på forumet, men holder det for deg selv.

Rent generelt vil jeg si; den armen er forholdsvis lett, og PU-en bør ha en vekt i forhold til stivheten. Noen PU-er er rett og slett for stive i opphenget i forhold til vekten på den. Jeg har selv hatt problemer med dette med en Koetsu Urushi og Lyra Helikon (mono). Det ordnes egentlig ganske lett med litt ekstra masse på shellet (noe Blue-Tac aktig saker går fint), men det ser jo ikke så vakkert ut da.

Gratulerer med en ordentlig spiller!
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk til FA og evig unge Parelius.

Hva med RIAA. Hva må jeg være obs på?

Har noen et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant)?

Hva er veiledende pris på Garrot og Sumiko EVO III?

Lf
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
ELEL6200 skrev:
Takk til FA og evig unge Parelius.

Hva med RIAA. Hva må jeg være obs på?

Har noen et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant)?

Hva er veiledende pris på Garrot og Sumiko EVO III?

Lf
Ta kontakt med Audioroyal for noen gode priser på Garrot brothers. Disse skal være knakende gode (ikke bare til øvelse ;)), og jeg mener å huske at Odder har introduksjonspriser på disse.
Jeg mener å huske at Emotikon her på sentralen har lekt seg med en slik en i det siste ;)

http://www.audioroyal.no/images/PDF/prisliste_20080126.pdf
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gratulerer lf! Jeg har jo en Scout med DV20XL - en kombinasjon jeg absolutt kan gå god for. Så de ekstra kronene til PU bør du unne deg...tror
neppe det finnes konkurrenter til den prisen. Du kan evt vurdere den spesialutgaven av DV20, som VPI endorser selv.

Er selv svært fornøyd med ASR Mini Basis, men her er det det flust med muligheter...

Uansett, en VPI Scout blir man svært glad i!(og det uten å betale store summer!)

O.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.505
Antall liker
2.944
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
ELEL6200 skrev:
Takk til FA og evig unge Parelius.

Hva med RIAA. Hva må jeg være obs på?

Har noen et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant)?

Hva er veiledende pris på Garrot og Sumiko EVO III?

Lf
Ta kontakt med Audioroyal for noen gode priser på Garrot brothers. Disse skal være knakende gode (ikke bare til øvelse ;)), og jeg mener å huske at Odder har introduksjonspriser på disse.
Jeg mener å huske at Emotikon her på sentralen har lekt seg med en slik en i det siste ;)

http://www.audioroyal.no/images/PDF/prisliste_20080126.pdf
Ikke bare lekt, har kjøpt!! :)

 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Takk for det Dog. I øyeblikket har vi faktisk både glimrende Gallo og Scout felles :)

Jeg kan kjøpe DYNAVECTOR DV20XH rimelig. Vil denne spille like godt som M/L varianten?

Hva med RIAA. Hva må jeg være obs på?

Har noen et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant)?

Gratulerer emotikon. Kan du si noe om styrker og svakheter til denne PUen? Har du hørt denne PUen i en VPI arm?
Lf
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
ELEL6200 skrev:
Har noen et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant)?
Anbefaler deg heller å legge de ekstra hundrelappene i den puen du kommer til å bruke. Tror du raskt vil innse at dette ikke er så avansert som du frykter. Du ødelegger ikke puen selv om du er nybegynner.

Mvh.
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Du trenger da ingen "øvelse" PU ;) Og hvis du fremdeles føler du trenger det, så finner du mye billig på brukten. Eller hva med den lilligste Denon fra HiFi klubben?! Jeg ville ihvertfall ikke stresset med en sak til å øve med, men lagt de ekstra kronene i en bedre PU, eller i RIAA.

RIAA forslag fra meg er ASR mini Basis på bruktmarkedet i dag, eller å se etter en EAR 834P på bruktmarkedet.
Og dersom du kommer over en brukt EAR 864 Pre -----> Løp og kjøp! ;)

Alternativt mener jeg at jeg så en Lehmann Black cube på sentralen her nettopp. Har ikke hørt den selv, men det skal jo være ganske brukbar!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Morsomt! :)

Nå mangler du bare et saftig ASR-forsterkeri ;D(og tro meg, det er nærmere rør enn solid state rent lydmessig).
Resonans-gutta har jo både ASR og MBL(de imponerer meg stort faktisk).

Spøk til side, jeg testet den rimelige klassikeren Audio Technica AT09ML før jeg kjøpte DV20. Den er forbausende bra til prisen(ca 300 dollar eller mindre) -
og er både oppløst, har stort lydbilde med perspektiv og det hele. Men DVen er fyldigere og går dypere, et fantastisk kjøp mistenker jeg...til prisen og ellers.
Men jeg har aldri testet de villeste pick-upene...(les: til mer enn 15k). Jeg skal tross alt fore en familie på snart 6! ;D
Parelius drar sikkert en om Van Huysums blomsterstykke og offervilje snart..men men.

Uansett - gratulerer igjen!

Edit: ASR minste riaa anbefales på det varmeste!


O.

