VPI Scout i hus!

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
I går kom det jeg faktisk KAN kalle en vinylrigg :D
For en novise var det mange timer med undring og nervøsitet for å sette denne opp, unipivot-arm har jeg heller aldri vært borti...og hvem trenger anti-skating? ;D

Fin a gitt! ;D(jada, bilder kommer til uka!)
Den har ikke fått mange runder med musikk ennå, og jeg har sikkert mye igjen på fin tuning av trykk, azimuth etc - men lovende var det så absolutt i går - helt annet nivå enn tidligere.(Rega)

Et konkret spørsmål - jeg har jordet armen til preen, men ikke jordet riaa. Jeg hører svak brum når stiften treffer vinylen...så jeg antar jeg ikke er i mål der. Det er ikke brum fra riaa(derimot er det rørsus). Hvordan jorder man en slik tonearm best?

Blir sikkert flere spørsmål etterhvert som tingene går seg til...og som sagt, bilder kommer!

O.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer igjen! :)
Kos deg med div justeringer.
Har lest endel om den armen....det kan gå bra ;)

Jeg også har kjøpt meg ny vinylspinner... ;)

P

Parelius

Gjest
I går kom det jeg faktisk KAN kalle en vinylrigg :D
For en novise var det mange timer med undring og nervøsitet for å sette denne opp, unipivot-arm har jeg heller aldri vært borti...og hvem trenger anti-skating? ;D

Fin a gitt! ;D(jada, bilder kommer til uka!)
Den har ikke fått mange runder med musikk ennå, og jeg har sikkert mye igjen på fin tuning av trykk, azimuth etc - men lovende var det så absolutt i går - helt annet nivå enn tidligere.(Rega)

Et konkret spørsmål - jeg har jordet armen til preen, men ikke jordet riaa. Jeg hører svak brum når stiften treffer vinylen...så jeg antar jeg ikke er i mål der. Det er ikke brum fra riaa(derimot er det rørsus). Hvordan jorder man en slik tonearm best?
Gratulerer, Mr. Dog. Velkommen til klubben.

Forstår jeg deg rett når du har jording fra "junctionboxen" til RIAA din, men ikke videre derfra til pre? Har du prøvd å fjerne jordingen mellom boxen og RIAA? Har du egen kassejord fra RIAA til pre?

En tredje mulighet er følgende (men her er jeg på tynn is): Jeg er usikker på hvordan lageret på spilleren er jodet, eller om det er jordet overhodet? Jeg kan ikke se noen forbindelse mellom lager og box, men den kan jo ligge i selv plinthoppbyggingen. For sikkerhets skyld, trekk en liten ledning fra undersiden av lageret, og til jordingen på boxen.

Som alltid, her må en prøve seg litt frem. Selv hadde jeg ingen problemer med dette.

Tillegg:

Det skal være jord på kabelen som går fra armen til boxen, så der kan du gjøre lite fra eller til.

O

om.s

Gjest
Hyggelig lesning når noen investerer i gode vinylspinnere, GRATTIS..

mvh

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk!
Godt å være her ;)

Nei, jeg har strukket en stump fra junctionboxen til Meridian-preen - og ingenting fra riaa-trinnet. Og jeg er så ukunnig at jeg ikke vet hva kassejord er. Strengt tatt, satt på spissen, så er det vel lite som er jordet hos meg bortsett fra stikk og kontakter ;)

Mener du at jeg skal strekke en ledning fra den massive dingsen under plinten til junctionboxen?

Alt skal prøves! Dette kommer jeg jo i mål med, men i går måtte jeg fokusere på gamle Roxy Music og Dylan-skiver :D(hadde et meget selvtilfreds uttrykk der jeg satt)

O.

Gratulerer, Mr. Dog. Velkommen til klubben.

Forstår jeg deg rett når du har jording fra "junctionboxen" til RIAA din, men ikke videre derfra til pre? Har du prøvd å fjerne jordingen mellom boxen og RIAA? Har du egen kassejord fra RIAA til pre?

En tredje mulighet er følgende (men her er jeg på tynn is): Jeg er usikker på hvordan lageret på spilleren er jodet, eller om det er jordet overhodet? Jeg kan ikke se noen forbindelse mellom lager og box, men den kan jo ligge i selv plinthoppbyggingen. For sikkerhets skyld, trekk en liten ledning fra undersiden av lageret, og til jordingen på boxen.

Som alltid, her må en prøve seg litt frem. Selv hadde jeg ingen problemer med dette.

Tillegg:

Det skal være jord på kabelen som går fra armen til boxen, så der kan du gjøre lite fra eller til.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk - igjen! ;D
Armen og resten virker usannsynlig godt bygget - stor eierglede!

Har du handlet etter P5en?

O.
Gratulerer igjen!  :)
Kos deg med div justeringer.
Har lest endel om den armen....det kan gå bra  ;)

Jeg også har kjøpt meg ny vinylspinner... ;)

P

Parelius

Gjest
Takk!
Godt å være her ;)
Oh yeah.

Nei, jeg har strukket en stump fra junctionboxen til Meridian-preen - og ingenting fra riaa-trinnet. Og jeg er så ukunnig at jeg ikke vet hva kassejord er. Strengt tatt, satt på spissen, så er det vel lite som er jordet hos meg bortsett fra stikk og kontakter ;)
Om du har en ekstra jordingsskrue (som den på junctionboxen) på RIAA-trinnet, så er det kassejord. Forstår det slik at det fins en slik jordingsskrue på Meridianpreen. Har du prøvd uten denne jordingen mellom boxen og pre?

Mener du at jeg skal strekke en ledning fra den massive dingsen under plinten til junctionboxen?
jepp, såfremt du med massiv dings snakker om undersiden av lageret/senterleiet.

Alt skal prøves! Dette kommer jeg jo i mål med, men i går måtte jeg fokusere på gamle Roxy Music og Dylan-skiver :D(hadde et meget selvtilfreds uttrykk der jeg satt)
He he, kan jeg tenke meg. STOR musikk på en herlig spiller.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Og ingen bilder fra oppakking/montering :'( :'(
Forresten gratulere så mye. :)
Var det ikke på denne armen en kunne få en viss antiscating effekt ved å tvinne ledningene fra armen?
Mvh Jan I

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jepp - jeg har altså kassejord både her og der!
Nei, jeg har vel ikke testet alle varianter - skal teste det i kveld(pokkers middagsavtale som ødelegger flowen i det som kunne blitt en en gild vinylkveld).

Videre, som et morsomt apropos brum og kabler. Jeg hadde noen LANGE kinesiske kabler som jeg brukte først til riaa. Så tenkte jeg at de kanskje laget problemer, byttet de så med noen gamle Taralabs-kabler med vanlig lengde. Dette er kabler som var bra for noen år siden...og med tanke på kabeldebatter etc:
Når de sto i økte støynivået med mange dB! Det var helt ute av kontroll!! ;D Så satte jeg mine kjære Crystal Cable, tynne merkelige ting - fra junction til riaa - og dermed ble det tilsvarende stille. Med unntak av rørsus fra riaa som dukker opp på høyt volum. Forskjell på kabler med "vanlig god" konstruksjon? Ja det er det gitt. ;D Crystal må rett og slett være fantastisk bra skjermet.

O.

Om du har en ekstra jordingsskrue (som den på junctionboxen) på RIAA-trinnet, så er det kassejord. Forstår det slik at det fins en slik jordingsskrue på Meridianpreen. Har du prøvd uten denne jordingen mellom boxen og pre?

jepp, såfremt du med massiv dings snakker om undersiden av lageret/senterleiet.

He he, kan jeg tenke meg. STOR musikk på en herlig spiller.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Joda, det kommer - men har ikke tid før neste uke :)

Jo, det er sånn de har løst det. Og ved bruk av trackingforce(har lagt meg i den tyngre enden av skalaen for min pu).

Sporer fint den!

O.
Og ingen bilder fra oppakking/montering  :'( :'(
Forresten gratulere så mye.  :)
Var det ikke på denne armen en kunne få en viss antiscating effekt ved å tvinne ledningene fra armen?
Mvh Jan I

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nyanskaffelsen. Kjenner meg godt i igjen i beskrivelsen av de første timers undring og nervøsitet. Etter å ha justert 2-3 ganger går dette som smurt.
Selv har jeg jordet armen til RIAA-trinnet, d.vs. at kabelen fra armen er koblet til junction-box, og at en ny kabel er strukket videre fra denne til jordingspunktet på RIAA. Jeg har i utgangspunktet et veldig støysvakt system, men registrerte ytterligere en liten reduksjon av brum ved å gjøre dette. Jeg benytter ikke noen ekstrern jording mellom RIAA og pre.
Ellers er et tips å sjekke justeringene på nytt etter noen ukers bruk, særlig azimuth. Tonearmskabelen, som også virker som anti-skating, mosjoneres etterhvert og introduserer gradvis en liten vridning av varmen ift.den opprinnelige settingen. Dette stabiliserer seg etter en viss tid.
Med min Scout lå kanalbalansen noe over i venstre kanal. Tok derfor og de-evolverte ("un-twist") kabelen 1 omdreining. Balansen ble derved kjempebra. Et forsøk med 2 omdreininger ga for mye nivå i høyre kanal.
Ellers kan det være litt kinkig å justere azimuth uten å endre nåletrykket, eller vice versa. Har selv fått dreid en ring av delrin med gjengehull for en settskrue. Når jeg skal stille azimuth, slider jeg denne ringen forsiktig inntil bakkanten motvektsloddet, og skrur forsiktig til sett-skruen. Når jeg så vrir på motvektsloddet har jeg m.a.o. et mothold mot ringen slik at nåletrykket ikke endres. Å stille nåletrykket uten å endre azimuth er noe værre, men parolen får være å sjekke/ re-justere alle innstillinger når man gjør dette.
Du får nok noen timer til med undring og nervøsitet, men dess flere timer med pur glede og musikalitet i ettertid.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk - igjen! ;D
Armen og resten virker usannsynlig godt bygget - stor eierglede!

