VPI`S venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.999
    Antall liker
    725
    Ja det der var lekre greier, nesten så man vurdere et bytte.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Igjen; gratulerer med flott spiller! Flotte bilder av rigginga, også forresten. Hvor har du fått fatt i den snasne lampa? Jeg har behov for en lyskilde nært Scout'en, og har leita og leita etter noe liknende...
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Lampa er fra en kjede som heter Lampehuset. Den er nesten for god - støvet kommer skikkelig til syne...
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hilmar skrev:
    Lampa er fra en kjede som heter Lampehuset. Den er nesten for god - støvet kommer skikkelig til syne...
    Aha..da må jeg sjekke - Lampehuset har en avlegger her i byen, også. Er det ikke dimmer på'n?? Jeg må ha en utgave med dimmer - med mindre dimmere kan produsere ( skrekk & gru ) støy???

    Forresten snurrer jeg Leonard Cohen's siste akkurat nå. Vakkert fra en aldrende herre, mørkt og melankolsk. Og slett ikke så aller verst lyd. Den måtte bare inn i rekka, Cohen har fulgt meg i ca. 42 år...

    Hvordan trives du med Classic'en?
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Hold deg unna dimmere - det kan støye ja.. Jeg stortrives med Classic'en! Jeg syntes faktisk jeg hadde god lyd med Avid Diva II, men dette er noe annet; mer av/bedre på alt liksom - ikke minst på driv og rytme og den bassen - herlig! Har akkurat kost meg med "House of YES live from House of Blues" - denne trippel lp'n må nesten være laget for denne spilleren ;)
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Spiller forøvrig med plata direkte på tallerkenen slik VPI anbefaler (uten platematte eller annet) - noen erfaringer å dele her?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hilmar skrev:
    Spiller forøvrig med plata direkte på tallerkenen slik VPI anbefaler (uten platematte eller annet) - noen erfaringer å dele her?
    Det gjør jeg også, og med antiskating ved å tvinne kabelen. Fikk aldri lite nok antiskating med antiskating-mekanismen.
    Roger
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    roger skrev:
    Det gjør jeg også, og med antiskating ved å tvinne kabelen. Fikk aldri lite nok antiskating med antiskating-mekanismen.
    Roger
    Prøvde du med noen O-ringer av gummi på den mekanismen, og intet annet?

    Ble kanskje ikke helt klart. O-ringer som vektlodd.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    roger skrev:
    Hilmar skrev:
    Spiller forøvrig med plata direkte på tallerkenen slik VPI anbefaler (uten platematte eller annet) - noen erfaringer å dele her?
    Det gjør jeg også, og med antiskating ved å tvinne kabelen. Fikk aldri lite nok antiskating med antiskating-mekanismen.
    Roger
    Jeg også - naken tallerken. Jeg har prøvd med to typer matter, begge ga merkbar reduksjon i dynamikk. Heile lydbildet ble mer "ullent"... Kjør "commando", det er best - også på vinylspilleren!
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Dr Dong skrev:
    roger skrev:
    Det gjør jeg også, og med antiskating ved å tvinne kabelen. Fikk aldri lite nok antiskating med antiskating-mekanismen.
    Roger
    Prøvde du med noen O-ringer av gummi på den mekanismen, og intet annet?

    Ble kanskje ikke helt klart. O-ringer som vektlodd.
    Nei det har jeg ikke forsøkt, men får riktig antiskating ved bare å tvinne kablene noen tørn.
    Roger
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    I dag kom det en liten pakke i posten - en gave til Classic'en; DV XX2 mkII 8)
     

    Hilmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.02.2008
    Innlegg
    86
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Nett liten sak - blir nesten litt ærbødig når jeg håndterer den. Førsteinntrykk; bassen er "strammet opp", mer detaljer og nerve i mellomtonen - hører gitarstrengen dirre, mer detaljer og bedre oppløsning oppover, og det SVINGER!!

    Har spilt noen album med Little Feet og hører nå på Tommy Tokyo - trivsel :D

    Hmm - tror XX2 mkII blir en god venn av VPI!
     