O.
ELEL6200 skrev:
Takk for det Dog. I øyeblikket har vi faktisk både glimrende Gallo og Scout felles :)

Jeg kan kjøpe DYNAVECTOR DV20XH rimelig. Vil denne spille like godt som M/L varianten?

Hva med RIAA. Hva må jeg være obs på?

Har noen et forslag til en meget rimelig PU som jeg kan bruke til å "øve" meg på finjustering (før jeg går over på en dyrere variant)?

Gratulerer emotikon. Kan du si noe om styrker og svakheter til denne PUen? Har du hørt denne PUen i en VPI arm?
Lf
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
:eek: Familie på seks Dog; venter dere tvillinger igjen? Beklager off topic, men nå ble jeg "forveden"
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel....;D

HFS er neppe stedet for slike detaljer, sender deg en PM jeg ;)

O.
gut_man skrev:
:eek: Familie på seks Dog; venter dere tvillinger igjen? Beklager off topic, men nå ble jeg "forveden"
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Hva har skjedd siden sist:
Scouten står enda i Sandnes til han som venter på sin VYGER Baltic M. Skylles at SME har hatt problemer med å levere nok 312 armer.

Det positive er at Impulse har skaffet meg en Ortofon MC20 Supreme (90timer i bruk) til en billig penge. Takk, impulse. Jeg setter stor pris på hjelp, veiledning og samtalene våre.

Noen som har prøvd MC20 i VPI arm?

Lf
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Altså forrige eier sitter på spillern fordi hans nye ikke er klar,pga armleveranseproblemer?? er det sånn å forstå?

Hmm...Espen
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
RIAA forslag fra meg er ASR mini Basis på bruktmarkedet i dag, eller å se etter en EAR 834P på bruktmarkedet.
Og dersom du kommer over en brukt EAR 864 Pre -----> Løp og kjøp! ;)

Jeg har hatt en EAR 834P og det er min dårligste investering noen sinne. Styr unna!
RIAA er utrolig viktig og jeg anbefaler intet mindre enn en Audio Research PH-5. Med denne får du ny platesamling. 8)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Voff skrev:
FallenA skrev:
RIAA forslag fra meg er ASR mini Basis på bruktmarkedet i dag, eller å se etter en EAR 834P på bruktmarkedet.
Og dersom du kommer over en brukt EAR 864 Pre -----> Løp og kjøp! ;)

Jeg har hatt en EAR 834P og det er min dårligste investering noen sinne. Styr unna!
RIAA er utrolig viktig og jeg anbefaler intet mindre enn en Audio Research PH-5. Med denne får du ny platesamling. 8)
JA da er den nok skikkelig dårlig! ::) Det har absolutt ingen ting med at du ikke har fått den til?!

Vel vi er ihvertfall et par her som har litt motstridende erfaringer, og har fått den til å spille, og det på vidt forskjellig utstyr, og PUer.
Direkte testet opp mot BAT VK-P10SE gjorde den en formidabel prestasjon.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,14811.msg365975.html#msg365975

Fordelen her er jo at ELEL6200 bor i nærheten, og kan få gjøre seg opp en egen mening ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
FallenA skrev:
[
JA da er den nok skikkelig dårlig! ::) Det har absolutt ingen ting med at du ikke har fått den til?!

Jeg har prøvd den med allverdens rør (bokstavelig talt!). Den får enhver pick-up til å låte some en Ortofon SPU. For noen er jo dette greit. Dessuten er byggekvaliteten bånn i bøtta. Den ser ut som den er hjemmelaget på kjøkkenbenken av en bygdetulling med loddebolt. ;D

Hvor dårlig den er en vurderingsak. Faktum er det at enhver separat RIAA jeg har prøvd er betydelig bedre enn 834P. Derfor anbefaler jeg den ikke.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
Jeg har hatt en EAR 834P og det er min dårligste investering noen sinne. Styr unna!
RIAA er utrolig viktig og jeg anbefaler intet mindre enn en Audio Research PH-5. Med denne får du ny platesamling. 8)
The PH5 gets the large-scale dynamics and presents them with unforced clarity. However, it is quickly apparent that all of the low level information, which is commonly called micro-dynamics, is flattened or compressed. The subtle intonations that provide the feelings of emotion and excitement are largely absent. The PH5 has very good low-level resolution and very little information is actually missing, just compressed. The result is that music containing micro-dynamic content, all music, is boring and uninvolving.

The PH5 is worth considering if your sonic tastes do not require the reproduction of subtlety and quiet emotion. For the rest of us, look elsewhere


Kan ikke si jeg har opplevd, eller å ha lest dette om EAR'en min ;D ;D

Nei da, fra spøk til halvor, PH5 får jo for det meste lovord der ute, i likhet med EAR'en, og det beste for ELEL6200 er vel å utforske, og prøve på egen hånd.
Synes vel du var litt vel bastant i dine uttalelser om EAR'en her.Noen liker mora osv... ;D

mvh
Lars
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
ixos_76 skrev:
Altså forrige eier sitter på spillern fordi hans nye ikke er klar,pga armleveranseproblemer?? er det sånn å forstå?

