VPI Scout vs Rega P25

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har forsøkt å finne noe rundt sammenligning av disse spillerne.

Grunnen til at det er interessant er at jeg kjøpte en P25 for kort tid siden, som etter 90-100 timer måtte skifte lager. Jeg syntes det var skummelt, selv om jeg selvsagt får det fikset. VPI ser langt bedre bygget ut, og er ikke langt unna prisklassen. Men hvordan spiller den? Er det noen her som kan gi noen råd eller anbefalinger i den ene eller andre retningen?

Og mens jeg er i gang, er det noen som vet om AT0C9-puen funker bra på JMW9-armen?

O.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.810
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Jeg har forsøkt å finne noe rundt sammenligning av disse spillerne.

Grunnen til at det er interessant er at jeg kjøpte en P25 for kort tid siden, som etter 90-100 timer måtte skifte lager. Jeg syntes det var skummelt, selv om jeg selvsagt får det fikset. VPI ser langt bedre bygget ut, og er ikke langt unna prisklassen. Men hvordan spiller den? Er det noen her som kan gi noen råd eller anbefalinger i den ene eller andre retningen?

Og mens jeg er i gang, er det noen som vet om AT0C9-puen funker bra på JMW9-armen?

O.

Tror nok at VPi'en ligger godt en hel klasse eller to over Rega'en både i kvalitet og ikke minst i lyd.
Den billige VPi ........ Scout eller noe sånnt er klasset i klasse B i Sterephile og DET er en stor bragd for en så billig spiller. VPi armen tar de aller fleste pickup'er og din AT OC-9 vil spille helt optimalt i den armen og senere kan du evt koste på deg en enda bedre pickup uten og måtte bytte spiller.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk Rudi,
mye i meg hadde nok allerede konkludert med at det MÅTTE være slik :D
Da får vi se hva nær fremtid bringer...

O.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Tar jeg mye feil om en Scout koster ca 12-14.000? Husker å ha sett Scout på en amerikansk nettbutikk til ca halvparten av det.. 6.000 for spiller og 8-9.000 inkl arm... Ska se om eg finn igjen den siden

mvh

EDIT: Fant sidene; http://www.elusivedisc.com

Ifølge dnb's valutakalkulator;

Kun Scout; 6.000,-
Scout med arm; 11.000,-
Scout med arm og Dynavector 10X5; 13.000,-

Vet at Lyric hifi har Vpi agenturet i norge, men regner med de blir en del dyrere...

P

Parelius

Gjest
Hvilken VPI, er du interessert i Dog? Prisantydning please.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Scout...som jeg skrev i toppen ;)

Entrylevel...med JMW 9 arm.

Men har aldri hørt den, og vil vite at den er bedre enn P25 før jeg
evt gjør valget. Har jo lest tester og sett på den som svært mye for pengene, og helt annen klasse på mekanikk og konstruksjon enn Regaen. Ser det ut som...

O.

P

Parelius

Gjest
Scout...som jeg skrev i toppen ;)

Entrylevel...med JMW 9 arm..
Sorry Dog, men det er så mange Scout, vet du. Når det gjelder entrylevel, så kan jeg ikke hjelpe deg. Kjenner bare den ultimate Scout. DEN er bra den!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg trodde det fantes én Scout nå, med JMW9 arm, og deretter Scoutmaster, Super Scoutmaster, Aries 3, TNT Jr etc etc ;)

Tviler ikke på at den ultimate Scout er bra..

O.
Sorry Dog, men det er så mange Scout, vet du. Når det gjelder entrylevel, så kan jeg ikke hjelpe deg. Kjenner bare den ultimate Scout. DEN er bra den!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk, men Lyric er et godt alternativ faktisk, opplever Tor som svært fornuftig på både pris og service.

O.
Tar jeg mye feil om en Scout koster ca 12-14.000?  Husker å ha sett Scout på en amerikansk nettbutikk til ca halvparten av det.. 6.000 for spiller og 8-9.000 inkl arm... Ska se om eg finn igjen den siden

mvh

Kun Scout; 6.000,-
Scout med arm; 11.000,-

Vet at Lyric hifi har Vpi agenturet i norge, men regner med de blir en del dyrere...

P

Parelius

Gjest
Jeg trodde det fantes én Scout nå, med JMW9 arm, og deretter Scoutmaster, Super Scoutmaster, Aries 3, TNT Jr etc etc ;)

Tviler ikke på at den ultimate Scout er bra..