    bar

    Medlem
    Ble medlem
    15.02.2007
    Innlegg
    47
    Antall liker
    0
    Hei igjen. Da kan jeg melde at vinylriggen min med Classic 1 fungerer utmerket. Hadde voldsomt med støy, og når jeg fikk Whest 30 RDT kom det ikke lyd på xlr i det hele tatt, bare høy klikking. Tok å la DV xx2 under lupen, og det viste seg at det var kortslutning i kablene. Denne xx2en har blitt retippet hos Soundsmith, og det er tydelig at en eller annen har hatt en dårlig dag på jobben. Byttet til en Benz Ace, og vips; godlyd ;D xx2en sendes tilbake for rep, gleder meg til den kommer tilbake i god form.. Bård
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Vender tilbake til mitt spørsmål tidligere i tråden; drivrem er slakk. Ingen som kan gi råd??
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.091
    oct skrev:
    Vender tilbake til mitt spørsmål tidligere i tråden; drivrem er slakk. Ingen som kan gi råd??
    Det enkleste rådet er vel å skaffe en ny. Tor på Lyric har dem til en overkommelig pris. Tror de bør byttes med jevne mellomrom.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Hvorfor ikke elastisk?? Kompromitterer dette lyden i særlig grad?? Alle gamle rem-drevne spillere som jeg har hatt, hadde en viss elastisitet i remmen. Var vanskelige å montere, etc. Alle vinyl-rigger er alt annet enn plug & play, men dette er jo litt av moroa. Desverre går trenden idag mot det mest lettvinte. Inntil den yngre garde får høre ukomprimert lyd fra vinyl, men da må betjening av utstyr være enkel 8).
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    erlandsen skrev:
    oct skrev:
    Vender tilbake til mitt spørsmål tidligere i tråden; drivrem er slakk. Ingen som kan gi råd??
    Det enkleste rådet er vel å skaffe en ny. Tor på Lyric har dem til en overkommelig pris. Tror de bør byttes med jevne mellomrom.
    Har nettopp fått ny til Scout'en fra Tor - koster kr. 300,- rett i postkassa. Oct, er det Classic du har? Hvis det er en av disse andre, med frittstående motor, er det jo bare å flytte noen m.m. på motoren...?
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    VilhelmW skrev:
    erlandsen skrev:
    oct skrev:
    Vender tilbake til mitt spørsmål tidligere i tråden; drivrem er slakk. Ingen som kan gi råd??
    Det enkleste rådet er vel å skaffe en ny. Tor på Lyric har dem til en overkommelig pris. Tror de bør byttes med jevne mellomrom.
    Har nettopp fått ny til Scout'en fra Tor - koster kr. 300,- rett i postkassa. Oct, er det Classic du har? Hvis det er en av disse andre, med frittstående motor, er det jo bare å flytte noen m.m. på motoren...?
    Har Scout ,ja. Og gjør nettop det du sier. Tenkte bare at en rem med noe elastisitet ville sitte bedre ,uten selvsagt å forringe lydkvaliteten. Ikke noe kjempe-problem :).
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Kanskje det finnes en som er meir elastisk? Eller kanskje det er en grunn til at den ikke er elastisk, hva veit jeg?

    Jeg har for øvrig snakket med Tor i dag, og sendt e-post med bestilling på nytt armrør + motvektslodd. Jeg aner ikke hvor lang leveringstida er, men når nytt armrør er på plass, skal Ortofon Anniversary p.u'en endelig få prøve seg.. :D
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    VilhelmW skrev:
    Kanskje det finnes en som er meir elastisk? Eller kanskje det er en grunn til at den ikke er elastisk, hva veit jeg?

    Jeg har for øvrig snakket med Tor i dag, og sendt e-post med bestilling på nytt armrør + motvektslodd. Jeg aner ikke hvor lang leveringstida er, men når nytt armrør er på plass, skal Ortofon Anniversary p.u'en endelig få prøve seg.. :D
    Har snakket m. Tor ang. elastisk rem, og han hadde vel ingen motforestillinger ang. en slik. Kan huske feil, men er likevel ikke noe stort problem . P.U. kunne jeg og tenke meg å bytte. Har Benz Ace, som vel er standard. Ser at mange liker Benz LP, og din Ortofon er vel også populær. Vegrer meg litt, da jeg leste tidligere i tråden at det ikke alltid er `plug & play`, pga. trange koblings-hull i ny P.U.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har svært god erfaring med Dynavector Karat 17 d3. Den sto på Scout'en da jeg kjøpte den pent brukt. Forrige eier oppga at den hadde gått maks 200 timer.

    Ortofonen, en mc70 Anniversary, ble laget i 800 eksemplarer, og skal visstnok være i samme gate som Rohmann. Jeg kjøpte den av et konkursbo for mange år siden. Min forrige spiller ( Harman Kardon T60 ), hadde en lettvektsarm ( Ito ) som ikke klarte denne p.u'en. Jeg fikk så vidt balansert armen med det originale motvektsloddet helt ute på arma, noe som ikke var optimalt i det hele tatt. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk prøvd ut andre motvektslodd. Men den spilte som en drøm, sjøl uten å være 100% riktig justert.

