Vpi Scout - jeg lurer på....

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er lykkelig eier av en ca. 3 år gammel Vpi Scout. Spilleren er utstyrt med Mini TNT Feet's og ( standard ) JMV-9 arm. Spilleren ble kjøpt pent brukt her på "Brukt'en", og kom komplett med Dynavector Karat 17 D3 p.u. og Dynavector P75 Mk.II riaa.

Jeg benytter NO Frey phonokabel fra spiller til riaa og BM Rev. signalkabel fra riaa til Densen B-150+ forsterker. Jeg skal prøve ut NO Frey signalkabel fra riaa til forsterker også, men er det andre som har anbefalinger på skikkelig gode kabler?

Hvor lang levetid kan jeg regne med på drivreima til Scout'en? Jeg har for øvrig lest noe om ei hvit eller blank reim som visstnok skal være bedre - noen som veit noe om denne?

Skal / bør spindelen på spilleren smøres / påfylles ny olje? Jeg har ikke gjort dette siden jeg fikk spilleren ( over et år siden nå..). Hvis ja, hvilken type olje? Har Vpi en egen olje?

Er det noe å hente reint lydmessig på å bytte til Vpi's motor med "flywheel" og eventuelt også SDS'en? Kan SDS'en brukes på den originale motoren? Noen som kjenner prisene på disse?

Jeg har også en plan om å kjøpe en ekstra arm, slik at jeg kan få montert og brukt min Ortofon anniversary p.u., som nå bare ligger der i boksen sin...Da kan jeg enkelt svitsje mellom de to p.u'ene. Spørsmålet er om jeg bør gå for en JMW 9 T eller JMW9 Signature-arm?

Er det noen som har erfaringer, synspunkter osv., er jeg svært takknemmelig for innspill..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har akkurat smurt opp lageret på min Scoutmaster. Jeg tror Scout har lager som er konstruert på samme måte ('opp ned'), og skal vedlikeholdes på samme måte. Lageret skal i så fall smøres med fett, ikke olje. Gå innom Lyric og kjøp originalt fett (sikkert ikke noe spesielt med fettet, men for enkelhets skyld). Så løfter du av tallerkenen, rengjør begge deler av lageret med en lofri fille, og legger en klædd på toppen av kula før du setter tallerkenen tilbake. Brukermanualen sier etter "minst et år". Regner med at VPI mener du i hvert fall ikke trenger å gjøre det mer enn en gang i året.

Reim skal jeg ikke mene noe om, annet enn at du kan kjøpe en og sjekke om spilleren funker bedre med ny. Hvis ikke legger du den pent til side, du vil trenge den før eller siden.

Motorene med flywheel tror jeg blir for høye til spilleren din. Da måtte du eventuelt modifisert føttene så spilleren ble høy nok. Jeg hadde latt det være. Samme med SDS. Det hadde jeg aldri i verden brydd meg med på en Scout, den koster jo en god slant. Da hadde jeg heller oppgradert hele spilleren.

Ellers finner du priser her: http://vpiindustries.com/ Tror det gir en grei pekepinn på prisene her hjemme også.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hei og takk for svar!

Scout'en min er løfta i og med at jeg har satt på Mini TNT Feet's. Men du har sikkert rett i dette med å ikke koste på den for mye, da bør man kanskje heller vurdere en Scout II, Classic eller min "hemmelige" drøm, Aries II.

Jeg har for øvrig fått brumming i vinylriggen..Det er særlig hørbart når jeg berører armen eller riaa'en. Har ikke peiling på hva det kan være. Jeg har sjekka jording og tilkoplinger forøvrig. Mulig det er veggvorta..

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er mini feet høyere enn 'spaijks'? Jeg har aldri hatt noe annet enn mini feet på på SM, men høyden på spilleren er helt flush med motorhuset. Jeg kan ikke huske at motorhuset er høyere enn toppen av plintet med originalføttene på noen bilder jeg har sett. Spørs om den er løfta nok uansett om det er forskjell. Husk at SM har dobbel MDF i plintet, og har samme høyde som SSM, Aries og HRX. I tillegg er tallerkenen nesten dobbelt så høy som på Scout.

Når det gjelder brumming er det nesten bare en ting å gjøre, å prøve seg fram. At det brummer mer når du tar på armen er egentlig ikke noe å bry seg om. Det gjør man jo ikke mens musikken spiller.. Ellers er det lurt å tenke over hvor RIAA'en er plassert, ikke rett over en forsterker, f.eks, den bør ikke stå for nær motoren til spilleren heller. Samme med signalkabler fra spiller til RIAA. Pass på at de ikke ligger i nærheten av noen strømforsyninger eller strømkabler. Ellers er det alltid lurt å ha så korte kabler som mulig, Jeg har i hvert fall fått hyggelig reduskjon i brum ved å forkorte disse kablene.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
De er faktisk like høye...5,5 cm. Jeg trodde faktisk at Mini TNT'ene var høyere enn spaiks'ene!! Hvorfor er da motoren min løfta / bygd opp med noen mjuke svampliknende tingester? Motoren på min Scout står nemlig ca. 2 cm høgere enn om den sto på..egne bein.

Jeg har ikke hatt antydning til sånn brumming tidligere, og jeg har ikke endra noe i anlegget - bort sett fra nye NO Frey høyttaler og signalkabler. Men jeg har da testa og bytta kabler i anlegget tidligere, uten å få brumming fra Vpi'en eller RIAA'en. Jeg mistenker fortsatt veggvorta!! Heldigvis er ikke brumminga hørbar på anna enn hvilemodus, men den er der - og det er meir enn nok for meg!! Jeg MÅ finne ut av dette!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Er NordOst-ledningene dine like uskjermet som jeg tror? I så fall har du muligens svaret der...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Hmmm...TROR du det? Da må jeg få de vekk fra phonokablene, bare for å prøve! Har ikke merka noe sånt tidligere, ved prøving av NO Heimdall og Frey... Skal forske meir i morra, nå er det mat og lørdagsøl. Mulig en aldri så liten Laphroaigh Triple Wood seinere.. ;D

Topp Bunn