Hmm...Espen
Det stemmer, Espen. I tillegg haster haster det ikke å få spilleren i hus, da jeg forsatt ikke har RIAA. Har du testet Ortofon MC20 Supreme i spilleren din, Espen?

Lf
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
EAR 864 kjenner jeg godt til. Tror jeg var den eneste i Rogaland som hadde denne forforsterkeren da jeg kjøpte den. Jeg levde lykkelig med denne i 2års tid før jeg solgte den. RIAA trinnet i 864 virket i mine ører meget bra og det var en delikat opplevelse å se på innmaten til EARen. Det må nevnes at jeg har lite erfaring med platespillere og tilhørende utstyr så jeg skal ikke banne på at EAR riaaen er det beste i prisklassen, men lyden og byggekvaliteten imponerte i alle fall meg. Hva må du betale brukt for en PH5, Voff?

Lf
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.025
Antall liker
8.228
Torget vurderinger
1
ELEL6200 skrev:
EAR 864 kjenner jeg godt til. Tror jeg var den eneste i Rogaland som hadde denne forforsterkeren da jeg kjøpte den. Jeg levde lykkelig med denne i 2års tid før jeg solgte den. RIAA trinnet i 864 virket i mine ører meget bra og det var en delikat opplevelse å se på innmaten til EARen. Det må nevnes at jeg har lite erfaring med platespillere og tilhørende utstyr så jeg skal ikke banne på at EAR riaaen er det beste i prisklassen, men lyden og byggekvaliteten imponerte i alle fall meg. Hva må du betale brukt for en PH5, Voff?

Lf


Jeg kjenner ikke til EAR 864. Jeg snakker om EAR 834P. Dens byggekvalitet kan ikke imponere noen! En liten budget RIAA den gang (tidlig 90'tall?) som jeg er helt sikker på overgås i dag av billige RIAA'er til under tusenlappen.
En brukt PH-5 bør da kunne fåes for under 15 000kr.
Testen som er referert ovenfor er helt atypisk. Her er en mer typisk: http://www.soundstage.com/vinyl/vinyl200512.htm
Jeg har prøvd PH-5 i mitt anlegg og det står for meg helt krystallklart it RIAA'en betydning for lyden i en vinylrigg kan ikke overvurderes.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det finnes i rettferdighetens navn rimelige alternativer også. Trichord Dino og Delphini, ASR Mini Basis, GSP ERA MK. V, Thorhauge......
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Ja impulse,vår venn Steen(thorhauge) laver jo fantastiske saker til overkommelige priser....

10k for velspillende rørriia og mc forsterker i 2 kabinetter,for vel 10k inn i Norege er vel ikke hakkende galt..

Akkurat nå har jeg to mm riiaer med rør,en i audionote m3 phono preamp,og thorhauge,testa begge,og an riiaen med thorhauge stepup funker knallbra den,men tatt i betraktning hva en M3 RIIA fra audionote koster innebygget(10k) fremstår Thorhauge igjen ......som en vinner,mht pris /ytelse.....nå snakker jeg bare om riiaen.

TH riiaen leveres også med Mullard NOS rør,og 5 års garanti :eek: :eek:For 6 tusen spenn....jeg påstår at denne riiaen er så best buy som det går an å få det,....med tanke på 3 ting.LYD,finish,og garanti!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hilsen Espen
 

Vedlegg

D

Doffy

Gjest
Går det an å kombinere VPI Scout med vanlig CD eller virker det kun med vinyl?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
VPI er en vanlig platespiller,for Vinylplater,med arm og pickup,den har ingen muligheter til å spille av andre formater enn akkurat det den er laget for,altså,LP,og nadre vinylplater som ingler,maxisingler ol.(det finnes ett ekstra motorhjul dersom man ønsker å spille gamle 78rpm plater ;)...standard,må strikken flyttes på hjulet,for å bytte hastighet..den ser forresten sånn ut:
 

Vedlegg

D

Doffy

Gjest
Det var jo synd, hadde vært greit med sånn en multi dings.
 

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Innlegg
1.434
Antall liker
117
Oppdatering. Jeg har nå kjøpt PUen som jeg har drømt om. Det ble Dynavector DV20Len til hedersmannen Dog. Jeg vil takke deg nok en gang, Ole da jeg vet du solgte PUen til meg, selv om du kunne fått mer penger for den hos andre :)

Ixos_76 du må gjerne komme med lytteinntrykk når din nye PU er kommet hjem ;)

Ellef
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Bare hyggelig, så langt har jo dette bare gavnet meg: Penger på konto OG pick-up i behold ;)

Sender deg PM med telefonnummer, slik at du kan få den!

O.
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Da sitter benz REF i armen etter en møysommelig innjustering,hittil er alt bare velstand,rett ut av boksen(i edeltre...)spiller den meget flott.

Annerledes enn dynaen....dette blir spennende,jeg sitter nå på 3 pickuper,som grunnlag for å gjøre meg opp en mening,Dv-20-x,benz ace,benz REF
 
Topp Bunn