    Jeg må jo få brukt denne perla, og jeg har prød flere ganger å få fatt på et brukt ekstra armrør - uten å lykkes. Nå bestiller jeg like godt nytt. Det å kunne bytte mellom to p.u'er er sikkert verd kr. 3700,- eller der omkring... ;D
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    VilhelmW skrev:
    Jeg har svært god erfaring med Dynavector Karat 17 d3. Den sto på Scout'en da jeg kjøpte den pent brukt. Forrige eier oppga at den hadde gått maks 200 timer.

    Ortofonen, en mc70 Anniversary, ble laget i 800 eksemplarer, og skal visstnok være i samme gate som Rohmann. Jeg kjøpte den av et konkursbo for mange år siden. Min forrige spiller ( Harman Kardon T60 ), hadde en lettvektsarm ( Ito ) som ikke klarte denne p.u'en. Jeg fikk så vidt balansert armen med det originale motvektsloddet helt ute på arma, noe som ikke var optimalt i det hele tatt. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk prøvd ut andre motvektslodd. Men den spilte som en drøm, sjøl uten å være 100% riktig justert.

    Jeg må jo få brukt denne perla, og jeg har prød flere ganger å få fatt på et brukt ekstra armrør - uten å lykkes. Nå bestiller jeg like godt nytt. Det å kunne bytte mellom to p.u'er er sikkert verd kr. 3700,- eller der omkring... ;D
    Aha, du har en skikkelig godbit av en Ortofon P.U. Tenkte selv noe mer `mainstream`. Det viktigste er egentlig at den er lett å montere. Kan jo forsøke en svak oppgradering fra Benz Ace, og se om jeg får det til. Hvis vellykket går jeg videre ;D.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    På min forrige vinylsnurrer, brukte jeg nesten bare Ortofon. Den siste jeg hadde på, var 2M Blue. Den var skikkelig bra til den spilleren. Hvis du ikke på død og liv skal ha mc p.u., er det mange som har svært god erfaring med 2M Black. Men du bør også vurdere Dynavector... ;D
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    VilhelmW skrev:
    På min forrige vinylsnurrer, brukte jeg nesten bare Ortofon. Den siste jeg hadde på, var 2M Blue. Den var skikkelig bra til den spilleren. Hvis du ikke på død og liv skal ha mc p.u., er det mange som har svært god erfaring med 2M Black. Men du bør også vurdere Dynavector... ;D
    Tja, jeg er ingen kjenner av verken det ene el, det andre innen pick-uper. Må lese meg opp litt mer. Tor anbefaler seff. Benz. Og vanskelig å motsi ham der.Jeg har gått gradene fra rimelige Sony & Dual Spillere, til nuværende VPI.
    Ortofon P.U. har alltid vært ønskedrømmen. Min erfaring er at jo enklere musikk-avspilling, dvs. cd., og nu streaming via dac blir å foretrekke. Til tross for hissig debattant `the edge`, som hevder det motsatte. OT i denne tråden, seff ;D.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    J.J skrev:
    Benz er kjedelig

    8)


    Syntes jeg da ... på min classic


    /JR
    Hvilken Benz? Vet at de rimelige er kjedelige. Scout er også en budsjett modell. Med muligheter til oppgradering. Tenkte jo ikke å kjøpe så rimelig, men den har overrasket :).
     
    J

    J.J

    Gjest
    oct skrev:
    J.J skrev:
    Benz er kjedelig

    8)


    Syntes jeg da ... på min classic


    /JR
    Hvilken Benz? Vet at de rimelige er kjedelige. Scout er også en budsjett modell. Med muligheter til oppgradering. Tenkte jo ikke å kjøpe så rimelig, men den har overrasket :).

    Benz Micro Glider SL S

    Veldig korrekt, og sikkert en veldig fin HIFI pu, men jeg trenger en med litt mer fart i ..... tror vel at en eller annen DV er tingen for meg.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Scout må gjerne være en Vpi budsjettmodell, men den spiller ringer rundt veldig mange andre langt mer "anerkjente" spillere - de fleste Rega's, for å nevne noen. La Scout'en få Mini-TNT-feet's og en skikkleig p.u, så får du høre. Det er ikke så få som har fått hakeslepp av Scout'en min, og kommentarer som "at vinylplater kan låte så bra..", er meir vanlig enn uvanlig.

    Jeg nikoser meg med vinylspilleren min - og drømmer om en Aries 2. Mest fordi jeg er nysgjerrig på forskjellen, om den er så stor som det påstås.. ???
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    VilhelmW skrev:
    Scout må gjerne være en Vpi budsjettmodell, men den spiller ringer rundt veldig mange andre langt mer "anerkjente" spillere - de fleste Rega's, for å nevne noen. La Scout'en få Mini-TNT-feet's og en skikkleig p.u, så får du høre. Det er ikke så få som har fått hakeslepp av Scout'en min, og kommentarer som "at vinylplater kan låte så bra..", er meir vanlig enn uvanlig.