O.
he he, så er jeg vel litt sløv da. Ser Scout og leser SuperScoutmasteretc...

Kanskje du skulle låne min Luxman 444 med en Graham arm til du får vraket av en Rega tilbake?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
;D

Vokt deg for en mann som har hatt altfor god tid en uke pga sykdom, han sjekker saker og ting! ;)

Takk for generøst tilbud, men jeg kommer nok til å bestemme meg for det ene eller det andre i morgen formiddag kjenner jeg meg rett - dessuten syntes jeg Luxman PD 444 gir Dual & Shure assosiasjoner med tilhørende angst for hva det kan føre til av 70-talls nostalgi. ;)

O.
he he, så er jeg vel litt sløv da. Ser Scout og leser SuperScoutmasteretc...

Kanskje du skulle låne min Luxman 444 med en Graham arm til du får vraket av en Rega tilbake?

P

Parelius

Gjest
Takk for generøst tilbud, men jeg kommer nok til å bestemme meg for det ene eller det andre i morgen formiddag kjenner jeg meg rett - dessuten syntes jeg Luxman PD 444 gir Dual & Shure assosiasjoner med tilhørende angst for hva det kan føre til av 70-talls nostalgi. ;)

O.
Luxman + Graham er ikke shure og Dual greier. Nå må du få orden på assosiasjonsregulativet, Dog. Vi snakker alvorlige saker her. Fra alvor til spøk, opplegget står der i sju uker, uvirksomt (like uvirksom som jeg i hengekøyen). Bare si fra!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Sorry, det var ufint å fleipe med det. Vet at det var top of the line, og at Graham-armen er "way up there". Men jeg vet også at du har det moro med Dual & Shure-gutta, så jeg forsøkte å være morsom ;)

Så tusen takk, men jeg tror jeg kan ha en ny spiller her på mandag eller tirsdag hvis jeg trykker på de riktige knappene etter frokost i morgen!
Det er pussig dette med eierglede...

Du skal ikke til Mexico igjen vel?

O.

P

Parelius

Gjest
Sorry, det var ufint å fleipe med det. Vet at det var top of the line, og at Graham-armen er "way up there". Men jeg vet også at du har det moro med Dual & Shure-gutta, så jeg forsøkte å være morsom ;)

Så tusen takk, men jeg tror jeg kan ha en ny spiller her på mandag eller tirsdag hvis jeg trykker på de riktige knappene etter frokost i morgen!
Det er pussig dette med eierglede...

Du skal ikke til Mexico igjen vel?

O.
Tok den artigheten. Mexico? Neste søndag! Kommwer du etter?

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nei, desverre...da er jeg på vei til Estland, Litauen, Polen eller Latvia(husker ikke rekkefølgen)...og nei, det er ikke ferie ;)

Skal du til Puerto Escondido & Puerto Angel må du sende en hilsen eller to hit! :D
Og lov meg at du er snill med hundene, spesielt de som trenger det mest...

O.
Som alltid forer og steller dyr uansett hvor han er i verden ;)

P

Parelius

Gjest
Nei, desverre...da er jeg på vei til Estland, Litauen, Polen eller Latvia(husker ikke rekkefølgen)...og nei, det er ikke ferie ;)

Skal du til Puerto Escondido & Puerto Angel må du sende en hilsen eller to hit! :D
Og lov meg at du er snill med hundene, spesielt de som trenger det mest...

O.
Som alltid forer og steller dyr uansett hvor han er i verden ;)
Puerto. Jeg skal skyte en hund for deg!

Tillegg: Det er selvfølgelig ikke ferie. Plikt, er det rette navnet.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Bare hvis den er syk eller skadet(det har jeg også gjort), ellers har du med å være snill, humanist som du er!

Uansett, høres ut som en god plikt.

O.

P

Parelius

Gjest
Ditt ord er selvfølgelig min lov. Skal sende et lite bilde fra de forfredelige forholdene...

Parelius (som for første gang i sitt liv er blitt omtalt som humanist)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
:D

Vel, det var godt ment. En vesentlig del av det å være et godt menneske er å være god mot alt som er levende, og spesielt de som har dårligst forutsetninger..som er dyr og barn de fleste steder. Jeg lever etter det. Likemenn derimot ;)

O.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Men det var egentlig platespillere det handlet om her ;D

OTe sin egen tråd er jo også noe. Men jeg er jo syk, så da er alt lov.

O.

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Tar jeg mye feil om en Scout koster ca 12-14.000?  Husker å ha sett Scout på en amerikansk nettbutikk til ca halvparten av det.. 6.000 for spiller og 8-9.000 inkl arm... Ska se om eg finn igjen den siden

mvh

Kun Scout; 6.000,-
Scout med arm; 11.000,-

Hvordan blir det med strømproblematikk hvis man bestiller en sånn fra usa?

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Puttet en Ortofon OM 20 Super i handlekurven hos needledoctor.com , men så kræsjet serveren. Skal jeg ta det som et tegn på at dette ikke er et bra kjøp, eller er denne finfin?

Edit: Postet denne i feil tråd

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
13.810
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Puttet en Ortofon OM 20 Super i handlekurven hos needledoctor.com , men så kræsjet serveren. Skal jeg ta det som et tegn på at dette ikke er et bra kjøp, eller er denne finfin?

Edit: Postet denne i feil tråd

;D ;D ;D var nok et hint fra "oven" at det finnes bedre ting du kan finne på og gjøre ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Denne spilleren har ikke noe setting for stift-trykk såvidt jeg skjønner, hvor får man kjøpt SHURE - STYLUS FORCE GAUGE eller tilsvarende? Noe annet jeg må skaffe meg for å få satt opp denne skikkelig?

O.

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg er eier av VPI Scout (basisversjonen), som i sin tur avløste en Rega P25. Å kåre en entydig testvinner blant disse er ikke lett, det vil trolig avhenge av smak og behag.
Rega har typisk nok en mer engelsk lyd, klart mer fremfusende i mellomtonen, og med større vekt på rytme og timing. Mangler en del tyngde nedover sammenlignet med VPI, men klart bedre enn P3 på dette og alle parametere. Byggekvaliteten på Rega er en smule mangelfull. Har ikke sett noen av disse hvor pickup-shellet er helt paralell med platetallerkenen. I mitt tilfelle måtte jeg shimme under den ene siden av pick-up slik at nåla stod vinkelrett på platen. Rega'er har også en tendens til å gå noe fort, gjerne 0.5 %-1 %. Dette kan heldigvis løses enkelt ved å øke diameteren på det store reimhjulet, med f.eks. tynt selvklebende kontaktpapir.
VPI Scout har svært bra byggekvalitet, og ditto gode justeringsmuligheter (VTA, azimuth og hastighet). Den spiller med klart mer tyngde i bassen, og generelt med mer ro i lydbildet enn P25. Scout'en mangler alikevel det aller siste i rytme og timing. Et forsøk på å benytte en Audioquest sorbothane platematte på Scout'en ga en lyd som på mange måter lå midt mellom denne og P25.
Valget av Scout var alikevel relativt enkelt. Den har totalt sett en lydtype som ligger nærmere min Meridian G08 CD-spiller enn hva P25 har.
Forøvrig har Gunnar Brekke i Fidelity som alltid evnet å gi en svært god beskrivelse av hva disse spillerene står for.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Du kunne jo vært meg! :D
Har selv G08 og syntes den spiller fantastisk fint - da kan jeg bare glede meg til at min Scout kommer i morgen!!

O.

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Gratulerer med morgendagens nyanskaffelse. Du blir høyst sannsynlig godt fornøyd med denne.
Kan ellers tilføye at Scout'en i mitt tilfelle reagerer raskt om armhøyden endres. F.eks. gir 0.3 mm. -0.4 mm. heving av denne fort en noe slankere og kjappere bass. Hvilken justering man foretrekker her vil nok være avhengig av pickup/RIAA og smaken forøvrig. Forøvrig følger det med en veldig bra justeringsmal, og likeledes noe så sjeldent som en velfungerende platestrammer.
Benytter en Rohman i armen. I teorien er vel denne noe lavcompliant i.f.t. den lette armen, men det fungerer utmerket. Prøvde å legge på et par gr. ekstra masse i armen uten at dette endret lyden noen vei. Samme pickup fungerte forøvrig veldig godt i Rega RB600 armen også, i motsetning til en tidligere RB300 arm hvor det var helt mislykket inntil jeg hadde lagt til 6-7 gr. ekstra masse.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg skal først teste med AT-OC9ML /II pu, siden jeg kjøpte den til P25en. Ikke sikkert det blir en knall match, men må testes. Uansett, etter alt jeg har lest om denne kan jeg ikke tro jeg ikke skal bli fornøyd!

O.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Denne spilleren har ikke noe setting for stift-trykk såvidt jeg skjønner, hvor får man kjøpt SHURE - STYLUS FORCE GAUGE eller tilsvarende? Noe annet jeg må skaffe meg for å få satt opp denne skikkelig?

O.
Hei
Om du ikke får tak i shure vekten,så har jo ortofon en enkel en:

Koster en 50 lapp
http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1/standardplist.asp?

Ellers så har vel Svalander shure vekten

http://www.svalander.se/vinyl/inst.htm

Ellers så finnes det jo en elektronisk vekt fra Technicks
kalt SH-50P1  (Tror ikke denne finnes ny)
Vet at enkelte hevder at enkelte  pickuper kan virke inn på elektronikken på denne:

En annen vekt er jo denne:

Som er nevnt under bransjenyheter her på sentralen
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?

Ellers kan jeg jo ta med dette ;) ;D

Mvh Jan I

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk! Har bestilt Shure sin...anbefalt av bl.a VPI :)

O.

Topp Bunn