Har du handlet etter P5en?

O.
Neida, det er den  ;)
Har bare villet la det gå litt tid....er helt gira. Må roe meg ned litt m god musikk før jeg vil fortelle hvordan den oppleves.

Har hatt en STD platespiller på besøk noen dager også.
Denne er kul  :)
Børstet alu og rimelig tung.
Spiller lettflytelig og veloppløst. Men mangler litt i bunn. Mulig det er pu`n som er skyld i dette.
Slik den står nå, tiltaler den meg absolutt med den litt silkeaktige måten å fremføre vinyl på.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for gode råd, tips og empati på nervøsiteten :D
Dette skal nok gå seg til - alt skal testes til det flyter
på. Hører uansett det enorme potensialet her - kan jo lure på hva jeg skal med cd-spiller ;)

O.
Gratulerer med nyanskaffelsen. Kjenner meg godt i igjen i beskrivelsen av de første timers undring og nervøsitet. Etter å ha justert 2-3 ganger går dette som smurt.
Selv har jeg jordet armen til RIAA-trinnet, d.vs. at kabelen fra armen er koblet til junction-box, og at en ny kabel er strukket videre fra denne til jordingspunktet på RIAA. Jeg har i utgangspunktet et veldig støysvakt system, men registrerte ytterligere en liten reduksjon av brum ved å gjøre dette. Jeg benytter ikke noen ekstrern jording mellom RIAA og pre.
Ellers er et tips å sjekke justeringene på nytt etter noen ukers bruk, særlig azimuth. Tonearmskabelen, som også virker som anti-skating, mosjoneres etterhvert og introduserer gradvis en liten vridning av varmen ift.den opprinnelige settingen. Dette stabiliserer seg etter en viss tid.
Med min Scout lå kanalbalansen noe over i venstre kanal. Tok derfor og de-evolverte ("un-twist") kabelen 1 omdreining. Balansen ble derved kjempebra. Et forsøk med 2 omdreininger ga for mye nivå i høyre kanal.
Ellers kan det være litt kinkig å justere azimuth uten å endre nåletrykket, eller vice versa. Har selv fått dreid en ring av delrin med gjengehull for en settskrue. Når jeg skal stille azimuth, slider jeg denne ringen forsiktig inntil bakkanten motvektsloddet, og skrur forsiktig til sett-skruen. Når jeg så vrir på motvektsloddet har jeg m.a.o. et mothold mot ringen slik at nåletrykket ikke endres. Å stille nåletrykket uten å endre azimuth er noe værre, men parolen får være å sjekke/ re-justere alle innstillinger når man gjør dette.
Du får nok noen timer til med undring og nervøsitet, men dess flere timer med pur glede og musikalitet i ettertid.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Skjønner jeg meget godt.
Du skulle sett meg i går når jeg satte på Laurie Andersons Mister Heartbreak - hadde jeg ikke gått på antibiotika så måtte jeg tatt meg en drink ;D

O.
Neida, det er den  ;)
Har bare villet la det gå litt tid....er helt gira. Må roe meg ned litt m god musikk før jeg vil fortelle hvordan den oppleves.

Har hatt en STG platespiller på besøk noen dager også.
Spiller lettflytelig og veloppløst. Men mangler litt i bunn. Mulig det er pu`n som er skyld i dette.
Slik den står nå, tiltaler den meg absolutt med den litt silkeaktige måten å fremføre vinyl på.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvilken STG forresten(det er Stanton?), kjenner de ikke men nysjerrig...

O.
Neida, det er den  ;)

Har hatt en STG platespiller på besøk noen dager også.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Til evt VPI Scout & Scoutmaster etc-eiere...støvdeksel.
Hva bruker dere? Har aldri sett VPI sitt, men hører det er latterlig. Finnes det noen gode 3rd party produkter?
Evt noen som kan støpe i plexi etter tegninger?

O.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.651
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Sånn ser Scout sitt lokk ut:

Lokket hviler på platetallerkenen, og det er et hull som spindelen går igjennom. Lokket kan rotere med tallerkenen. Syk patent :mad:

Ginko Audio leverer mye mere fornuftige lokk til platespilleren, men billige er de ikke. De har to typer som passer til Scout. http://www.gingkoaudio.com/

Jeg tror det billigste du gjør, er å ta deg et besøk til en glassmester og spørre hva de skal ha for å lage et lokk i akryl som er stort nok til at det dekker hele spilleren (slik som det siste Ginko-bildet).

Johan-Kr

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Nå skjønner jeg hva Tor mente med "det de har er bare tull!" ;D Utrolig merkelig patent!!??

Takk for god info, jeg skal følge ditt råd og få det laget på mine mål. Det blir garantert en god løsning(hvis jeg bare treffer riktig håndverker!)

O.

rogera

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2005
Antall liker
5
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
1
Jeg benytter et støvlokk som ikke er så ulikt Ginko. Det består av en bukket profil som utgjør front, topp og bakside. Det har løse sidestykker som er festet med hjørnelister (kunne vel også brukt liming). Lokket ble produsert av den lokale glassmesteren etter mine tegninger. Bukkingen er ikke 100% vellykket (litt vindskjev), men et alternativ kunne også være 5 løse plater som f.eks. limes.
Forøvrig har jeg hengslet lokket i bakkant til en mekanisme som igjen er festet til en granittplate ikke så ulik den vi ser på Ginko-bildet. Lokket kan derved åpnes/ lukkes slik som på f.eks. Rega, men med den fordel at lokket ikke er i direkte kontakt med Scout'en.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Dog!
Gratulerer med ny spiller :)
Jeg var innom i dag og tittet og lyttet litt.
Fikk samtidig se at de klargjorde en Basis (med vakum) for kunde i dag.
Pris 150K og jeg tipper at vedkommende har programmet for fredagskvelden klar ;D

Hvilken pickup sitter i din Scout?
Hvilken type rca-kabel bruker du spiller-riia-pre?
Følger det med (rcakabel)?

Mvh.KW

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk KW!
Ja, tror de har hatt å drive med i det siste...bra det!

Jeg har montert en AT-0C9 pu på min Scout, jeg bestilte den egentlig til P25en og syntes jeg måtte prøve den...har foreløpig ikke fått så mange timer pga reise etc - så jeg kan ikke si om det er en dårlig match eller ei ennå.

Jeg bruker Crystal Cable(Piccolo) på hele greia...og tror på det. ;)
Det følger ikke med kabel til Scouten...

Kommende uke skal jeg få mange timer med den, og også finjustere det meste. Tror dette kommer til å bli farlig bra....;D

O.
Hei Dog!
Gratulerer med ny spiller :)
Jeg var innom i dag og tittet og lyttet litt.
Fikk samtidig se at de klargjorde en Basis (med vakum) for kunde i dag.
Pris 150K og jeg tipper at vedkommende har programmet for fredagskvelden klar ;D

Hvilken pickup sitter i din Scout?
Hvilken type rca-kabel bruker du spiller-riia-pre?
Følger det med (rcakabel)?

Mvh.KW

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Takk KW!
Ja, tror de har hatt å drive med i det siste...bra det!

Jeg har montert en AT-0C9 pu på min Scout, jeg bestilte den egentlig til P25en og syntes jeg måtte prøve den...har foreløpig ikke fått så mange timer pga reise etc - så jeg kan ikke si om det er en dårlig match eller ei ennå.

Jeg bruker Crystal Cable(Piccolo) på hele greia...og tror på det. ;)
Det følger ikke med kabel til Scouten...

Kommende uke skal jeg få mange timer med den, og også finjustere det meste. Tror dette kommer til å bli farlig bra....;D

O.
Hei!
Det virket til å være en del å justere her ja.
Ble nesten litt skjelven av en arm som var "bevegelig" i opphenget nær sagt alle veier.
Det var tydeligvis noen som "tuklet" med den før jeg satte meg ned for en lytt.
Hørte noen lyder som klart ikke hadde noe med lyden fra selve plata å gjøre, og det viste seg at selve pickuphuset innimellom var i kontakt med selve plata.
Noen må alltid røre å ta på ting de ikke burde (og må) :)
Den har jo fått så godt som kun gode tester så langt jeg har funnet ut av.
På sikt så er nok dette et interessant alternativ for meg, pen er den også, men kunne godt tenkt meg et hengslet lokk da ;)

Mvh.KW

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Ja, det var litt skummelt noen timer ;D
Men det fungerer jo meget bra! Og er ikke vrient...jeg er allerede nære og har ingen "problemer". Skal få laget meg en "osteklokke" i plexi til den, kun til bruk når jeg ikke bruker spilleren.

Det spiller allerede vanvittig bra her...men det tok 15 timer før puen begynte å "løsne", så nå regner jeg med stadige forbedringer de neste 50 timer.Morsomt det!

Uansett, anbefales på det varmeste!!

O.

Topp Bunn