    Jeg nikoser meg med vinylspilleren min - og drømmer om en Aries 2. Mest fordi jeg er nysgjerrig på forskjellen, om den er så stor som det påstås.. ???
    Ikke meningen å nedvurdere Scout. Forøvrig er vel Classic budsjett modellen nu. Jeg Kjøpte min Scout for 5 år siden efter nøye overveielser. Den fikk god omtale overalt. Og med tors salgs-talent var valget lett. Tenker å oppgradere slik du har gjort. Men er ikke verdens beste til å skru, vatre etc. Tenker å ta med armen ned til Tor, og la ham montere P.U. ;).
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Prismessig er nok Scout fortsatt budsjettmodellen. Den koster USD 1800 fra Vpi, uten p.u. Classic i grunnutførelse er nesten USD 1000 dyrere. Jeg liker utførelsen på Scout bedre - den ser så enkel ut, og som tidligere nevnt, besøkende får hakeslepp når den spiller opp. Sånt er skikkelig morro! Men Aries er "min" spiller - og jeg håper det lar seg gjøre å anskaffe en slik..en gang. Utrustet med en god Lyra eller Dynavector p.u... hmmm.

    Mini-TNT-feet's utgjør en betydelig oppgradering. Lyden får større autoritet og tyngde, samt at spilleren står skikkelig stødig med disse. Det er bare å skru vekk originalspissene, og sette Mini-TNT føttene på plass, samt vatre opp spilleren. Vær imidlertid obs på at spilleren blir litt høyere med Mini-TNT, så motoren må bygges opp 2 -3 cm. Jeg har også det originale støvlokket, ikke det store badekaret, men det som er formet etter spilleren. Brukes ikke så mye, men "kjekt å ha"...

    Hvis du har lyst til å sniffe nærmere på Dynavector, eller p.u'er generelt, skal du også ta deg en prat med Håvard Snapa hos PlanetSnapa i tigerstaden. Han skal visstnok være god på dette med p.u'er, riaa'er og vinyl. Og han forhandler Dynavector.

    Folkene på Oslo HiFi Center er også dyktige. Tror de har både Ortofon og Lyra. Skink123 her på Sentralen jobber der, og har hatt Vpi SSM med Lyra p.u. før han gikk over til rådyr AVID, den svikeren.. ;D
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Har også sett på Avid, Transrotor, Gyrodech,Clearaudio etc. Mener at VPI er et kvalitets-merke. Ikke minst fordi det står made in USA på front-skiltet. Det har mye å si for meg, da jeg nærmest ble sjokkert da jeg leste at Krell var overtatt av kinesere :eek:.

    mvh. oct
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Hvis de ikke står på tors prisliste, så anbefaler jeg at du RINGER ham.Han har åpent nu 8).

    mvh. oct
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    5.125
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Hjertelig takk :) på elusive disk vil de komme på ca 2500 inklusive norsk toll. I tillegg er frakt og gebyr, så er kanskje like greit å handle fra lyric.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Tor hadde kunde, men svarte på ditt spørsmål.Tenkte meg ned til ham, men ikke før til uken. Tenker det samme som deg, samt ny P.U. :).
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    sirant skrev:
    Hjertelig takk :) på elusive disk vil de komme på ca 2500 inklusive norsk toll. I tillegg er frakt og gebyr, så er kanskje like greit å handle fra lyric.
    Føttene heter egentlig HR-X Mini TNT Feet, og koster USD 360 fra fabrikk. Det gir en pris på kr. 2700,- her heime, men om Tor plusser på noen kroner til kr. 3000,- er det vel ikke så mye å si på det. Jeg synes vi skal støtte opp om importør og norske forhandlere, slik at de kan holde hjulene i gang!

    Jeg "lånte" dette fra Vpi's internettsider ( kan anbefale et besøk der );

    Upgrade your original coned feet on any Scout, Scoutmaster, Super Scoutmaster and Aries Series turntables ever made with the NEW VPI Mini TNT Replacement Feet! These heavier and more stable composite TNT Style Feet provide greater stability, vibration control and better sound.

    This is one of the best, most affordable and easiest to install upgrades VPI has ever made. Just unscrew your existing coned feet and screw in your new VPI Mini TNT Stabilizer Feet to take your turntable one step closer in sound to VPI's flagship model the TNT HR-X!

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn